Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Få koll på kassaflödet

7 maj, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Ett kassaflöde som flyter lika bra som ett vattenfall är varje företagares dröm. Foto: Getty Images

Ta tid att analysera kassaflödet så får du enbra bild av hur det kan effektiviseras. Var binds pengar och var gör insatser störst skillnad? Med relativt enkla medel kan du öka lönsamheten.

Av analysen kan du utläsa vilka delar av verksamheten som bidrar till det positiva kassaflödet och var ni binder mycket kapital. Ökar till exempel företagets kundfordringar binder företaget mer kapital och då kan det vara bra att se över kredittider till kunder och så vidare. Om företaget tar ett lån ger det ett positivt kassaflöde medan amorteringarna på lånet ger ett negativt kassaflöde. Ett annat område som kan binda mycket kapital är varulager.

Det är inte helt ovanligt att företag som genererar vinster och expanderar får likviditetsproblem. För sådana företag är det bra att se över kassaflödet för att se var kapitalet binds och var det finns möjlighet att förbättra flödet. Ett positivt redovisat resultat behöver alltså inte innebära att företaget har ett bra kassaflöde.

Placering i årsredovisningen


Väljer du att ta med en kassaflödesanalys i årsredovisningen ska den placeras mellan balansräkningen och noterna. Då blir ordningen som följer:
  • Förvaltningsberättelse
  • Resultaträkning
  • Balansräkning
  • Kassaflödesanalys
  • Noter

Den indirekta metoden


I K2-regelverket för årsredovisning ska kassaflödesanalysen upprättas enligt den indirekta metoden. Analysen ska innehålla uppgifter om förändringarna av de likvida medlen under räkenskapsåret. Kassaflödena ska delas upp i tre kategorier:
  • från den löpande verksamheten
  • från investeringsverksamheten
  • från finansieringsverksamheten.

Kassaflöden är in- och utbetalningar av likvida medel. Med likvida medel menas:
  • Kassamedel (kontanter, postväxlar och andra betalningsaviseringar som omedelbart kan omsättas i pengar).
  • Tillgodohavanden hos banker och andra kreditinstitut.
  • Kortfristiga, likvida placeringar som lätt kan omvandlas till ett känt belopp och som är utsatta för en obetydlig risk för värde-fluktuationer.

Om företaget har en kontokredit (checkräkningskredit) hör den utnyttjade checkräkningskrediten precis som vanliga lån normalt till finansieringsverksamheten. En outnyttjad kontokredit är inte likvida medel och ska därmed inte redovisas i kassaflödesanalysen.

En placering (aktier, fonder med mera) kan normalt bara räknas som likvida medel om löptiden är kort. Med kort löptid menas normalt en löptid på högst tre månader.

Vissa kassaflöden får nettoredovisas


De olika in- och utbetalningarna bruttoredovisas, det vill säga inbetalningarna och utbetalningarna redovisas separat. I vissa fall är det dock tillåtet att nettoredovisa. Det gäller:
  • in- och utbetalningar för kunders räkning om betalningarna mer återspeglar kundernas verksamhet (till exempel redovisningsmedel)
  • in- och utbetalningar av stora belopp som avser poster som omsätts snabbt och har kort löptid (köp och försäljning av placeringar och omplacering av kortfristiga lån).

Löpande verksamhet


Under den löpande verksamheten redovisar du transaktioner som påverkar företagets resultat. Då utgår du från rörelseresultatet och justerar för:
  • poster som inte innebär in- eller utbetalningar såsom avskrivningar, avsättningar, orealiserade valutakursvinster/valutakursförluster och realisationsresultat
  • poster som ska hänföras till investerings-
    eller finansieringsverksamheten
  • periodens förändringar av varulager, kundfordringar, leverantörsskulder samt andra rörelsefodringar och rörelseskulder.

Räntor och erhållna utdelningar ska normalt redovisas under kassaflödet från den löpande verksamheten, men under vissa förutsättningar får de redovisas under investeringsverksamheten eller finansieringsverksamheten (se längre fram).

Betalningar som avser bolagets inkomstskatt ska redovisas separat under den löpande verksamheten. Det gäller om inte betalningarna särskilt identifieras och specifikt hänförs till investerings- eller finansieringsverksamheten.

Exempel på inbetalningar i den löpande verksamheten är inbetalningar från sålda varor och tjänster, royalty, arvoden, provisioner och liknande.

