Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så här ska fakturan se ut

24 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Har du kolspå detaljerna i fakturan. Foto: Getty Image

Hur skriver man en faktura? Har du koll på allt som måste vara med? Kolla här!Att inte skriva en korrekt faktura kan bli kostsamt – och göra att du får den i retur. Fattas korrekta uppgifter kan nämligen företaget som köpt dina tjänster förlora rätten att göra möjliga avdrag. Dessutom kan du själv få böter, och förlora rätten att ta ut dröjsmålsränta.

Här guidar vi dig till allt som måste vara med enligt ett helt gäng lagar: mervärdesskattelagen, bokföringslagen, räntelagen, aktiebolagslagen, köplagen och konsumentköplagen. Dessutom listar vi några ytterligare saker som kan vara bra att skriva dit.

Se exempelfaktura

Fakturan ska innehålla

  • Fakturadatum
  • Datumet då du skickar fakturan till köparen.
  • Leveransdatum
Har varan eller tjänsten levererats på ett annat datum än fakturadatumet ska även leveransdatum vara med. Om det inte går att fastställa exakt leveransdatum kan du skriva leveransmånad. I en samlingsfaktura ska varje enskilt leveransdatum anges.
  • Betaldatum
Har ingen tidpunkt för betalning avtalats före eller vid beställningen, bestämmer du som säljare helt själv när betalning ska vara gjord. Men det kan vara bra att ha kommit överens med dina kunder om hur lång tid de ska ha på sig.
  • Fakturanummer
Det ska finnas ett unikt löpnummer för varje faktura. Löpnumren ska skrivas i en obruten nummerserie under hela räkenskapsåret, du får alltså inte hoppa över något nummer. Du kan ha valfri serie, till exempel 2017-1, 2017-2 och så vidare, men du får inte använda fakturans datum som fakturanummer. Även eventuella kreditfakturor och påminnelser ska ha ett unikt fakturanummer.
  • Säljarens och köparens namn och adress
  • Hela namnen ska skrivas ut, det är inte okej med förkortningar.
  • Säljarens momsregistreringsnummer
  • Du hittar det på registerutdraget från Skatteverket
  • Vad du har sålt
Ange varans eller tjänstens omfattning och art. För varor: ange antal varor och pris per styck. För tjänster: ange antal timmar och pris per timme. Ange gärna totalbelopp per vara eller tjänst om kunden köpt flera enheter eller timmar. Här ska det anges exklusive moms.

Glöm inte att beskriva eventuella utlägg du haft för kundens räkning. Skriv också ut eventuell prisnedsättning eller rabatt som görs på fakturan, men har du gett ett rabatterat pris från början behöver du inte specificera det.
  • Moms
Ange den totala summan som kunden ska betala för varje momssats (och vilken momssats som gäller) exklusive moms. Ange även totalsumman för samtliga momssatser. Du får lov att avrunda beloppet till hel krona. Eller ange att det är en momsfri försäljning – i så fall med hänvisning till relevant bestämmelse.
  • Totalbelopp
  • Ange summan för hela fakturan inklusive moms.
  • Dröjsmålsränta
Om du vill ha rätt att ta ut dröjsmålsränta måste du ha med information om att sådan tas ut vid försenad betalning på din faktura. Du har rätt att ta ut dröjsmålsränta tidigast 30 dagar efter att du informerat om den (men du kan ha informerat redan innan fakturan skickas ut).

Du behöver inte informera om räntan ifall förfallodagen är bestämd innan beställningen lagts eller om du fakturerar ett annat företag, en myndighet eller annat offentligt organ.

Har ingen ränta avtalats har du rätt att debitera Riksbankens referensränta plus åtta procent. Räntan räknas på hela beloppet inklusive moms, det läggs inte på moms på räntan.

Det finns undantag från när du får ta ut ränta, som ifall en person har blivit sjuk eller arbetslös och inte kunnat betala.
  •  Hänvisningar till eventuella handlingar
Om det finns handlingar eller andra uppgifter som har legat till grund för affärshändelsen, exempelvis beställningar och offerter, ska du uppge det samt var dessa finns tillgängliga.
  • Att säljaren har F-skatt
  • Att du har godkännande för F-skatt måste anges om du säljer tjänster.

 Mer uppgifter för aktiebolag

  • I vilken kommun bolaget har sitt säte

… men det kan utelämnas om kommunen är samma som bolagets postort som redan anges på fakturan.
  • Bolagets organisationsnummer

… men det behövs inte om det ingår i momsregistreringsnumret som redan anges på fakturan.

Det här är också bra att ha med på fakturan
  • Säljarens plus- och/eller bankgironummer
  • Var du vill ha betalt.
  • Typ av faktura
  • Exempelvis om det är en delfaktura eller kreditfaktura.
  • Referenspersoner
  • Både köparens och säljarens.
  • Fler kontaktuppgifter till dig
  • Som telefonnummer, mejladress och hemsida.
  • Eventuella leveransvillkor
 Det här ska vara med i vissa fall
  • Är köparen skattskyldig för köpet (till exempel vid EU-handel) ska även köparens momsregistreringsnummer stå med och du ska skriva ”omvänd betalningsskyldighet”.
  • Är det köparen som ställt ut fakturan ska uppgiften "självfakturering" anges.
  • Har betalningen gjorts i förskott eller a conto på ett annat datum än fakturadatumet ska även betalningsdatumet stå med.
  • Säljer du något med vinstmarginalbeskattning ska uppgift om detta anges, till exempel ”vinstmarginalbeskattning för begagnade varor”.
  • När ett nytt transportmedel levereras till ett annat EU-land ska fakturan innehålla uppgifter som klargör att det är fråga om ett nytt transportmedel.

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.