Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Efter år av strul med telebolaget – då kom svindyr slutfaktura

9 september, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Telefonbolaget slavade bort Christinas telefonnummer. FOTO GETTY IMAGES

Efter massor av strul med telebolaget Phonera fick ­Christina Blomqvist nog. Men då krävdes hon på över 13 000 kronor i slutfaktura. Envishet och hjälp på vägen av Driva Eget gjorde att hon slapp betala.

Ibland handlar det om rena fakturaskojare. Men andra gånger kan även seriösa företag bete sig på ett sätt som nog många av oss ser som högst omoraliskt och balanserande på gränsen till rent fakturaskojande. Christina Blomqvist i Norrköping råkade ut för just det.

Christina driver en liten firma inom grafisk formgivning. Hon har varit kund hos teleoperatören Phonera sedan 2010. År som kantats av problem.

Det värsta var när ett av hennes telefonnummer porterades ut till en annan operatör – enligt Christina helt utan hennes vetskap. Phonera lyckades inte ta tillbaka numret.
– Jag har tappat kontakten med flera av mina äldre vänner på grund av detta, säger Christina.

[caption id="attachment_22089" align="alignright" width="150"]Christina Blomqvist. Christina Blomqvist.[/caption]

När Phonera övergick till fakturor via epost försvann de på vägen vilket gjorde att hennes telefon stängdes av på grund av obetalda fakturor. Till sist tröttnade hon. I december förra året bytte Christina till Telenor.

Men då fick hon överraskande en slutfaktura på nära 9 000 kronor. Enligt Phonera hade Christina förlängt sina tjänster med 24 månader i samband med att hon försökte få tillbaka det försvunna fasta telefonnumret.

Tillsammans med andra obetalda fakturor som kommit efter uppsägningen och som avsåg 2016 krävdes hon på drygt 13 000 kronor.

Christina Blomqvist bestred kraven och lyckades få Phonera att erkänna att hon fakturerats för ett ickefungerande fastnummer under 29 månader. Phonera drog också av fakturaavgiften på de fakturor som försvunnit.

Nästa bud var att Christina skulle betala halva skulden. Om hon inte accepterade skulle telebolaget driva in allt.

Då vände sig Christina till Driva Eget för råd. Rådet vi gav henne var att sammanställa allt som hänt under hennes tid som kund: alla kontakter hon haft med kundtjänst och vad hon fått för svar. Först då insåg Christina hur omfattande problemen faktiskt varit under åren.

Phoneras kundtjänstschef Caroline Friberg fick också ta del av sammanställningen tillsammans med frågan om hon tyckte att Phonera verkligen agerat korrekt.

Efter det kom ett glatt meddelande från Christina till Driva Egets Anders Nyman:
– Du måste ha en jäkla makt, Phonera har vikt ner sig helt!

Hur då? Jo, Phonera erbjöd sig nu att kreditera samtliga utstående fakturor och betala tillbaka månadsavgiften för det försvunna fasta numret samt för en handenhet som fakturerats med 35 kronor i månaden trots att den återlämnats fem år tidigare.

Caroline Friberg vill inte gå in på detaljerna i fallet men säger att det kunde ha skötts snyggare.
– Kommunikationen från vår sida har inte varit bra nog och det känns skönt att vi kan avsluta det här med Christina nu, säger hon.

Christina Blomqvist är förstås glad.
– Det känns fantastiskt, säger hon och berättar att tvisten tagit mycket energi, något som gått ut över hennes arbete.

Hon berömmer idén om sammanställningen:
– En sådan här dagbok borde man nog upprätta redan innan det uppstått konflikt. Man får bättre överblick och ser det på ett annat sätt än då man är mitt i det, säger hon.

Samtidigt tycker hon att teleoperatörens agerande fram till nu varit anmärkningsvärt uselt.

– Hur kan Phonera ha en kundtjänst som inte kan göra rätt förrän historien hamnar i medierna?

Men att det skulle vara orsaken till att hennes fall nu är löst vill inte Phoneras kundservicechef Caroline Friberg gå med på.
– Så skulle jag inte vilja säga, säger hon.

Sverker Olofsson: Spela ut etikkortet


Sverker Olofsson, känd tidigare programledare för SVTs Plus, har mer än 20 års erfarenhet av att ställa företag mot väggen.

[caption id="attachment_22090" align="alignright" width="150"]Sverker Olofsson. Sverker Olofsson.[/caption]

Hans bästa råd för att få rätt utan att behöva bevisa varenda litet fel företaget kan ha begått är att se helhetsbilden.
– Ställ frågan till företagets representant om de verkligen anser att de agerar etiskt eller moraliskt riktigt sett till hur kunden drabbats, sade han när han pratade konsumentfrågor i Gävle tidigare i år.

Metoden fungerar förstås bäst på seriösa företag, som Phonera ändå är. Men även de som bara låtsas vara seriösa har ändå ofta en motvilja mot att framstå som inhumana i medierna.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.