Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Dra av resan på firman? Det här gäller!

16 augusti, 2018 7 minuters läsning
resan

Foto: Kan du dra av semesterresan på firman? Foto: Getty Images

Nog skulle det vara härligt om det gick att dra av resan på företaget. Och visst går det– om du uppfyller några speciella krav. Vi reder ut vad som gäller både vid tjänsteresor och studieresor hemmavid och långt bort.

Det ska sägas direkt: En ren semesterresa kan inte dras av på företaget.

Men frågan är om du kan kombinera semester med studier eller arbete och på så vis kunna dra av åtminstone en del av kostnaden?

En tjänsteresa kan vara mycket kort i tid räknat, kanske bara någon timme eller över dagen, eller mycket lång, flera månader eller ännu längre. Den kan också vara mycket kort avståndsmässigt, kanske bara någon kilometer eller kors och tvärs över hela jorden. Och färdsättet kan vara vilket som helst – bil, flyg, tåg, båt, motorcykel...

Beskriv syftet


Syftet med resan är den viktigaste punkten. Det finns många typer av tjänsteresor.

Syftet kan till exempel vara att:
  • sälja eller marknadsföra
  • göra inköp
  • representera företaget
  • gå på extern utbildning
  • delta i interna kurser och konferenser
  • göra studiebesök eller marknadsundersökningar
  • träffa potentiella kunder eller
    leverantörer
  • bli inspirerad.

Ur skattesynpunkt är det en avgörande skillnad mellan resor som kan klassificeras som tjänsteresor och resor som räknas som privata:

Arbetsgivaren (ditt bolag för dig som driver aktiebolag) kan betala resekostnaden för eller ge skattefri reseersättning till den anställde för dennes tjänsteresor. Betalar arbetsgivaren för den anställdes privata resor, till exempel resor mellan bostaden och tjänstestället, räknas det som lön från arbetsgivaren.För dig med enskild firma eller handelsbolag blir det istället så att tjänsteresor är avdragsgilla medan privata resor inte är avdragsgilla.

Arbetsgivaren kan betala skattefria traktamenten när den anställde är på en tjänsteresa som är förenad med minst en övernattning och resan går till en plats utanför den anställdes vanliga verksamhetsort. Om resan inte går utanför den anställdes vanliga verksamhetsort räknas traktamentet som lön.För dig med enskild firma eller handelsbolag kan du i stället göra avdrag för ökade levnadskostnader (traktamenten) vid tjänsteresor men inte vid privata resor.

Betalar arbetsgivaren för så kallade hemresor, det vill säga den anställdes resor från arbetsplatsen till bostaden och tillbaka vid längre arbeten (där den anställde normalt övernattar på arbetsorten), räknas det som lön för den anställde. Den anställde får dock normalt dra av motsvarande belopp i sin inkomstdeklaration, så någon skatt brukar det inte bli.

Om den anställde vid en sådan hemresa, till exempel i samband med en helg, utför arbete åt arbetsgivaren på den ordinarie arbetsplatsen/hemorten, klassificeras resan som en tjänsteresa. Därmed kan arbetsgivaren betala resekostnaden eller ge skattefri reseersättning för tur- och returresan.

För dig med enskild firma eller handelsbolag finns inte motsvarande regler för avdrag för hemresor.

Studieresor och liknande


Vid studieresor och liknande resor är det vanligt att en del av resan bedöms vara av privat karaktär. För att kunna bedöma detta måste samtliga omständigheter – som exempelvis syftet med resan, arrangör, program för resan, privata inslag, anknytning till företagets verksamhet och den ekonomiska nyttan av resan – vägas in.

För att studie- och konferensresor samt kurser ska ses som tjänsteresor i sin helhet krävs att resan eller kursen inte har för stora inslag av rekreation och att studiebesöken eller mötena som du har kan antas vara till ekonomisk nytta för verksamheten.Sex timmars studier eller arbete per arbetsdag under resan – det är kravet som Skatteverket ställer. Eftersom du kan komma att få frågor om resan lång tid efteråt är det bra att skriva ner en tidplan dag för dag under resan, för att kunna visa Skatteverket vid eventuella frågor.

Rättsfall som vägleder – åkare på studieresa till USA

1978 var Bengt företagsledare i ett fåmansaktiebolag i åkeribranschen. Bengt åkte det året på en studieresa till USA som Svenska Åkeriförbundet arrangerade. Bolaget betalade resan och traktamente till Bengt. Bengt tog upp traktamentet som lön i självdeklarationen, och drog av fördyrade levnadskostnader motsvarande traktamentsbeloppet.

