Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

En bra ansats är aldrig bra nog

16 oktober, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Jag var troligen inte ensam om att bli väldigt glad när sajten verksamt.se lanserades för ett antal år sedan. Äntligen skulle myndigheterna börja samarbeta kring företag och företagare. Äntligen skulle det finnas smidiga online-lösningar för det nödvändiga, men oönskade registreringsarbetet. Äntligen skulle man slippa hålla reda på allsköns blanketter. Äntligen bara en plats på internet att hålla reda på.

De första förväntningarna infriades också, men de första förväntningarna på en helt ny tjänst är med nödvändighet låga. Sedan dess har internet utvecklats och vi användare har följt med och lever allt mer av våra liv på nätet, på allt mer avancerade sajter. Det vore synd att säga att verksamt.se har följt med i utvecklingen.

Fortfarande är det vattentäta skott mellan myndigheterna på den sajt där de sägs samarbeta. Fortfarande är sajten full av oförklarliga buggar som gör att man fastnar mitt i ett ärende. Fortfarande är det oftast omöjligt för en vanlig företagare att förstå hur hen ska använda de olika tjänsterna på sidan. Många gånger räcker det inte ens att vara en siffernisse som jag, som har varit inne otaliga gånger på sajten. Jag går fortfarande vilse i labyrinten och hamnar i återvändsgränder allt som oftast.

När jag bytte verksamhet i min firma, ville jag att resten av världen skulle få veta det och gick in och registrerade ändringen hos Bolagsverket på verksamt.se. Det kostade en slant, men det var det värt tyckte jag. Ett nytt registreringsbevis kom på posten och allt tydde på att det hela var klart. Lite konstigt var det att det inte helt plötsligt kom en massa irriterande reklam riktad till min nya verksamhet som bokförare, men det var en lätt börda att bära.

Två år senare påtalade en skattetjänsteman att jag hade fel SNI-kod registrerad. Omöjligt sa jag, jag har ju ändrat verksamhet på verksamt.se. En närmare kontroll visade att Bolagsverket inte ändrar SNI-koder, det gör Skatteverket (i och för sig gratis, men ändå ett extra steg). En ny registrering via verksamt.se, denna gång hos Skatteverket och så var den saken ur världen. När jag ändå var igång kollade jag lite närmare på varför jag fortfarande ibland får post till den besöksadress som företaget inte har haft sedan år 2000. Jag har ju ändrat adress hos Skatteverket och Bolagsverket för länge sedan. Det visade sig att även SCB har ett adressregister och att detta inte får uppdateringar från de andra myndigheterna, så då fick jag kontakta dem också.

Allra värst, eftersom det berör flest personer, är att nyregistreringen av företag är så knölig och måste genomföras i flera steg. Att vi har en bra mycket smidigare procedur än de flesta andra länder, är en klen tröst. Att Bolagsverket och Skatteverket har två olika formulär och procedurer är inget som den enskilde nyföretagaren varken vill eller behöver veta om. En normalbegåvad programmerare skulle lätt kunna skapa ett gemensamt, användarvänligt formulär, som sedan fördelar uppgifterna till rätt myndighet. Det jobbet ska inte en nyföretagare behöva göra.

Särskilt besvärande är att Skatteverket, till skillnad från Bolagsverket, inte tillåter att ett ombud gör ett utkast till registreringen för F-skatt, moms och arbetsgivaravgift. Ändå är det Skatteverkets registrering som är svårast att förstå och innehåller flest potentiella fallgropar. Extra stor blev skillnaden sedan Bolagsverket för något år sedan introducerade en ny, smart och väldigt enkel snabbfil för registering av små, enkla aktiebolag. Den vägen kan de flesta normalbegåvade gå på egen hand, Skatteverkets djungelformulär har ännu ingen av mina kunder klarat utan min hjälp (och de är ändå väldigt smarta människor).

