Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Glöm USP – nu ska du hitta din SSP!

Yasemin Bayramoglu 21 november, 2018 2 minuters läsning

Foto: Gör en livscykelanalys till exempel! BILD GETTY IMAGES

Efter USP och ESP är det dags att vi skaffar oss en SSP en ”sustainable selling point”. Den visar hur vi agerar hållbart.

Tidigare var marknadsföringens vapen att hitta din USP (Unique Selling Point), det vill säga de unika fördelarna med din produkt eller tjänst. Så småningom blev känslomässiga argument allt viktigare, och USP ersattes med ESP (Emotional Selling Point). Nu har i stället hållbarhetsperspektiv blivit det främsta säljande argumentet, enligt varumärkesexperten Pia Anderson, hon kallar det Sustainable Selling Point, SSP.
– Många gånger är SSP anledningen till att vi får trogna, återkommande kunder som stolt berättar om vilket smart och hållbart köp de gjort, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Hållbara visioner som lönar sig

Det gäller, enligt Pia, att utifrån affärsidén och visionen hitta några SSP-argument till varför du ska bli vald före konkurrenterna. För att lyckas behöver du förstå kundernas problem, behov och förväntningar på såväl ditt företag och bransch som på hur ni ska bidra till en bättre värld.

De fokusfrågor ni väljer att satsa på behöver inte vara sådant ni redan klarat av, utan områden där ni vill bli bättre. Berätta för kunderna hur viktigt ni tycker att det är och hur ni jobbar med det både internt och externt för att nå er vision.
– Varje litet steg i rätt riktning är bra, vi kommer aldrig att bli perfekta och vi behöver vara ödmjuka inför det. Skryt så mycket ni vill! Sverige och världen behöver hjältar, företagare som vill bidra till en bättre värld.

5 steg till en SSP

  1. Gör en livscykelanalys. Kartlägg er värdekedja, er leverans- och produktionsprocess och kundens resa genom företaget. (Läs mer på sidan 25.)
  2. Gör en omvärldsanalys. Hur påverkas ni av de trender som sker i världen? Vilka är era styrkor, svagheter, möjligheter och hot.
  3. Gör en intressentanalys. Vilka påverkar/påverkas av företaget – och vilka förväntningar har de på er från ett hållbarhetsperspektiv.
  4. Skapa en bruttolista. Utifrån ovanstående punkter sätter du ihop en bruttolista över hållbarhetsfrågor.
  5. Prioritera. Välj ut de tre hållbarhetsfrågor som är viktigast för alla parter.

AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Visma Spcs fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

Visma Spcs 11 februari, 2025 1 minuts läsning

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Visma Spcs fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Visma Spcs)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här! 

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.