Taxeringsintendenten godtog endast en tredjedel av avdraget för fördyrade levnadskostnader. Dessutom påfördes Bengt två tredjedelar av resekostnaden som löneförmån.

Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att utgångspunkten för bedömningen är om resan är till nytta för företaget eller inte. Det innebär att företagsledarens erfarenheter från resan måste ha ekonomisk betydelse för verksamheten. Vid studieresor kan det vara att studierna leder till att företaget bestämmer sig för att genomföra eller att låta bli att genomföra en planerad förändring av en del av verksamheten.

Visserligen går det inte alltid att bevisa att resan har lett till någon ekonomisk effekt för företaget. Då får man i stället göra en samlad bedömning av syftet med resan och vilken betydelse den kan få för bolagets verksamhet. Det godtas att viss tid ägnas åt annat som nöjen och avkoppling. Det innebär att det inte blir någon förmånsbeskattning om nöjesdelen inte överstiger vad som kan anses vara normalt för arbetsresor.

Om resmålet har valts på grund av möjligheten att roa sig ska företagsledaren förmånsbeskattas om ortsvalet har lett till att resan blivit dyrare. Det ska alltså bli förmånsbeskattning om utbildningen skulle ha kunnat hållas lika bra på en annan billigare ort, men verksamheten har förlagts till semesterorten för att företagsledaren vill roa sig.

Studierna under resan till USA innebar att deltagarna besökte företag på olika orter. De reste tvärs över USA, från väst till öst. Det hade varit högst ett studiebesök om dagen, antingen före eller efter lunch. Upplägget var sådant att förhållandevis mycket tid hade ägnats åt sightseeing eller varit fritid för deltagarna.

Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att små och medelstora företag normalt måste välja resor som anordnas av andra eftersom de inte har möjlighet att anordna egna studieresor. Men på denna resa hade nöjesinslaget utgjort en förhållandevis stor del. Dessutom hade arrangören planlagt avstickare för att besöka olika turistmål, så resan blev längre och tog längre tid än vad som var nödvändigt för att göra studie-
besöken.

Högsta förvaltningsdomstolen ansåg därmed att Bengt skulle förmånsbeskattas. Nöjesdelen var dock inte så framträdande att Bengt skulle förmånsbeskattas för hela kostnaden. Enligt en samlad bedömning räckte det med att Bengt beskattades för halva resekostnaden. Bengt fick dessutom dra av hälften av traktamentsbeloppet på grund av fördyrade levnadskostnader.

RÅ 1983 1:78 I

Återförsäljarresa till Brasilien

Per arbetade i en cykelaffär. Per ägde själv aktier i företaget som var ett fåmansaktiebolag. En cykeltillverkare Brasilenanordnade en återförsäljarresa till Brasilien. Cykelbutiken stod för kostnaderna.

Resan varade i tio dagar och deltagarna fick studera internationell marknadsföring och fick information om olika underleverantörers produkter. Dessutom fick de 9,5 timmars ekonomisk undervisning. Ekonomiundervisningen rörde svenska förhållanden.

Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att de delar av utbildningen som rörde brasilianska förhållanden hade föga värde för cykelbutiken.

Ekonomi-undervisningen kunde visserligen antas ha varit nyttig för Pers arbete, men eftersom det inte fanns någon vettig förklaring till att kursen hade fördelats på så många dagar, skulle Per förmånsbeskattas för hela kostnaden för resan. Resans huvudsakliga ändamål hade enligt domstolen varit att skapa goodwill för arrangören och att vara en nöjesresa för deltagarna.

RÅ 1:78 II

Arkitekt reser till Kina och Japan

En arkitekt arbetade som konsult i stadsplaneringsfrågor. Han drev verksamheten i handelsbolagsform tillsammans med sin fru. Frun hade hand om kontorsarbetet i företaget. Sommaren 1991 åkte paret på en tvåveckors studieresa till KinaKina och Japan.

Handelsbolaget betalade resan. Under resan besökte paret olika tempel och palats, Kinesiska muren, Tokyos tunnel-bana, olika köpcentra, barer, restauranger och pubar. Merparten av resekostnaderna drogs av i deklarationen.

Skattemyndigheten och förvaltningsrätten underkände avdraget. Kammarrätten konstaterade att arkitekten hade haft viss nytta av resan i sin verksamhet, men att resan till mycket stor del hade ägnats åt rekreation och nöjen.

Domstolen hänvisade till rättsfallet RÅ 1983 1:78 och medgav ett jämkat avdrag. Bolaget fick dra av halva kostnaden för arkitektens resa, däremot inget avdrag för hustruns resa.

