Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan 17: Vikten av vinkeln

28 april, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare!



Jag som skrev att jag skulle blogga mer – kolla hur det gick. Men har varit/är väldigt stressad :(



En väldigt rolig sak är att jag fått flera mail från bloggläsare som har sålt sina första artiklar. Vissa går till och med så långt att de säger att det är tack vare min blogg. Jag blir superglad när jag hör det här – och smickrad såklart – men det är trots allt NI som tagit saken i egna händer och kontaktat tidningarna i fråga. Så applåder till er! Men fortsätt gärna maila sådant så blir jag glad, haha.



Nu, back to business: Jag fick en fråga av Sebastian i kommentarsfältet som jag tycker är klok och som många kan ha nytta av svaret på. Så här löd den:



En fråga som inte har med detta inlägg att göra direkt, men jag har flera gånger fått frågan från redaktörer "vad är vinkeln på det?". Det efter att jag presenterat artikelidén, dvs vad den ska handla om. Har ju ett hum om vad de menar på ett ungefär, men exakt vad vill redaktören ha ut när de frågar så? Och hur blir man bra på att ge ett tydligt och säljande svar? (genom övning så klart, men har du några enkla tips?). Tack för en grym blogg!SVAR: Tack för fina ord om bloggen! Jag är ganska säker på att uppdragsgivaren menar att de vill ha en tydligare och mer vässad vinkel än den du har föreslagit. Det handlar alltså inte om att ge ett säljande svar i mailet utan om att vässa själva idén ytterligare. Detta är ett väldigt, väldigt vanligt problem (i brist på bättre ord) med artikelidéer: Att de är för allmänna och inte är tillräckligt vinklade. Och kanske framförallt: Att de inte är vinklade så att de passar tidningen.



Det är dock mycket positivt att uppdragsgivaren svarat så här, eftersom det antagligen betyder att de är intresserade av dina idéer, men att de som sagt vill ha en snävare vinkel. Knepet är att göra detta redan innan du mailar iväg idéer, så att dina idéer redan är sylvassa.



Hur gör man då det? Jag är ingen journalistprofessor men jag ska försöka förklara i två steg hur i alla fall jag gör:



STEG 1:

– Smala ner ämnet. Dvs gå från ett brett ämne till att göra det mer specifikt.

OCH/ELLER:

– Lägga till en aktuell tvist. Varför är denna artikel superhet just i detta nu?



STEG 2:

– Vinkla artikeln så att den verkligen passar tidningen i fråga. Det spelar ingen roll hur bra idén är, om den inte passar in i tidningen kommer de inte att köpa den.



Här kommer tre konkreta exempel:Din första artikelidé: En guide till Barcelona.
Vinkla den så här i stället: "En guide till Barcelonas nya, heta stadsdel som heter xxxxx". Hit flyttar just nu en massa konstnärer och designers, och därför är det här alla coola klubbkids hänger. Sedan kan du lägga till budgettips (passar Aftonbladet Resa), shoppingtips (passar en tjejtidning) eller intervjuer med konstnärer som bor här (passar en konsttidning). HÄR är en sådan artikel som jag sålt in och skrivit. Obs! Jag skrev inte det där med "huuuur funky som helst", haha!



Din första artikelidé: Så hittar du kärleken i sommar.
Vinkla den så här i stället: "Så hittar du kärleken med nya xxx-metoden" (sätt in lämplig metod). Intervju med någon relationspsykolog som kommit på ett nytt sätt att hitta kärleken. Jag har skrivit otaliga artiklar om dessa "nya" metoder och trender. Man kan ta mig sjutton hitta en trend i allt känns det som (förutom nätdejting - det är gjort tusen gånger om). Överlag är det ett bra tips att säga till redaktören att man har en "ny metod" eller "ny trend" på G - sådant älskar de. Se några exempel HÄRHÄR och HÄR.



