Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Affärsjuridik, Avtal, Patent & Varumärken

GDPR – Kan jag fortsätta lagra i molnet?

18 maj, 2018 6 minuters läsning
GDPR

Foto: Klockan tickar för GDPR. Foto: Getty Images

Datumet då nya dataskyddsförordningen, GDPR, ska träda i kraft närmar sig och stressen ökar. Här är svar på åtta av de vanligaste frågorna.

Hör du till dem som känner adrenalinet stiga inför 25 maj då GDPR-lagen träder i kraft? Då är du inte ensam. Vi bad Datainspektionen om svar på några vanliga frågor. Det är myndigheten som är satt att granska att företagen faktiskt gör rätt.

Du behöver inte rapportera in till Datainspektionen hur du agerar, däremot skriva ner hur du resonerar kring alla personuppgifter som du behandlar, för att kunna visa dokumentationen vid en eventuell inspektion framöver.

LÄS OCKSÅ: 3 tips i sista minuten1.OK med molntjänster?

Jag använder molntjänster från Google och Dropbox för nästan all administration i mitt företag, hur funkar det om molnföretagen ligger utanför Europa?

Svar:

Att uppgifter lagras utanför EU betyder inte att det är omöjligt få använda dem. Men det kan innebära ett extra steg. Först behöver ditt företag ha en rättslig grund för att behandla uppgifterna över huvud taget, ett personuppgiftsbiträdesavtal med molnföretaget och sedan stöd för att få föra över uppgifter till tredje land. Man kan finna olika stöd i lagstiftningen för det. Ett sätt är att mottagaren i USA har anslutit sig till privacy shield, ett sätt för amerikanska bolag att visa att de skyddar uppgifterna. I praktiken väntas Google och andra liknande aktörer på det här sättet anpassa sig genom att visa att de står under kontroll av amerikanska myndigheter.

2. Kan jag spara mejl?

Jag har sparat mejlkonversationer sedan jag startade mitt företag. Måste jag radera dem nu? Och i så fall – hur långt tillbaka?

Svar:

Här är ändamålet viktigt. Du måste kunna tala om varför du har sparat konversationerna och ha ett berättigat ändamål för det. Ett skäl kan vara att du behöver kunna söka upp information om leveranser, priser etcetera för att kunna hålla dina avtal. Det är också möjligt att spara uppgifterna med stöd av så kallad intresseavvägning. Då handlar det om hur starkt behovet är i förhållande till uppgifternas känslighet. Ju harmlösare uppgifter är desto lägre blir kravet.

3. Radera i kalendern?

Kan min digitala kalender klassas som ett register? Jag sparar information där om uppdrag och kunder som är knutna till vissa datum.

Svar:

Du kan säkert hitta stöd för att kunna ha uppgifter i kalendern. Men du måste ändå följa alla regler när du behandlar uppgifter. Det blir lite krångligare nu, inte minst med tanke på att de personer vars uppgifter du har i kalender har rätt att få information om att du behandlar uppgifter om dem. Att lagra är att behandla, även om du inte gör något med uppgiften. Hur ska du informera? Ett sätt kan vara att lämna information i mejlsignaturen eller när du skickar ut en inbjudan med hjälp av kalendern.

4. Bokföringsbyrån då?

Jag har förstått att den bokföringsbyrå jag driver fungerar som personuppgiftsbiträde. Betyder det att jag måste kontrollera att alla mina kunder följer lagen?

Svar:

Om du i ditt företag behandlar personuppgifter för kundföretag, exempelvis lönelistor, ska du ha ett personuppgiftsbiträdesavtal med varje kund. Men biträdet har sina skyldigheter att uppfylla enligt GDPR, bland annat att förvara uppgifterna säkert och rapportera incidenter till kundföretaget.

Som bokföringsbyrå har du ansvar för att behandla kundens personuppgifter enligt kundens instruktioner samt uppfylla de krav som ställs på dig som biträde.

5. Är en sajt ett register?

