Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 38: Här är artikeln som säljer som smör

5 mars, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare!



Nu är jag back in biz och tänker skriva om en mycket vanlig artikel som jag personligen tycker är kanonlätt att sälja in. Konstigt att jag inte tänkt på den tidigare. Men här kommer den...



...*trumvirvel*...



3-CASEARTIKELN!



Eh...? Vad snackar jag nu om? Jo, 3-caseartikeln (kanske har den ett flashigt namn hos journalistlärarna men jag kallar den så) är kort och gott en artikel som består av tre* kortare intervjuer, så kallade ”case”. Tillsammans bildar de en artikel genom att belysa olika aspekter av samma ämne. Genom åren har jag skrivit mängder av 3-caseartiklar om allt mellan himmel och jord. Till exempel:



  • Parhästar i karriären – tre karriärduos om hur det är att jobba ihop (Elle)

  • ”Så växte vi med företaget” – tre småföretagare om sitt livs resa (Driva Eget)

  • Så överlevde vi kärlekskrisen – tre par berättar (Cosmopolitan)

  • Se upp för partyfarorna! – tre tjejer om sitt livs värsta kväll (Cosmopolitan)

  • ”Så lyckades vi med e-shopen” – tre entreprenörer om sin e-business (Driva Eget)

  • Öka din merförsäljning – tre veterinärer som gjorde det (VeterinärMagazinet)


Osv, osv osv...



Som du ser kan metoden appliceras på vilken tidning som helst – från populärpress till fackpress till förbundstidning till kvällstidning. Det är dessutom en typ av artikel som redaktörerna gillar, eftersom de ofta är på jakt efter spännande storys men inte alltid har tid eller lust att hitta personerna själva.



Så hur gör man då denna fantastiska artikel? Här kommer mina tips.



Tips när du säljer in artikeln:

  • Du behöver inte ha casen klara när du säljer in det, men det är bra om du har någon sorts idé om det finns folk som överhuvudtaget kommer att ställa upp. Jag brukar surfa runt lite och kolla om det finns någon som t ex bloggat om det jag vill skriva om – då har de ju redan gått ut med sin story och kan vara pigga på att vara med även i tidningen. Men generellt ser jag till att välja ämnen som är relativt ”säkra” för att inte hamna i en jobbig sits.
Tips när du letar case/intervjuar:

  • Det tar tid att hitta case! Så om du vill hålla dig inom en rimlig tidsram – välj ett ämne som inte är heltokigt och svårt, typ: ”Vi tror att vi är katter” – tre personer berättar.

  • Eftersom det är relativt korta knäck – försök göra telefonintervjuer. Och för att kunna göra det: välj ämnen som passar sig för det. Det är en enorm skillnad i tid att göra tre telefonintervjuer om ett relativt enkelt ämne, typ e-handel, än att skriva tre gripande storys där du antagligen vill träffa personerna i fråga. Både känslo- och tidsmässigt.

  • I de flesta fall kommer tidningarna att vilja att personerna ska ställa upp på bild och med sitt namn, så informera om det redan från start för att undvika avhoppare. Jag brukar säga till uppdragsgivaren att jag kan fråga intervjupersonerna om de har en bra porträttbild, men att jag inte kan garantera att dessa bilder håller måttet för tryck. Försök i annat fall att lämna det till tidningen att fixa bilder – då får de exakt vad de vill ha och du slipper rodda med något som inte brukar ge extra betalt. Kom dock ihåg att lyfta frågan om bilder då det är viktigt för att artikeln ska funka!

  • Ett superbra ställe att leta folk på är Marie Hagbergs fantastiska sida Hjälp en journalist på Facebook. Rekommenderas varmt! 
Tips när du skriver:

  • Observera att du inte ska skriva tre små personporträtt. Självklart måste du ge lite bakgrund om personerna, men knäcken ska alla vara stenhårt vinklade på ämnet i fråga. Handlar artikeln om kärlekskriser så är det kärlekskrisen du ska foka på. Gå rakt på sak och fimpa resten!

  • Själva reportaget ska ha en rubrik, ingress och gärna en ruta av något slag. Ibland behövs också en inledning som kastar läsaren in i ämnet, det gör man som man vill. Hur långt varje case är varierar, men normalt brukar jag skriva mellan 2 000-3 000 tecken per case inklusive blanksteg. Sammanlagt brukar det sluta på runt 10 000 tecken allt som allt.

  • Hitta tre olika case som skiljer sig från varandra, och vinkla dem så att de verkligen är olika. Undvik helst att intervjua andra frilansjournalister – det har många redan gjort vilket gjort att vissa redaktörer tröttnat.

  • Ge varje case en egen rubrik som direkt berättar vad knäcket handlar om. Varje rubrik ska skilja sig åt. T ex i exemplet med kärlekskrisen kan de tre rubrikerna vara:
    ”Vi sökte psykologhjälp” Eva och Bengan bla bla bla…

    ”Vi träffade andra ett tag” Hamid och Tor bla bla bla…

    ”Vi skilde oss och gifte oss på nytt” Reine och Nadia bla bla bla… 



* Det kan lika gärna vara fyra eller fem, men tre är ofta en magisk siffra i tidningsbranschen :)



Vad säger ni om detta? Har ni gjort några liknande artiklar och vad handlade de i så fall om?



Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.