Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Erkänner kvinnor lättare sina misstag?

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 8 december, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Vågar kvinnliga småföretagare lättare än männen erkänna sina misstag? Är de mer prestigelösa och frimodiga än männen?


Anders Andersson ställde frågan i sin krönika i Driva Egets oktobernummer efter att ha sett att kvinnor men inte män gärna ställde upp och berättade om sina problem i TV-programmet Vinna eller försvinna. Här får han svar från fyra läsare.


Så här skrev han:

" Monica Olsson kunde stå där i TV-rutan och med tårfyllda ögon berätta om hur hon inte räcker till för både familjen och hennes blödande klädbutik i Bollnäs. Efter programmet sa hon att hon var tacksam för att hon fått göra det.


Esperanza Mattisson med sin lilla olönsamma krog på Götgatan i Stockholm skämdes inte över att berätta att hon belånat familjens hus för att bygga om krogen för en miljon, och att hon inte ens fick ihop pengar till egen mat för dagen genom att sälja mat till andra.


Skulle vi män ställa upp på det sättet? Och om vi skulle ställa upp så skulle vi förmodligen komma med undanflykter och krystade förklaringar till varför det gått som det gått.
"


Här är svar från fyra läsare:


"Alla har problem - oavsett kön"

Många företagare begår säkert misstag och behöver din och andra experters råd. Men frågan är om du stjälper eller hjälper kvinnor genom att lyfta fram deras problem mer än männens?


Alla som har problem med sina affärer har problem - oavsett kön.


Som du själv konstaterar i din artikel tycks män vara dåliga på att erkänna sina problem och be om hjälp. Men det gäller att tro på kvinnorna lika mycket som du tror på männen, trots de sistnämndas brister!


På det viset kan du hjälpa till med precis det som du tycker att kvinnor verkar dåliga på. Marknadsföra kvinnliga företagare i Driva Eget genom att lyfta fram deras styrkor. Du nämner förmågan att ge bra service och viljan att förverkliga en idé – utöver att de öppet kan be om hjälp.


När du framhäver deras brister som särskilt problematiska, medan de manliga oförmågorna automatiskt framstår som mer normala.


I din artikel frågar du om det kan var "typiskt kvinnligt att inte vilja eller våga sälja?" Varför inte i stället ta upp de kvinnor (och män) som lyckats med sin affärsidé, utan traditionell marknadsföring?


Jag har själv en väninna som öppnade en modeaffär, och lyckades göra den till "allas älskling" enbart genom en ovanligt genomtänkt inredning och ett väl valt utbud samt vänlig, personlig attityd mot kunderna .


Själva marknadsföringen skötte kunderna, genom att till exempel blogga och ge tips.


Kanske behöver ett företag så småningom alltid en mer utåtriktad marknadsföring, men frågan är om alla företag måste följa samma "manliga" mönster när det gäller reklam och företagets utveckling i stort?


Tack för en varierad, läsvärd, inspirerande och oerhört matnyttig tidning!
Elise Eon

"Vi kvinnor är intuitiva"


Jag läste i senaste numret att du ville ha synpunkter på om det är typiskt kvinnligt att inte vilja eller våga sälja. Jag kan bara utgå ifrån mig själv, som är egen företagare sedan 11 år som lönekonsult åt andra företag.


Vi kvinnor är väldigt intuitiva . De gäller att lyssna på sig själv, men även utgå ifrån vad kunden vill ha.


Vill kunden mötas av en omotiverad, trött och sliten människa som inte får ihop det ekonomiska eller en glad och tillmötesgående människa som är nöjd med sitt liv?


Jag har tagit över lönehanteringar efter andra som varit mycket billigare än vad jag är. Men å andra sidan tar jag inte på mig mer än jag klarar av. Det är bättre att våga ta betalt och ge kunderna den kvalité de behöver. Då får man de rätta kunderna.


Jag har i alla år fått höra att man måste ha ett centralt kontor. Jag har valt att jobba på landsbygden och har genom mitt nätverk som jag byggt upp under åren ändå kunder i Helsingborg, Oskarshamn, Danmark och givetvis i Karlskrona som ligger tre mil ifrån mitt kontor.


Mycket hänger ju också på kostnaderna. Det gäller att vara mycket ekonomisk. Det finns de som representerar varje dag med i stort sett samma personer!

Jag funderar både två och tre gånger innan jag köper något om det verkligen är nödvändigt. En vis man som jag arbetade ihop med en gång sa att det är inte intäkterna man blir rik på – det är kostnaderna!


Jag tackar för en mycket bra tidning!

Anneli Blixt Karlsson, Blixt Datalön, Torhamn
"Kvinnorna vågar säga att de inte vågar"


Du undrar om det finns en koppling mellan kvinnligt och att inte vilja eller våga sälja. Jag vill gärna besvara denna och en annan fråga som för mig dyker upp i texten, nämligen varför kvinnor har lättare att fråga om hjälp än männen.


Ser vi tillbaka historiskt så har männen under lång tid försökt framstå som den starka, modiga och orädda. Detta har lett till att männen tar sig an en viss roll, vilket blir paradoxalt då strävan att framstå som orädd spär på rädslan att bli "avslöjad" som i sin tur ger rädslor.


Maskerna och rollerna blir därmed mer omfattande. Att fråga om hjälp och därmed blotta sig är en större tröskel att ta sig över för männen än för kvinnorna. Detta upplever vi också på caoachingföretag iCoach där jag jobbar.


Det är nästan alltid kvinnorna som kontaktar oss när relationen med deras man inte är bra. Männen tycker, åtminstone utåt, att allt funkar. Det är först när kvinnan står vid dörren med väskorna packade som männen vaknar till liv och är villiga att söka hjälp.


När det gäller kvinnor och försäljning är jag övertygad om att kvinnor kan detta lika bra som män. Skillnaden är nog att kvinnorna vågar säga att de inte vågar!


Männen sliter på, och eftersom försäljning är en kombination av kvantitet, kvalitet och prioriteringar kan männen med sin tjurskallighet och envishet nå framgång trots inre tvivel.


Trots upprepade "nej tack" fortsätter männen att försöka få ett ja. De måste ju spela starka och oövervinneliga. Kvinnor har inte samma historiska roll att spela.


Rickard Carlsson, iCoach
"Vi har svårt att lyfta fram det vi är bra på"
Jag vill gärna tro att kvinnor kan bli bra på att sälja, men du har rätt i att vi har svårt för att lyfta fram vad vi är bra på. Vi väljer gärna att prata om det vi inte kan - i alla fall ibland andra kvinnor där vi vill bli accepterade. Vi vill inte låta för "säljande".


Som entreprenör, som jag vill kalla mig, i min tjänstesäljande egna firma, har jag lärt mig att kunna säga nej. Det  är en styrka. Nu tänker jag främst gentemot sådana som säljer till mig - annonsörer etc.



Kan du i ett säljsammanhang läsa av att kunden inte accepterar ditt pris, så säg då att vi måster avstå. Säg att detta är vårt bud (underförstått: "take it or leave it")". Man kommer i ett helt annat förhandlingsläge då, ett slags övertag när man redogjort för sina villkor.

Charlotta Åkerhielm, Kristianstad www.skrivbyran.net



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.