Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Fem appar för att maxa avdragen

11 januari, 2016 3 minuters läsning
Sluta oroa dig inför deklarationen och satsa på att maxa avdragen istället. Med hjälp av fem appar kan du på ett enkelt sätt vända oro till framgång.Att deklarera har de senaste åren förenklats avsevärt och privatpersoner utan ändringar kan via sms, sajt eller app göra klart allt på 60 sekunder. Företagare med avdrag för representation, arbetsplats i bostaden och annat har helt andra krav på sig och genast blir det krångligare.

Men detfinns hjälp att få. Tack vare den digitala utvecklingen finns det en uppsjö av appar som kan  underlätta din deklaration.

Findity är ett av alla företag som släppt appar som gör det enklare för dig som företagare att hålla koll på dina pengar och papper.

[caption id="attachment_18728" align="alignright" width="235"]Evelina Fredriksson Evelina Fredriksson[/caption]

– Vår app förenklar för företag och sparar mycket tid och pengar. Du gör allt på en gång och slipper sitta med allt i slutet av månaden eller året.  Kanske fyller du i reseutlägg på tåget hem, tid som du annars inte skulle utnyttja. Dessutom är allt enkelt att utföra med menyer som gör att du egentligen inte behöver vara bra på bokföring, säger Evelina Fredriksson, Customer Sucess Manager på Findity AB som har tagit fram appen Company Expense.

Här är fem appar som hjälper dig att maxa avdragen

(apparna är gratis och finns till iOS och Android)Sparakvittot
Vem har inte desperat letat efter kvitton de sista timmarna inför deklarationen? Med Sparakvittot slipper du den gamla pappersvarianten genom att enkelt fotografera av och spara i appen. Du kan dessutom få elektroniska kvitton från de butiker som är anslutna till systemet.

Reseräkning
Milersättning för bil, traktamenten och reseräkningar är en stor del av deklarationen för en företagare och hens anställda. Med appen Reseräkning från Screen Interaction kan du enkelt fylla i var du rest och vilka utlägg du har haft, som sedan sammanställs i rapporter.Skatteverket
Självklart är Skatteverkets app ovärderlig när du ska deklarera och hålla kolla på avdrag. Här kan du dessutom se ditt skattekonto samt köparintyg för till exempel rot- och rutarbeten.Qbis Tid
Som egenföretagare finns det flera skäl att logga hur mycket du jobbar. Inte minst för att hålla koll på timarvode om du är konsult eller jobbar i projekt. Men det kan också vara bra inför deklarationen när du till exempel ska göra avdrag för arbete i hemmet som kräver arbete i firman minst 800 timmar/år. För dig som har företag på deltid bredvid anställning kan Time Logger hjälpa dig att hålla koll på timmarna.Company Expense
Hanteringen av representation är ett av avdragens allra snårigaste områden. Det finns olika nivåer för olika sorters representationer och dessutom kan momsavdragen kännas krångliga att förstå. Med Company Expense matar du enkelt in representationen, vilka som deltagit och vad ni gjort och sen räknar appen ut hur stort avdraget blir. Dessutom finns en massa andra bra digitala funktioner för at hålla koll på dina utlägg. Appen är gratis att ta hem och fri att testa i 30 dagar (senare ca 99 kronor per månad och användare).


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.