Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 29: Så säljer du till bransch- och förbundstidningar

29 oktober, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare!



Nu var det ett tag sedan jag skrev. Jag har jobbat alldeles för mycket – borde skriva ett inlägg om att hantera stress men känner inte att jag är rätt person att guida :) MEN i alla fall, nu kommer här ett inlägg som jag verkligen längtat efter att skriva!



För några veckor sedan träffade jag min killes brors tjej, som berättade att hon går en utbildning i hästmassage. Man masserar alltså hästarna vilket gör att de mår bättre. ”Är det här en växande trend?” frågade jag och spetsade öronen. Jag känner nämligen ägarna till en veterinärtidning och tänkte att här har jag ett tips till dem, alternativt ett knäck att sälja in.



”Absolut”, bekräftade Frida. ”Det är inte bara hästmassage som växer, idag finns det till och med solarier för hästar!"



Klockrent, tänkte jag och såg min chans till en artikel om den nya spatrenden hos veterinärer.



STOPP! STOPP! STOPP!



Här höll jag på att begå ett stort misstag, insåg jag i nästa sekund. Ett som en hel del av oss som skriver för kommersiella tidningar, och då och då säljer till branschtidningar, begår.



Nämligen: Att tro att man vet vad som är ”nytt” i en bransch som man inte vet särskilt mycket om. Det är vanligt att man hör talas om något inom en profession, till exempel en spatrend för hästar eller ett nytt material inom byggbranschen, och direkt kontaktar branschtidningen och tänker att man berättar värsta grejen.



Problemet är: Eftersom medarbetarna på tidningen jobbar med ämnet måndag till fredag och har kanske gjort i många år, vet de med ganska stor sannolikhet redan om trenden. Det är som att försöka sälja in ”den nya trenden spets/sammet/army” till ELLE eller Damernas Värld. De lever med mode 24/7 och har med största sannolikhet redan uppmärksammat detta – från front row under Paris modevecka för ett halvår sedan.



Vad kan man då göra åt saken? Lägga sig ner och dö? Såklart inte! Vet man om den här fällan är det så enormt mycket lättare att sälja in andra saker.



Här kommer mina tips på hur du knäcker bra artikelidéer till bransch- och förbundstidningar:1. Ta trenden i fråga och lägg på ytterligare en aktuell krok. Då kan du pitcha något i stil med: ”Som ni vet är hästmassage en växande trend. Men nu riktar xxx-myndigheten kritik mot utbildningarna eftersom…”. Detta är dock inte helt lätt, eftersom man ju också måste hitta den där aktuella kroken. Men lyckas du är det guld.



2. Ta trenden till en tidning som inte är en branschtidning. T ex skrev DN om den nya lågprisveterinärkedjan Cityveterinärerna för några veckor sedan – något VeterinärMagazinet redan snappat upp för länge sedan. För branschtidningen var alltså lågprisveterinärvård inget nytt – det var det däremot för DN. Eller som i början av min frilanskarriär när jag bodde i Shanghai och kontaktade fina tidningen Gourmet (tror jag) för att försöka sälja in ett knäck om världens högsta bar. ”Våra läsare är kräsnare än så”, svarade chefredaktören och syftade på att det inte räcker med en hög bar – det måste till en massa annat om maten och vinet i artikeln (sådant jag inte kunde ett smack om). Det var värdefull input från honom, tyckte jag, och jag sålde knäcket till en resetidning i stället.



3. Bästa tipset: Skriv om något som INTE är direkt relaterat till själva yrket. En läkartidning skriver till exempel inte bara om att operera, utan kan även ha artiklar om ekonomi, marknadsföring och inredning. Så är det i de flesta branschtidningar, vilket man upptäcker om man studerar dem. I min tidning DentalMagazinet har vi till exempel en artikel om bluffakturor i senaste numret, och hade tidigare en artikel om hur yrkeskläderna inom tandvården har förändrats genom åren. Se bara upp för punkt 4 nedan.
UNDVIK DÄREMOT:1. Guidande artiklar om själva yrket. Till exempel en pitch i stil med: ”Nu kommer flera nya material i byggbranschen. Men vilka är bäst? Jag undersöker.” Problemet är: Hur kan du veta vilka som är bäst och framförallt: Hur kan du veta det bättre än en byggarbetare som jobbat 30 år i branschen? Risken är att man tar sig vatten över huvudet. Risken är också att en redaktör inser detta och inte vågar lägga ut jobbet.



2. Att tro att branschtidningar är mindre kräsna än kommersiella tidningar. T ex skulle det vara svårt att sälja in ett knäck om en ”inspirerande person” till Aftonbladet – det är inte tillräckligt speciellt. På samma sätt är det svårt att sälja in ett knäck om en inspirerande tandläkare, veterinär, läkare eller journalist. Det måste till något mer!



3. Att skriva om nya produkter. Branschtidningar, framförallt de som har ett stort förbund bakom sig, kan inte hylla eller såga en produkt hur som helst. Det krävs vetenskapligt underlag – och det kan inte ges av enbart dig som journalist.



4. Att mästra. Till exempel ”tandläkare är dåliga på att sälja sina tjänster – jag visar hur de ska göra”. Problemet är: Även om tandläkare skulle behöva sälja betyder inte att de VILL göra det. De flesta har dessutom patienter så det räcker och blir över, därför kan en sådan artikel bli lite verklighetsfrånvänd. På samma sätt vill många frilansjournalister inte läsa om hur de ska bli mer serviceminded och ”göra kunden mer nöjd”, eftersom de redan tycker att de gör alldeles för mycket för kunden för alldeles för lite pengar. Däremot vill de gärna läsa om hur de ska sätta hårt mot hårt när kunden strular, eller om hur förjävliga alla uppdragsgivare är. Med andra ord: Varje profession har sin käpphäst eller svaga punkt. Därför är det alltid bra att först prata om sina artikelidéer med någon i branschen för att se att man inte är ute och cyklar.



Nu verkar det som att jag vill avskräcka er från att skriva för branschtidningar. Så är det inte! Tvärtom: Tar man sig tid att sätta sig in i en bransch har man fantastiska möjligheter att sälja hur mycket som helst och dessutom tjäna bättre än om man skriver för typ dagstidningar eller kommersiella magasin. Läs mer om det HÄR!



Edit: HÄR finns en massa bra bransch- och förbundstidningar (klicka på "sök tidskrifter" i höger hörn. Kontakta redaktionen och be dem skicka ett exemplar om du inte kan köpa dem i butik.



PS: Menar inte att ge en massa pekpinnar, men tänker att det är av misstagen/fällorna man lär sig.



PS2: Vill du få ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se. Och lämnar gärna en kommentar här!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Undrar du vad utdelning egentligen är och hur det funkar i förhållande till lön för dig som företagare? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. 

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att se det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.