Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan 46: Lär av historietidningarna – och sälj mer!

6 april, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning


Historietidningarna är i mina ögon de absolut bästa tidningarna att studera för att komma på kreativa vinklar och bra krokar att hänga upp sitt ämne på. Jag menar inte att man ska skriva och sälja in saker till just dem, utan bara inspireras av hur de jobbar – och applicera det på sin egen nisch.

Dessutom är de mästare på att göra snygga "paket" av varje artikel. De publicerar inte bara en brödtext rakt av utan sätter ihop ett paket av text, rutor, tidslinjer, sidoknäck och allt möjligt annat underbart till ett kul reportage. Varje artikel är som en godispåse med den perfekta mixen plockgodis.

Kort sagt, man har allt att lära av historietidningarna – de borde användas som studiematerial i utbildningen för journalister.

I veckan damp senaste numret av tidningen Allt om Historia ner i min brevlåda. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att illustrera hur man kan använda sig av deras strategi för att sälja mer.
LÄRDOM 1: Kreativa artikelserier gör dig mer lönsamExemplet: I Allt om Historia hittar jag artikelserien "Historiens värsta epidemier", som är en av flera historiska serier de har kört genom åren. I en liten ruta listar de sju epidemier som ingår i artikelserien: Pest, kolera, spetälska, tuberkolos osv. I detta nummer har turen kommit till smittkoppor, och frilansjournalisten Magnus Västerbro skriver en rafflande artikel om denna vidriga epidemi.

Därför tjänar du på det: Det säger sig kanske självt, men det finns tre fördelar med att sälja in artikelserier. Dels har du en trygghet i att du har ett gäng uppdrag som trillar in. Dels sparar du en massa säljtid, som du kan lägga på att skriva eller sälja in andra saker. Du får ofta kämpa precis lika mycket med att sälja in en liten notis som med att sälja in värsta stora temat – men du tjänar betydligt mer på det sista. Slutligen tar det dig kortare tid att skriva återkommande uppdrag, eftersom du har ett fast format att följa. Det i sig höjer din timpenning.

Så gör du: Som med allt sälj är det lättare att sälja in en sak till en tidning du redan skriver eller har skrivit för. Så varför inte ringa upp en redaktör du jobbar med och föreslå en artikelserie om ett ämne? Eller mejla, om du hatar att ringa. Studera tidningen ordentligt och fundera på vilka serier som passar in i mixen. Jag har till exempel sålt in starta eget-skolor till två olika tidningar. Och här nedan är ett säljtest jag skrev som en av delarna i artikelserien "Driva Egets säljskola". Men det kan förstås också vara nyhetsrelaterade artikelserier.

Driva Eget nr 6/2011. Test av mig.LÄRDOM 2: Roliga vinklar fångar redaktörens uppmärksamhetExemplet: I Allt om Historia skriver skribenten Björn Lundberg om ”7 rättegångar som skakat världen”. Överlag är historietidningarna fantastiska på att hitta på roliga sådana listor, och denne Björn Lundberg måste vara Sveriges främsta proffs på saken. När jag intervjuade folk till min bok Skriv, sälj och bli lönsam – så lyckas du som frilansskribent (kommer ut på Liber i maj) ringde jag upp honom och frågade hur han kom på alla dessa listor. Det visade sig då att han skrivit en hel bok om detta: 100 historiska listor – från de kortaste krigen till de galnaste kungarna.

Därför tjänar du på det: De flesta frilansjournalister säljer in intervjuer eller reportage. En kreativ lista sticker verkligen ut i mängden.

Så gör du: Tänk nischat och udda. Min favorit är Björn Lundbergs artikel ”10 legendariska kroppsdelar” i Allt om Historia. Men du kan inspireras av många andra tidningar, till exempel brukar vetenskapstidningarna eller hundtidningarna brukar vara bra på att göra liknande sådana här listor. Allt som du kan lägga in orden galnaste, märkligaste, sjukaste, farligaste eller dyraste brukar vara bra. På sajten varldenshaftigaste.se finns hur mycket härlig inspiration som helst.
LÄRDOM 3: En aktuell krok gör din artikelidé lättare att säljaExemplet: Det är lätt att tro att historietidningarna bara skriver om saker som hände för tusentals år sedan, men de har nästan alltid en aktuell vinkel eller en annorlunda ingång som plötsligt gör ett gammalt ämne superhett. Ta detta stora tema i Världens Historia som handlar om Kon Tiki-expeditionen. Den ägde rum på 40-talet och är med andra ord riktigt gammal skåpmat, men ämnet har blivit hett igen och med den nya, norska storfilmen om expeditionen som går på bio just nu.

Därför tjänar du på det: Alla redaktörer älskar nya vinklar som känns aktuella och heta just i detta nu. Du kommer att sälja mycket mer med en aktuell krok på din artikel.

Så gör du: Antingen tar du det gamla ämnet du redan har tänkt ut och försöker hitta en aktuell krok att ta avstamp i, som till exempel en ny film eller en ny bok. Eller så utgår du från den aktuella kroken, till exempel filmen eller boken, och säljer in en artikel om ämnet. Till exempel kan du nu spana in bokförlagens (t ex HÄR och HÄR) och hitta massor av uppslag till artiklar som är heta i sommar. Börja redan nu!
Q&A: ”Är det jag som ansvarar för att ordna bilder?”Svar: Du ska aldrig själv betala för bilder. Däremot kan det vara upp till dig att ordna fram bilderna, till exempel via Wikipedia (har en del gratisbilder) eller bildbanker som tidningarna har avtal med (be om inloggning). Men det beror på artikeln. Är det till exempel en lista på kändisarnas mest udda dieter till en kvällstidning, ja då kan de kanske fixa bilderna själva. Men tänk igenom bilderna innan du säljer in något och kom ihåg att det tar tid att leta bilder.

Lycka till!

PS: Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar den här bloggen? Mejla mig här.



Här kan du köpa min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.