Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 30: Så gör du när du förlorar ett uppdrag

15 november, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning
I gruppen Frilanjournalisterna på Facebook kan det gå hett till i debatter och eftersom jag aldrig kan hålla tyst är jag involverad i en del av dem. Nu senast fick jag tre frågor att svara på, som bland annat gäller hur man ska agera när man blir av med uppdrag.

Här kommer frågorna - och mina svar.

1) En dagstidningsredaktör säger att nu har vi bestämt att en del texter ska dubbelpubliceras i en annan tidning inom huset. Vi ska betala för det, säg 15 procent extra. Det är redan bestämt, jag kan som redaktör inte göra något åt det, så vill du inte att dina texter ska dubbelpubliceras så kan vi tyvärr inte köpa fler texter av dig. Vad gör frilansjournalisten då?Så här skulle jag gjort:
Mitt absolut första råd till mig själv är: STÄNG NER MEJLEN! Det är nämligen lätt hänt att man blir så förbannad att man drar iväg ett sjukt argt mejl och då minskar chanserna till att få dem att ändra sig (been there, didn’t work). Jag skulle alltså försöka vänta en dag – under vilken jag bitchar loss till kollegor och vänner – och sedan svarar jag. I samtalet eller mejlet skulle jag svara följande:

  • Att jag beklagar situationen de är i och vet att tider är tuffa.
  • …men tyvärr kan jag inte gå med på det låga arvodet för återpublicering. På en artikel för, säg, 3 000 kronor innebär det att jag skulle få ut 450 kr vilket är cirka 250 kronor efter skatt. Jag föreslår i stället att jag får 50 procent av arvodet för återpublicering, vilket ändå är ett bra pris! Sen skulle jag lägga till en mening i stil med: "Ni vet ju att jag älskar att skriva för er och vill verkligen fortsätta med det. Och det verkar också som att ni gillar de texter jag skriver. Så hoppas att vi kan mötas!"
Här kan jag tillägga att alla såklart får göra som de vill. Kanske är man glad för de pengar som kommer in av återpubliceringen, eller så vågar man inte säga emot. Men 15 procent är väldigt lågt för att få publicera en artikel på nytt, även om den är ”gammal”. Man brukar rekommendera 50 procent av priset, även om inte det följs jämt.

Sen: Jag väntar inte på svar utan ringer direkt upp min kille med ett enda meddelande: Jag kommer inte att komma hem till middagen – på minst två dagar. Nu börjar nämligen en intensiv kampanj att skaffa en bättre uppdragsgivare. Risken finns ju att jag inte får några nya uppdrag av denna tidning, och då måste jag vara steget före. Jag försöker rensa kalendern och vandrar raskt över till Stadsbiblioteket som ligger på andra sidan gatan från mitt kontor och sätter mig i tidningshörnan. Sen skumläser jag fem tidningar som jag gillar och framförallt: som jag känner att jag redan kan rätt bra. Utifrån det skriver jag ner tre artikelidéer till varje tidning och mejlar iväg dem till redaktionschefen på direkten. Nästa dag gör jag samma sak, och nästa dag igen. Sammanlagt 15 idéer per dag alltså, och 45 idéer totalt (vissa kan man säkert återanvända i flera tidningar). Sjukt många!

Får jag inga nya uppdrag då så är det något som är skumt. Antagligen beror det på att mina idéer inte är tillräckligt anpassade efter tidningen. Jag sätter mig då och läser min egen blogg uppifrån och ner – och upprepar proceduren med nya tidningar. Då lovar jag att det åtminstone har droppat in ETT uppdrag, vilket i praktiken betyder en chans till en långvarig och lönsam kund.

Sen är det klart att man kan gå till kamp och sätta sig upp mot sådana fulavtal kollektivt. Det tycker jag också är en bra idé. Men personligen skulle jag bli så förbannad att går de inte med på mitt förslag om 50 procent så skulle jag inte vilja jobba med den tidningen. Eventuellt skulle jag göra det bara för att - och sen skulle jag "säga upp mig". Min tes är också att lägger jag 10 timmar på att gå runt och ha ångest och vara arg över ett fulavtal så är det 10 timmar missad säljtid. Då väljer jag hellre säljtiden - och hittar en ny, bättre kund.
2) Du har i ett par år skrivit säg en krönika i varje nummer av en månadstidskrift men nu säger redaktören att innehållet ska göras om och då ska man också skaffa nya krönikörer. Tyvärr kan det inte bli fler krönikor. Hur reagerar frilanskrönikören?Jag svarar: Först och främst – grattis! Att skriva krönikor är nämligen i de flesta fall riktigt dåligt betalt. Dessutom tar det tid att klämma fram en åsikt och är man inte en förbannad person i grunden kan det vara jättesvårt. Nu kan du i stället lägga samma tid på att skriva artiklar, vilket brukar vara klart mer lönsamt. Hurra!

