Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Rekrytering, Personal & Anställda

Efter #metoo – så ska du göra som chef

16 november, 2017 3 minuters läsning

Foto: Hur hanterar man sexuella trakasserier bland personalen. Foto: Getty Images

Vittnesmålen om sexuella trakasserier blir allt fler och sätter fokus på arbetsgivarens ansvar. Hur hanterar du bäst frågan på din arbetsplats? Här är expertens råd.

[caption id="attachment_24733" align="alignright" width="293"]kimini Komini Delfos. Foto: Anna Åberg/Mandalaya[/caption]

När alla kvinnor som någon gång blivit utsatta för sexuella trakasserier uppmanades att dela vidare hashtaggen #metoo fyllde snabbt en flodvåg av vittnesmål sociala medier. Miljontals kvinnor världen över trädde fram.

Enligt lagen måste du som chef jobba både förebyggande och långsiktigt mot trakasserier på arbetsplatsen. I det ingår bland annat att prata med din personal – så passa på att lyfta frågan nu! Det rådet ger Kimini Delfos, normingenjör på Add Gender och specialiserad på krishantering och inkludering.

 För ämnet är fortfarande tabu, påpekar hon.

– Helst pratar man inte alls om sexuella trakasserier. Det är obekvämt. När man väl börjar prata om det så är det ofta för sent. Då har det till exempel redan hänt något och man måste hantera det just då och där. #metoo är ett gyllene tillfälle att diskutera ämnet.

LÄS OCKSÅ: #Metoo – det säger lagen Men, hur tar man upp det? Det viktigaste är att ni pratar om det över huvud taget, menar Kimini.

– Diskutera gärna utifrån riktiga situationer och fråga medarbetarna hur det vill prata om ämnet, och om de har varit med om obekväma situationer, råder hon.

Sen gäller det för dig att lyssna på berättelserna utan att döma.

– Det är också viktigt att komma ihåg att ingen har skyldighet att berätta. Är det svårt att hitta tillfälle att prata kan en bra start vara att be personalen fylla i en enkät anonymt. Resultaten kan ge dig ett sätt att närma dig ämnet.

Enligt lagen ska det också finnas skriftliga rutiner och riktlinjer mot trakasserier på varje arbetsplats, som tagits fram ihop med personalen. Så prata igenom vad som ska göras om någon blir sexuellt trakasserad. Det gör det även lättare för din personal att agera direkt när någon händer.

Fråga också din personal vad de behöver från dig som chef.

– Det kan vara så att de inte varit med om sexuella trakasserier, men känner sig otrygga ändå.

Till exempel om någon är i själv i lokalen utanför ordinarie arbetstid. Hur kan du öka tryggheten för medarbetarna? Att undvika sexuella trakasserier är minst lika viktigt som att hantera händelser på ett bra sätt.

Skulle en av dina anställda bli sexuellt trakasserad måste du agera direkt. Du ska utreda vad som hänt, se till att det inte upprepas och erbjuda stöd.

– Ta gärna kontakt med företagshälsovård om ni har sådant avtal. Det är också bra om du sammanställt ett dokument med råd och hänvisningar till professionell hjälp.

Men igen: Det allra viktigaste är att du måste lyssna utan att döma.

– Det är inte enkelt att ta upp sexuella trakasserier och det kan ha varit en mycket traumatisk upplevelse för din medarbetare. Fråga vad du kan hjälpa till med. Det gäller även vid trakasserier kollegor emellan. Något som kan vara mycket svårt att hantera i en liten organisation. Var som chef inte rädd att själv be om hjälp, från branschkollegor, facket, ditt nätverk eller en konsult.

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.