Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Du kommer inte göra affärer med alla!

16 november, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Det är lika bra att från början vara medveten om att majoritet av de personer som du kommer skapa kontakt med i olika sociala nätverk kommer du inte att göra affärer med.

Sedan april 2013 har jag använt Social Selling som en del av min säljprocess. Min erfarenhet är att det tar någonstans mellan 6-18 månader innan man kan se ett tydligt resultat.

Mitt sätt att arbeta med Social Selling har utvecklats över tid och kommer med all sannolikhet fortsätta att utvecklas. Det är som så mycket annat en ständig utveckling och det gäller att hitta det arbetssätt som passar just dig. Det är en av de saker som jag fokuserar på när det kommer till mina kunder, att beroende på verksamhet, person etc så kommer arbetssättet att behöva anpassas just efter deras situation.

Det är viktigt att tillföra ett mervärde i sin kommunikation och att flytta rätt konversationer offline till det verkliga livet. Att vara intäktsfokuserad när det kommer till den tid som man lägger ned inom Social Selling är en självklarhet. Ett sätt att vara intäktsfokuserad är att exempelvis flytta rätt samtal online till verkliga möten offline.

För att lyckas med Social Selling bör du ha ett genuint intresse för skapa kontakter och bygga relationer.

Lyssna och var intresserad av andra, det kommer tillfällen då du får möjligheten att presentera din produkt eller tjänst men först måste du ha vunnit förtroende och upptäckt ett behov eller utmaning hos den potentiella kunden.

Nedan följer fyra steg i Social Selling-processen som givit mig nya kontakter och affärer.

Att idag vara relevant och närvarande i sina kunders digitala värld är en nödvändighet.

ATT MÖTA KUNDEN TIDIGT I KÖPPROCESSEN = EN VÄGEN TILL ÖKAD FÖRSÄLJNING

De fyra stegen:
  • Dela andra personers innehåll för att få deras uppmärksamhet.Börja med att hitta intressanta personer och se vad de delar för artiklar. Om de artiklarna är kvalitativa så dela då deras innehåll och tagga dem i ditt inlägg. Genom att göra detta så ger du dessa personer en klapp på axeln, bra jobbat och du visar att du bryr dig.
  • Nästa steg är att omvärldsbevaka. Vem delar i sin tur det innehåll som du delat i olika sociala nätverk? Vem skriver om din bransch? Vad skriver dina potentiella kunder om, vad skriver dina konkurrenter om etc. Se till att följa exempelvis de 10-15 viktigaste potentiella kunderna. I detta läge är det bra att använda ett verktyg typ Hootsuite för att hålla koll på det som händer. Genom att använda ett sådant verktyg tar det bara några minuter varje dag för att få en bra bild av situationen.  Det är viktigt att du införskaffar dig information om de personer och företag du skall träffa och vad som är viktigt för dem. Omvärldsbevakning är ett område som är underutnyttjat. Om du frågar mig så är detta ett av de viktigaste områdena när det kommer till Social Selling. Det är i denna fas som du kan fånga ämnen som är din nyckel in i organisationer. Omvärldsbevakningen kan ge dig ett övertag gentemot dina konkurrenter. Omvärldsbevakningen kan hjälpa dig att interagera med rätt personer, vid rätt tidpunkt med rätt innehåll som genererar ett värde för dem.
  • Engagera dig i dina potentiella kunder och hjälp dem. För att lyckas i denna fas är det viktigt att du gjort din hemläxa när det kommer till omvärldsbevakning. Att ha kunskap om den du vill nätverka med och vad som är viktigt för dem är en grundförutsättning för att lyckas. När du har denna kunskap är det lättare att skapa ett innehåll som tillför ett värde för dem. Detta värde handlar inte om dina produkter/tjänster och det värde de tillför utan här kan det istället handla om att du exempelvis hjälper dem att hitta nya affärsmöjligheter genom att förmedla en kontakt eller två. Det finns massor av sätt att förmedla värde till sina potentiella kunder utan att det behöver handla om dina egna produkter och tjänster.
  • Boka möte. Du har nu spenderat lite tid med att prospektera, göra research, omvärldsbevaka, engagerat dig i dina potentiella kunder genom att lyssna och hjälpa dem. Nästa steg är det steg då din förmåga att sälja kommer in. Vad har du sett att kunder har för intresse, utmaning eller behov? Det är nu du kan börja fundera på hur just dina tjänster kan komma till nytta. Det är dags att ta diskussionen till det verkliga livet. Det är dags att boka möte och mötas i det verkliga livet.

 

Vi lever i en föränderlig värld. Av den enkla anledningen är det viktig att hela tiden vara öppen för förändring och se möjligheterna. Just nu är det Social Selling som är på tapeten, ta det till er och gör det bästa av det och i morgon är det något annat och det är lika bra att ta till sig det med under förutsättningen att det påverkar era affärer på ett positivt sätt.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik

Om Fredrik Steinholtz

Fredrik vässar organisationer som vill sälja smartare.

Genom operativ och strategisk rådgivning hjälper Fredrik sina kunder att skapa effektiva säljorganisationer. Att ta in nya affärer och vårda befintliga kundrelationer bygger på flera strategier – online och offline. Att skapa ett ramverk kring försäljning och att utveckla säljförmågan hos medarbetare är vanliga uppdrag för Fredrik.

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.