Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan 48: Damma av ditt gamla material – och sälj på nytt

14 november, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Nu ska vi prata om en av de roligaste delarna inom frilansjournalistiken: nämligen att återanvända och sälja material på nytt. Ett i mina ögon alldeles för underskattat sätt att få ekonomi i sin frilansfirma.

Jag har under åren skrivit mycket om bland annat följande ämnen:
  • Starta eget.
  • Försäljning.
  • Driva företag.
  • Relationer (ganska brett, de tre översta är egentligen bättre).

Utifrån dessa har det sedan uppstått smalare ämnen, till exempel:
  • Starta eget utifrån din hobby.
  • Öka din merförsäljning (alltså att sälja mer till kunderna man redan har).
  • Starta e-handel/öka försäljningen i webbshoppen.

Alla ämnen har jag kunnat skala upp och på olika sätt skrivit om i olika tidningar. Starta eget är kanske bästa exemplet – här kan ni se en powerpoint med ett axplock (det finns sjukt mycket mer) om lite olika artiklar jag skrivit om detta i olika tidningar.



 

Tar vinklarna aldrig slut, kan man fråga sig? Aldrig. Plocka upp en tre år gammal tidskrift och du kommer att se att det är i princip exakt samma grejer det skrivs om men med en annan paketering. Det är ju det vi journalister är så bra på: att hitta nya, heta vinklar som beskriver ett ämne.

Det roliga är också att när man följer ett ämne ser man snabbt hur man kan utveckla det och göra det hett just nu. Ta ”starta eget” som exempel. Då kan utvecklingen se ut så här:

2010: Vinkel som funkar: ”Så startar du eget” eller ”Eva/Amir startade eget företag”.

2011: Nu har starta eget-boomen slagit ner i Sverige, men ovanstående vinklar känns gjorda. En ny vinkel kan då bli: ”Vi startade företag av vår hobby” eller ”Så vågade vi ta steget till eget”.

2012: Starta eget-trenden har nu spridit sig till allehanda branscher. Både konstnärer och mjölkbönder ska bli entreprenörer, så varför inte dra nytta av starta eget-knäcket och sälja in det till nischade tidningar inom olika branscher? ”TEMA: Starta eget. Så driver du en lönsam rörmokarfirma” eller ”Tänk på det här när du startar eget som frisör”.

2013: Starta eget-vinkeln börjar bli tjatig. Ett utmärkt tillfälle att vinkla på steken och vinkla så här: ”Nu startar ’alla’ eget företag och nyföretagarstatistiken skjuter i höjden. Men konkurrensen är stenhård – många företag går omkull de första åren. Så vilka är framgångsfaktorerna? Jag intervjuar tre experter på området + ett case”. Eller: ”Alla startar eget företag men inte alla lyckas. Se här i vårt test om du har vad som krävs för att bli en framgångsrik företagare”.

Eller:

”10 heta företagartrender just nu”. Se till exempel denna lista vi hade med i utvecklad form i senaste numret av Driva Eget, skriven av frilansjournalisterna Gustaf Brickman och Maja-Stina Fransson. Kan förstås anpassas till vilken bransch som helst: 10 heta företagartrender på landet, 10 heta företagartrender inom frisörbranschen och så vidare.

Lärdom 1 är alltså: Samma grundidé kan alltid vinklas om och göras het på nytt.

Sedan kommer lärdom 2: Research, intervjupersoner och case kan alltid återanvändas.

Det finns någon sorts myt att en bra journalist ska börja ”från grunden” med alla sina artiklar. Så behöver det inte alls vara. Redaktören köper din kompetens och din expertis – att du skrivit om samma ämne 100 gånger förut är bara något positivt. Det visar att du är proffs på ämnet.

Ett exempel är en av mina favoritexperter Harry Goldman, vd på Nyföretagarcentrum, som jag intervjuat kanske 20 eller 40 gånger vid det här laget. Han är en utmärkt expert: kunnig och enkel att få tag på. Passar lika bra i en kvällstidning som i en tidskrift. Det vore slöseri med tid att inte använda hans råd på nytt, och synd för läsarna som inte får dra nytta av dem! Samma sak med case: har du ett case som du intervjuat i någon form i en tidning, självklart kan du använda samma person i en annan – så länge det inte är en direktkonkurrerande tidning eller en artikel med samma vinkel. Bra också att vänta en tid så att inte samma personer dyker upp i flera tidningar exakt samtidigt.

Här kommer de vanligaste frågorna jag får relaterat till att återanvända:1. Vad är skillnaden mellan att sälja vidare och att återanvända?
SVAR:
Sälja vidare tar du samma text och säljer på nytt. Du får då vara öppen med detta till tidning nr 2. Läs mer om det här. När du återanvänder säljer du in en artikelidé helt på nytt, men drar nytta av research, case, experter och så vidare i texten. Oftast skriver du om, kanske intervjuar på nytt och anpassar.

2. Hur mycket måste jag skriva om?
SVAR:
Jag tycker att man ska skriva om det mesta, annars är det inte återanvändning utan återpublicering – två helt olika grejer. För att ta ett exempel: Du har skrivit en artikel om Eva och Amir som hittade tillbaka till varandra på Facebook efter 30 år, för tidning A. Sen säljer du in vinkeln ”3 par som hittade tillbaka till varandra – på nätet, genom föreningen, av en slump” (nåt sånt), till tidning B. Då kan du använda Eva/Amir som ett av casen. Här har du sedan två alternativ:

1. Du ringer upp och gör en ny intervju med dem. Tar ju kanske bara 30 minuter och sen 1-2 timmars skrivtid (eftersom du kan göra i princip samma artikel igen, fast lite omskriven och med nya citat).

2. Du säger till redaktören att du redan skrivit om ett av casen i en annan tidning och kollar om du kan återanvända texten. Kan dock vara lite känsligt, beror på tidningen. Vissa har som regel att de inte ska publicera gammalt material.

Hur skalar jag upp jobben redan från början?
Svar:
Det är en bra idé att ha det här i åtanke när du säljer in jobb. Framför allt guidande artiklar som riktar sig till olika yrkesgrupper fungerar ofta jättebra att återanvända från. De kan ofta skrivas om lite och hottas upp med ett case specifikt för branschen. Frilansjournalisten Gustaf Brickman berättar till exempel i min bok att han skrivit om revisionsplikten för småföretagare i fyra olika tidningar.

Meeen min erfarenhet är ändå att återanvändning fungerar bäst på sikt. Man skriver om olika ämnen och så plötsligt dyker det upp situationer då man kan återanvända. Man blir lika glad varje gång :) Så med andra ord: slå inte knut på dig själv med att knöla in fem artikelidéer i samma intervju, det kan bli svårt. Däremot om man åker på resor eller gör större reportage så är det en jättebra idé att redan från början skala upp jobbet och sälja in till olika tidningar.

Om någon vill köpa min bok så har jag nu fixat en rabatt till er på 15 %. Den kostar nu 249 kronor i stället för 293. Skriv bara in koden ”frilans” när du kommit till kassan på Bokus (du hittar rutan till höger på sidan) så dras rabatten. HÄR kommer du till köpstället.OBS! Rabatten går ut den 20 november!

Ha en underbar vecka!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.