Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 10: Nischa dig till framgång

28 februari, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
I fredags intervjuade jag en av Sveriges främsta journalister: Martin Kreuger (leende på bilden). Han är idag konsultande chefredaktör på tidningen Chef (cool titel!) där han även varit ordinarie chefredaktör. Lägg därtill att han jobbat på Metro och varit redaktionschef på Privata Affärer och ni förstår att han kan typ allt om relationen med frilansare, fast från "andra sidan" liksom.

Resultatet blev en uppsjö av bra tips och råd som kommer att presenteras här på bloggen.

Vi kör igång med ett av de mest självklara, men dock så underskattade, tipsen:

VIKTEN AV ATT NISCHA SIG SOM FRILANSJOURNALIST.

Som Martin konstaterade över sin semla: "Vi redaktörer är dödströtta på att alla frilansare vill göra personporträtt. Var är alla frilansjournalister som kan skriva om bokföring, aktier, skatter eller förmånsvärdet på bilar? Specialist- och branschkunskaper är bristvara för redaktörer!"

Med andra ord: Det vimlar av folk som vill skriva om inredning, mode, karriär, film, litteratur och göra personporträtt. Därför är det mycket svårare att ta sig in här. Inte bara konkurrerar du om bra knäck och artikeluppslag, du konkurrerar även med tidningens egna medarbetare och med frilansjournalister de redan känner och gärna lägger ut jobb på.

Bättre då att satsa på ämnen som tidningarna verkligen behöver: Nischade, smala ämnen där DU är expert!Dels sticker du ut bland alla vi som skriver om allt möjligt, dels kan du i bästa fall ta mer betalt. Du är ju unik, därför kan tidningarna vara beredda att betala lite mer för just dig.

Martin berättade till exempel om hur svårt det var att hitta någon som kunde skriva om aktier när han jobbade på Privata Affärer. Och när han jobbade på en båttidning fanns det inte en enda frilansare som kunde testköra motorbåtar och ge ett kunnigt betyg. Själv skulle jag bli själaglad om det fanns någon frilansjournalist där ute som kunde skriva om laser inom tandvården, och som kunde berätta för mig vad som är på G inom det området och vilka man ska intervjua till en sådan artikel.

Hur gör man då för att nischa sig? Här kommer Martins tre tips:1. Välj ett ämne som du är intresserad av

Detta är A och O om du ska bli expert på det. Men det gäller att vara lite kreativ och hitta ett ämne som du både gillar och som är nischat. Till exempel:
  • Du gillar inredning. Hur kan du nischa dig inom det? Kan du bli expert på belysning? Golv? Testa väggfärger? Eller rentav ta ett sidospår och bli expert på bostadsmarknaden i stället?
  • Du gillar musik. Kan du bli den som testar allt om elgitarrer och mixerbord snarare än den som intervjuar kändisar?
  • Du gillar träning och hälsa. Kan du testa hälsosmoothies och hemma-träningsmaskiner i stället för att skriva om höstens träningstrender?
  • Några exempel för att få igång tankebanorna är annars: Medicin, bilar, arbetsmarknad, skogsindustri, finansmarknad, bandy, gräsklippare eller månlandningar (och laser inom tandvård, Reds. anmärkning).
2. Ta ett första steg
Du behöver inte vara expert redan innan du kontaktar en tidning. Det räcker ofta med att du säger att du verkligen är intresserad av ditt nischade ämne och att du är beredd att sätta dig in i det med liv och lust. Dock kan man väl säga att du bör ha någon form av kunskap - eller i alla fall ett bevis på ditt intresse. Du kan inte kontakta DI och säga att du vill bli expert på aktier. Ett sätt att skaffa sig kunskap är dels att läsa på, såklart, men också att t ex starta en blogg.

3. Bygg din expertroll
Försök att redan från början marknadsföra dig som expert inom ditt nischade område. Du ska inte bara kunna skriva om ämnet, utan också veta exakt vilka trender som gäller inom det, vilka personer som är värda att prata med och eventuellt hitta bra case inom det. Då blir du inte bara en bra skribent, du blir någon som redaktörerna kan ringa till och säga "Du, vad händer inom xxxx nu? Har du något uppslag?". Och det, mina vänner, är ett guldläge. Därför: Satsa på att lära känna folk inom branschen, blogga, skriva en krönika och på olika sätt lyfta fram din expertroll inför redaktören. Det här går fortare än du tror – vi journalister är ju faktiskt grymma på att sätta oss in i ämnen snabbt.

För att bevisa vilket behov tidningarna har av nischade skribenter kommer här en efterlysning från Driva Egets chefredaktör Anders Andersson:

Till nästa nummer av Driva Eget behöver han någon som kan skriva ett långt knäck om försäkringar för småföretagare.

Mer info får du av Anders men kort och gott ska du kunna jämföra olika försäkringar som passar oss företagare, för att berätta för läsarna vilken/vilka vi behöver. Det räcker inte med att du kan skriva om ämnet, du ska ha någon form av erfarenhet/stort intresse av det och dessutom vara en riktigt noggrann typ som kan hålla koll på allt som ingår i försäkringarna och vad det kostar. Är det du? Mejla jättegärna anders@driva-eget.se!

Vill du ha ett mejl varje gång jag lägger upp ett nytt blogginlägg i frilansskolan? Dra iväg ett mejl till camilla@driva-eget.se

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.