Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 22: Öka tempot - och höj din inkomst radikalt

29 juni, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Hej!

Hoppas att ni har haft en skön midsommar. Själv var jag i Dalarna över helgen och firade på äkta traditionellt vis – underbart!

Jag har fått några frågor från en läsare som jag tänkte svara på.

1. Om man sitter och kläcker idéer som sedan resulterar i en synopsis, varpå redaktören nappar en av dessa idéer, har du då någonsin känt att när du väl börjar skriva på artikeln, så är dina kunskaper om just detta ämne för begränsat för att du skall få ihop material till en hel artikel?

SVAR:
Det är mer att jag känt att det tar väldigt lång tid att läsa in sig på ämnet, eftersom jag kunnat så lite om det. Alternativt att ämnet varit alldeles för stort. Informationen kan man ju skaffa till slut men det kan ta en väldans massa tid. Därför tycker jag att man i så stor mån man kan ska hålla sig vid sin läst (heter det så?) och verkligen keep it simple. Dvs skriva om det man redan kan och skriva om ämnen som inte är megastora. T ex har jag alltid skrivit mycket för tjejtidningar om relationer, kärlek, vänskap, karriär osv osv för unga kvinnor. Det kan jag ju liksom innan och utan eftersom jag själv är 27 år och tjej. Då är det dels enormt mycket lättare att komma på bra artikelknäck, och dessutom mycket lättare att skriva. På senare år har jag skrivit mycket om entreprenörskap och företagande, det är också något jag kan och brinner för. Sen är det alltid bra att utvecklas och skriva andra typer av artiklar, men det kan ju komma efterhand när man känner att man har tid.

2. Skulle en synopsis på fem meningar kunna fungera för en frilansare som just börjat I branschen? Kommer redaktören verkligen kunna bedöma skribenten/journalistens kompetens att hantera språk osv, på en sådan kort presentation, lämpar sig denna metod bättre för er som redan blivit publicerade där redaktören kan bilda sig en bättre uppfattning om ert skrivande genom att hitta er på nätet, än för en total nybörjare som ännu inte har blivit publicerad?
SVAR:
Det räcker i de allra flesta fall, även för totala nybörjare. Jag har hört talas om några redaktörer som bett om att få se en tidigare artikel, men annars bryr de sig inte. Det viktiga är att artikelidén är bra. Redaktörerna behöver ju heller inte betala förrän de har fått en artikel som håller måttet, därför tar de ingen risk. Dock kan man nog säga att det alltid är bra att ha skrivit grejer innan, även om de inte är publicerade någonstans (kan vara t ex artiklar man skrivit i plugget, artiklar man skrivit på egen hand osv). Jag tror inte att man ska gå från att inte skrivit en enda grej till att börja frilansa, lite träning behöver man. En mycket bra övning för helt nya skribenter är att studera en tidning noggrant, komma på en artikelidé som passar tidningen och sedan skriva artikeln. Då kan man använda den om en redaktör skulle be om arbetsprover. I början skrev jag också en del artiklar som jag sedan försökte sälja (och lyckades ibland). Främst researtiklar jag skrev på semestern, då har man ofta tiden.

3. Hur många artiklar skriver du i månaden? Varierar naturligtvis baserat på längd på artikel osv, men på ett ungefär?

SVAR:
Utöver mitt webbredaktörsgig på Driva-eget.se blir det mellan 10-15 artiklar i månaden (förutom när jag är på semester eller jobbar intensivt med min egen tidning), då är det både kortare knäck och längre reportage och jag jobbar normala arbetstider. Ibland blir det fler, det beror lite på artiklarnas omfattning. Jag tror att det är vanligt att man tänker att man ska skriva typ 5 artiklar i månaden, men det är i mina ögon alldeles för lite om man är ute efter att dra in cash. I början är det självklart superbra om man så skriver EN artikel i månaden (man kanske pluggar samtidigt eller jobbar med något annat). Då tar det också mycket längre tid, och det är viktigt att det får ta det. En artikel jag skriver idag på några timmar tog mig kanske en vecka för några år sedan, men då lärde jag mig också massor på vägen.

