Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan 46: Lär av historietidningarna – och sälj mer!

6 april, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning


Historietidningarna är i mina ögon de absolut bästa tidningarna att studera för att komma på kreativa vinklar och bra krokar att hänga upp sitt ämne på. Jag menar inte att man ska skriva och sälja in saker till just dem, utan bara inspireras av hur de jobbar – och applicera det på sin egen nisch.

Dessutom är de mästare på att göra snygga "paket" av varje artikel. De publicerar inte bara en brödtext rakt av utan sätter ihop ett paket av text, rutor, tidslinjer, sidoknäck och allt möjligt annat underbart till ett kul reportage. Varje artikel är som en godispåse med den perfekta mixen plockgodis.

Kort sagt, man har allt att lära av historietidningarna – de borde användas som studiematerial i utbildningen för journalister.

I veckan damp senaste numret av tidningen Allt om Historia ner i min brevlåda. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att illustrera hur man kan använda sig av deras strategi för att sälja mer.
LÄRDOM 1: Kreativa artikelserier gör dig mer lönsamExemplet: I Allt om Historia hittar jag artikelserien "Historiens värsta epidemier", som är en av flera historiska serier de har kört genom åren. I en liten ruta listar de sju epidemier som ingår i artikelserien: Pest, kolera, spetälska, tuberkolos osv. I detta nummer har turen kommit till smittkoppor, och frilansjournalisten Magnus Västerbro skriver en rafflande artikel om denna vidriga epidemi.

Därför tjänar du på det: Det säger sig kanske självt, men det finns tre fördelar med att sälja in artikelserier. Dels har du en trygghet i att du har ett gäng uppdrag som trillar in. Dels sparar du en massa säljtid, som du kan lägga på att skriva eller sälja in andra saker. Du får ofta kämpa precis lika mycket med att sälja in en liten notis som med att sälja in värsta stora temat – men du tjänar betydligt mer på det sista. Slutligen tar det dig kortare tid att skriva återkommande uppdrag, eftersom du har ett fast format att följa. Det i sig höjer din timpenning.

Så gör du: Som med allt sälj är det lättare att sälja in en sak till en tidning du redan skriver eller har skrivit för. Så varför inte ringa upp en redaktör du jobbar med och föreslå en artikelserie om ett ämne? Eller mejla, om du hatar att ringa. Studera tidningen ordentligt och fundera på vilka serier som passar in i mixen. Jag har till exempel sålt in starta eget-skolor till två olika tidningar. Och här nedan är ett säljtest jag skrev som en av delarna i artikelserien "Driva Egets säljskola". Men det kan förstås också vara nyhetsrelaterade artikelserier.

Driva Eget nr 6/2011. Test av mig.LÄRDOM 2: Roliga vinklar fångar redaktörens uppmärksamhetExemplet: I Allt om Historia skriver skribenten Björn Lundberg om ”7 rättegångar som skakat världen”. Överlag är historietidningarna fantastiska på att hitta på roliga sådana listor, och denne Björn Lundberg måste vara Sveriges främsta proffs på saken. När jag intervjuade folk till min bok Skriv, sälj och bli lönsam – så lyckas du som frilansskribent (kommer ut på Liber i maj) ringde jag upp honom och frågade hur han kom på alla dessa listor. Det visade sig då att han skrivit en hel bok om detta: 100 historiska listor – från de kortaste krigen till de galnaste kungarna.

Därför tjänar du på det: De flesta frilansjournalister säljer in intervjuer eller reportage. En kreativ lista sticker verkligen ut i mängden.

Så gör du: Tänk nischat och udda. Min favorit är Björn Lundbergs artikel ”10 legendariska kroppsdelar” i Allt om Historia. Men du kan inspireras av många andra tidningar, till exempel brukar vetenskapstidningarna eller hundtidningarna brukar vara bra på att göra liknande sådana här listor. Allt som du kan lägga in orden galnaste, märkligaste, sjukaste, farligaste eller dyraste brukar vara bra. På sajten varldenshaftigaste.se finns hur mycket härlig inspiration som helst.
LÄRDOM 3: En aktuell krok gör din artikelidé lättare att säljaExemplet: Det är lätt att tro att historietidningarna bara skriver om saker som hände för tusentals år sedan, men de har nästan alltid en aktuell vinkel eller en annorlunda ingång som plötsligt gör ett gammalt ämne superhett. Ta detta stora tema i Världens Historia som handlar om Kon Tiki-expeditionen. Den ägde rum på 40-talet och är med andra ord riktigt gammal skåpmat, men ämnet har blivit hett igen och med den nya, norska storfilmen om expeditionen som går på bio just nu.

Därför tjänar du på det: Alla redaktörer älskar nya vinklar som känns aktuella och heta just i detta nu. Du kommer att sälja mycket mer med en aktuell krok på din artikel.

Så gör du: Antingen tar du det gamla ämnet du redan har tänkt ut och försöker hitta en aktuell krok att ta avstamp i, som till exempel en ny film eller en ny bok. Eller så utgår du från den aktuella kroken, till exempel filmen eller boken, och säljer in en artikel om ämnet. Till exempel kan du nu spana in bokförlagens (t ex HÄR och HÄR) och hitta massor av uppslag till artiklar som är heta i sommar. Börja redan nu!
Q&A: ”Är det jag som ansvarar för att ordna bilder?”Svar: Du ska aldrig själv betala för bilder. Däremot kan det vara upp till dig att ordna fram bilderna, till exempel via Wikipedia (har en del gratisbilder) eller bildbanker som tidningarna har avtal med (be om inloggning). Men det beror på artikeln. Är det till exempel en lista på kändisarnas mest udda dieter till en kvällstidning, ja då kan de kanske fixa bilderna själva. Men tänk igenom bilderna innan du säljer in något och kom ihåg att det tar tid att leta bilder.

Lycka till!

PS: Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar den här bloggen? Mejla mig här.



Här kan du köpa min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.