Kan en sajt betraktas som ett register om man har namn och bild på olika personer där? Jag har bilder på personalen och på kunder som har skickat in bilder själva i samband med att de har gett omdömen.

Svar:

Bilder betraktas som personuppgifter om de kan kopplas till en viss person, det vill säga det går att se vem personen på bilden är. Då ska de behandlas på samma sätt som andra personuppgifter. När GDPR börjar tillämpas har det inte längre någon betydelse om sajten ses som ett register eller inte.

6. Samtycke för utskick?

Jag gör ett nyhetsbrev som man kan prenumerera på. Hur gör jag nu – måste jag be om prenumeranternas samtycke?

Svar:

Det finns undantag i GDPR när det gäller journalistiska ändamål. Du behöver inte vara journalist för att omfattas av undantaget, men de flesta som inte är journalister skickar oftast snarare ut marknadsföring än journalistik. Då gäller GDPR och även marknadsföringslagen.

Samtycke en möjlighet för dig, men det går att hitta andra rättsliga grunder för att få behandla personuppgifter. Det kan till exempel vara en intresseavvägning.7. Hur hårda straff blir det?

Hur hårt kommer Datainspektionen att bedöma företag som inte klarar att leva upp till GDPR?

Svar:

Datainspektionen måste prioritera i sin verksamhet och ta det som är viktigast först. Det innebär inte att små företagare går fria.

Men många har blivit onödigt skrämda av maxbeloppen. Det blir förmodligen inte vanligt att Datainspektionen dömer ut maximala sanktionsavgifter. Den företagare som har gjort sitt bästa, tänkt över sina register och gjort bedömningar som går att argumentera för, ligger mycket bättre till än den som inte har gjort något alls. Det är viktigt att dokumentera det man gör.

Dessutom kommer Datainspektionen också att arbeta med varningar, reprimander och förelägganden om inspektionen upptäcker att något behöver rättas till. Samtidigt måste inspektionen anpassa sig efter övriga Europa för konkurrensens skull.

8. Gäller försäkringen?

Kan företagsförsäkringen täcka
GDPR-relaterade händelser? Till exempel den straffavgift som kan komma att utmätas om något inträffar så att person-
uppgifter hamnar i orätta händer, till exempel om en hårddisk blir stulen eller en molntjänst hackas?

Svar:

I ett företags ansvarsförsäkring finns en omfattning som till viss del skyddar vid denna typ av händelse. Det som försäkringen hjälper till med är att ersätta skadeståndskrav som riktas mot företaget från dem som lidit skada. Däremot omfattas inte vite, böter, straffavgift eller liknande som företaget kan tvingas betala. Det är alltså en viktig skiljelinje mellan skadestånd (att någon faktiskt har drabbats av en skada) och böter, vite, straffavgift etcetera, eftersom dessa är sanktionsavgifter mot företaget på grund av slarv eller bristande rutiner – oavsett om någon har drabbats av skada eller ej. Böter och vite är straffansvar mot företaget eftersom de inte har följt lagen. Det kan aldrig försäkras.

(Detta svar kommer från försäkringsbolag.)

LÄS OCKSÅ: Så kommer du igång med nya registerlagen

6 olika rättsliga grunder

1. Samtycke

Ställer särskilda krav, bland annat att man kan visa ett giltigt samtycke från varje registrerad person.

2. Avtal

Till exempel när behandling krävs för att kunna fullfölja ett avtal, till exempel i samband med kund- och personaladministrativa system.

3. Rättslig förpliktelse

Behandling som krävs för att man ska upp-
fylla EU-rätt eller svensk rätt, till exempel krav på bokföring.

4. Skydda grundläggande intressen

Avser grundläggande intressen för den registrerade, som till exempel kan vara livsavgörande vård i akuta situationer.

5. Allmänt intresse och myndighetsutövning

Gäller exempelvis uppgifter som ska lämnas till Skatteverket.

6. Intresseavvägning

Om man kan visa att företagets intressen väger tyngre än den registrerades.

Läs mer på: datainspektionen.se

LÄS OCKSÅ: Miljonböter om du gör fel

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.