Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Få koll på EU:s nya momsreform

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 8 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Nya momsregler

2022 ska EU:s nya momsreform gälla är det tänkt, men på vägen dit ska EU-
länderna införa quick fixes för att förenkla för företag och för att minska momsbedrägerier. I Sverige sker det med start den 1 januari 2020.

NYTT MOMSSYSTEM

EU-kommissionens plan ska förnya, modernisera och förbättra momssystemet. Målet med reformen är att skapa ett system som underlättar för både företag och myndigheter, och som väntas minska momsbedrägerier med 80 procent.

LÄS OCKSÅ: LYSSNA PÅ NYA STARTA EGET-PODDEN!

Varje år beräknas momsbelopp på cirka 150 miljarder euro gå förlorade inom EU. Av dessa pengar handlar en tredjedel om gränsöverskridande momsbedrägerier. En del av dessa består av ”missing trader fraud” (MTIC) och momskaruseller (VAT carousel fraud).

Bedrägerierna går ut på att göra momsfria unionsinterna förvärv för att därefter sälja dessa vidare och ta ut moms från sin köpare, men att aldrig betala in momsen till staten utan i stället försvinna (MTIC).

Momskarusellerna fungerar på samma sätt, men går ut på att köpa och sälja samma varor flera gånger via mellanhänder.

FYRA HÖRNSTENAR

Kommissionen utgår från fyra grundprinciper/hörnstenar för det nya momssystemet:

  • Bekämpning av bedrägerier. Gränsöverskridande handel mellan företag (B2B) ska bli momspliktig. Dagens regler med momsfri försäljning vid unionsintern gränsöverskridande handel gör det lätt för bedragare att missbruka systemet.
  • En enda kontaktpunkt (OSS – One Stop Shop). Momsdeklarationer och betalningar av moms till andra EU-länder ska skötas via en enda nätportal på det egna språket och enligt samma regler som gäller vid handel inom landet (jämför med systemet med MOSS som gäller sedan några år tillbaka, Mini One Stop Shop som gäller vid försäljning av elektroniska tjänster med mera till konsumenter i andra EU-länder).
  • Köparens moms gäller. Moms ska betalas i slutkonsumentens medlemsstat till den momssats som gäller där (genom systemet med One Stop Shop). Samma regler gäller redan idag för elektroniska tjänster (MOSS).
  • Mindre byråkrati. Faktureringsreglerna ska förenklas. Fakturor ska utformas enligt reglerna i hemlandet även vid gränsöverskridande handel. Kravet på periodiska sammanställningar slopas.

För företag som bedriver EU-handel innebär momsreformen att de administrativa systemen kan behöva utvecklas eller att man behöver byta system. Den som säljer många olika typer av produkter eller som säljer till köpare i många olika EU-länder kan få mest jobb med systemanpassning.

CERTIFIERAD BESKATTNINGSBAR PERSON (CTP)

Företag som bedöms vara tillförlitliga ska omfattas av begreppet certifierad beskattningsbar person (certified taxable person, CTP) och vara särskilt gynnade när det gäller enklare och mindre tidskrävande bestämmelser.

QUICK FIXES

EU-kommissionen beslutade i december 2018 om fyra Quick fixes för CTP-företag. Sverige planerar att införa dessa quick fixes 1 januari 2020 (läs mer nedan).

Quick fixes-reglerna innebär förenklingar när det gäller försäljning från avropslager i annat EU-land (call-of stock), vid kedjetransaktioner (försäljning i flera led) och vid bevisning av att varor flyttats mellan olika EU-länder. Dessutom ska VAT-nummer på köparen alltid krävas för att moms inte ska behöva läggas på vid unionsintern försäljning av varor (försäljning av varor till andra EU-länder).

Efter reformens genomförande är det endast CTP-företag som ska kunna tillämpa omvänd momsskyldighet vid unionsintern handel med varor, det vill säga inte behöva lägga på moms vid försäljningen. Alla andra företag måste då lägga på moms och tillämpa One Stop Shop-reglerna.

DÅ INFÖRS NYA SYSTEMET

Det nya momssystemet ska enligt planerna kunna träda i kraft 2022.
Förslaget till det nya momssystemet har överlämnats till ministerrådet för beslut, och till EU-parlamentet för samråd. Samtliga medlemsländer måste dock vara överens för att förslaget ska kunna träda i kraft så det lär dröja innan ett beslut kan fattas av EU.

I Sverige har förslaget varit ute på remiss under 2018 och regeringen jobbar för fullt med frågan. Kanske gjorde den utdragna regeringsbildningen att vi inte hann införa quick fixes redan 2019, men nu har i alla fall ett förslag kommit från regeringen om nya regler för detta från 1 januari 2020.

FÖRSLAG PÅ SVENSKA QUICK FIX-REGLER

Förslaget om svenska quick fix-regler innebär:

  • Förenklingsregler om överföring av varor till avropslager införs. Överföringen i sig ska inte anses som en omsättning. Det är i stället först när varorna överlåts till köparen som en omsättning och ett unionsinternt förvärv ska uppstå. En ny registerskyldighet införs för den som överför varor till avropslager i ett annat EU-land samt den som köper varor från ett avropslager i Sverige. Att tillämpa denna nya regel blir dock frivilligt, det vill säga det går att fortsätta tillämpa de regler som gäller idag.
  • Kraven för att säljaren inte ska behöva lägga på moms vid leveranser av varor till andra EU-länder skärps genom att det införs krav på att köparen ska vara momsregistrerad i ett annat EU-land och att köparen har meddelat momsregistreringsnumret till säljaren samt att säljaren har lämnat korrekta uppgifter i den periodiska sammanställningen. För de flesta känns inte detta som något nytt, att ange köparens VAT-nummer på fakturan har de flesta trott vara kravet för att inte lägga på moms, men så har det alltså egentligen inte varit.
  • Vid gränsöverskridande kedjetransaktioner inom EU ska transporten endast hänföras till en av omsättningarna i kedjan. När en mellanman transporterar eller låter transportera varorna ska transporten hänföras till den omsättning som görs till mellanmannen. Om mellanmannen har meddelat sin leverantör sitt momsregistreringsnummer i det EU-land som varan transporterades från ska dock transporten hänföras till den omsättning som görs av mellanmannen.
  • Den fjärde quick fixen om nya bevisregler kräver ingen ny svensk lagstiftning utan gäller redan med direkt effekt i Sverige genom att EU-direktivet för moms ändrades genom EU-kommissionens beslut i december 2018.

De nya bevisreglerna gäller alltså redan och innebär en presumtion för att säljaren inte ska lägga på moms på varuförsäljningen. Presumtionen gäller om säljaren har två bevishandlingar för varje varuförsäljning och som utfärdats av en oberoende part (inte av köparen eller säljaren), till exempel transporthandlingar plus ytterligare en handling.

Sköter köparen transporten krävs dessutom att hen lämnar en skriftlig bekräftelse till säljaren och intygar att hen skött transporten av varorna. Införandet av presumtionsreglerna hindrar dock inte att säljaren på annat sätt kan styrka (bevisa) att det är EU-försäljning som inte ska momsbeläggas. i

AV ULF SVENSSON (I samarbete med Björn Lundén information)



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Undrar du vad utdelning egentligen är och hur det funkar i förhållande till lön för dig som företagare? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. 

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att se det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.