Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Driva Eget bjuder dig på Business Hacks Digital + Framtids-kit (värde 1 290 kr)

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Business Hacks Digital

Foto: Business Hacks Digital

Nu bjuder vi våra följare på evenemanget Business Hacks Digital (värde 295 kr) och vårt framtids-kit för företagare (värde 995 kr, gäller de 250 första anmälda). Se till att boka din plats direkt, platserna är begränsade och biljetterna brukar gå snabbt.

Hur bygger jag framtidens företag efter corona? Vilka trender måste jag ha stenkoll på? Och finns det några Business Hacks som tar mitt företag till nästa nivå – och det snabbt?

Om du vill ha svaren på dessa frågor vill vi bjuda dig på årets viktigaste event för oss företagare. Dessutom får de 250 första som anmäler sig vårt framtids-kit som verkligen ger dig verktygen och strategierna för att bygga framtidens företag.

Klicka här för att komma till anmälningssajten >>

Vad är Business Hacks Digital?

Business Hacks – som normalt lockar fulla hus över hela Sverige sedan 2012 – har blivit ett digitalt event i spåren av Corona. Under en timme i mars får du extremt konkreta verktyg och "hacks" som levlar dig och ditt företag in i framtiden. Du kommer att kunna mäta skillnaden. Du väljer själv mellan fyra olika tider den 9:e eller 10:e mars.

9:e mars – 12.30 eller 18.00
10:e mars – 12.30 eller 18.00
(Business Hacka Digital är cirka 60 minuter långt.)

Huvudinspiratörer är tre av landets absolut främsta experter på framtidens företagande – Johnny SundinCharlotte Mattfolk och Gustaf Oscarson. Platserna är begränsade och varje detalj är skapad för att ge dig framtidens viktigaste "business hacks", men bara du kan prioritera in detta. Väljer du att styra din framtid eller låter du framtiden styra dig?

Klicka här för att komma till anmälningssajten >>

Business Hacks Digital

Vilka kan anmäla sig och vad kostar det?

Business Hacks Digital är öppet för alla företagare. Självklart kan du också bjuda in dina medarbetare att se evenemanget. Platserna är dock begränsade så vi rekommenderar en snabb bokning för att få plats, biljetterna brukar gå snabbt.

Vad kostar det att köpa biljett, undrar du? I vanliga fall kostar biljetterna till Business Hacks Digital 295 kronor och uppåt. Men, just nu vill vi boosta dig och alla andra företagarhjältar som har kämpat sig igenom coronapandemin. Därför bjussar vi på biljetten denna gång och dessutom får de 250 första som anmäler sig vårt Framtids-kit (värde 995 kr). Du är värd all framgång i världen och detta är vårt sätt att hjälpa dig att lyckas i framtiden.

Vad ingår i biljetten?

60 minuter med de viktigaste insikterna, strategierna och verktygen för att bygga framtidens företag

3 av Sveriges främsta experter på framtidens företagande ger dig sina bästa hacks. Detta kan spara dig flera år av felaktiga beslut och "gammaldags tänkande".

5 av coronakrisens stora företagarhjältar delar med sig av sina coronastories och berättar vilka smarta strategier de har använt för att vända krisen till succé.

Framtids-kitet för företagare ingår för de 250 första anmälda! Utan extra kostnad skickar vi dig våra 5 viktigaste framtidsguider, e-boken "Så bygger du ditt drömföretag" och 1 månads kostnadsfri prenumeration på Driva Eget Premium (ord 995 kr).

Klicka här för att komma till anmälningssajten >>

Berätta mer om programmet och föreläsarna?

3 av Sveriges främsta experter på framtidens företagande ger dig sina bästa hacks.

10 hacks som bygger framtidens företag – med Gustaf Oscarson

Föreläsaren, entreprenören och investeraren Gustaf Oscarson bjuder dig på 10 helt nya och extremt konkreta "hacks" som hjälper dig att skapa framtidens version av ditt företag och framtidens version av dig själv. De här verktygen sparar dig massor med tid, energi och pengar – vi som testat dem har blivit upp till 126 arbetsdagar mer effektiva per år.

HappyBrain - Lär din hjärna att hantera framtiden – med Johnny Sundin

Din hjärna befinner sig i en av världshistoriens mest utmanande perioder. Vad
händer? Vart skall vi? Verksamheter försvinner, nya affärsidéer blommar upp, tekniken utvecklas och vi letar nya plattformar att bygga våra affärer ifrån.

Hur får man då sin hjärna att vara i form och redo för en komplex värld i ständig
förändring och transformation? Hur får man sans och balans i den nya gig-ekonomin, bland skärmar och digitala möten?

Med de viktigaste delarna från sin föreläsning HappyBrain delar Johnny Sundin de viktigaste verktygen för hänförelse, fokus, mindfulness, hälsa, attityd,
mindset och kreativt tänkande i en alltmer digitaliserad värld..

Så blir framtiden för företagare efter corona – med Charlotte Mattfolk

Hur kommer framtiden att se ut för oss företagare efter Corona? Hur kommer Amazon att påverka oss? Och vilka teknikskiften måste vi ha stenkoll på för att fortsätta vara relevanta?

Allt det och mycket mer får du lära dig av framtidsexperten Charlotte Mattfolk i Business Hacks Digital. Om du vill fortsätta vara relevant som företagare – lyssna hela vägen in i kaklet. Här får du nämligen veta hur fyra troliga scenarion för världens framtid ser ut, och vad du behöver göra för att anpassa företaget efter dem.

Klicka här för att komma till anmälningssajten >>

Får mina anställda också ta del av eventet?

Absolut! Vid Business Hacks Digital (till skillnad från våra fysiska evenemang) kan du också bjuda in dina medarbetare som inte är delägare. Ta chansen att bjuda dina medarbetare på en riktig inspirations- och kunskapsboost i tuffa tider. Observera att samtliga deltagare måste anmälas till eventet.

Vilka arrangerar eventet?

Evenemanget arrangeras av Driva-Eget.se och MittFöretag.com, två av Sveriges största företagarsajter. MittFöretag.com har sedan 2011 arrangerat Sveriges största företagarturné med 1 000-tals besökare över hela landet. 95 % av besökarna anger att de vill komma igen, och några av landets främsta föreläsare finns med på evenemangen. Här får du nätverket, kunskapen och inspirationen du behöver för att bygga ett framgångsrikt företag på dina villkor. Temat "Business Hacks" hade premiär 2019 och Business Hacks Digital är ett specialupplägg under Coronakrisen.

Huvudsponsor till evenemanget är Visa – Världens största nätverk för betalningar. På visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.