Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 29: Så säljer du till bransch- och förbundstidningar

29 oktober, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare!



Nu var det ett tag sedan jag skrev. Jag har jobbat alldeles för mycket – borde skriva ett inlägg om att hantera stress men känner inte att jag är rätt person att guida :) MEN i alla fall, nu kommer här ett inlägg som jag verkligen längtat efter att skriva!



För några veckor sedan träffade jag min killes brors tjej, som berättade att hon går en utbildning i hästmassage. Man masserar alltså hästarna vilket gör att de mår bättre. ”Är det här en växande trend?” frågade jag och spetsade öronen. Jag känner nämligen ägarna till en veterinärtidning och tänkte att här har jag ett tips till dem, alternativt ett knäck att sälja in.



”Absolut”, bekräftade Frida. ”Det är inte bara hästmassage som växer, idag finns det till och med solarier för hästar!"



Klockrent, tänkte jag och såg min chans till en artikel om den nya spatrenden hos veterinärer.



STOPP! STOPP! STOPP!



Här höll jag på att begå ett stort misstag, insåg jag i nästa sekund. Ett som en hel del av oss som skriver för kommersiella tidningar, och då och då säljer till branschtidningar, begår.



Nämligen: Att tro att man vet vad som är ”nytt” i en bransch som man inte vet särskilt mycket om. Det är vanligt att man hör talas om något inom en profession, till exempel en spatrend för hästar eller ett nytt material inom byggbranschen, och direkt kontaktar branschtidningen och tänker att man berättar värsta grejen.



Problemet är: Eftersom medarbetarna på tidningen jobbar med ämnet måndag till fredag och har kanske gjort i många år, vet de med ganska stor sannolikhet redan om trenden. Det är som att försöka sälja in ”den nya trenden spets/sammet/army” till ELLE eller Damernas Värld. De lever med mode 24/7 och har med största sannolikhet redan uppmärksammat detta – från front row under Paris modevecka för ett halvår sedan.



Vad kan man då göra åt saken? Lägga sig ner och dö? Såklart inte! Vet man om den här fällan är det så enormt mycket lättare att sälja in andra saker.



Här kommer mina tips på hur du knäcker bra artikelidéer till bransch- och förbundstidningar:1. Ta trenden i fråga och lägg på ytterligare en aktuell krok. Då kan du pitcha något i stil med: ”Som ni vet är hästmassage en växande trend. Men nu riktar xxx-myndigheten kritik mot utbildningarna eftersom…”. Detta är dock inte helt lätt, eftersom man ju också måste hitta den där aktuella kroken. Men lyckas du är det guld.



2. Ta trenden till en tidning som inte är en branschtidning. T ex skrev DN om den nya lågprisveterinärkedjan Cityveterinärerna för några veckor sedan – något VeterinärMagazinet redan snappat upp för länge sedan. För branschtidningen var alltså lågprisveterinärvård inget nytt – det var det däremot för DN. Eller som i början av min frilanskarriär när jag bodde i Shanghai och kontaktade fina tidningen Gourmet (tror jag) för att försöka sälja in ett knäck om världens högsta bar. ”Våra läsare är kräsnare än så”, svarade chefredaktören och syftade på att det inte räcker med en hög bar – det måste till en massa annat om maten och vinet i artikeln (sådant jag inte kunde ett smack om). Det var värdefull input från honom, tyckte jag, och jag sålde knäcket till en resetidning i stället.



3. Bästa tipset: Skriv om något som INTE är direkt relaterat till själva yrket. En läkartidning skriver till exempel inte bara om att operera, utan kan även ha artiklar om ekonomi, marknadsföring och inredning. Så är det i de flesta branschtidningar, vilket man upptäcker om man studerar dem. I min tidning DentalMagazinet har vi till exempel en artikel om bluffakturor i senaste numret, och hade tidigare en artikel om hur yrkeskläderna inom tandvården har förändrats genom åren. Se bara upp för punkt 4 nedan.
UNDVIK DÄREMOT:1. Guidande artiklar om själva yrket. Till exempel en pitch i stil med: ”Nu kommer flera nya material i byggbranschen. Men vilka är bäst? Jag undersöker.” Problemet är: Hur kan du veta vilka som är bäst och framförallt: Hur kan du veta det bättre än en byggarbetare som jobbat 30 år i branschen? Risken är att man tar sig vatten över huvudet. Risken är också att en redaktör inser detta och inte vågar lägga ut jobbet.



2. Att tro att branschtidningar är mindre kräsna än kommersiella tidningar. T ex skulle det vara svårt att sälja in ett knäck om en ”inspirerande person” till Aftonbladet – det är inte tillräckligt speciellt. På samma sätt är det svårt att sälja in ett knäck om en inspirerande tandläkare, veterinär, läkare eller journalist. Det måste till något mer!



3. Att skriva om nya produkter. Branschtidningar, framförallt de som har ett stort förbund bakom sig, kan inte hylla eller såga en produkt hur som helst. Det krävs vetenskapligt underlag – och det kan inte ges av enbart dig som journalist.



4. Att mästra. Till exempel ”tandläkare är dåliga på att sälja sina tjänster – jag visar hur de ska göra”. Problemet är: Även om tandläkare skulle behöva sälja betyder inte att de VILL göra det. De flesta har dessutom patienter så det räcker och blir över, därför kan en sådan artikel bli lite verklighetsfrånvänd. På samma sätt vill många frilansjournalister inte läsa om hur de ska bli mer serviceminded och ”göra kunden mer nöjd”, eftersom de redan tycker att de gör alldeles för mycket för kunden för alldeles för lite pengar. Däremot vill de gärna läsa om hur de ska sätta hårt mot hårt när kunden strular, eller om hur förjävliga alla uppdragsgivare är. Med andra ord: Varje profession har sin käpphäst eller svaga punkt. Därför är det alltid bra att först prata om sina artikelidéer med någon i branschen för att se att man inte är ute och cyklar.



Nu verkar det som att jag vill avskräcka er från att skriva för branschtidningar. Så är det inte! Tvärtom: Tar man sig tid att sätta sig in i en bransch har man fantastiska möjligheter att sälja hur mycket som helst och dessutom tjäna bättre än om man skriver för typ dagstidningar eller kommersiella magasin. Läs mer om det HÄR!



Edit: HÄR finns en massa bra bransch- och förbundstidningar (klicka på "sök tidskrifter" i höger hörn. Kontakta redaktionen och be dem skicka ett exemplar om du inte kan köpa dem i butik.



PS: Menar inte att ge en massa pekpinnar, men tänker att det är av misstagen/fällorna man lär sig.



PS2: Vill du få ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se. Och lämnar gärna en kommentar här!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.