Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Edits 10 bästa tips för att skapa bra PR

Yasemin Bayramoglu 11 april, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Inspireras av PR-proffset Edit Künstlicher och skapa PR för ditt företag helt gratis! Börja med att hitta ditt guld.

1. TA FRAM DITT GULD

– Man behöver klura på vad som är ens edge. Vad är det som jag eller vårt företag är bäst för? Man kan tycka att man är lika andra, men det kan vara små saker som gör att man är konkurrenskraftig. Här tycker jag att man ska göra en lista. Är man flera så får man komma överens om vad som är guldet och som ska kommuniceras i alla kanaler. Sedan kan guldet förändras över tid också. Men man behöver tänka vad är mitt guld, vad är min expertis, min edge. Det måste inte vara unikt.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med din PR-strategi

– Mitt guld är tempo. Jag springer snabbare än andra, det behöver inte vara svårare än så. Jag får mer gjort. Då kan andra tycka ”Oh my God, sa hon så???”, men det är så, det är min edge. Och det kommunicerar jag i alla mina kanaler.

2. KARTLÄGG DINA KUNDER

– Hur gör man det här då? Jo, man frågar! Jag frågar mina kunder ”Vad tycker du är bra? Lyssnar du på poddar, vad tittar du på, vad lyssnar på?”. Om du frågar tio olika personer så kommer du få tio olika svar, men du kommer att hitta någon form av röd tråd.

– Om du är i en väldigt nischad bransch där en branschtidning är dominant, så kan du fråga ”brukar du läsa den tidningen?”. Oavsett vilken bransch du är i så måste du veta vilka medier som tar upp dina branschfrågor.

3. GRÄV DÄR DU STÅR

– Jag slår ett slag för lokala medier och branschmedier. Man tänker så stort, men jag tror att det ofta finns ett större värde i att synas rätt och inte stort.

Lyssna på alla Edits PR-tips i Starta Eget-podden

4. KONTAKTA RÄTT PERSON

– När du ska kontakta en tidning så titta på hur tidningen ser ut och försök hitta vilken journalist som skriver om din typ av frågor. Kontakta inte chefredaktören om det inte är en väldigt liten redaktion. Kvalitet går före kvantitet. Ring hellre två medier och gör en bra pitch i stället för att ringa 20 med 20 dåliga pitchar.

5. VAR BJUSSIG

– Om du vet vad ditt guld är så var bjussig – informativ. Dela med dig av fakta. Gå en omväg och ta fram siffror och trender. Det är att vara bjussig och det tycker media om. Man ska inte vara så hemlighetsfull. Det är väldigt lite som är så unikt att du inte kan dela med dig av det.

6. FIXA HÖGUPPLÖSTA BILDER

– Det är många som inte förstår definitionen av hög- och lågupplösta bilder. Jag brukar alltid rekommendera att man jobbar med en professionell fotograf. Högupplösta bilder är en hygienfaktor. Många tänker också ”kommer det en tidning och intervjuar så tar de med sig en fotograf”, men det är inte alls säkert.

7. JOBBA MED STORYTELLING

– Det här gäller ditt privata Facebookkonto. Är du egen företagare så är det svårt att skilja på privat och jobb. Och folk tycker att det är roligt att du berättar. Det är klart att det inte får bli för hysteriskt och absolut inte säljigt. Men jag tycker att man ska dela med sig av ”nu är mina ambitioner, nu är mitt mål det här” eller "åh, jag åkte på pumpen där".

– Dels får du ambassadörer där ute som hejar på dig. Det finns ingen bättre PR, det är fantastiskt. Dels vet du aldrig vem som känner vem heller. Det är ett tips som jag känner väldigt starkt för och som jag vet att många känner ett stort motstånd inför. Men de kan samtidigt dela med sig av ”hej, jag springer det här maratonloppet”. Det här är precis samma sak, det här är värsta loppet!

8. NÄTVERKA

– Man kanske inte hinner springa på alla fysiska nätverk, då finns det bra digitala också. Om du bor på en liten ort och inte har tillgång till nätverk så starta ett! Jag är med i ganska många nätverk. Men jag älskar ju företagande och bolagsbyggare – alltså andra entreprenörer. Så jag blir superpepp när jag träffar andra och hör om deras resa.

9. SAMARBETA OCH GÖR PR IHOP

– Stora bolag är duktiga på det här. HM är experter på designsamarbeten. Det gör de inte av sitt goda hjärta utan för att de får sjukt mycket PR. På 90-talet var det supermodellerna. Och visst, man gjorde en annonskampanj. Men all den PR som de fick på de kampanjerna överskuggade annonsvärdet.

– Men det här går att göra i väldigt mycket mindre skala. Och gärna i en form där det är en lite rolig krock på något sätt. Det kan till exempel vara att man anordnar ett event i en simhall i stället för att man anordnar ett mingel. Något som gör att folk hajar till. Det måste hända någonting, det är också en form av PR. Det är inte alltid det måste vara publicering som det handlar om. Det kan vara möten som får folk att prata och föra det vidare. Eller Instagambilder som tas. Glöm inte att vem du än möter och pratar med så är den personen en bärare av budskapet.

10. TA HJÄLP

– Känner du att det känns för krångligt eller pinsamt, så anlita någon som kan PR. Det är en tröskel att sälja sig själv och många tycker att det känns tufft. Det ska man inte sticka under stol med.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.