Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 38: Här är artikeln som säljer som smör

5 mars, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare!



Nu är jag back in biz och tänker skriva om en mycket vanlig artikel som jag personligen tycker är kanonlätt att sälja in. Konstigt att jag inte tänkt på den tidigare. Men här kommer den...



...*trumvirvel*...



3-CASEARTIKELN!



Eh...? Vad snackar jag nu om? Jo, 3-caseartikeln (kanske har den ett flashigt namn hos journalistlärarna men jag kallar den så) är kort och gott en artikel som består av tre* kortare intervjuer, så kallade ”case”. Tillsammans bildar de en artikel genom att belysa olika aspekter av samma ämne. Genom åren har jag skrivit mängder av 3-caseartiklar om allt mellan himmel och jord. Till exempel:



  • Parhästar i karriären – tre karriärduos om hur det är att jobba ihop (Elle)

  • ”Så växte vi med företaget” – tre småföretagare om sitt livs resa (Driva Eget)

  • Så överlevde vi kärlekskrisen – tre par berättar (Cosmopolitan)

  • Se upp för partyfarorna! – tre tjejer om sitt livs värsta kväll (Cosmopolitan)

  • ”Så lyckades vi med e-shopen” – tre entreprenörer om sin e-business (Driva Eget)

  • Öka din merförsäljning – tre veterinärer som gjorde det (VeterinärMagazinet)


Osv, osv osv...



Som du ser kan metoden appliceras på vilken tidning som helst – från populärpress till fackpress till förbundstidning till kvällstidning. Det är dessutom en typ av artikel som redaktörerna gillar, eftersom de ofta är på jakt efter spännande storys men inte alltid har tid eller lust att hitta personerna själva.



Så hur gör man då denna fantastiska artikel? Här kommer mina tips.



Tips när du säljer in artikeln:

  • Du behöver inte ha casen klara när du säljer in det, men det är bra om du har någon sorts idé om det finns folk som överhuvudtaget kommer att ställa upp. Jag brukar surfa runt lite och kolla om det finns någon som t ex bloggat om det jag vill skriva om – då har de ju redan gått ut med sin story och kan vara pigga på att vara med även i tidningen. Men generellt ser jag till att välja ämnen som är relativt ”säkra” för att inte hamna i en jobbig sits.
Tips när du letar case/intervjuar:

  • Det tar tid att hitta case! Så om du vill hålla dig inom en rimlig tidsram – välj ett ämne som inte är heltokigt och svårt, typ: ”Vi tror att vi är katter” – tre personer berättar.

  • Eftersom det är relativt korta knäck – försök göra telefonintervjuer. Och för att kunna göra det: välj ämnen som passar sig för det. Det är en enorm skillnad i tid att göra tre telefonintervjuer om ett relativt enkelt ämne, typ e-handel, än att skriva tre gripande storys där du antagligen vill träffa personerna i fråga. Både känslo- och tidsmässigt.

  • I de flesta fall kommer tidningarna att vilja att personerna ska ställa upp på bild och med sitt namn, så informera om det redan från start för att undvika avhoppare. Jag brukar säga till uppdragsgivaren att jag kan fråga intervjupersonerna om de har en bra porträttbild, men att jag inte kan garantera att dessa bilder håller måttet för tryck. Försök i annat fall att lämna det till tidningen att fixa bilder – då får de exakt vad de vill ha och du slipper rodda med något som inte brukar ge extra betalt. Kom dock ihåg att lyfta frågan om bilder då det är viktigt för att artikeln ska funka!

  • Ett superbra ställe att leta folk på är Marie Hagbergs fantastiska sida Hjälp en journalist på Facebook. Rekommenderas varmt! 
Tips när du skriver:

  • Observera att du inte ska skriva tre små personporträtt. Självklart måste du ge lite bakgrund om personerna, men knäcken ska alla vara stenhårt vinklade på ämnet i fråga. Handlar artikeln om kärlekskriser så är det kärlekskrisen du ska foka på. Gå rakt på sak och fimpa resten!

  • Själva reportaget ska ha en rubrik, ingress och gärna en ruta av något slag. Ibland behövs också en inledning som kastar läsaren in i ämnet, det gör man som man vill. Hur långt varje case är varierar, men normalt brukar jag skriva mellan 2 000-3 000 tecken per case inklusive blanksteg. Sammanlagt brukar det sluta på runt 10 000 tecken allt som allt.

  • Hitta tre olika case som skiljer sig från varandra, och vinkla dem så att de verkligen är olika. Undvik helst att intervjua andra frilansjournalister – det har många redan gjort vilket gjort att vissa redaktörer tröttnat.

  • Ge varje case en egen rubrik som direkt berättar vad knäcket handlar om. Varje rubrik ska skilja sig åt. T ex i exemplet med kärlekskrisen kan de tre rubrikerna vara:
    ”Vi sökte psykologhjälp” Eva och Bengan bla bla bla…

    ”Vi träffade andra ett tag” Hamid och Tor bla bla bla…

    ”Vi skilde oss och gifte oss på nytt” Reine och Nadia bla bla bla… 



* Det kan lika gärna vara fyra eller fem, men tre är ofta en magisk siffra i tidningsbranschen :)



Vad säger ni om detta? Har ni gjort några liknande artiklar och vad handlade de i så fall om?



Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.