Alltså: Man kommer så småningom upp i ett tempo, plus att man får fler kunder ju mer man pitchar, som gör att man kan skriva många fler artiklar. Detta höjer månadsinkomsten radikalt. Allra bäst är om man kan sälja in ett gäng längre jobb. Ska man skriva kortare knäck som man tar typ 2 lax för får man skriva en jäkla massa knäck för att komma upp i en bra lön.

Dessutom, ju mer du skriver - desto bättre blir du. Och det gillar uppdragsgivarna också. Men för att lyckas måste man, även här, keep it simple. Det är stört omöjligt att skriva tio långa, undersökande reportage i månaden som kräver mängder av research och intervjuer – då går man ju under. Därför blev jag så förbannad när jag var på Frilansdagen på Poppius och killen som skrivit "Carl XVI Gustaf: den motvillige monarken" om kungen var där och tog emot pris. Hans råd till oss frilansare i publiken var något i stil med att sluta skriva artiklar med tips till medelmåttiga svenskar och i stället satsa på ”riktig” journalistik (minns inte ordagrant). Jaha, men vem ska betala för den journalistiken? Knappast tidningarna. Kommentaren var verkligen ett hån mot frilansare som försöker försörja sig på att skriva.

4.…Och hur pass lång tid tar det att producera en färdig artikel, (inkluderat skrivtid, och forskning i, för artikeln, relevanta ämnen, förberedelser, intervjuer osv)? Förstår att även detta är väldigt varierande, men I genomsnitt, eller på ett ungefär?

SVAR:
Tyvärr jättesvårt att svara på - det varierar verkligen enormt. Ibland ägnar jag flera dagar åt en artikel, ibland går det på några timmar. Men mitt råd är att alltid anpassa tiden till hur mycket du får betalt. Jag tycker att man som erfaren journalist ska sträva efter att ta ut 1000 kr/timmen, dock är det kanske mer realistiskt med 700-800 kr/timmen. Då ingår all research, intervjuer, skrivtid – allt. Det enda som inte räknas in är säljtid, därför ska man ha i åtanke att man som ny i branschen får lägga mycket obetald tid på att pitcha vilket man dock får tillbaka sedan när de fasta uppdragen börjar rulla in. Det uppdragsgivarna ofta missar är att man också måste lägga ner en del tid på saker de inte ger en betalt för. Nu syftar jag inte på sälj och bokföring utan det kan vara t ex möten med dem, luncher, telefonsamtal, skriva synopsis, styra upp fotografering av någon man intervjuat osv osv. Detta kan vara bra att komma ihåg när man snackar arvode.

För att lyckas hålla ett högt timarvode är det absolut nödvändigt att man håller koll på sin tid. Ett talande exempel var när min syrra ringde och ville komma förbi på en fika kl 15 på eftermiddagen och jag svarade spontant: ”Fika!? Jag ser hur tusenlapparna bara flyger ut genom fönstret!!” Tar man, säg, 3 000 spänn för en artikel får man se till att man gör den på några timmar (läs mina tidigare inlägg hur man gör). Är det omöjligt är det bättre att tacka nej (såvida man inte är desperat) och ägna dagen åt att skicka ut 10 nya mail till tidningar med artikelidéer.

Slutligen...
Måste bara tillägga att jag förstår om man som ny i branschen känner sig rätt långt bort ifrån allt det här med fasta uppdrag, 15 artiklar i månaden, ett bra timarvode osv osv. Kanske har man fått nej på nej från tidningar, eller skrivit en artikel i en veckas tid som man fått slängt till sig en tusenlapp för. Då blir nog ett sådant här hurtigt blogginlägg bara irriterande. Känner någon så skulle jag vilja säga: Håll ut – det blir bättre! Snart kommer det ett ”ja”, som sedan leder till ett nytt uppdrag för samma tidning, som leder till att de kontaktar dig igen, och igen, och igen. Och så kommer det ett ”ja” från en annan tidning, och där händer samma sak. Och sen är det du som sitter där med tio tidningar som skriker efter just dig.

Midsommarstången i Dalarna. Foto: moi.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.