Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Gör din favorit till delägare

9 juni, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Vill du göra företagets stjärna till delägare? Se då till att göra det rätt. Här är expertens råd för hur du går tillväga.

Som småföretagare med anställda vet du hur beroende du är av din personal. Minsta svacka hos dem syns i kassan. Men bra medarbetare med rätt drivkraft kan lyfta företaget till skyarna.

Men är stjärnan i ditt företag en drivande entreprenör som du räcker det inte alltid att betala ut samma lön varje månad. Risken är att hon eller han tappar sugen och drar vidare.

– Idag är det hårdare konkurrens om kvalificerad personal och då kan bonus eller delägarskap vara ett bra sätt att behålla dem i ditt företag, säger Anders Längnäs, expert på incitamentsprogram på PwC.

Men innan du gör en medarbetare till delägare gäller det att du har tänkt igenom beslutet  rejält. Sätt dig in i vad det kommer att innebära och hur det påverkar dig och företaget. Framförallt i uppstarten är det lätt att lova bort delägarskap i stället för lön, vilket sedan kan skapa problem.

– Även om du släpper in personen på en liten procent har en aktieägare alltid vissa rättigheter. Du kan inte göra precis som du vill längre, säger Anders Längnäs.

Dessutom: Tänk igenom vad du ska säga till dina andra anställda om bara en får chansen till delägarskap.

Det är bra att du då har en tydlig policy för vad som krävs för delägarskap, så att de andra anställda ser en chans framöver.

När du erbjuder din medarbetare aktier ska det göras till marknadspris, annars uppstår en löneförmån som ska beskattas. Därför är det viktigt att aktierna värderas korrekt.

Aktieägaravtalet är sedan mycket viktigt att formulera rätt. Utöver priset ska det bland annat reglera vad som händer i sådana här situationer:
  1. Om någon av er vill sälja aktierna i framtiden.
  2. Om ni blir ovänner och inte kan jobba ihop längre.
  3. Om någon av er vill sluta jobba i företaget, ska man då få vara kvar som delägare?
  4. Om någon av er avlider.
  5. Om ni ska ta in nya delägare.
  6. Om en tredje part vill köpa företaget.

– För att få allt rätt när det gäller värdering, skatt och avtal bör du ta hjälp av experter, råder Anders Längnäs.

När ni väl har genomfört aktieaffären är det i princip omöjligt att ångra sig. Ett undantag är om du har sålt/gett bort högst  9 procent av aktierna. Så länge du äger minst 90 procent av aktierna kan du tvångsinlösa de övriga till marknadsvärde.

Det gäller dock omvänt också – din anställde kan tvinga dig att köpa tillbaka hennes eller hans aktier till marknadsvärde.

Oavsett hur du lägger upp det bör du alltid ha en straffklausul i avtalet om din nye delägare inte skulle sköta sig.

– Då ska du ha rätt att köpa tillbaka aktierna, säger Anders Längnäs.

Fördelar:
  • Ökat engagemang. Engagemanget hos din anställde ökar, både vad gäller vinst och hur personen känner för företaget.
  • Starkt team. Du får en person att dela upp- och nedgångar med. Tillsammans kan ni bli ett starkare team.
Nackdelar:
  • Förlorad kontoll. Du förlorar en del av kontrollen till en annan person.
  • Risk för konflikter. Det vanligast, menar Anders Längnäs, är oenighet om värderingen därför att värderingsfrågorna är olyckligt formulerade i aktieägaravtalen.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.