Kammarrätten i Sundsvall, mål nr 754-1996Arkitekten i kammarrättsfallet fick dra av hälften av den egna delen av resekostnaden. Det kan verka förvånande att han fick dra av något alls eftersom han själv hade ordnat resan och arbetet motsvarade vad andra människor vill göra på sina semestrar. Domstolen kan möjligen ha dragit paralleller till vad som gäller för till exempel kulturarbetare som kan göra inspirationsresor som tjänsteresor, alltså resor för att söka inspiration för sitt skapande.

Det framgår inte av vare sig fallet med arkitekten som åkte till Fjärran Östern, eller åkaren som reste till USA, hur många timmar som faktiskt ägnades åt arbete. De beskattades dock inte för hela kostnaden för resan. Den som inte uppfyller tidskraven på sex timmar relevanta studier eller arbete per dag kan alltså ändå slippa att förmånsbeskattas för en del av resekostnaden.

Cykelförsäljaren beskattades dock för hela resekostnaden. Där bedömde Högsta förvaltningsdomstolen att 9,5 timmar på tio dagar var så lite arbete att hela resan fick anses vara en semesterresa. De delar av studierna som arbetsgivaren uppenbart inte kunde ha någon nytta av räknades alltså inte som arbete över huvud taget.Av: Ulf Svensson i samarbete med Björn Lundén information

Läs också: 8 avdrag du inte får missa


ANNONS

Innehåll från LUNAR

Privatekonomi

Starta eget företag 2025 – här är hela checklistan (spara!)

Lunar Business 29 november, 2024 9 minuters läsning
Starta eget företag 2025 – här är hela checklistan (spara!)

Allt du behöver veta om att starta eget företag, samlat på ett ställe. Här går vi igenom olika företagsformer (aktiebolag, enskild firma etc), hur du registrerar ditt företag, hur du väljer företagsnamn och hur du öppnar företagskonto och får bankintyg. Följ den smarta checklistan och snart har du ditt alldeles eget företag!

Till att börja med vill vi säga – grattis! Du har bestämt dig för att starta företag, vilket betyder att du har en spännande resa framför dig. En resa full av möjligheter, lärdomar och utmaningar. Oavsett om du har en klar affärsidé eller bara börjat fundera, så finns det mycket att tänka på.

Tips innan vi drar igång med checklistan: Har du hört talas om den digitala företagsbanken Lunar, byggd för små företag? Ett enklare och prisvärt sätt att starta och skala ditt företag, utan krångliga processer. Lunar tar till exempel ingen avgift för att öppna ett företagskonto, hanterar hela ansökningsprocessen digitalt och erbjuder snabb onboarding. 

Att tjänsten har varit efterlängtad hos Sveriges entreprenörer märks tydligt på Trustpilot, där Lunar har 4,6 av 5 stjärnor i kundnöjdhet. Idag har över 20 000 företag valt Lunar som sin bank. Läs mer om varför småföretag älskar Lunar här.

Att starta ett nytt företag kan kännas som raketforskning, men så behöver det inte vara. Vi har sammanställt den här guiden för att hjälpa dig på traven. Här hittar du all information du behöver för att komma igång, samlat på en plats. Från att registrera ditt företag till att hantera ekonomin och driva verksamheten framåt. Vi guidar dig i 3 enkla steg.

Steg 1: Välja företagsform

Valet av företagsform är ett av de viktigaste stegen när du startar företag. Här får du en genomgång av de vanligaste alternativen för att hitta det som passar din verksamhet och dina mål bäst.

Aktiebolag eller enskild firma?

De vanligaste företagsformerna i Sverige är enskild firma och aktiebolag (AB), men det finns även andra, som handelsbolag och kommanditbolag.

Enskild firma är ofta det enklaste valet för den som vill driva ett mindre företag, speciellt om du ska arbeta ensam. Du ansvarar personligen för företagets skulder och verksamhet, och vinsten beskattas som en del av din privata inkomst. Det går ofta snabbare och enklare att starta en enskild firma, och medför färre regler att följa jämfört med ett aktiebolag. Enskild firma kan vara ett bra alternativ för till exempel frilansare.

Aktiebolag är mer komplext men ger dig fördelen att du inte är personligt ansvarig för företagets skulder. Företaget blir en egen juridisk person, vilket innebär att företagets ekonomi och dina privata tillgångar är separerade. Aktiebolag kan vara särskilt fördelaktigt om du planerar att anställa eller expandera. 

Ett AB kräver ett aktiekapital på minst 25 000 kronor, men det ger också ett mer professionellt intryck och bättre möjligheter till extern finansiering.

