Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Du kommer inte göra affärer med alla!

16 november, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Det är lika bra att från början vara medveten om att majoritet av de personer som du kommer skapa kontakt med i olika sociala nätverk kommer du inte att göra affärer med.

Sedan april 2013 har jag använt Social Selling som en del av min säljprocess. Min erfarenhet är att det tar någonstans mellan 6-18 månader innan man kan se ett tydligt resultat.

Mitt sätt att arbeta med Social Selling har utvecklats över tid och kommer med all sannolikhet fortsätta att utvecklas. Det är som så mycket annat en ständig utveckling och det gäller att hitta det arbetssätt som passar just dig. Det är en av de saker som jag fokuserar på när det kommer till mina kunder, att beroende på verksamhet, person etc så kommer arbetssättet att behöva anpassas just efter deras situation.

Det är viktigt att tillföra ett mervärde i sin kommunikation och att flytta rätt konversationer offline till det verkliga livet. Att vara intäktsfokuserad när det kommer till den tid som man lägger ned inom Social Selling är en självklarhet. Ett sätt att vara intäktsfokuserad är att exempelvis flytta rätt samtal online till verkliga möten offline.

För att lyckas med Social Selling bör du ha ett genuint intresse för skapa kontakter och bygga relationer.

Lyssna och var intresserad av andra, det kommer tillfällen då du får möjligheten att presentera din produkt eller tjänst men först måste du ha vunnit förtroende och upptäckt ett behov eller utmaning hos den potentiella kunden.

Nedan följer fyra steg i Social Selling-processen som givit mig nya kontakter och affärer.

Att idag vara relevant och närvarande i sina kunders digitala värld är en nödvändighet.

ATT MÖTA KUNDEN TIDIGT I KÖPPROCESSEN = EN VÄGEN TILL ÖKAD FÖRSÄLJNING

De fyra stegen:
  • Dela andra personers innehåll för att få deras uppmärksamhet.Börja med att hitta intressanta personer och se vad de delar för artiklar. Om de artiklarna är kvalitativa så dela då deras innehåll och tagga dem i ditt inlägg. Genom att göra detta så ger du dessa personer en klapp på axeln, bra jobbat och du visar att du bryr dig.
  • Nästa steg är att omvärldsbevaka. Vem delar i sin tur det innehåll som du delat i olika sociala nätverk? Vem skriver om din bransch? Vad skriver dina potentiella kunder om, vad skriver dina konkurrenter om etc. Se till att följa exempelvis de 10-15 viktigaste potentiella kunderna. I detta läge är det bra att använda ett verktyg typ Hootsuite för att hålla koll på det som händer. Genom att använda ett sådant verktyg tar det bara några minuter varje dag för att få en bra bild av situationen.  Det är viktigt att du införskaffar dig information om de personer och företag du skall träffa och vad som är viktigt för dem. Omvärldsbevakning är ett område som är underutnyttjat. Om du frågar mig så är detta ett av de viktigaste områdena när det kommer till Social Selling. Det är i denna fas som du kan fånga ämnen som är din nyckel in i organisationer. Omvärldsbevakningen kan ge dig ett övertag gentemot dina konkurrenter. Omvärldsbevakningen kan hjälpa dig att interagera med rätt personer, vid rätt tidpunkt med rätt innehåll som genererar ett värde för dem.
  • Engagera dig i dina potentiella kunder och hjälp dem. För att lyckas i denna fas är det viktigt att du gjort din hemläxa när det kommer till omvärldsbevakning. Att ha kunskap om den du vill nätverka med och vad som är viktigt för dem är en grundförutsättning för att lyckas. När du har denna kunskap är det lättare att skapa ett innehåll som tillför ett värde för dem. Detta värde handlar inte om dina produkter/tjänster och det värde de tillför utan här kan det istället handla om att du exempelvis hjälper dem att hitta nya affärsmöjligheter genom att förmedla en kontakt eller två. Det finns massor av sätt att förmedla värde till sina potentiella kunder utan att det behöver handla om dina egna produkter och tjänster.
  • Boka möte. Du har nu spenderat lite tid med att prospektera, göra research, omvärldsbevaka, engagerat dig i dina potentiella kunder genom att lyssna och hjälpa dem. Nästa steg är det steg då din förmåga att sälja kommer in. Vad har du sett att kunder har för intresse, utmaning eller behov? Det är nu du kan börja fundera på hur just dina tjänster kan komma till nytta. Det är dags att ta diskussionen till det verkliga livet. Det är dags att boka möte och mötas i det verkliga livet.

 

Vi lever i en föränderlig värld. Av den enkla anledningen är det viktig att hela tiden vara öppen för förändring och se möjligheterna. Just nu är det Social Selling som är på tapeten, ta det till er och gör det bästa av det och i morgon är det något annat och det är lika bra att ta till sig det med under förutsättningen att det påverkar era affärer på ett positivt sätt.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik

Om Fredrik Steinholtz

Fredrik vässar organisationer som vill sälja smartare.

Genom operativ och strategisk rådgivning hjälper Fredrik sina kunder att skapa effektiva säljorganisationer. Att ta in nya affärer och vårda befintliga kundrelationer bygger på flera strategier – online och offline. Att skapa ett ramverk kring försäljning och att utveckla säljförmågan hos medarbetare är vanliga uppdrag för Fredrik.

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.