Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 34: Så får du bokkontrakt

22 december, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Det finns många fördelar med att vara frilansjournalist. En av dem är att man kan skriva en bok vid sidan om sitt vanliga jobb. Som journalist är det dessutom mycket lättare att sälja in boken till ett bokförlag, eftersom man har lättare att presentera idén och eftersom man (förhoppningsvis) redan kan skriva.

Egentligen borde jag överlämna det här ämnet till min kära bloggkollega Katarina Widoff, som har en grym bokskola på sin blogg. Men jag kan bara inte låta bli att skriva ett enda inlägg om saken! Jag och Ulrika Ek, min kompis tillika ny chefredaktör för Cosmopolitan, har nämligen precis lagt sista handen vid vår bok Powerprincipen – en karriärbok för unga kvinnor där några av Sveriges mäktigaste kvinnor guidar läsarna till raketkarriär! Den kommer ut 1 mars 2012 på Norstedts förlag.

Det har varit världens resa så jag vill gärna dela med mig med åtminstone några tips, som handlar om hur man säljer in sin bok till ett bokförlag. Man kan självklart ge ut boken själv också, mer om det skriver Katarina Widoff, men skulle man vilja ha ett förlag i ryggen kommer här mina tips för hur du säljer in en facklitterär bok:

1. Hitta din nisch
Har du redan ett område som du skriver om som journalist är detta guld värt. Då kan du redan i första kontakten med förlaget lyfta fram att du är journalist inom området, vilket kommer att göra dem mer intresserade. När jag och Ulrika sålde in vår bok skrev vi om ämnen som karriär och entreprenörskap (detta var innan Ulrika blev chefred) och det är jag övertygad om bidrog starkt till att de nappade på vår bokidé som ju handlade om just det.

2. Använd inte bara intervjuer
Först hade vi tänkt att vår bok enbart skulle vara intervjuer med framgångsrika kvinnor. Men vi fick mycket värdefull feedback från ett första bokförlag som sa att det sällan funkar med intervjuböcker. Som journalist är man ju dock van att bygga sina texter på intervjuer så det blev till att tänka om. Det slutade med att vi intervjuade kvinnorna ändå men använde detta till att skriva vår egen text, vilket blev kanon. Men luras inte av att tro att du måste ha intervjuer i din bok bara för att du bygger dina artiklar på det. Har du skrivit mycket om ämnet tidigare sitter du faktiskt på grymma expertkunskaper. Våga lita på din förmåga som ”expert”!

3. Skriv ett bra synopsis
Vi hade inte skrivit en rad på boken när vi kontaktade två olika bokförlag, varpå det blev Norstedts som vi sedan fick komma på möte hos och skrev kontrakt med. Däremot hade vi skrivit ett bra och fylligt synopsis där vi förklarade tanken med boken. En viktig sak här är att inte gå för mycket in på själva innehållet (det kan komma senare) utan i stället trycka på varför din bok behövs just i detta nu – eller ännu hellre om ett år när boken kommer ut. Varför finns ett sug efter din bok? Vad gör den aktuell? Varför kommer den att sälja som smör? Beskriv det och peka på olika faktorer, så kommer det att göra att du sticker ut i mängden. HÄR kan ni se delar av det synopsis jag och Ulrika skickade till Norstedts, dock är det här omgjort till en mer säljande infotext.

…MEN jag rekommenderar ändå för din egen skull att du skriver något kapitel på boken och framförallt: gör lite research innan du säljer in idén. Risken är annars att du säljer in något som du sen, när du börjar skriva, inser inte håller. Kanske blir slutsatsen en helt annan. Eller så blir en viss del av arbetet blir mer intressant, och du inser att det är just DET du ska skriva en bok om.

4. Hajpa dig själv
Berätta vem du är, vad du skriver om och varför du är bäst lämpad att skriva den här boken. Hajpa dig själv! Lyft även fram att du har kontakter på olika tidningar (om du har det) eftersom de då inser att du själv kan hjälpa till att sprida boken i pressen.

5. Bli inte förtvivlad om du får ett nej
Vi fick först nej från ett annat bokförlag – men eftersom det gick en hel del mejl fram och tillbaka mellan oss fick vi med oss mycket bra feedback som vi kunde använda när vi sålde in boken till Norstedts (t ex det där med att inte göra en intervjubok). Och faktum är: den bok vi först planerade är sjukt långt ifrån den vi har skrivit idag. Så jag är glad att vi fick nej på första försöket.

Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen? Skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se.

GOD JUL ALLIHOP!

Ulrika Ek och jag. Foto: Sara Moritz.Bokomslaget. Gjort av Lukas Möllersten.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.