Steg 2: Registrera företaget

Nu när du har valt företagsform är nästa steg att officiellt registrera ditt företag. Här följer några steg du behöver ta för att få ditt företag registrerat.

Obs! De här stegen är aktuella för dig som ska registrera ett aktiebolag (AB). Om du ska registrera en enskild firma är processen lite mindre komplex. Du hittar information om hur du registrerar din enskilda firma hos Bolagsverket.

Så startar du ett aktiebolag (AB)

Det finns två huvudsakliga sätt att starta ett aktiebolag. Du kan gå den traditionella vägen via Verksamt och Bolagsverket och skapa ett helt nytt företag från grunden. Eller så kan du köpa ett färdigregistrerat bolag som redan har ett organisationsnummer. Låt oss bryta ner skillnaderna mellan de två alternativen:

Starta ett nytt aktiebolag

För att starta ett nytt aktiebolag behöver du ett bankintyg, ett certifikat från din bank som bekräftar att du har satt in det minsta aktiekapitalet (25 000 kr). Intyget ska skickas in till Verksamt som bevis på insättningen när du registrerar ditt företag från grunden. Du får ett nytt organisationsnummer som en del av registreringsprocessen.

Köpa ett färdigregistrerat bolag

Om du köper ett lagerbolag öppnar du ett bankkonto, sätter in det nödvändiga aktiekapitalet (minst 25 000 kr) och får ett likvidintyg som bekräftar att kapitalet har satts in. Intyget skickas till bolagsleverantören för att överföra ägarskapet.

Det här tillvägagångssättet kan gå snabbare eftersom företaget redan är etablerat.

Välj och registrera företagsnamn 

När du startar ett företag är valet av namn ett av de första besluten du behöver fatta. Här är några frågor att ställa dig när du väljer företagsnamn:

  • Är det originellt och lätt att minnas?
  • Representerar det vad din verksamhet står för och ger en tydlig bild av din affärsidé?
  • Om du planerar att expandera globalt, fungerar namnet även internationellt?

Innan du bestämmer dig är det viktigt att kontrollera att namnet inte redan används. På Verksamt.se kan du enkelt se om namnet är tillgängligt och samtidigt registrera det. Det är också smart att undersöka om webbdomänen med ditt företagsnamn är ledig, vilket du kan göra hos Internetstiftelsen. Undvik namn som påminner om andra företag eller varumärken för att slippa förväxlingar eller juridiska problem.

Ett tips är att avvakta med att beställa marknadsföringsmaterial, som visitkort eller trycksaker, tills Bolagsverket har godkänt namnet. Det kan hända att namnet inte går igenom.

Registrera företag på Verksamt

När du har valt ett företagsnamn är nästa steg att registrera ditt företag hos Bolagsverket via Verksamt.se. För att registrera ett aktiebolag krävs två dokument:

  • Stiftelseurkund: Det här dokumentet bekräftar bildandet av ditt aktiebolag och ska innehålla information som datum för bildandet, aktiens pris och namn på grundare och styrelseledamöter.
  • Bolagsordning: Bolagsordningen beskriver hur företaget ska drivas och innehåller bland annat företagets namn, verksamhetsbeskrivning, aktiekapital och styrelsens sammansättning.

Du hittar mallar för stiftelseurkund och bolagsordning hos Bolagsverket.

Kom ihåg: Du kan inte slutföra registreringen på Verksamt innan du har öppnat ett företagskonto, satt in aktiekapitalet och fått ett bankintyg.

Tips! För mer ingående information om hur du startar AB, kolla in Lunars checklista för att starta aktiebolag. Där går vi igenom varje steg i detalj, från idé till verksamhet.

Steg 3: Kom igång med företaget

När du har registrerat ditt företag på Verksamt är nästa viktiga steg att ordna företagets finansiella struktur. Att öppna ett företagskonto och skaffa ett bankintyg är avgörande för att få igång verksamheten och säkerställa att ditt företag kan drivas och växa utan hinder.

Öppna företagskonto

Det finns många banker att välja mellan. Över 1 000 företagare ansöker om ett Lunar företagskonto varje månad – och det är inte svårt att förstå varför. Lunar erbjuder Sveriges billigaste företagskonto* med 0 kr i startavgift och allt du behöver för att starta och driva din verksamhet framåt.

Om du väljer att öppna ett företagskonto hos Lunar hanteras allt digitalt. Det innebär att du snabbt kan komma igång utan onödigt pappersarbete eller tidskrävande bankbesök, som ofta kan vara både krångliga och ta lång tid. Du verifierar din identitet och fyller i dina uppgifter direkt i Lunars app.