Varför envisas t ex Skatteverket med att tro att nyföretagare vet exakt hur mycket de kommer att tjäna under sitt första år och att de dessutom kommer att ha pengar att betala preliminärskatt på det beloppet från första månaden de driver företaget? Varför kan de inte åtminstone upplysa om det som alla vi erfarna redan vet, men som nyföretagare ständigt gör bort sig på: att det är normalt att skriva att man inte kommer att tjäna något första året och att man lätt kan ändra den uppgiften när kulorna börjar trilla in?

När jag påtalar buggarna i systemet (de flesta har jag inte nämnt i den här krönikan), brukar de båda Verken påtala att de ständigt jobbar med att förbättra verksamt.se. Jag är ledsen, men med några få undantag märks det inte. Det som behövs är inte heller några uppdateringar och finputsningar här och där. Det har länge varit på tiden med en rejäl ombyggnad av den gemensamma sajten, så att den lever upp till dagens förväntningar på internet. Sajten måste in i en helt ny version, så att den kan leva upp till sin fulla potential. Det kräver i sin tur ett samarbete värt namnet mellan de olika myndigheterna, något som skulle vara positivt i sig eftersom de alla har mycket att lära av varandra.

Kan vi hoppas på en sådan uppryckning snart?

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Så kan Almi finansiera ditt företag – från tuffa tider till hållbar lönsamhet

Går det att hitta smart finansiering i tuffa tider? Och hur hittar jag kapital till företagets hållbarhetssatsningar? Det och mycket mer får du veta i den här guiden.

Almi 21 juni, 2023 Uppdaterades 16 september, 2025 6 minuters läsning
Almi Finansiering

Psst! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan,och Lean Canvas. Bra va!

I osäkra tider är det många företag som avvaktar och minimerar risk – men det kan faktiskt vara helt rätt att våga satsa. När alla andra tvekar har du en möjlighet till försprång, och den satsning du gör idag kan visa sig mycket lönsam i framtiden.

I den här guiden berättar vi hur Almi kan hjälpa ditt företag att dels hitta finansiering, och dels få smart rådgivning som gör att ditt företag kan växa mer hållbart.

Tips! Se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Hur skiljer sig Almi från banken?

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering.

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med Almis rådgivare är du som företagare också bättre påklädd för att gå till banken. 

När du ansöker om ett lån till ditt företag hos Almi får du inte bara finansiering – du får också en hållbarhetsdialog och en genomgång av företagets ekonomi. Det gör att ditt lån inte bara stärker kassan, utan även ditt företags framtid, lönsamhet och prioriteringar.

Och Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken. 

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån.
  2. Riskkapital via Almi Invest Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Kan Almi hjälpa mig att finansiera satsningar på hållbarhet?

Att alla företag behöver ställa om vet vi, men att investera i hållbarhet kan verka dyrt. Men faktum är att ett konkret hållbarhetsarbete driver lönsamhet och gör ditt företag relevant även i framtiden. Därför kan Almis gröna lån med bra villkor vara extra intressant för företag som vill ställa om till ett mer hållbart företagande.

Det kan handla om att hitta och välja de frågor där ditt företag kan ha störst påverkan, som dina kunder tycker är viktiga och som ligger i linje med företagets verksamhet. Det kan Almi hjälpa till med samtidigt som de kan hjälpa dig se över möjligheten att finansiera din satsning.

Både kunders förväntningar på sina leverantörer och skärpningar i regelverk visar tydligt att företag som arbetar på ett mer hållbart sätt och som kan berätta om det – har framtiden för sig.

Tips! Se här om Almi kan finansiera din tillväxtsatsning.

Det är hett att satsa på hållbarhet – och kunderna börjar kräva det

Almi träffar 1 000-tals företagare varje år och märker att många företag är intresserade av att utvecklas på ett mer hållbart sätt. Det är en framtidsfråga – och det vet företagen.

Hållbar utveckling är vägen framåt för företagen, det är tydligt. Det är smart att arbeta resurseffektivt, det är bra för både plånboken och miljön. Det är också smart att ta reda på vilka behov ens kunder har eller när nya lagar kommer att börja gälla.

Många små och medelstora företag är underleverantörer till större företag, som ställer krav på att alla leverantörer kan visa vilken påverkan deras verksamhet har på både miljömässig och social hållbarhet. För att behålla kontrakt med stora företag behöver alltså du som har ett mindre företag arbeta hållbart och ta fram de dokument som krävs.

