Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Frilansskolan 48: Damma av ditt gamla material – och sälj på nytt

14 november, 2013 6 minuters läsning
Nu ska vi prata om en av de roligaste delarna inom frilansjournalistiken: nämligen att återanvända och sälja material på nytt. Ett i mina ögon alldeles för underskattat sätt att få ekonomi i sin frilansfirma.

Jag har under åren skrivit mycket om bland annat följande ämnen:
  • Starta eget.
  • Försäljning.
  • Driva företag.
  • Relationer (ganska brett, de tre översta är egentligen bättre).

Utifrån dessa har det sedan uppstått smalare ämnen, till exempel:
  • Starta eget utifrån din hobby.
  • Öka din merförsäljning (alltså att sälja mer till kunderna man redan har).
  • Starta e-handel/öka försäljningen i webbshoppen.

Alla ämnen har jag kunnat skala upp och på olika sätt skrivit om i olika tidningar. Starta eget är kanske bästa exemplet – här kan ni se en powerpoint med ett axplock (det finns sjukt mycket mer) om lite olika artiklar jag skrivit om detta i olika tidningar.



 

Tar vinklarna aldrig slut, kan man fråga sig? Aldrig. Plocka upp en tre år gammal tidskrift och du kommer att se att det är i princip exakt samma grejer det skrivs om men med en annan paketering. Det är ju det vi journalister är så bra på: att hitta nya, heta vinklar som beskriver ett ämne.

Det roliga är också att när man följer ett ämne ser man snabbt hur man kan utveckla det och göra det hett just nu. Ta ”starta eget” som exempel. Då kan utvecklingen se ut så här:

2010: Vinkel som funkar: ”Så startar du eget” eller ”Eva/Amir startade eget företag”.

2011: Nu har starta eget-boomen slagit ner i Sverige, men ovanstående vinklar känns gjorda. En ny vinkel kan då bli: ”Vi startade företag av vår hobby” eller ”Så vågade vi ta steget till eget”.

2012: Starta eget-trenden har nu spridit sig till allehanda branscher. Både konstnärer och mjölkbönder ska bli entreprenörer, så varför inte dra nytta av starta eget-knäcket och sälja in det till nischade tidningar inom olika branscher? ”TEMA: Starta eget. Så driver du en lönsam rörmokarfirma” eller ”Tänk på det här när du startar eget som frisör”.

2013: Starta eget-vinkeln börjar bli tjatig. Ett utmärkt tillfälle att vinkla på steken och vinkla så här: ”Nu startar ’alla’ eget företag och nyföretagarstatistiken skjuter i höjden. Men konkurrensen är stenhård – många företag går omkull de första åren. Så vilka är framgångsfaktorerna? Jag intervjuar tre experter på området + ett case”. Eller: ”Alla startar eget företag men inte alla lyckas. Se här i vårt test om du har vad som krävs för att bli en framgångsrik företagare”.

Eller:

”10 heta företagartrender just nu”. Se till exempel denna lista vi hade med i utvecklad form i senaste numret av Driva Eget, skriven av frilansjournalisterna Gustaf Brickman och Maja-Stina Fransson. Kan förstås anpassas till vilken bransch som helst: 10 heta företagartrender på landet, 10 heta företagartrender inom frisörbranschen och så vidare.

Lärdom 1 är alltså: Samma grundidé kan alltid vinklas om och göras het på nytt.

Sedan kommer lärdom 2: Research, intervjupersoner och case kan alltid återanvändas.

Det finns någon sorts myt att en bra journalist ska börja ”från grunden” med alla sina artiklar. Så behöver det inte alls vara. Redaktören köper din kompetens och din expertis – att du skrivit om samma ämne 100 gånger förut är bara något positivt. Det visar att du är proffs på ämnet.

Ett exempel är en av mina favoritexperter Harry Goldman, vd på Nyföretagarcentrum, som jag intervjuat kanske 20 eller 40 gånger vid det här laget. Han är en utmärkt expert: kunnig och enkel att få tag på. Passar lika bra i en kvällstidning som i en tidskrift. Det vore slöseri med tid att inte använda hans råd på nytt, och synd för läsarna som inte får dra nytta av dem! Samma sak med case: har du ett case som du intervjuat i någon form i en tidning, självklart kan du använda samma person i en annan – så länge det inte är en direktkonkurrerande tidning eller en artikel med samma vinkel. Bra också att vänta en tid så att inte samma personer dyker upp i flera tidningar exakt samtidigt.

Här kommer de vanligaste frågorna jag får relaterat till att återanvända:1. Vad är skillnaden mellan att sälja vidare och att återanvända?
SVAR:
Sälja vidare tar du samma text och säljer på nytt. Du får då vara öppen med detta till tidning nr 2. Läs mer om det här. När du återanvänder säljer du in en artikelidé helt på nytt, men drar nytta av research, case, experter och så vidare i texten. Oftast skriver du om, kanske intervjuar på nytt och anpassar.

2. Hur mycket måste jag skriva om?
SVAR:
Jag tycker att man ska skriva om det mesta, annars är det inte återanvändning utan återpublicering – två helt olika grejer. För att ta ett exempel: Du har skrivit en artikel om Eva och Amir som hittade tillbaka till varandra på Facebook efter 30 år, för tidning A. Sen säljer du in vinkeln ”3 par som hittade tillbaka till varandra – på nätet, genom föreningen, av en slump” (nåt sånt), till tidning B. Då kan du använda Eva/Amir som ett av casen. Här har du sedan två alternativ:

1. Du ringer upp och gör en ny intervju med dem. Tar ju kanske bara 30 minuter och sen 1-2 timmars skrivtid (eftersom du kan göra i princip samma artikel igen, fast lite omskriven och med nya citat).

2. Du säger till redaktören att du redan skrivit om ett av casen i en annan tidning och kollar om du kan återanvända texten. Kan dock vara lite känsligt, beror på tidningen. Vissa har som regel att de inte ska publicera gammalt material.

Hur skalar jag upp jobben redan från början?
Svar:
Det är en bra idé att ha det här i åtanke när du säljer in jobb. Framför allt guidande artiklar som riktar sig till olika yrkesgrupper fungerar ofta jättebra att återanvända från. De kan ofta skrivas om lite och hottas upp med ett case specifikt för branschen. Frilansjournalisten Gustaf Brickman berättar till exempel i min bok att han skrivit om revisionsplikten för småföretagare i fyra olika tidningar.

Meeen min erfarenhet är ändå att återanvändning fungerar bäst på sikt. Man skriver om olika ämnen och så plötsligt dyker det upp situationer då man kan återanvända. Man blir lika glad varje gång :) Så med andra ord: slå inte knut på dig själv med att knöla in fem artikelidéer i samma intervju, det kan bli svårt. Däremot om man åker på resor eller gör större reportage så är det en jättebra idé att redan från början skala upp jobbet och sälja in till olika tidningar.

Om någon vill köpa min bok så har jag nu fixat en rabatt till er på 15 %. Den kostar nu 249 kronor i stället för 293. Skriv bara in koden ”frilans” när du kommit till kassan på Bokus (du hittar rutan till höger på sidan) så dras rabatten. HÄR kommer du till köpstället.OBS! Rabatten går ut den 20 november!

Ha en underbar vecka!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.