Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Evas idé utmanar världsjättarna

Yasemin Bayramoglu 9 februari, 2017 5 minuters läsning

Foto: Eva uppfann ett unikt fiolstöd – nu är idén kopierad.

Eva Belvelin hade inte en tanke på att bli uppfinnare och företagare. Hon ville bara hjälpa sina fiolelever. Men nu har hennes fiolstöd fått en marknad långt utanför Sveriges gränser. Och branschens Goliat har blivit en av hennes viktigaste kunder!

Alla har inte en mission i livet. Men det har Eva. Den fick hon redan som 17-åring, då hon började jobba som fiollärare enligt Suzukimetoden. Sedan dess har det mesta cirklat kring att lära barn spela fiol.

LÄS OCKSÅ: Rösta på David mot Goliat-priset här

[caption id="attachment_23100" align="alignright" width="235"]Belvelins fiolstöd. Belvelins fiolstöd.[/caption]

– Jag började själv spela när jag var 9–10 år och jag tyckte att det var så svårt! Jag som hade så lätt för mig i skolan hade svårt att lära mig det här.

Det triggade Eva att kämpa. Med tiden kom hon att förstå varför det som är så enkelt för vissa kan vara så svårt för andra. Det handlar om motorik och ergonomi.

Ett krux är att ha en bra hållning för att inte få ont i nacke, rygg eller axlar. Något som inte är helt lätt. Ett sätt att avhjälpa det är ett fiolstöd, som låter fiolen vila på axeln. Men de dominerande stöden på marknaden ger inte Eva mycket för.

– De är formade så att de är lätt böjda åt sidan och därför går ut över axelkulan. Men dels vill man inte ha något just över axelkulan, för då får man inte fri rörlighet i armen, dels faller stöden lätt av. Och faller de av far fiolen i golvet och kan gå sönder. Det är dyra instrument och följden blir att föräldrarna säger ”du måste hålla hårt i fiolen”, vilket gör att barnet krampar i stället, håller för hårt och det gör ont, konstaterar Eva.

Under en resa i USA för sisådär 25 år sedan såg hon att några barn satt en tvättsvamp under fiolen. Eva såg direkt hur hon skulle kunna lösa det på ett bättre sätt. Hon ritade en modell i tre olika storlekar och lät en madrassfabrik i Göteborg skära till stöden av skumgummi. Några år senare, 1998, startade hon sin enskilda firma.

– Men jag har ju elever som är så unga som 18 månader, som kunde tugga på skumgummit. Dessutom blev de smutsiga och fula och tappade formen med tiden.

Sju, åtta år senare tipsade en förälder till tre av eleverna om ett mjukt men stadigt cellgummimaterial som Volvo använder i sina bilar. Eva kontaktade tillverkaren i Halmstad och insåg snabbt att det här var det perfekta materialet.

– Men när jag sa att jag ville ha 50 stöd till mina elever skrattade de. De gjorde inte mindre volymer än 5 000!

Nåja, efter lite övertalning fick det bli 5 000 stöd. Men vad göra nu? Eva kontaktade alla fiolbutiker hon kände till i Sverige och lyckades få dem att ta in stödet.

Så har det puttrat på år efter år med försäljning i fiolbutiker samt genom musik- och kulturskolor.

Tills för ett par år sedan. Då fick Eva mejl från en stor återförsäljare i USA, Potter Violins. De hade ombetts ta in stöden av en lärare vid världsberömda musikhögskolan Peabody Conservatory i Washington DC. Läraren hade sett barn spela i Sverige och var fascinerad av deras naturliga hållning när de använde stödet.

Det blev direkt en order på hundratals stöd. Och så nästa månad igen ... Stödet gjorde succé bland fiollärarna i området.

– Vid den tiden hade jag redan själv kontaktat den största återförsäljaren av violintillbehör i USA, Shar Music. Vi hade diskuterat fram och tillbaka i 1,5 år. Men de ville ha ensamrätt och dessutom ville de bara betala en dollar per stöd. Jag vägrade. Till slut sa produktchefen skamset att ledningen sagt att de skulle kopiera mitt stöd och producera det själva i sin fabrik i Kina. Som plåster på såren skulle jag få rabatt i deras butik.

Det blev en rejäl knäck för Eva.

– Jag blev jätteledsen. Det hade varit en möjlighet för mig att försörja mig och mina tre barn.

Eftersom Eva inte tagit patent på produkten från början var det för sent nu. Men Inte långt därefter ringde en konsertmästare från Tyskland. Han hade köpt Evas stöd i Sverige och använt det i flera år, men förlagt det. Gick det att beställa ett nytt? Eva svarade att hon gärna skickade stöd gratis, men ville han visa upp stödet i någon butik i Tyskland? Konsertmästaren sa ja och berättade att han även hade en bra kontakt i USA. Det visade sig vara vd:n för Shar Music!

När försäljningen tagit fart i USA genom Potters verkar det ha blivit svårt för den amerikanska jätten att göra verklighet av sitt hot att tillverka ett liknande stöd. Nu har man i stället blivit en av Evas bästa kunder, på samma villkor som andra.

Våren 2016 bjöd Potters in Eva till ett stort evenemang för musiklärare, American String Teachers Associations Conference, för att visa sin produkt i deras monter. Hon gav stöd till 300 lärare som hon mötte där. Därefter bjöd Shar in henne på en stor konferens för Suzukilärare i USA.

– Då ville jag nå alla deltagare och gjorde 900 goodiebags med ett fiolstöd i och en folder där jag berättade min historia, tillsammans med ett nothäfte med egenkomponerad musik för deras elever. Bara för att de skulle förstå att det är en lärare som utvecklat stödet.

Eva har insett värdet av att visa upp sig på konferenser och mässor. Efter besök på musikmässan i Frankfurt började orderna trilla in från Europa, Japan och USA.

– Om försäljningen fortsätter utvecklas som nu kommer kunna sälja 10 000 stöd per år om bara ett par år. Då kan jag leva på det här helt!, säger Eva och konstaterar att det är dags att växla upp till aktiebolag.

Skulle någon annan komma ut med en kopia nu, så har Eva ytterligare ett ess i rockärmen: sin notbok som levereras tillsammans med cirka 150 mp3-filer. Den gör att även den mesta nybörjare kan få det att låta superproffsigt – och få spellusten att växa!

– Boken säljs cirka 1 000 ex varje år i Sverige. Men nu ska den släppas i USA. Får den lika stor spridning där som här betyder det 33 000 sålda böcker – om året!

Strax efter intervjun ringer Eva igen och berättar att hon ska åka Hollywood.

– En filmproducent ringde och undrade om jag kan coacha en skådespelare inför en filminspelning! Jag tog hjälp med sökordsoptimering på min hemsida, kanske gjorde det att de hittade mig!


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.