Hur skapar jag både lönsamhet och ett mer hållbart företagande?

Tillsammans med Almis rådgivare kan ditt företag få bättre insikter kring de möjligheter och krav som finns i framtidens affärer. Dessutom kan de satsningar och förändringsarbete som krävs finansieras genom Almi.

Almi har kapital att låna ut till, eller investera i, företag som behöver finansiering. Det kan de komplettera med affärsrådgivning för att rusta företag att ta klokare beslut. För att lyckas krävs ofta en kombination av kunskap och kapital.

Det gäller särskilt grön omställning eftersom det är en nyckel för positiv utveckling. Företag som arbetar med miljömässig och social hållbarhet blir också mer finansiellt hållbara. De blir starkare företag helt enkelt.

Varför är Almis rådgivning ett viktigt komplement till kapital?

Almi är en nationell aktör med 500 medarbetare över hela landet, vilket innebär att det finns kunskap om både lokalt näringsliv och om vilka nationella och internationella strategier eller regelverk som påverkar företagens utveckling.

Almi har länge arbetat nära Sveriges företag och det gör att de vet vilka utmaningar företagen står inför och vad som behövs för att de ska lyckas. Almis uppdrag är att Sveriges företagare ska nå framgång och de har välbeprövade verktyg och finansieringsupplägg som är anpassade för företagens behov.

Det verkar alltså klokt att:

  1. Skapa en strategi för företagets hållbara utveckling
  2. Skapa underlag för att beskriva hållbarhetsarbetet för andra, och
  3. Ta kontakt med Almi för att både utveckla dessa och för att få tillgång till det kapital som behövs för den utveckling som sker i bolagen.

De senaste årens många omvälvande händelser har påverkat nästan alla företagare. För många har det varit tufft, men många har också hittat nya lösningar, satsat sig igenom utmaningarna och blivit starkare. Vilka möjligheter finns för ditt företag att ställa om eller accelerera ert hållbarhetsarbete, växa och bli mer lönsamt? Och behöver du Almis hjälp för att nå dit?

Tips! Här kan du läsa mer om alla möjligheter som ditt företag kan hitta hos Almi.

Om Almi

Almi AB investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.



Försäljning & Lönsamhet

Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)

Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 2 minuters läsning
A°rets julklapp 2025

Foto: Unsplash/Look Studio

Vad är “Årets julklapp”?

Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:

  • Speglar den tid vi lever i.
  • Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
  • Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.

Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.

Favoriterna till Årets Julklapp 2025

Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025

PlaceringKandidatOdds
1Underkläder7.00
2Donation8.00
3Labubu (samlarfigur)10.00
4Bok11.00
5Kosttillskott12.00
6Streamingtjänster13.00
7Krislåda15.00
8Oura-ring15.00
9Solcellsladdare15.00
10Termosflaska15.00

Alla tidigare vinnare i årets Julklapp

2024 – Unisexparfym

2023 – Sällskapsspel

2022 – Hemstickat plagg

2021 – Evenemangsbiljett

2020 – Stormkök


2019 – Mobillåda

2018 – Det återvunna plagget

2017 – Elcykel

2016 – VR-glasögon

2015 – Robotdammsugare


2014 – Aktivitetsarmband

2013 – Råsaftcentrifug
2012 – Hörlurar

2011 – Färdigpackad matkasse

2010 – Surfplatta


2009 – Spikmatta

2008 – Upplevelse

2007 – GPS-mottagare

2006 – Ljudbok

2005 – Pokerset


2004 – Platt-TV

2003 – Mössa

2002 – Kokbok

2001 – Verktyg

2000 – DVD-spelare


1999 – Boken

1998 – Datorspel

1997 – Elektroniska husdjur

1996 – Internetpaket

1995 – CD-skivan


1994 – Mobiltelefonen

1993 – Parfym

1992 – TV-spelet

1991 – CD-spelaren

1990 – Woken


1989 – Videokameran

1988 – Bakmaskinen

Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?

Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.