Grattis! Ni vann andra helgklappen

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.
Foto: Inexchange
Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!
Fakturor som skickas via e-post riskerar att:
Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.
PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.
Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.
Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.
Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).
PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.
Varför är e-fakturor bättre?
Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.
En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.
Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!
Om Inexchange
Mer än 60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.
60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.
Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.
Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.
Bokföring kan kännas överväldigande i början – men det behöver inte vara det. Här får du en enkel och konkret genomgång av hur du kommer igång med bokföringen i ditt företag, steg för steg.
Foto: Unsplash
Vi visar hur du bokför rätt från start, vilka regler som gäller och vilka misstag du ska undvika. Läs vidare för att spara både tid och pengar – och slippa onödiga bekymmer vid årets slut.
Guiden är för dig som precis startat – eller funderar på att starta – företag och vill sköta bokföringen rätt från början, utan att bli tokig på regler eller krångligt språk.
Okej, då kör vi!
Kalkyl: Vad kostar det att starta eget? (Testa här!)
Bokföring är helt enkelt att dokumentera företagets ekonomi. Du registrerar varje transaktion – alltså varje gång pengar går in eller ut ur företaget.
Det här är inte valfritt. Enligt bokföringslagen måste alla företag bokföra. Det gäller även om du är ensamföretagare och inte har några kunder ännu (och det räcker inte med excel!).
Bokföring fyller flera viktiga funktioner:
Exempel:
Om du köper en dator för 10 000 kr till ditt företag ska detta bokföras som en utgift i rätt kategori. Det räcker alltså inte att bara spara kvittot – du måste bokföra det också.
Kalkyl: Räkna ut momsen med vår momskalkyl
Det finns två huvudmetoder: kontantmetoden (passar enskild firma med enklare verksamhet) och faktureringsmetoden (krav för aktiebolag).
Att bokföra manuellt är sällan en bra idé i dag. Det finns gott om digitala alternativ – välj ett som matchar din ambitionsnivå och som passar din nivå och verksamhet. Exempel på program:
Flera av dessa program har också koppling till din internetbank, vilket gör bokföringen både snabbare och säkrare.
Blanda aldrig privata och företagsrelaterade pengar – det försvårar bokföringen och kan bli problem vid granskning.
Bestäm en tid varje vecka när du bokför dina kvitton och fakturor. Det minskar risken för att du tappar bort kvitton eller glömmer transaktioner.
Spara alla verifikationer digitalt (det behövs inte fysiskt längre).
Svårt att säga förstås. Väldigt många använder Spiris (f d Visma Spcs) eller Fortnox, men det finns många alternativ.
Ja – enligt lagen ska alla affärshändelser bokföras, även småköp för 20 kr.
Du får bokföra själv – men många tar hjälp med bokslut eller momsdeklaration för att känna sig säkra.