Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Kändisentreprenörerna splittras: Så skyddar du ditt företag om kärleken kraschar

EBBA
Ebba Arnborg 25 april, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Vad händer med ditt företag vid en skilsmässa?

Laila Bagge och Korosh Kananian avslöjar nu att de går skilda vägar, trots bolaget Kolai ihop. Vad händer med ditt företag vid en skilsmässa eller separation? Vi reder ut, och berättar hur du kan skydda dig från både förlorad inkomst och pension.

Profilerna och entreprenörerna Laila Bagge och Korosh Kananian har gjort slut.

– Jag och Korosh har haft nio underbara år tillsammans, nu är vi i en ny fas, sedan en tid tillbaka har vi bestämt oss för att gå skilda vägar som vänner, skriver Laila Bagge på Instagram.

I det här fallet är de alltså både vänner och kompanjoner. Tiden får visa hur de bestämmer sig för att gå vidare med bolaget bakom det veganska skönhetsmärket Kolai, som 2022 omsatte närmare 11 miljoner kronor.

Men handen på hjärtat, vet du svaret på frågan ”vad händer med mitt företag vid en skilsmässa eller separation”? Det kan vara viktigt att skydda dig. Annars kan du förlora inkomster som du har räknat med i framtiden. Vi reder ut:

Detta händer med företag vid en skilsmässa eller separation

Hur påverkas mitt företag vid en skilsmässa?

Vid en skilsmässa måste alla tillgångar som inte är klassificerade som enskild egendom delas lika mellan makarna. Detta innefattar även aktier i ett aktiebolag eller tillgångar i en enskild firma, även om du är ensam ägare.

För att kunna fortsätta driva ditt företag kanske du då måste köpa ut din före detta partner. Det kan innebära att du behöver ta ett lån, skapa en avbetalningsplan eller sälja en del av företaget. Eller fortsätta driva det ihop med din förre detta make/maka.

Det spelar ingen roll om du startat bolaget innan du gifte dig, satsat allt kapital eller driver bolaget själv. Företaget måste värderas och värdet av det ska sedan delas lika mellan makarna.

Vad kan jag göra innan jag gifter mig, för att skydda mitt företag?

Du kan upprätta ett äktenskapsförord innan du gifter dig eller startar ditt företag.

Driver du ett aktiebolag? Då kan du avtala att bolagets aktier inte ska ingå i en framtida bodelning.

Har du en enskild firma? Då kan du antingen skriva att själva verksamheten ska göras till enskild egendom. Eller så kan du göra en total egendomsskillnad. Det betyder att allt som står i ditt namn är din enskilda egendom.

Äktenskapsförordet måste vara undertecknat av båda parter, daterat och registrerat hos Skatteverket. Det kan upphävas eller ändras när som helst. Se till att ni förstår följderna med avtalet, och även hur det påverkar om du eller din maka/make dör. Stäm gärna av innehållet med en jurist så att avtalet får avsedd effekt.

Läs också:Här kan du ladda ner en gratis mall för äktenskapsförord

Vad kan jag göra om jag redan är gift, för att skydda mitt företag vid en skilsmässa?

Du kan upprätta ett äktenskapsförord även efter att du gift dig. Se mer i svaret ovan. Detta kan kräva en öppen och ärlig diskussion med din partner. Men är kritiskt för att säkra både ditt företags och din personliga ekonomiska framtid.

Vad händer med mitt företag om jag separerar från min sambo utan att vara gift?

Om du inte är gift utan bara sambo, regleras situationen av sambolagen. Endast gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning räknas som samboegendom. Ett företag, oavsett om det är ett aktiebolag eller en enskild firma, påverkas inte av sambolagen, om det inte explicit förvärvats för gemensam användning.

Vad händer med mitt företag vid en skilsmässa om vi är flera delägare?

Är ditt ägande i företaget inte skyddat av ett äktenskapsförord kommer dina aktier eller andelar att ingå i bodelningen. Detta kan potentiellt leda till att din före detta make/maka blir delägare i företaget.

Därför är det bra om man som delägare upprättar ett aktieägaravtal. Detta bör innehålla bestämmelser för hur aktier får överlåtas och vad som händer om en delägare skiljer sig. Ett aktieägaravtal kan till exempel kräva att delägare har äktenskapsförord. Det kan också fe de andra delägarna rätt att förköpa aktierna vid personliga händelser som skilsmässa.

Hur påverkas min pension om jag skiljer mig som företagare?

Den allmänna pensionen ingår inte i bodelningen eftersom den är personlig, den förblir enbart din även efter en skilsmässa.

Privat pensionssparande, som är vanligt bland egenföretagare, ingår dock i bodelningen. Detta kan ha stor påverkan på din framtida ekonomiska planering.

Tjänstepensionen för egenföretagare ingår i bodelningen om du som företagare kontrollerar och äger din pensionsförsäkring. Detta skiljer sig från anställda, där tjänstepensionen ofta inte ingår i bodelningen eftersom arbetsgivaren äger försäkringen. Denna skillnad kan göra bodelningen ekonomiskt mer betungande för egenföretagare.

Det är viktigt att överväga juridiska åtgärder, såsom äktenskapsförord, för att skydda ditt pensionssparande vid en skilsmässa.

Läs också:Här kan du ladda ner en gratis mall för äktenskapsförord

Missa inte att ta del av vårt utbud av mallar & avtal som förenklar din vardag som företagare. Här kan du ladda ner avtal och mallar.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.