Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Nyheter

Framtidssäkra ditt företag – här är 7 digitala lösningar du behöver

Sponsrad artikel 29 maj, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning

Världen kommer att förändras på grund av Corona-krisen, och gamla sanningar blir inte lika relevanta. Det här är en tid att uppfinna företaget på nytt. Så här gör du för att fortsätta vara relevant och ta ny teknik till hjälp för att framtidssäkra ditt företag.

Visst är det tuffa tider, men det är nu ditt företag har möjligheten att affärsutveckla och gå stärkta ur krisen. Hur kan ni utveckla er affärsidé, ert erbjudande och er marknad för att framtidssäkra företaget?

Och framförallt – hur kan ni använda smart och digital teknik för att fortsätta vara relevanta?

I den här guiden går vi igenom hur du i fyra steg kan utveckla ditt företag för att vara relevant i många år framåt. Men först, glöm inte det viktigaste för att överhuvudtaget kunna fortsätta driva företag – hitta ett smart sätt att fakturera snabbt och smidigt.

Läs mer: Jobba digitalt – så här gör du.

Så skapar du en smidig fakturering

Något av det absolut viktigaste du som företagare behöver ha koll på är din fakturering. När företaget går som det ska, ibland till och med bättre än planerat, är det lätt att komma efter med faktureringen. Tillhör du dem som inte ”hinner” fakturera? Det finns ingen vinnare på varken sent skickade eller sent betalda fakturor.

En sämre konjunktur, som i spåren av Coronakrisen, är ännu ett skäl att fakturera snabbt. Du har ju ditt företagets likviditet att tänka på och måste kunna betala era fakturor.

Läs mer: Fördelarna med att fakturera digitalt – här är de!

Med dagens teknik finns stora möjligheter att snabbt både skapa och skicka fakturor digitalt. Har du dessutom ett bokföringsprogram online som exempelvis Visma eEkonomi som kan kopplas till en app i din mobiltelefon eller padda, ja då kan du lösa faktureringen på stående fot. Bokföringen, den sker i princip automatiskt och vill din kund betala med Swish kan du smidigt mejla betalningsbekräftelse från telefonen. Så se till att utnyttja tekniken maximalt. Det ger dig större fördelar.

Test:Vilken typ av faktureringsperson är du? Testa dig här!

Se hur du smart kan jobba med dina digitala fakturor och all påminnelsehantering med Visma eEkonomi. Och här får du alla våra bästa faktureringstips.

Så framtidssäkrar du ditt företag

Var ska ditt företag befinna sig i höst, om ett år och om tre år? Hur kommer ni att påverkas av Coronakrisen? Hur blir ni mer digitala i en värld som förändras snabbt?

Du behöver hitta svar på dessa frågor för att framtidssäkra ditt företag. Inte minst för att säkerställa företagets likviditet och ekonomi – men också för att hänga med i teknikutvecklingen och effektivisera företagets administration med smarta, digital lösningar.

Börja med att ställa frågor.

  • Vilken är din marknad?
  • Vem är din kund?
  • Är din målgrupp stor och bred eller smal och nischad?
  • Är ditt nuvarande erbjudande fortfarande relevant för dina kunder?
  • Är det dags att söka nya marknader eller söka nya produkter och tjänster till dina nuvarande kunder?
  • Vilken är din kärnverksamhet, hur kan du använda din kunskap och erfarenhet när du blickar veckor och år framåt?
  • Vilken teknik och digitala lösningar kan vi använda för att bli mer effektiva?

Med andra ord:
Hur kan du affärsutveckla din verksamhet?

Affärsutveckla ditt företag med Ansoff-matrisen

Ett smart sätt att jobba med affärsutveckling är att göra en så kallad Ansoff-matris. Med matrisen går du snabbt igenom fyra olika sätt att utveckla företagets produkter och tjänster för framtiden.

Sälj mer på befintlig marknad

Detta kallas också marknadspenetrering. Du fortsätter att jobba där ditt företag finns idag och satsar på att sälja mer på den befintliga marknaden. Om det finns marknadsandelar att ta, speciellt om konkurrenter är stillastående, kan detta vara en bra strategi. 

Och hur vet du om det finns marknadsandelar att ta? Ett bra sätt är att fråga dina kunder om de är nöjda med sina nuvarande leverantörer. Ett annat sätt är att söka på “ditt område” på Google, och se hur konkurrensen ser ut. 

Ställ frågorna:

  • Hur stor är marknaden?
  • Är det dags att ta marknadsandelar?
  • Vilka kanaler kan möjliggöra det?
  • Vilka konkurrenter verkar stå still?
  • Hur behöver vi utvecklas för att vara bäst på vår marknad?

Sälj på nya marknader

Nu handlar det om att marknadsutveckla. Vilka möjligheter finns här? Har du funderat över en e-handel eller att sälja din kunskap digitalt? En e-handel ökar din marknad markant och du kan se utanför geografiska gränser. Har du ett lager och kanske till och med en butik är det absolut läge att affärsutveckla med en e-handel.