Men för att svara på frågan. Exakt detta hände en av mina bästa vänner, som dessutom bara skrev en krönika i månaden och ingenting annat. De skulle göra om tidningen och hans krönika rök. Så vi satte oss ner över en kaffe och pratade om vilka andra ämnen han skulle kunna skriva om. Hans förslag var konst, mode och historia – varpå jag raskt sågade de första två eftersom konkurrensen är stor här. Kvar var då historia, och efter att ha filat ett bra tag på tre synopsis om olika historieknäck (med en aktuell vinkel) skickade han dem till tre olika tidningar. En, Minnenas Journal, nappade på två av idéerna. Sedan dess har han fortsatt att sälja in olika artikelidéer och tjänar mycket bättre än som krönikör.

Mitt råd är alltså: Låt dig inte slås ner av att du förlorar ett frilansuppdrag! Sådant händer när man är frilansjournalist, man får räkna med det. Och är du bara aktiv och säljer in uppdrag, och gör ett bra jobb, så kommer du snart att ha för många uppdrag. Och då slipper du oron över att inte tjäna tillräckligt.
3) Du har skrivit som frilans åt en tidning/tidskrift och nu undrar redaktören om du inte kan hoppa in på tidningen ibland och sitta där och skriva. Fortfarande som frilans. Och du får förstås använda kameran på tidningen och tidningens bil osv. Regelbunden betalning som om du är anställd men eftersom du som frilans väl har lite övriga kostnader så tänker man lägga på 10 procent lönen, över de anställdas alltså. Hur reagerar frilansjournalisten då?Jag svarar: Först och främst är det viktigt att komma ihåg en sak: Uppdragsgivare är sällan hemska personer som försöker lura in en i något som inte är bra. Däremot har de ibland rätt dålig koll på villkoren som företagare har, att vi måste lägga på en hel del på vårt timarvode för att täcka in sociala avgifter, försäkring osv. När de förslår att du ska sitta på tidningen utan att innefattas av de anställdas villkor, gör det de alltså med stor sannolikhet för att de inte vet bättre.

Här är det alltså upp till dig att glatt svara att det tyvärr blir alldeles för lite med 10 procents påslag. Säg med beklagande röst att du ju måste räkna in allt som de anställda redan innefattas av i frilansarvode, så du har helt enkelt inte råd att gå med på hans/hennes förslag. Kom inte med någon sorts uppläxning, det funkar sällan, utan säg bara att du gärna vill fortsätta frilansa för dem men att du kan göra det utanför redaktionen och förhandla varje ny artikel för sig. Alternativt att ni kan göra ett frilanspaketpris, men min erfarenhet är att det i 9 av 10 fall inte är så fördelaktigt för frilansaren. Sen kan du såklart föreslå att du får vanlig a-skattlön de dagar du sitter på redaktionen. Jag skulle dock inte göra det eftersom det i praktiken lätt blir så att man jobbar över (utan övertidsersättning) plus att du inte kan ta andra uppdrag från andra tidningar under tiden.

Säger man det bara på ett trevligt och glatt sätt är det självklart ingen som blir arg och bara: ”NEJ NU JÄVLAR FÅR DU ALDRIG MER SKRIVA FÖR OSS!!!”. Faktum är, står du på dig och förklarar att du tyvärr, tyvärr har andra uppdragsgivare att tänka på och att du inte har råd att ta uppdrag som betalar så här lite gör dig bara mer åtråvärd. Det är precis som när man går på dejt. Visst kan de ta in en annan person för det priset, men då är det upp till dig att agera som i punkt 1 här ovan, och då löser det sig ändå.

Kom ihåg: Du är GRYM och du ska aldrig låta ett förlorat uppdrag/jobb få dig att tro något annat. Precis som när man blir dumpad finns det fullt av andra fiskar i vattnet, och i de flesta fall får man ju någon som är ännu bättre och som man blir ännu lyckligare med. Eller hur?

Kram!

PS: "Men alla är inte bra på att sälja" kanske man kan säga. Eller, som när jag föreläste på JMK och någon i publiken hade sagt om mig att "hjälp, måste man bli som hon för att lyckas?" (jag var typ sjukt peppig och ba: "kom igen nuuu!!!!" - lärde mig efter det att det går att inspirera på andra sätt). Mitt svar: Nej, alla har inte lätt för att sälja in nya uppdrag. Men det sitter i deras eget huvud - inte i några sorts gener. Och det handlar om att mejla! Du ska skicka artikelförslag på mejlen! Du behöver inte ringa en enda person eller stå på gatan och försöka kränga artiklar. Tro mig, det kan ALLA :)

PS 2: Mejla mig på camilla@driva-eget.se om du vill att jag lägger till dig på min lista så att du får ett meddelande varje gång jag har uppdaterat bloggen.

På jakt efter ett nytt jobb? Kolla in min jobbguide "Nya vägar till drömjobbet" i senaste Elle.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.