Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Fyra bra sätt att höja dina priser

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 15 november, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Det kom in många bra bidrag i tävlingen där man skulle ge sitt bästa tips för att höja sina priser. Här är de tre vinnarbidragen - och säljcoachen Ulla-Lisa Thordéns egna tips för att öka din försäljning.

Driva Egets tävling gick ut på att svara på frågan: Vad är ditt bästa och roligaste tips på hur man höjer sina priser? Alla tre vinnarna får ett exemplar av en av säljcoachen Ulla-Lisa Thordéns böcker. Lär dig här av läsarnas tips och av coachens  kommentar efter varje.

1) "Höj vid en logisk tidpunkt"
Mitt bästa tips är att förlägga prishöjningen till en logisk tidpunkt, till exempel årsskiftet, och att dessförinnan göra en drive gentemot kunden. Personlig kontakt genom telefonsamtal är bäst, samt att du innan prishöjningen har ett specialerbjudande, exempelvis att fram till ett visst datum kan de passa på att fylla lagret till de "gamla" priserna, samt att du erbjuder beställningen till portofri leverans om den överstiger en viss summa. Det innebär att du själv får mer produkter ute i butik vilket gynnar din egen försäljning, samt att din kund känner sig nöjd över att ha passat på till ett bra pris och sluppit portot, innan höjningen. A win-win situation!
- Ingela Åkerlund

Ulla-Lisa Thordén säger: Toppen, Ingela! Detta funkar särskilt väl när det gäller produkter. Även den som säljer tjänster kan använda knepet, även om kunden rent fysiskt inte kan fylla något lager, däremot kalendern!2) "Sänk aldrig priset!"
Mitt bästa tips för att höja priset är att aldrig sänka det - oavsett läge. Det finns alltid personer som kan göra jobbet billigare än du själv. Ta dina offerter som ett exempel. Du skickar iväg en offert till en kund. Kunden svarar att det ser intressant ut, men priset är för högt och vill pruta. Här ska du vara steget före redan när du skriver din offert. Specificera alltid din offert i så många delar som möjligt så att du eller kunden kan plocka bort delar i efterhand. Detta har du nytta av när kunden ringer och vill ha det billigare. Ditt svar till den prutande kunden blir då: "Okej, du tycker att priset är för dyrt. Vilken eller vilka delar ska vi plocka bort för att priset ska fungera för dig?" Om du går med på att sänka priset en gång får du problem nästa gång du vill ha fullt betalt. Kunden är nämligen inte dummare än att hon försöker sig på samma metod nästa gång. Och då får du problem med att motivera ditt pris. Du har ju gjort det billigare tidigare.
- Jörgen Johnsson

Ulla-Lisa Thordén säger: Utmärkt, Jörgen! Detta kallas ICA-principen, har du bara en hundralapp så får du vackert plocka bort det ur kundvagnen som överstiger det. Du kan också välja att hålla uppe priset, men ge en tilläggtsjänst som inte kostar dig massor men är värt mycket för kunden.3) "Fråga kunden om priset"
Ett tips jag har testat framgångsrikt är att helt enkelt fråga: "Baserat på, (kundvärdet/erbjudandet vi pratat om), vad känns som en rimlig investering för dig?" Resultat: Väldigt ofta hamnar kundens investering högre än det pris jag från början tänkt presentera. Dessutom är det ett accept på att de vill köpa - jag kan med andra ord gå direkt på avslut.
- Niclas Rasmusson

Ulla-Lisa Thordén säger:Toppen, Niclas! Här visar du verkligen vad du är värd, och vågar lita på att kunden också begriper vad erbjudandet är värt. Med en "okunnig" kund kan det dock uppstå ett stort glapp som kan vara svårt att överbrygga mentalt för den ovane förhandlaren. Men jag gillar din självklara inställning till ditt eget värde, fortsätt!


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.