Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Frilansskolan del 10: Nischa dig till framgång

28 februari, 2011 4 minuters läsning
I fredags intervjuade jag en av Sveriges främsta journalister: Martin Kreuger (leende på bilden). Han är idag konsultande chefredaktör på tidningen Chef (cool titel!) där han även varit ordinarie chefredaktör. Lägg därtill att han jobbat på Metro och varit redaktionschef på Privata Affärer och ni förstår att han kan typ allt om relationen med frilansare, fast från "andra sidan" liksom.

Resultatet blev en uppsjö av bra tips och råd som kommer att presenteras här på bloggen.

Vi kör igång med ett av de mest självklara, men dock så underskattade, tipsen:

VIKTEN AV ATT NISCHA SIG SOM FRILANSJOURNALIST.

Som Martin konstaterade över sin semla: "Vi redaktörer är dödströtta på att alla frilansare vill göra personporträtt. Var är alla frilansjournalister som kan skriva om bokföring, aktier, skatter eller förmånsvärdet på bilar? Specialist- och branschkunskaper är bristvara för redaktörer!"

Med andra ord: Det vimlar av folk som vill skriva om inredning, mode, karriär, film, litteratur och göra personporträtt. Därför är det mycket svårare att ta sig in här. Inte bara konkurrerar du om bra knäck och artikeluppslag, du konkurrerar även med tidningens egna medarbetare och med frilansjournalister de redan känner och gärna lägger ut jobb på.

Bättre då att satsa på ämnen som tidningarna verkligen behöver: Nischade, smala ämnen där DU är expert!Dels sticker du ut bland alla vi som skriver om allt möjligt, dels kan du i bästa fall ta mer betalt. Du är ju unik, därför kan tidningarna vara beredda att betala lite mer för just dig.

Martin berättade till exempel om hur svårt det var att hitta någon som kunde skriva om aktier när han jobbade på Privata Affärer. Och när han jobbade på en båttidning fanns det inte en enda frilansare som kunde testköra motorbåtar och ge ett kunnigt betyg. Själv skulle jag bli själaglad om det fanns någon frilansjournalist där ute som kunde skriva om laser inom tandvården, och som kunde berätta för mig vad som är på G inom det området och vilka man ska intervjua till en sådan artikel.

Hur gör man då för att nischa sig? Här kommer Martins tre tips:1. Välj ett ämne som du är intresserad av

Detta är A och O om du ska bli expert på det. Men det gäller att vara lite kreativ och hitta ett ämne som du både gillar och som är nischat. Till exempel:
  • Du gillar inredning. Hur kan du nischa dig inom det? Kan du bli expert på belysning? Golv? Testa väggfärger? Eller rentav ta ett sidospår och bli expert på bostadsmarknaden i stället?
  • Du gillar musik. Kan du bli den som testar allt om elgitarrer och mixerbord snarare än den som intervjuar kändisar?
  • Du gillar träning och hälsa. Kan du testa hälsosmoothies och hemma-träningsmaskiner i stället för att skriva om höstens träningstrender?
  • Några exempel för att få igång tankebanorna är annars: Medicin, bilar, arbetsmarknad, skogsindustri, finansmarknad, bandy, gräsklippare eller månlandningar (och laser inom tandvård, Reds. anmärkning).
2. Ta ett första steg
Du behöver inte vara expert redan innan du kontaktar en tidning. Det räcker ofta med att du säger att du verkligen är intresserad av ditt nischade ämne och att du är beredd att sätta dig in i det med liv och lust. Dock kan man väl säga att du bör ha någon form av kunskap - eller i alla fall ett bevis på ditt intresse. Du kan inte kontakta DI och säga att du vill bli expert på aktier. Ett sätt att skaffa sig kunskap är dels att läsa på, såklart, men också att t ex starta en blogg.

3. Bygg din expertroll
Försök att redan från början marknadsföra dig som expert inom ditt nischade område. Du ska inte bara kunna skriva om ämnet, utan också veta exakt vilka trender som gäller inom det, vilka personer som är värda att prata med och eventuellt hitta bra case inom det. Då blir du inte bara en bra skribent, du blir någon som redaktörerna kan ringa till och säga "Du, vad händer inom xxxx nu? Har du något uppslag?". Och det, mina vänner, är ett guldläge. Därför: Satsa på att lära känna folk inom branschen, blogga, skriva en krönika och på olika sätt lyfta fram din expertroll inför redaktören. Det här går fortare än du tror – vi journalister är ju faktiskt grymma på att sätta oss in i ämnen snabbt.

För att bevisa vilket behov tidningarna har av nischade skribenter kommer här en efterlysning från Driva Egets chefredaktör Anders Andersson:

Till nästa nummer av Driva Eget behöver han någon som kan skriva ett långt knäck om försäkringar för småföretagare.

Mer info får du av Anders men kort och gott ska du kunna jämföra olika försäkringar som passar oss företagare, för att berätta för läsarna vilken/vilka vi behöver. Det räcker inte med att du kan skriva om ämnet, du ska ha någon form av erfarenhet/stort intresse av det och dessutom vara en riktigt noggrann typ som kan hålla koll på allt som ingår i försäkringarna och vad det kostar. Är det du? Mejla jättegärna anders@driva-eget.se!

Vill du ha ett mejl varje gång jag lägger upp ett nytt blogginlägg i frilansskolan? Dra iväg ett mejl till camilla@driva-eget.se

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.