Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Frilansskolan del 38: Här är artikeln som säljer som smör

5 mars, 2012 4 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare!



Nu är jag back in biz och tänker skriva om en mycket vanlig artikel som jag personligen tycker är kanonlätt att sälja in. Konstigt att jag inte tänkt på den tidigare. Men här kommer den...



...*trumvirvel*...



3-CASEARTIKELN!



Eh...? Vad snackar jag nu om? Jo, 3-caseartikeln (kanske har den ett flashigt namn hos journalistlärarna men jag kallar den så) är kort och gott en artikel som består av tre* kortare intervjuer, så kallade ”case”. Tillsammans bildar de en artikel genom att belysa olika aspekter av samma ämne. Genom åren har jag skrivit mängder av 3-caseartiklar om allt mellan himmel och jord. Till exempel:



  • Parhästar i karriären – tre karriärduos om hur det är att jobba ihop (Elle)

  • ”Så växte vi med företaget” – tre småföretagare om sitt livs resa (Driva Eget)

  • Så överlevde vi kärlekskrisen – tre par berättar (Cosmopolitan)

  • Se upp för partyfarorna! – tre tjejer om sitt livs värsta kväll (Cosmopolitan)

  • ”Så lyckades vi med e-shopen” – tre entreprenörer om sin e-business (Driva Eget)

  • Öka din merförsäljning – tre veterinärer som gjorde det (VeterinärMagazinet)


Osv, osv osv...



Som du ser kan metoden appliceras på vilken tidning som helst – från populärpress till fackpress till förbundstidning till kvällstidning. Det är dessutom en typ av artikel som redaktörerna gillar, eftersom de ofta är på jakt efter spännande storys men inte alltid har tid eller lust att hitta personerna själva.



Så hur gör man då denna fantastiska artikel? Här kommer mina tips.



Tips när du säljer in artikeln:

  • Du behöver inte ha casen klara när du säljer in det, men det är bra om du har någon sorts idé om det finns folk som överhuvudtaget kommer att ställa upp. Jag brukar surfa runt lite och kolla om det finns någon som t ex bloggat om det jag vill skriva om – då har de ju redan gått ut med sin story och kan vara pigga på att vara med även i tidningen. Men generellt ser jag till att välja ämnen som är relativt ”säkra” för att inte hamna i en jobbig sits.
Tips när du letar case/intervjuar:

  • Det tar tid att hitta case! Så om du vill hålla dig inom en rimlig tidsram – välj ett ämne som inte är heltokigt och svårt, typ: ”Vi tror att vi är katter” – tre personer berättar.

  • Eftersom det är relativt korta knäck – försök göra telefonintervjuer. Och för att kunna göra det: välj ämnen som passar sig för det. Det är en enorm skillnad i tid att göra tre telefonintervjuer om ett relativt enkelt ämne, typ e-handel, än att skriva tre gripande storys där du antagligen vill träffa personerna i fråga. Både känslo- och tidsmässigt.

  • I de flesta fall kommer tidningarna att vilja att personerna ska ställa upp på bild och med sitt namn, så informera om det redan från start för att undvika avhoppare. Jag brukar säga till uppdragsgivaren att jag kan fråga intervjupersonerna om de har en bra porträttbild, men att jag inte kan garantera att dessa bilder håller måttet för tryck. Försök i annat fall att lämna det till tidningen att fixa bilder – då får de exakt vad de vill ha och du slipper rodda med något som inte brukar ge extra betalt. Kom dock ihåg att lyfta frågan om bilder då det är viktigt för att artikeln ska funka!

  • Ett superbra ställe att leta folk på är Marie Hagbergs fantastiska sida Hjälp en journalist på Facebook. Rekommenderas varmt! 
Tips när du skriver:

  • Observera att du inte ska skriva tre små personporträtt. Självklart måste du ge lite bakgrund om personerna, men knäcken ska alla vara stenhårt vinklade på ämnet i fråga. Handlar artikeln om kärlekskriser så är det kärlekskrisen du ska foka på. Gå rakt på sak och fimpa resten!

  • Själva reportaget ska ha en rubrik, ingress och gärna en ruta av något slag. Ibland behövs också en inledning som kastar läsaren in i ämnet, det gör man som man vill. Hur långt varje case är varierar, men normalt brukar jag skriva mellan 2 000-3 000 tecken per case inklusive blanksteg. Sammanlagt brukar det sluta på runt 10 000 tecken allt som allt.

  • Hitta tre olika case som skiljer sig från varandra, och vinkla dem så att de verkligen är olika. Undvik helst att intervjua andra frilansjournalister – det har många redan gjort vilket gjort att vissa redaktörer tröttnat.

  • Ge varje case en egen rubrik som direkt berättar vad knäcket handlar om. Varje rubrik ska skilja sig åt. T ex i exemplet med kärlekskrisen kan de tre rubrikerna vara:
    ”Vi sökte psykologhjälp” Eva och Bengan bla bla bla…

    ”Vi träffade andra ett tag” Hamid och Tor bla bla bla…

    ”Vi skilde oss och gifte oss på nytt” Reine och Nadia bla bla bla… 



* Det kan lika gärna vara fyra eller fem, men tre är ofta en magisk siffra i tidningsbranschen :)



Vad säger ni om detta? Har ni gjort några liknande artiklar och vad handlade de i så fall om?



Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.