Med dagens teknik går det snabbt att bygga upp en e-handel. Färdiga teman gör att du snart är igång. Lägg extra mycket tid på e-handelns texter, det är inte slumpen som gör att Google driver trafik till just ditt företag. Det är tankearbetet bakom texterna som gör skillnaden. 

Arbetet med sökmotoroptimering gäller förstås också företag som inte driver e-handel, men som vill få fler kunder via nätet. Hur kan du göra företagets hemsida till en leadsgenerator? Där är förstås innehållet viktigt, men minst lika viktigt är att du följer principerna som får Google att gilla din sida.

Läs mer:Så får du Google att gilla ditt företags hemsida.

97 % googlar någon gång och hela 61 % googlar varje dag. Om du inte finns på förstasidan, kommer de att välja någon av dina konkurrenter. Välj också ut nåra sociala medier-kanaler som passar just din verksamhet, 83 % använder Facebook, Instagram och andra sociala medier någon gång. 65 % gör det varje dag. I vilka sociala medier finns dina kunder?

Läs mer:
Alla kan skapa en proffsig nätbutik med Visma Webshop. Besök vår sida om e-handel så berättar vi allt du behöver veta om att starta webbshop och att synas på nätet.

Sälj mer till befintliga kunder

Fråga dina kunder vad du kan göra mer för dem just nu. Ofta förknippas ditt företag med en specifik produkt eller tjänst, och kunden kanske inte ens vet om vad ni kan hjälpa dem med!

Fokusera också på att skapa känslomässiga band till kunderna – vi gör affärer med människor vi gillar! Ett respektfullt bemötande där du får kunden att känna sig sedd är väldigt viktigt. Det handlar om att få kunden att känna sig delaktig. Exempel: Om du får ett mejl så svara inte bara på mejlet i tid utan lägg till en personlig liten hälsning. Önska trevlig dag eller en skön semester. Var inte heller rädd för att be om ursäkt om något har blivit fel, empati är viktigt.

Ha som mål att ditt företag kontaktar 10 befintliga kunder varje dag och frågar vad de saknar. Utifrån svaren, vilka produkter och tjänster är relevanta att addera till ert nuvarande erbjudande? Om du är frisör, kan du också erbjuda att komma hem till kunderna och utföra klippningen?

Skapa nya produkter och tjänster för en helt ny marknad

Detta kallas diversifiering. Det kan kännas som ett stort steg, men just nu kan det vara avgörande för ditt företags framtid. Här kan du verkligen uppfinna företaget på nytt.

Obs! Tänk på att inte släppa det som redan fungerar för att satsa allt på något nytt.

Ha 70 % av företagets fokus på det som fungerar och levererar idag. Ha 20 % fokus på det som behöver utvecklas inom ett år. Och ha 10 % fokus på det som behövs för en framtid som ligger längre bort än ett år. Detta är en bra tumregel som såklart måste anpassas efter din verklighet.

Ställ återigen rätt frågor:

  • Vilka nischer är “lediga”?
  • Vilka kunder ser du framför dig?
  • Vad skulle vara väldigt roligt att skapa?
  • Finns det tjänster/produkter i andra länder som ännu inte kommit till min marknad?
  • Har vi tjänster/produkter som ännu inte finns på vissa andra marknader?

Vill du veta hur andra har diversifierat sitt företag?
Spana in Den cyklande rörmokaren.

Framtidssäkra företaget med hjälp av kunderna

Dina nuvarande kunder är den bästa källan till att utveckla dina produkter och tjänster. Fråga dem vad de behöver nu och vad de tror sig behöva i framtiden.
Be dem vara 100 % ärliga och ställ exempelvis följande frågor:

  • Vad behöver ni hjälp med nu och i framtiden?
  • Har vi rätt erbjudande?
  • Vilka är våra fördelar respektive nackdelar gentemot konkurrenterna?
  • Vad saknar ni på marknaden?
  • Hur kan vi göra livet enklare för er?

Läs mer:
Så blir du duktig på förhandlingsteknik och får kunden att vilja köpa
eller
Den kompletta guiden till marknadsföring för små företag

3 områden där ditt företag kan bli smartare och mer digitala

Sköt företagets bokföring och administration digitalt

Skapa en smart digital bokföring med exempelvis Visma eEkonomi. Skaffa också ett smart löneprogram för små företag, ett tips är Visma Lön, och ett program för tidrapportering, till exempel Visma Tid Smart.

Du kan också ha ett system för att skicka och ta emot digitala fakturor, ett tips är Visma AutoInvoice.

Ha ett system för digital signering av dokument och för utläggshantering

Ett system för digital signering av dokument spar massor med tid och pappersarbete. Ett exempel är Visma Sign. Och varför inte digitalisera utläggshanteringen med en tjänst som Visma Companyexpense.

Utveckla företagets erbjudande med en e-handel

Sälj på nätet och koppla siffrorna direkt till ditt bokföringsprogram. Smart och smidigt med till exempel Visma Webshop.

I orostider är extra viktigt att stötta varandra och få hjälp, och vi är starkare tillsammans! I snart fyra decennier har Visma Spcs hjälpt Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.