Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Hon har fem verksamheter – i en butik

29 september, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Jenny G Ericson i sin butik Foto: Pressbild Växterian

Foto: Jenny G Ericson i sin butik Foto: Pressbild Växterian

Jenny G Ericson har lyckats samla de flesta av sina intressen i sin verksamhet. Hennes affärsidé bygger på fem pusselbitar som ger företaget en stabil grund att stå på. Här berättar Jenny om sin företagsresa och sina bästa tips till småföretagare.I maj i år slog Jenny G Ericson upp dörrarna till sin egen butik med tre avdelningar: växter, hem och design.

–  I Växterian har jag sammanfört de flesta av mina intresseområden som design, växter och miljötänk. Jag har haft lyckan att göra det som jag verkligen tycker är roligt, säger hon.

Med rötterna i Malmö flyttade hon som 20-åring till Stockholm. Då hade Jenny redan arbetat som fotoassistent och säljare. Sedan dess har hon arbetat med allt från att arbeta i kassan, fotografera, vara inköpare och inredare på Zetas handelsträdgård under 8 år till att vara butikschef på den ekologiska matbutiken 8T8 i 4 år.

Av en tillfällighet fick Jenny kontakt med en person på Stockholmshem som då tipsade henne om möjligheten till en lokal på 100 kvm i Hökarängen.

– De hade ett projekt ”Hållbara Hökarängen” som min kontakt tyckte stämde bra in med mina egna tankar och intresseområden.

Jenny utarbetade en affärsberättelse som hon sedan presenterade och diskuterade med Stockholmshem och i mars satte hon nycklarna i låset för första gången.

– Jag var totalt ärlig och la endast in det jag kan i affärsberättelsen och inte det jag trodde de ville ha. Vi har diskuterat mycket kring vilka det är som bor i området och vilka som skulle komma att bli mina kunder.

Verksamheten står i dag på fem ben. Tre av dem är i butikslokalen med de olika avdelningarna växter, hem & hushållsprodukter och konsthantverk.

– I den bakre delen hyr jag ut kontorsplatser och jag hyr även ut lokalen för möten och kursverksamhet.

Jenny arbetar även med trädgårdsrådgivning och hjälper kunder som vill göra om sin trädgård, uteplats eller balkong.

– Det är det femte inkomstbenet och tack vare mina arbetstider och att butiken är stängd under måndagar .

Alla dessa pusselbitar skapades för att företaget ska få en bred bas att stå på. Det svåraste med företaget tycker Jenny har varit att samarbeta med sig själv, skrattar hon.

– Alla runtomkring mig är stöttande och snälla, det är alltid jag som är mest kritisk kring mina små och stora val i vardagen. Det är skönt att jag har anpassat mina arbetstider, under vardagarna öppnar jag klockan 12 vilket passar bra då jag är småbarnsförälder. Då slipper jag ett gnagande samvete och kan vara glad både när jag är på jobbet och tillsammans med min familj.

För att marknadsföra sig arbetar hon med sin hemsida, Facebook och Instagram.

– Det är jättesvårt i början då marknadsföring kan kosta mycket pengar. Jag har satsat på de relativt billiga sätten än så länge som sociala medier, annons i lokaltidningen och pressreleaser.

Sedan hon öppnade i maj har hon fått uppleva många fina möten med personer i omgivningen.

– En gång kom det in en man som hade med sig ett blad och undrade vad det var för växt. Jag berättade att det var ett palettblad. Efter någon månad kom han in i butiken med ett par sticklingar till mig. Förutom alla fina möten är det roligaste med Växterian den pirrande känslan när jag öppnar dörren på morgonen: ”Detta är min butik”. Tack vare min fantastiska man, en fin familj och ett arv har jag haft förmånen att satsa på det jag vill i livet. Nu vill jag få detta att fungera och växa långsamt.

Jennys 4 bästa råd till småföretagare:
  • Att ha bra lokalkännedom är jätteviktigt. Undersök vem som bor i närområdet, vad som säljs runtomkring och vad det finns för föreningar mm.
  • Du måste vara sann mot sig själv.  Tänk efter vad just du kan erbjuda, annars kan det bli svårt att hitta motivation till att arbeta.
  • Alla möten måste inte sluta i försäljning. Att bygga relationer genom att ge små råd eller hjälp kan vara nog så viktigt för din verksamhet i långa loppet.
  • Ingen kan göra allt själv. Se till ditt inneboende kapital och ta hjälp med det du inte klarar av själv


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Nya SNI-koder lanseras i slutet av året – en halv miljon företagare berörs

I slutet av året lanseras nya SNI-koder som påverkar en halv miljon svenska företagare. Om du driver företag och vill säkerställa att du använder rätt kod behöver du kontrollera och eventuellt uppdatera dina branschkoder innan den 21 november 2025.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 14 november, 2025 Uppdaterades 13 november, 2025 1 minuts läsning
2026 (9)

Foto: Driva Eget

Innan årets slut lanseras SNI 2025, en uppdaterad version av de branschkoder som anger vilket verksamhetsområde ditt företag är verksamt inom. De nya koderna ersätter SNI 2007 och ska vara bättre anpassade till dagens samhälle och näringsliv, samt matchade mot EU:s gemensamma branschklassificering NACE.

Förändringen påverkar omkring en halv miljon svenska företagare. Vissa koder modifieras genom att delar av deras innehåll flyttas till andra eller helt nya koder. Därför behöver du själv kontrollera och vid behov uppdatera dina registrerade SNI-koder.

Verksamt har öppnat en digital tjänst där du kan logga in och få besked om dina koder behöver ändras. Tjänsten ger konkreta förslag på nya koder som bäst motsvarar din verksamhet. Du kan också få beskedet att ingen ändring behövs. 

OBS! Tjänsten är tillgänglig till och med den 21 november 2025.

Eftersom bara du själv vet exakt vad din verksamhet omfattar är det viktigt att du tar dig tid att göra en korrekt bedömning av vilken kod som passar bäst.

Läs mer och uppdatera dina SNI-koder på verksamt.se/sni2025



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.