Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

”Folk idiotförklarade affärsidén – då körde vi igång”

8 oktober, 2015 3 minuters läsning
Årets säsong av kärleksjakten Bonde söker fru är i full gång på tv4. En av bönderna som syns i rutan är älgbonden Daniel Johansson i Bjurholm. Här berättar han om sin verksamhet som började lite otippat.I ett nära 30 hektar stort hägn i Bjurholm i Västerbotten går 10 tama älgar. De är grunden i Daniel Johanssons verksamhet som han driver tillsammans med sina föräldrar.

– Vi började som en djurpark med älg men har utvecklat företaget under åren med konferensverksamhet. Nu erbjuder vi allt från besök i älghägnet, skotersafari och paintball. Det gäller att vara en allkonstnär, förutom skötsel av älgarna och konferensanläggningen har vi ju stort antal fordon att underhålla, säger Daniel.

"De flesta tyckte det var ren idioti"

I 20 år har djurparken legat på familjens ägor. Men att det blev älgar var inte helt självklart från början. Daniels pappa var för 25 år sedan kommunalråd och tog in en konsult som skulle utreda vad man skulle satsa på för att skapa jobb. En djurpark med älgar kom upp som förslag.

–  Det tyckte de flesta var ren idioti. Jag menar, hur kan man vara så dum att tro att man ska kunna överleva på älgturism här i Bjurholm i Västerbotten? Det var i alla fall vad de flesta tänkte, utom min pappa. Han bestämde att vi skulle satsa. Och det blev succé direkt.

I början kom det stora busslaster till Älgens hus som verksamheten heter. Men den sortens turism har avtagit lite med åren. Sedan starten har Daniel och hans föräldrar alltid sålt vidare älgkalvarna till andra djurparker runt om i Europa och Norden.

– När vi började med älgfarmen var vi ensamma om konceptet. Men under åren så har det startats fler djurparker med bara älgar längre söderut i landet och de tar självklart upp många av våra potentiella besökare.

"Det handlar om tajmning"

I dag kommer runt 25.000 besökare om året till Bjurholm och älgfarmen.

– Det är folk från hela världen och med tanke på var vi ligger rent geografiskt så är det en bra siffra. Turistströmmen drar inte precis förbi här, men intresset är stort, säger Daniel.

Att det gått så bra från början tror Daniel handlar om tajmning.

– Pappa annonserade i olika turistidningar. Men det var också rätt sak i rätt tid, och vi har en affärsidé som håller vad den lovar.

Så mycket marknadsföring har de annars inte behövt göra själva.

– Största marknadsföringen är att folk berättar för andra att de varit här och sprider det vidare. Vi har även blivit intervjuade en del för olika medier. Att pappa, Christer Johansson, tog VM-guld i längdskidor 1978 gjorde nog sitt för marknadsföringen.

"Det här är ens liv"

Även om Daniel inte kan tänka sig att arbeta med något annat så är det ofta tufft.

– Det här är ju ens liv men vi jobbar ju jämt. Vi har provat allt från att ha heltidsanställda, deltid och timanställda. Just nu har vi bara timanställda men det mesta får vi göra själva och ekonomin blir självklart bättre då.

När de spelade in Bonde söker fru i somras var de tvungna att anställa extra personal i företaget.

–  Jag var väl inte så effektiv på jobbet under just den perioden.

Vill du följa eftersnacket på ”Bonde söker fru” – hoppa in här!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.