Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Skaffa en hållbar vision – och tjäna mer

Yasemin Bayramoglu 16 november, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Skaffa en hållbar vision och tänk på vilken värld vill du lämna efter dig till nästa generation. FOTO GETTY IMAGES

Att driva ett företag och ha fokus på miljön behöver inte vara en motsättning till att tjäna pengar. Snarare tvärtom, menar hållbarhetsexperten. Så här identifierar du din vision – och gör succé.

[caption id="attachment_28806" align="alignright" width="157"] Pia Andersson.[/caption]

Kan man vara god och samtidigt tjäna pengar? Frågan är snarare den omvända, menar Pia Anderson, expert på affärsutveckling och varumärkes-
byggande och författare till Bygg det goda varumärket. Enligt henne kommer ett hållbart företagande, inriktat på såväl miljö som sociala frågor, snarare vara nödvändigt för att bli lönsam på lång sikt.
– Jag tror inte att man kan finnas på marknaden i framtiden om man inte driver ett hållbart företag, det kommer vara en sanititetsnivå, säger hon.

Kundernas krav på hållbara lösningar ökar nämligen. För sju av tio konsumenter är det viktigt att företagen de handlar av aktivt arbetar med hållbarhetsfrågor. Nästan sex av tio lägger mer pengar på hållbara varor i år jämfört med förra året. Lika många har medvetet avstått från att köpa en vara eftersom produkten eller varumärket kan ha en negativ påverkan på miljön eller samhället. Det visar en undersökning från Svensk Handel.
– Kunderna förväntar sig idag att företag är med och bidrar till en hållbar värld, konstaterar Pia.

[caption id="attachment_28807" align="alignright" width="151"] Pia Anderssons bok.[/caption]

Det gäller även dig som säljer till andra företag. Den första december 2016 trädde den nya Hållbarhetslagen i kraft i Sverige. Den innebär att större företag måste rapportera vilka risker de motverkar genom att integrera hållbarhet i sina affärsmodeller.
– När de större bolagen går igenom sina värdekedjor och leverantörer och börjar ställa krav på dem för att säkra upp sitt hållbarhetsarbete kommer många mindre bolag indirekt att omfattas av lagen. Då gäller det att veta vad ens kunder kräver av en så att man inte blir bortvald.

Skapa en grön tråd genom allt


Så vad innebär det då att jobba hållbart? Du kan utveckla helt nya produkter och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle, eller gå igenom din produktions- och leverantörskedja och minska din negativa påverkan. Du kan också bidra ideellt med din expertis, eller se till att dina uppdrag eller produkter bidrar till hållbarhet. Det viktiga är att göra det till en del av din affärsidé och låta det genomsyra hela företaget.

LÄS MER: FÖR DEM BLIR DET LÖNSAMT ATT TA ANSVAR

– Det måste in i affärsmodellen och visionen. Att driva parallella projekt som inte ger synergier är inte effektivt för varumärket. Vad kan du bidra med i din kärnverksamhet och med din expertis som gör gott?
Att bara skänka pengar utan att själv ta ett aktivt ansvar för sin egen påverkan på omvärlden räcker inte. Då blir godheten svår att kommunicera, det blir inte lika trovärdigt, enligt Pia.
Att den digitala kommunikationsbyrån Salgado skänker julklappar till Lettland är visserligen godhjärtat men det stärker inte varumärket, menar hon. Det gör däremot det faktum att de nu även startat pro bono projektet ”Sluta strutsa”, en utbildning som guidar vuxna i ungas nätvanor.
– Att de delar med sig av sin kärnkunskap för att förbättra världen ger ett helt annat genomslag och stärker varumärket, säger Pia.

Utgå från globala målen


Hur hittar man då sitt eget sätt att jobba kring hållbarhet? Ett bra sätt är att ta avstamp från är de globala mål som FN tillsammans med ledare i 197 länder förbundit sig till, för att till år 2030 ha avskaffat extrem fattigdom, minskat ojämlikheter och orättvisor samt löst klimatkrisen.
– Tänk dig att du 2030 sitter och blickar ut över en rättvis, jämlik, fredlig och harmonisk värld. Du har dina barn och barnbarn runt omkring dig, och så frågar de: ”Vad var det du var med och bidrog till för att det skulle bli så här bra?”. Den frågan skulle jag gärna vilja kunna svara på. Kan du det då har du en vision. Och där börjar det, hela jobbet.

En vision är helt enkelt att se vart du vill med ditt företag – och den får gärna vara utopisk. Är den dessutom kopplad till att ni bidrar till en bättre värld blir det möjligt för er att få ”skryta” i er marknadsföring. Men se upp för att sätta en vision som handlar om att främja hållbarhet externt – men glömma att se efter hur det ser ut internt, varnar Pia.

Som exempel lyfter hon en kampanj som Stadium hade för att främja kvinnliga idrottare och jämställdhet. De skulle sätta ljuset på att kvinnor får dålig sponsring.
– Men, vad gör Stadium med sina egna pengar? De uppmärksammar fotbolls-VM för män stort i sina butiker, något man valde att inte göra i samband med dam-VM.

Putsa inte bara fasaden


Ett annat exempel är när Lacoste lanserade en tröjkollektion där den traditionella broderade krokodil-
loggan på bröstet byttes ut mot utrotningshotade arter. Varje pikétröja syddes upp i samma antal som det finns individer av arten i det vilda och vinsten skänktes till välgörenhet för att rädda beståndet.
– Men var kommer bomullen ifrån och hur har produktionen påverkat djur i de länderna? Man behöver leva som man lär för att skapa trovärdighet. Inte bara putsa fasaden. Är hållbarhetsarbetet ett marknadsföringstrick ser kunderna rätt igenom det.

Som liten har du ett försprång. För nu när alla andra stora företag måste sätta om sina tunga produktionsprocesser – hur snabbt kan du inte köra förbi då? Och, det är inte säkert att ni behöver tänka helt nytt. Lyft det ni redan gör bra, och se om ni kan göra det lite bättre.
– Många som jag jobbar med har inte behövt göra om någonting, de är redan med och bidrar till målen utan att ha varit medvetna om det.

AV EBBA ARNBORG

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.