Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Edits 10 bästa tips för att skapa bra PR

Yasemin Bayramoglu 11 april, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Inspireras av PR-proffset Edit Künstlicher och skapa PR för ditt företag helt gratis! Börja med att hitta ditt guld.

1. TA FRAM DITT GULD

– Man behöver klura på vad som är ens edge. Vad är det som jag eller vårt företag är bäst för? Man kan tycka att man är lika andra, men det kan vara små saker som gör att man är konkurrenskraftig. Här tycker jag att man ska göra en lista. Är man flera så får man komma överens om vad som är guldet och som ska kommuniceras i alla kanaler. Sedan kan guldet förändras över tid också. Men man behöver tänka vad är mitt guld, vad är min expertis, min edge. Det måste inte vara unikt.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med din PR-strategi

– Mitt guld är tempo. Jag springer snabbare än andra, det behöver inte vara svårare än så. Jag får mer gjort. Då kan andra tycka ”Oh my God, sa hon så???”, men det är så, det är min edge. Och det kommunicerar jag i alla mina kanaler.

2. KARTLÄGG DINA KUNDER

– Hur gör man det här då? Jo, man frågar! Jag frågar mina kunder ”Vad tycker du är bra? Lyssnar du på poddar, vad tittar du på, vad lyssnar på?”. Om du frågar tio olika personer så kommer du få tio olika svar, men du kommer att hitta någon form av röd tråd.

– Om du är i en väldigt nischad bransch där en branschtidning är dominant, så kan du fråga ”brukar du läsa den tidningen?”. Oavsett vilken bransch du är i så måste du veta vilka medier som tar upp dina branschfrågor.

3. GRÄV DÄR DU STÅR

– Jag slår ett slag för lokala medier och branschmedier. Man tänker så stort, men jag tror att det ofta finns ett större värde i att synas rätt och inte stort.

Lyssna på alla Edits PR-tips i Starta Eget-podden

4. KONTAKTA RÄTT PERSON

– När du ska kontakta en tidning så titta på hur tidningen ser ut och försök hitta vilken journalist som skriver om din typ av frågor. Kontakta inte chefredaktören om det inte är en väldigt liten redaktion. Kvalitet går före kvantitet. Ring hellre två medier och gör en bra pitch i stället för att ringa 20 med 20 dåliga pitchar.

5. VAR BJUSSIG

– Om du vet vad ditt guld är så var bjussig – informativ. Dela med dig av fakta. Gå en omväg och ta fram siffror och trender. Det är att vara bjussig och det tycker media om. Man ska inte vara så hemlighetsfull. Det är väldigt lite som är så unikt att du inte kan dela med dig av det.

6. FIXA HÖGUPPLÖSTA BILDER

– Det är många som inte förstår definitionen av hög- och lågupplösta bilder. Jag brukar alltid rekommendera att man jobbar med en professionell fotograf. Högupplösta bilder är en hygienfaktor. Många tänker också ”kommer det en tidning och intervjuar så tar de med sig en fotograf”, men det är inte alls säkert.

7. JOBBA MED STORYTELLING

– Det här gäller ditt privata Facebookkonto. Är du egen företagare så är det svårt att skilja på privat och jobb. Och folk tycker att det är roligt att du berättar. Det är klart att det inte får bli för hysteriskt och absolut inte säljigt. Men jag tycker att man ska dela med sig av ”nu är mina ambitioner, nu är mitt mål det här” eller "åh, jag åkte på pumpen där".

– Dels får du ambassadörer där ute som hejar på dig. Det finns ingen bättre PR, det är fantastiskt. Dels vet du aldrig vem som känner vem heller. Det är ett tips som jag känner väldigt starkt för och som jag vet att många känner ett stort motstånd inför. Men de kan samtidigt dela med sig av ”hej, jag springer det här maratonloppet”. Det här är precis samma sak, det här är värsta loppet!

8. NÄTVERKA

– Man kanske inte hinner springa på alla fysiska nätverk, då finns det bra digitala också. Om du bor på en liten ort och inte har tillgång till nätverk så starta ett! Jag är med i ganska många nätverk. Men jag älskar ju företagande och bolagsbyggare – alltså andra entreprenörer. Så jag blir superpepp när jag träffar andra och hör om deras resa.

9. SAMARBETA OCH GÖR PR IHOP

– Stora bolag är duktiga på det här. HM är experter på designsamarbeten. Det gör de inte av sitt goda hjärta utan för att de får sjukt mycket PR. På 90-talet var det supermodellerna. Och visst, man gjorde en annonskampanj. Men all den PR som de fick på de kampanjerna överskuggade annonsvärdet.

– Men det här går att göra i väldigt mycket mindre skala. Och gärna i en form där det är en lite rolig krock på något sätt. Det kan till exempel vara att man anordnar ett event i en simhall i stället för att man anordnar ett mingel. Något som gör att folk hajar till. Det måste hända någonting, det är också en form av PR. Det är inte alltid det måste vara publicering som det handlar om. Det kan vara möten som får folk att prata och föra det vidare. Eller Instagambilder som tas. Glöm inte att vem du än möter och pratar med så är den personen en bärare av budskapet.

10. TA HJÄLP

– Känner du att det känns för krångligt eller pinsamt, så anlita någon som kan PR. Det är en tröskel att sälja sig själv och många tycker att det känns tufft. Det ska man inte sticka under stol med.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.