Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 29: Så säljer du till bransch- och förbundstidningar

29 oktober, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare!



Nu var det ett tag sedan jag skrev. Jag har jobbat alldeles för mycket – borde skriva ett inlägg om att hantera stress men känner inte att jag är rätt person att guida :) MEN i alla fall, nu kommer här ett inlägg som jag verkligen längtat efter att skriva!



För några veckor sedan träffade jag min killes brors tjej, som berättade att hon går en utbildning i hästmassage. Man masserar alltså hästarna vilket gör att de mår bättre. ”Är det här en växande trend?” frågade jag och spetsade öronen. Jag känner nämligen ägarna till en veterinärtidning och tänkte att här har jag ett tips till dem, alternativt ett knäck att sälja in.



”Absolut”, bekräftade Frida. ”Det är inte bara hästmassage som växer, idag finns det till och med solarier för hästar!"



Klockrent, tänkte jag och såg min chans till en artikel om den nya spatrenden hos veterinärer.



STOPP! STOPP! STOPP!



Här höll jag på att begå ett stort misstag, insåg jag i nästa sekund. Ett som en hel del av oss som skriver för kommersiella tidningar, och då och då säljer till branschtidningar, begår.



Nämligen: Att tro att man vet vad som är ”nytt” i en bransch som man inte vet särskilt mycket om. Det är vanligt att man hör talas om något inom en profession, till exempel en spatrend för hästar eller ett nytt material inom byggbranschen, och direkt kontaktar branschtidningen och tänker att man berättar värsta grejen.



Problemet är: Eftersom medarbetarna på tidningen jobbar med ämnet måndag till fredag och har kanske gjort i många år, vet de med ganska stor sannolikhet redan om trenden. Det är som att försöka sälja in ”den nya trenden spets/sammet/army” till ELLE eller Damernas Värld. De lever med mode 24/7 och har med största sannolikhet redan uppmärksammat detta – från front row under Paris modevecka för ett halvår sedan.



Vad kan man då göra åt saken? Lägga sig ner och dö? Såklart inte! Vet man om den här fällan är det så enormt mycket lättare att sälja in andra saker.



Här kommer mina tips på hur du knäcker bra artikelidéer till bransch- och förbundstidningar:1. Ta trenden i fråga och lägg på ytterligare en aktuell krok. Då kan du pitcha något i stil med: ”Som ni vet är hästmassage en växande trend. Men nu riktar xxx-myndigheten kritik mot utbildningarna eftersom…”. Detta är dock inte helt lätt, eftersom man ju också måste hitta den där aktuella kroken. Men lyckas du är det guld.



2. Ta trenden till en tidning som inte är en branschtidning. T ex skrev DN om den nya lågprisveterinärkedjan Cityveterinärerna för några veckor sedan – något VeterinärMagazinet redan snappat upp för länge sedan. För branschtidningen var alltså lågprisveterinärvård inget nytt – det var det däremot för DN. Eller som i början av min frilanskarriär när jag bodde i Shanghai och kontaktade fina tidningen Gourmet (tror jag) för att försöka sälja in ett knäck om världens högsta bar. ”Våra läsare är kräsnare än så”, svarade chefredaktören och syftade på att det inte räcker med en hög bar – det måste till en massa annat om maten och vinet i artikeln (sådant jag inte kunde ett smack om). Det var värdefull input från honom, tyckte jag, och jag sålde knäcket till en resetidning i stället.



3. Bästa tipset: Skriv om något som INTE är direkt relaterat till själva yrket. En läkartidning skriver till exempel inte bara om att operera, utan kan även ha artiklar om ekonomi, marknadsföring och inredning. Så är det i de flesta branschtidningar, vilket man upptäcker om man studerar dem. I min tidning DentalMagazinet har vi till exempel en artikel om bluffakturor i senaste numret, och hade tidigare en artikel om hur yrkeskläderna inom tandvården har förändrats genom åren. Se bara upp för punkt 4 nedan.
UNDVIK DÄREMOT:1. Guidande artiklar om själva yrket. Till exempel en pitch i stil med: ”Nu kommer flera nya material i byggbranschen. Men vilka är bäst? Jag undersöker.” Problemet är: Hur kan du veta vilka som är bäst och framförallt: Hur kan du veta det bättre än en byggarbetare som jobbat 30 år i branschen? Risken är att man tar sig vatten över huvudet. Risken är också att en redaktör inser detta och inte vågar lägga ut jobbet.



2. Att tro att branschtidningar är mindre kräsna än kommersiella tidningar. T ex skulle det vara svårt att sälja in ett knäck om en ”inspirerande person” till Aftonbladet – det är inte tillräckligt speciellt. På samma sätt är det svårt att sälja in ett knäck om en inspirerande tandläkare, veterinär, läkare eller journalist. Det måste till något mer!



3. Att skriva om nya produkter. Branschtidningar, framförallt de som har ett stort förbund bakom sig, kan inte hylla eller såga en produkt hur som helst. Det krävs vetenskapligt underlag – och det kan inte ges av enbart dig som journalist.



4. Att mästra. Till exempel ”tandläkare är dåliga på att sälja sina tjänster – jag visar hur de ska göra”. Problemet är: Även om tandläkare skulle behöva sälja betyder inte att de VILL göra det. De flesta har dessutom patienter så det räcker och blir över, därför kan en sådan artikel bli lite verklighetsfrånvänd. På samma sätt vill många frilansjournalister inte läsa om hur de ska bli mer serviceminded och ”göra kunden mer nöjd”, eftersom de redan tycker att de gör alldeles för mycket för kunden för alldeles för lite pengar. Däremot vill de gärna läsa om hur de ska sätta hårt mot hårt när kunden strular, eller om hur förjävliga alla uppdragsgivare är. Med andra ord: Varje profession har sin käpphäst eller svaga punkt. Därför är det alltid bra att först prata om sina artikelidéer med någon i branschen för att se att man inte är ute och cyklar.



Nu verkar det som att jag vill avskräcka er från att skriva för branschtidningar. Så är det inte! Tvärtom: Tar man sig tid att sätta sig in i en bransch har man fantastiska möjligheter att sälja hur mycket som helst och dessutom tjäna bättre än om man skriver för typ dagstidningar eller kommersiella magasin. Läs mer om det HÄR!



Edit: HÄR finns en massa bra bransch- och förbundstidningar (klicka på "sök tidskrifter" i höger hörn. Kontakta redaktionen och be dem skicka ett exemplar om du inte kan köpa dem i butik.



PS: Menar inte att ge en massa pekpinnar, men tänker att det är av misstagen/fällorna man lär sig.



PS2: Vill du få ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se. Och lämnar gärna en kommentar här!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Fotograf

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.