Nyfiken? Vill du veta mer om Lunar som företagsbank? Läs mer här

Ansök om bankintyg

Om du skapar ett företagskonto hos Lunar sker mycket av processen automatiskt. När du har öppnat ditt företagskonto och satt in aktiekapitalet (minst 25 000 kr för privata aktiebolag), skickas bankintyget automatiskt till Verksamt. Du behöver bara ange Lunars mejladress (business@lunar.app) i din ansökan på Verksamt, så utfärdar de intyget utan krångel.

Bankintyget bekräftar att aktiekapitalet har satts in på ditt företagskonto. Det är en viktig del av registreringsprocessen eftersom du inte kan slutföra din företagsregistrering hos Verksamt utan detta intyg.

Hos många banker kan processen för att få ett bankintyg vara tidskrävande och kostsam, med pappersformulär och avgifter på upp till 3 000 kr. Med Lunar sker allt digitalt, och intyget kostar endast 495 kr. När bankintyget är utfärdat kan du snabbt och enkelt skicka in din registrering till Bolagsverket för vidare hantering. Läs mer om fördelarna med Lunar här.

Registrera företag hos Skatteverket

När Bolagsverket har registrerat ditt företag, är det dags att anmäla det hos Skatteverket och registrera dig för f-skatt och moms. Det kan också vara aktuellt att registrera dig som arbetsgivare:

  • F-skatt: För att kunna fakturera dina kunder och betala in skatt behöver du registrera dig för F-skatt. Det är ett viktigt steg för att driva din verksamhet på ett korrekt och lagligt sätt.
  • Momsregistrering: Om din verksamhet beräknas omsätta mer än 30 000 kr per år behöver du även registrera dig för moms.
  • Arbetsgivare: Planerar du att anställa personal? Då är det viktigt att registrera dig som arbetsgivare hos Skatteverket.

Sist men inte minst: När alla dokument har skickats in till Bolagsverket behöver du och eventuella medgrundare skriva under stiftelseurkunden. Stiftelseurkunden är dokumentet som du skickade in till Bolagsverket, tillsammans med bolagsordningen, när du först registrerade företaget. 

När stiftelseurkunden är underskriven kan Bolagsverket registrera företaget, godkänna ditt företagsnamn och ge dig ett organisationsnummer. Du kommer att få ett registreringsbevis som du kan ta del av via Bolagsverkets e-tjänst. Därefter kan du börja driva din verksamhet!

Starta ditt företag med Lunar – banken för små företag

Att starta företag ska inte vara raketforskning, anser bankuppstickaren Lunar. Målet för den digitala banken Lunar är att förenkla processen, så att fler svenskar ska kunna starta företag och bidra till ett spirande näringsliv.

– Möjligheten att starta och driva företag är ryggraden i svensk ekonomi. Vi vill bidra till att Sverige fortsätter växa och att små företag får tillgång till tjänsterna de behöver till ett bra pris. Banker ska underlätta, inte skapa hinder, säger Mats Persson Bergius, kommersiell chef på Lunar.

Med Lunar slipper du höga uppstartsavgifter och får en användarvänlig app som gör det enkelt att hantera och effektivisera företagets ekonomi.

Behrouz Afshari Vafa, egenföretagare och revisor med 21 års erfarenhet, menar att byråkratin som vanligtvis är inblandad i att starta företagskonton är onödig. Han säger att Lunars intuitiva och användarvänliga upplevelse sticker ut i branschen.

– Lunar erbjuder den smidigaste banktjänsten som jag någonsin har använt. De moderna lösningarna är helt fantastiska, särskilt för små bolag, skriver han i sitt utlåtande.

Redo att se hur Lunar kan förenkla din entreprenörsresa? Gör som tusentals andra svenska företagare och ta steget. Ansök här idag och upptäck hur Lunar kan underlätta för dig när du startar företag.

Om Lunar Bank
Lunar är en 100% digital bank, byggd för att göra det enkelt att hantera sina pengar smartare och få ut det mesta av dem, med hjälp av innovativa produkter, banktjänster och fair transparenta priser.

Lunas grundades 2015 av entreprenörer som var övertygade om att det fanns ett smartare sätt att bedriva bank på än endast de traditionella.

Lunar är en licensierad bank och står under tillsyn av det danska Finanstilsynet (motsvarande svenska Finansinspektionen). Kundernas pengar är skyddade av den danska insättningsgarantin, Garantiformuen, upp till 100 000 EUR, ca 1 050 000 kr. Garantiformuen fungerar precis som den svenska insättningsgarantin.
Över 20 000 företag har valt Lunar som sin bank, och betyget på Trustpilot är utmärkt!



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.