Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Erkänner kvinnor lättare sina misstag?

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 8 december, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Vågar kvinnliga småföretagare lättare än männen erkänna sina misstag? Är de mer prestigelösa och frimodiga än männen?


Anders Andersson ställde frågan i sin krönika i Driva Egets oktobernummer efter att ha sett att kvinnor men inte män gärna ställde upp och berättade om sina problem i TV-programmet Vinna eller försvinna. Här får han svar från fyra läsare.


Så här skrev han:

" Monica Olsson kunde stå där i TV-rutan och med tårfyllda ögon berätta om hur hon inte räcker till för både familjen och hennes blödande klädbutik i Bollnäs. Efter programmet sa hon att hon var tacksam för att hon fått göra det.


Esperanza Mattisson med sin lilla olönsamma krog på Götgatan i Stockholm skämdes inte över att berätta att hon belånat familjens hus för att bygga om krogen för en miljon, och att hon inte ens fick ihop pengar till egen mat för dagen genom att sälja mat till andra.


Skulle vi män ställa upp på det sättet? Och om vi skulle ställa upp så skulle vi förmodligen komma med undanflykter och krystade förklaringar till varför det gått som det gått.
"


Här är svar från fyra läsare:


"Alla har problem - oavsett kön"

Många företagare begår säkert misstag och behöver din och andra experters råd. Men frågan är om du stjälper eller hjälper kvinnor genom att lyfta fram deras problem mer än männens?


Alla som har problem med sina affärer har problem - oavsett kön.


Som du själv konstaterar i din artikel tycks män vara dåliga på att erkänna sina problem och be om hjälp. Men det gäller att tro på kvinnorna lika mycket som du tror på männen, trots de sistnämndas brister!


På det viset kan du hjälpa till med precis det som du tycker att kvinnor verkar dåliga på. Marknadsföra kvinnliga företagare i Driva Eget genom att lyfta fram deras styrkor. Du nämner förmågan att ge bra service och viljan att förverkliga en idé – utöver att de öppet kan be om hjälp.


När du framhäver deras brister som särskilt problematiska, medan de manliga oförmågorna automatiskt framstår som mer normala.


I din artikel frågar du om det kan var "typiskt kvinnligt att inte vilja eller våga sälja?" Varför inte i stället ta upp de kvinnor (och män) som lyckats med sin affärsidé, utan traditionell marknadsföring?


Jag har själv en väninna som öppnade en modeaffär, och lyckades göra den till "allas älskling" enbart genom en ovanligt genomtänkt inredning och ett väl valt utbud samt vänlig, personlig attityd mot kunderna .


Själva marknadsföringen skötte kunderna, genom att till exempel blogga och ge tips.


Kanske behöver ett företag så småningom alltid en mer utåtriktad marknadsföring, men frågan är om alla företag måste följa samma "manliga" mönster när det gäller reklam och företagets utveckling i stort?


Tack för en varierad, läsvärd, inspirerande och oerhört matnyttig tidning!
Elise Eon

"Vi kvinnor är intuitiva"


Jag läste i senaste numret att du ville ha synpunkter på om det är typiskt kvinnligt att inte vilja eller våga sälja. Jag kan bara utgå ifrån mig själv, som är egen företagare sedan 11 år som lönekonsult åt andra företag.


Vi kvinnor är väldigt intuitiva . De gäller att lyssna på sig själv, men även utgå ifrån vad kunden vill ha.


Vill kunden mötas av en omotiverad, trött och sliten människa som inte får ihop det ekonomiska eller en glad och tillmötesgående människa som är nöjd med sitt liv?


Jag har tagit över lönehanteringar efter andra som varit mycket billigare än vad jag är. Men å andra sidan tar jag inte på mig mer än jag klarar av. Det är bättre att våga ta betalt och ge kunderna den kvalité de behöver. Då får man de rätta kunderna.


Jag har i alla år fått höra att man måste ha ett centralt kontor. Jag har valt att jobba på landsbygden och har genom mitt nätverk som jag byggt upp under åren ändå kunder i Helsingborg, Oskarshamn, Danmark och givetvis i Karlskrona som ligger tre mil ifrån mitt kontor.


Mycket hänger ju också på kostnaderna. Det gäller att vara mycket ekonomisk. Det finns de som representerar varje dag med i stort sett samma personer!

Jag funderar både två och tre gånger innan jag köper något om det verkligen är nödvändigt. En vis man som jag arbetade ihop med en gång sa att det är inte intäkterna man blir rik på – det är kostnaderna!


Jag tackar för en mycket bra tidning!

Anneli Blixt Karlsson, Blixt Datalön, Torhamn
"Kvinnorna vågar säga att de inte vågar"


Du undrar om det finns en koppling mellan kvinnligt och att inte vilja eller våga sälja. Jag vill gärna besvara denna och en annan fråga som för mig dyker upp i texten, nämligen varför kvinnor har lättare att fråga om hjälp än männen.


Ser vi tillbaka historiskt så har männen under lång tid försökt framstå som den starka, modiga och orädda. Detta har lett till att männen tar sig an en viss roll, vilket blir paradoxalt då strävan att framstå som orädd spär på rädslan att bli "avslöjad" som i sin tur ger rädslor.


Maskerna och rollerna blir därmed mer omfattande. Att fråga om hjälp och därmed blotta sig är en större tröskel att ta sig över för männen än för kvinnorna. Detta upplever vi också på caoachingföretag iCoach där jag jobbar.


Det är nästan alltid kvinnorna som kontaktar oss när relationen med deras man inte är bra. Männen tycker, åtminstone utåt, att allt funkar. Det är först när kvinnan står vid dörren med väskorna packade som männen vaknar till liv och är villiga att söka hjälp.


När det gäller kvinnor och försäljning är jag övertygad om att kvinnor kan detta lika bra som män. Skillnaden är nog att kvinnorna vågar säga att de inte vågar!


Männen sliter på, och eftersom försäljning är en kombination av kvantitet, kvalitet och prioriteringar kan männen med sin tjurskallighet och envishet nå framgång trots inre tvivel.


Trots upprepade "nej tack" fortsätter männen att försöka få ett ja. De måste ju spela starka och oövervinneliga. Kvinnor har inte samma historiska roll att spela.


Rickard Carlsson, iCoach
"Vi har svårt att lyfta fram det vi är bra på"
Jag vill gärna tro att kvinnor kan bli bra på att sälja, men du har rätt i att vi har svårt för att lyfta fram vad vi är bra på. Vi väljer gärna att prata om det vi inte kan - i alla fall ibland andra kvinnor där vi vill bli accepterade. Vi vill inte låta för "säljande".


Som entreprenör, som jag vill kalla mig, i min tjänstesäljande egna firma, har jag lärt mig att kunna säga nej. Det  är en styrka. Nu tänker jag främst gentemot sådana som säljer till mig - annonsörer etc.



Kan du i ett säljsammanhang läsa av att kunden inte accepterar ditt pris, så säg då att vi måster avstå. Säg att detta är vårt bud (underförstått: "take it or leave it")". Man kommer i ett helt annat förhandlingsläge då, ett slags övertag när man redogjort för sina villkor.

Charlotta Åkerhielm, Kristianstad www.skrivbyran.net



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.