Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Föraktet bara växer mot kreativa yrken

11 november, 2015 1 minuts läsning
Det finns ett växande förakt mot kreativa yrken.

Föraktet drabbar inte bara musiker, som förväntas leva på luft medan resultatet av deras arbete kan laddas ned gratis. Andra drabbade är reklambyråer, formgivare, skribenter och fotografer.

Föraktet yttrar sig i att uppdragsgivarna i allt högre utsträckning förväntar sig gratisjobb. Om de blir nöjda med resultatet så betalar de. Kanske.

Det här kallas för att jobba på spekulation eller pitcha.

Hur kan man ens komma på tanken att kräva att människor ska arbeta gratis? Min teori är att det beror på en kombination av två faktorer. Dels ett partiellt förståndshandikapp hos anställda i stora organisationer. De får lön enligt avtal och förstår inte hur den hänger ihop med intäkterna. Dels är de flesta inte riktigt duktiga på någonting och fattar inte vad som ligger bakom kreativa prestationer.

Jag har själv gått i den här fällan flera gånger, särskilt i samband med offerter till offentlig sektor. Kraven har varit färdiga kampanjer som uppdragsgivaren kan ta ställning till. Vilken byggfirma skulle uppföra huset utan att vara säker på att kunden tänker betala? Och vad värre är, flera gånger har kunden stulit det bästa förslaget och låtit den med lägsta anbudet göra ut det.

Det här ofoget drabbar även seriösa kunder. Jag måste dra in X antal kronor för att täcka bolagets kostnader och betala mig själv en rimlig lön. Gratisjobb kommer därför att belasta de kunder som snällt betalar vad det kostar.

Föraktet för kreativitet är ett internationellt problem. Den kanadensiska reklambyrån Zulu Alfa Kilo har gjort en film om problemet. Se den här.

Dela artikeln

Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.