Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Intrum

Ekonomi & Skatt

Hur gör företag som alltid får betalt i tid? Här är de 6 stegen.

Sponsrad artikel 19 oktober, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hur gör företag som alltid får betalt i tid?

Vissa företag får alltid betalt i tid, medan andra gör stora kreditförluster. Varför? I den här guiden går vi igenom de sex stegen för att få betalt i tid tillsammans med Roger Liljeström, Commercial Director på Intrum.

Steg 1: Skapa en kreditpolicy

Första steget för att få betalt i tid är att vara tydliga med hur ni gör affärer med era kunder. Därför bör ni ta fram en krav-och kreditpolicy. Här berättar ni vilken information ni behöver om kunden, när ni ska göra kreditkontroller och vilka generella rutiner ni ska följa när det gäller fakturering, påminnelser och krav.

Varför är det viktigt med en krav- och kreditpolicy för att få betalt i tid?

  1. Om ni har koll på kunden innan affären, ökar chansen att ni bara ger kredit till företag som klarar av att betala i tid.
  2. Om ni också delar er krav-och kreditpolicy med kunderna, förstår de hur processen fungerar och vad som händer om de inte betalar i tid. De ökar chansen för att faktiskt få betalt i tid.

Tips:Har du bara enstaka fakturor du behöver skicka till inkasso? Läs mer här.

Steg 2: Gör en kreditupplysning, även på befintliga kunder

Många företag gör en kreditkontroll på nya kunder innan första affären, och det ökar förstås chansen att få betalt i tid. Nästa steg är att göra kreditkontroller även på befintliga kunder. Vem vet hur dessa företag har utvecklats sedan er senaste affär?

Befintliga kunder står för de största kreditförlusterna i Sverige, så se till att ha en stående kreditbevakning även på dem. På så sätt får ni direkt information om deras betalningsförmåga blir sämre. Och blir den det, kan ni i god tid justera deras betalningsvillkor och undvika att inte få betalt i tid.

Steg 3: Var extremt tydlig med vad som gäller

Oklarheter kan leda till dåliga affärer och kreditförluster. Den vanligaste anledningen till att kunder inte betalar en faktura är oklarheter kring vad den avser. Därför bör ni ha tydliga avtal med kunden där ni är helt överens om vad som ska utföras, vad som ingår och när jobbet eller produkterna ska betalas.

Se även till att fakturan i sig är tydlig. Låt det framgå vilken dröjsmålsränta som utgår om kunden inte betalar i tid, och berätta att ni kommer att ta ut en påminnelseavgift om betalningen uteblir. Både i avtalet och på fakturan kan ni hänvisa till er krav-och kreditpolicy.

Steg 4: Skicka bara en påminnelse…

Om en betalning är sen skickar ni en påminnelse enligt reglerna i kreditpolicyn. Detta kan ni enkelt automatisera i ert ekonomisystem, så att den skickas X dagar efter att fakturan förfallit.

Och skicka bara en påminnelse. Fler påminnelser ökar sällan chansen att ni får betalt, snarare ger ni kunden onödig kredittid.

Fler tips!Så här får du kunderna att betala snabbare.

Steg 5: …men ta samtidigt hand om kunder som inte betalar i tid

Om en kund inte betalar i tid är det smart att ta reda på varför. Ibland finns anledningar som är godtagbara, där det också går att hitta en rimlig lösning. Kanske befinner sig kunden i en tillfällig svacka och önskar dela upp betalningen på tre månader?

Om möjligt, ring alltid till kunden innan du skickar den vidare till inkasso – då ökar chansen att du får hela summan betald. Och på köpet får du en glad och nöjd kund som uppskattar dig och troligen vill komma tillbaka. Kanske stannar den också längre och rekommenderar dig till fler kunder.

Steg 6: Ta hjälp när du inte får betalt i tid

Ibland hjälper inte påminnelser och samtal. Då ska fakturan skickas till inkasso enligt den krav- och kreditpolicy ni satt upp. Detta innebär inte att kunden får en betalningsanmärkning. Er relation behöver inte heller ta skada om du väljer ett seriöst inkassoföretag som tar hand om din kund och hjälper den att hitta en lösning.

Visst kan du sköta dina inkassoärenden själv, men det är ganska ovanligt. Dels tar det tid och kräver energi, och dels kräver det kunskap om inkassolagen. Dessutom ger ett seriöst inkassoföretag tyngd till kravet och visar att ni är ett seriöst företag som följer reglerna och er krav-och kreditpolicy.

Tips: Letar du efter en inkassotjänst utan abonnemang och bindningstid? Ta en titt på Intrums digitala inkassotjänst här.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.