Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Från 0 till 132 miljoner på 4 år

14 december, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Star Stable

Foto: Star Stable erövrar världen.

Det finns tre saker du inte ska göra om du vill lyckas med dataspel: Satsa på tjejer, rikta in dig på PC och strunta i mobilen. Star Stable gjorde alla fel – och träffade helt rätt.

Det är inte helt enkelt att få en intervju med Taina Malén som är global marknadsdirektör för Star Stable. Hon har fullt upp med resor och möten men efter flera försök lyckas vi få ett samtal med henne när hon sitter i bilen på väg till ett flyg från Arlanda. Hon ska till USA, en av företagets viktigaste marknader.

– Vi har alltid tänkt globalt. Att vi sitter i Sverige är för att utvecklarna satt här. Redan från start var målsättningen att sikta på den globala marknaden, säger hon.

[caption id="attachment_24910" align="alignright" width="293"]Taina Malén Taina Malén.[/caption]

Star Stable är ett så kallat MMORPG (Massively multiplayer online role-playing game) där spelarna kan rida runt på hästar på en fiktiv ö och utföra olika uppdrag, samtidigt som de interagerar med varandra.

– Det är lite som Harry Potter möter Sims. Äventyrsdelen är minst lika viktig som hästdelen. Idag har vi lika mycket text i vår story som Sagan om Ringen.

Varje vecka släpps nytt innehåll och runt om i världen sitter spelsugna tjejer och väntar på att få ta del av de nya äventyren. Star Stable har över 500 000 unika spelare i månaden och 10 miljoner registrerade. Man har lyckats fånga något av en bortglömd målgrupp i spelbranschen när man satsade på unga tjejer.

– Egentligen var det målgruppen som hittade oss. Det fanns en tidigare version på CD-rom och användarna skapade en väldigt aktiv community på nätet. Några utvecklare av originalspelet fick upp ögonen för intresset och de bestämde sig för att utveckla ett spel för PC online.

På drygt fyra år har företaget gått från noll till en omsättning på 132 miljoner under 2016, och den snabba tillväxttakten fortsätter. Inledningsvis tog man in lite kapital från några en handfull finansiärer men efter det har man vuxit organiskt.

– Vår målsättning är att fortsätta växa och fokuserar på våra huvudmarknader. När jag började på Star Stable var vi drygt 20 anställda, idag är vi närmare 100. Vår kundtjänst kan hantera 13 olika språk och antalet fortsätter öka hela tiden.

Marknadsföringen av spelet sköts till stor del av användarna själva samt digital marknadsföring. Communityn använder alla sociala kanaler och det finns miljontals filmer på Youtube där de delar med sig av olika spelsekvenser.

– För oss har word to mouth varit oerhört viktigt för att nå ut till nya användare. Spelarna är våra bästa ambassadörer.

Star Stable har hittills valt bort att satsa på själva spelet på mobilen. Man har en app där användarna kan kommunicera med varandra, men själva spelet är helt inriktat på PC.

– Det var många som var skeptiska när vi drog igång och vi gjorde tre stora no, no för att vara ett spelföretag. Vi satsade på unga tjejer, satsade på PC och valde bort mobilen. Men det gör att vi är unika. Det finns ingen blueprint att kopiera; det är vi som är originalet i vår målgrupp.

När spelet lanserades möttes var det många som var positiva till att man satsade på unga tjejer men det fanns även kritiska röster.

– Vi faktiskt en del negativa skriverier i svensk media för att vi inte riktade in oss mot både killar och tjejer, vilket var lite märkligt. I länder som USA lyfte man i stället fram att vi vågade satsa på tjejer. Nu är det vår absolut viktigaste marknad.

Taina rekryterades till Star Stable för snart fyra år sedan och hon har bland annat bidragit till att lyfta visionen ”empowering girls”.

– Vi måste våga ta den här positionen. Vi gått mot strömmen och nu har vi en unik produkt som sticker ut från mängden.

Tidigare har Taina jobbat i nöjesindustrin och har alltid jobbat i mansdominerad miljö där ofta kvinnor har svårt att få konkurrera på lika villkor. Inte minst i techbranschen.

– Det är säkert sant, men jag har inte upplevt det som ett hinder att vara kvinna. Det är vetenskapligt bevisat att en blandad miljö skapar bästa förutsättningarna för ett företag att växa, men det tar tid att förändra förutfattade meningar och mönster.

På Star Stable har man redan från start varit angelägna om att få en jämlik fördelning av män och kvinnor på olika positioner i företaget.

– Vi ska absolut gå i bräschen för att ge kvinnor samma villkor och förutsättningar som män. Idag är vi 56 procent kvinnor som jobbar i företaget och det känns ganska självklart eftersom vi riktar in oss mot unga tjejer.

Vår intervju lider mot sitt slut och Taina har kommit fram till Arlanda för att ta flyget till USA. Ännu en resa för att bygga vidare på Star Stables globala succé. Det känns som ”The sky is the limit” för företaget som vågar gå mot strömmen.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.