Exempel på utbetalningar från den löpande verksamheten är utbetalningar till leverantörer för varor och tjänster och utbetalningar för löner till anställda.

Investeringsverksamhet


Under kassaflödet från investeringsverksamheten ska du redovisa väsentliga in- och utbetalningar brutto och separat i respektive kategori. In- och utbetalningar som avser köp eller försäljning av dotter-
företag (eller andra affärsenheter) ska alltid redovisas separat.
  • Till investeringsverksamheten hör inköp och försäljningar av anläggningstillgångar, som försäljning av maskiner, inventarier och fastigheter. Till investeringsverksamheten hör även placeringar, exempelvis olika former av värdepapper såsom aktier och fondandelar (kortfristiga placeringar kan i vissa fall anses vara likvida medel).

Räntor och mottagna utdelningar ska normalt redovisas under kassaflödet från den löpande verksamheten. Dessa får dock redovisas under investeringsverksamheten eller finansieringsverksamheten om de anses vara kostnader för finansiering eller är avkastning på placeringar. Om du väljer att hänföra räntor och
erhållna utdelningar till investerings-
eller finansieringsverksamheten måste du tillämpa denna princip konsekvent.

Exempel på in- och utbetalningar som ska redovisas under investeringsverksamheten är:
  • utbetalningar som avser köp av materiella och immateriella anläggningstillgångar
  • inbetalningar som avser försäljning av materiella och immateriella anläggningstillgångar
  • utbetalningar som avser köp av aktier och andra värdepapper (ej om värdepapperen är lager eller ska räknas som likvida medel)
  • inbetalningar från försäljning av aktier eller andra värdepapper (ej om värdepapperen är lager eller ska räknas som likvida medel)
  • inbetalningar som avser amorteringar av lån och mottagna förskott från utomstående
  • utbetalning som avser lämnade lån och förskott till utomstående
  • inbetalningar och utbetalningar som avser termins- och optionsavtal samt swap-avtal (inte sådana som företaget har för handel eller som ska anses höra till finansieringsverksamheten).

Finansieringsverksamhet


Kassaflödet från finansieringsverksamheten består av upptagande av nya lån, amorteringar på befintliga lån samt åtgärder som innebär en förändring av storleken på och sammansättningen av företagets eget kapital. Du ska redovisa väsentliga in- och utbetalningar brutto och separat i respektive kategori.

Räntor och erhållna utdelningar ska normalt redovisas under kassaflödet från den löpande verksamheten. Dessa får dock redovisas under investeringsverksamheten eller finansieringsverksamheten om de anses vara kostnader för finansiering eller är avkastning på placeringar. Om du väljer att hänföra räntor och erhållna utdelningar till investerings- eller finansieringsverksamheten måste du tillämpa denna princip konsekvent.

Exempel på in- och utbetalningar som hör till finansieringsverksamheten är:
  • inbetalningar vid nyemission av aktier
  • utbetalningar i samband med återköp eller inlösen av företagets egna aktier, till exempel vid nedsättning av aktiekapital genom indragning av aktier
  • utbetalda utdelningar till ägare
  • inbetalningar vid upptagande av lån eller vid emission av obligationslån
  • utbetalningar vid amortering av lån.

In- och utbetalningar i utländsk valuta


Enligt reglerna ska du på balansdagen värdera fordringar och skulder i utländsk valuta till balansdagens kurs. Effekten av de orealiserade valutakursförändringarna i likvida medel som uppkommer vid omräkningen till balansdagens kurs ska du redovisa separat, de ska alltså inte hänföras varken till den löpande verksamheten, investeringsverksamheten eller finansieringsverksamheten. I stället lägger du till en justeringspost i samband med att du stämmer av kassaflödet vid årets början och slut. I och med att de redovisas separat blir det möjligt att stämma av de likvida medlen mellan årets början och årets slut.

Transaktioner som inte medför betalningar


Det finns vissa typer av transaktioner som inte innebär några in- och utbetalningar men som påverkar företagets kapital- och tillgångsstruktur. Sådana transaktioner ska inte tas med i kassaflödesanalysen eftersom de inte ingår i kassaflödet under räkenskapsåret. Exempel på det är:
  • förvärv av tillgångar genom att överta en skuld som är direkt relaterad till tillgången
  • förvärv av ett företag genom apportemission
  • konvertering av en skuld till eget kapital (vanligt vid till exempel aktieägartillskott).
AV ULF SVENSSON (I samarbete med Björn Lundén information)


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.