Din första artikelidé: Lär dig ta betalt.
Vinkla den så här i stället: "Se upp för kompispriser!" Om att det är lätt som företagare att jobba gratis för kompisar. Läs min artikel om detta HÄR.  Detta är alltså inget aktuellt ämne men däremot ett mycket smalare ämne än bara ”lär dig ta betalt”.



Det här var bara mina förslag. Har ni erfarna journalister några bra tips på hur man gör en bra vinkel?

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Viktiga skattenyheter inför 2026 – detta måste företagare veta

Nästa år väntar flera nya regler som påverkar både hur du tar utdelning och hur ditt företag ska redovisa. Det kan innebära nya krav, fler beslut – och stora möjligheter för dig som är förberedd. Här får du en gratis guide som hjälper dig att få koll på nyheterna.

Talenom 5 november, 2025 Uppdaterades 5 november, 2025 3 minuters läsning
Nya skatteregler 2026

Foto: Talenom

Bråttom? Här kan du ladda ned guiden med skattenyheterna inför 2026 – helt kostnadsfritt hos Talenom. I guiden får du en tydlig överblick över de viktigaste förändringarna och praktiska råd på vad du kan göra redan under 2025.

Okej, då kör vi igång. Genom att ha koll på alla nyheter och förändringar redan nu får du tid att planera och kan undvika obehagliga överraskningar i både ekonomi och administration.

Låt oss börja med att övergripande gå igenom de planerade förändringarna.

6 nya regler som kan påverka dig och ditt företag 2026H3: Förändringar i 3:12-reglerna – ny modell för fåmansföretag

Den största nyheten är att huvudregeln och förenklingsregeln slås ihop till en gemensam modell. I den nedladdningsbara guiden berättar vi hur det påverkar ditt företag. 

Ändringar i K2 och K3 – nytt regelverk för många företag

Flera företag som tidigare fått använda K2 måste nu övergå till K3. För de företag som får fortsätta använda K2 sker vissa förändringar. Och för dig som behöver gå över till K3 väntar ytterligare krav.

K10 och ägaravkastning – anpassa dig till nya utdelningsregler

När 3:12-reglerna förändras påverkas även hur du som företagare ska fylla i K10-blanketten, där utdelning och kapitalvinst i fåmansföretag redovisas. Eftersom gränsbeloppen beräknas på nya sätt behöver både ägarfördelning, tidigare utdelningar och sparat utdelningsutrymme ses över.

Nya regler för ränteavdrag och finansiering

De generella reglerna för ränteavdrag föreslås också ändras från 2026. Den så kallade förenklingsregeln höjs från 5 miljoner till 25 miljoner kronor, vilket gör att fler företag kan dra nytta av ett enklare avdragsförfarande.

Prisbasbelopp och socialförsäkringsnivåer ändras

Dessa belopp påverkar en rad gränser inom lön, pension, ersättningar och avgifter. Därför behöver du som företagare ha koll på de nya beloppen, som vi går igenom i guiden.

Fler skatteförslag i budgeten – lättnader för unga, enklare regler och grön teknik

Utöver de föreslagna förändringarna innehåller budgetpropositionen för 2026 flera skatteåtgärder som kan påverka ditt företag, b la:

  • Tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter för unga.
  • Gröna skatteåtgärder.

Vill du få full koll på vad förändringarna betyder för dig?

Bästa sättet att få en heltäckande bild av de föreslagna skattereglerna är att ladda ned Talenoms guide som sammanfattar de nya reglerna, visar konkreta exempel och hjälper dig att förbereda dig redan nu.

Ladda ner den kostnadsfria guiden med alla skattenyheter här och få full koll inför 2026.

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

3. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

4.Och här hittar du en kostnadsfri guide om de föreslagna 3:12-reglerna. Ett måste om du vill få stenkoll på läget och få konkreta exempel.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag

Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis:
Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag. 

Personlig service:
Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.