Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så här ska fakturan se ut

24 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Har du kolspå detaljerna i fakturan. Foto: Getty Image

Hur skriver man en faktura? Har du koll på allt som måste vara med? Kolla här!Att inte skriva en korrekt faktura kan bli kostsamt – och göra att du får den i retur. Fattas korrekta uppgifter kan nämligen företaget som köpt dina tjänster förlora rätten att göra möjliga avdrag. Dessutom kan du själv få böter, och förlora rätten att ta ut dröjsmålsränta.

Här guidar vi dig till allt som måste vara med enligt ett helt gäng lagar: mervärdesskattelagen, bokföringslagen, räntelagen, aktiebolagslagen, köplagen och konsumentköplagen. Dessutom listar vi några ytterligare saker som kan vara bra att skriva dit.

Se exempelfaktura

Fakturan ska innehålla

  • Fakturadatum
  • Datumet då du skickar fakturan till köparen.
  • Leveransdatum
Har varan eller tjänsten levererats på ett annat datum än fakturadatumet ska även leveransdatum vara med. Om det inte går att fastställa exakt leveransdatum kan du skriva leveransmånad. I en samlingsfaktura ska varje enskilt leveransdatum anges.
  • Betaldatum
Har ingen tidpunkt för betalning avtalats före eller vid beställningen, bestämmer du som säljare helt själv när betalning ska vara gjord. Men det kan vara bra att ha kommit överens med dina kunder om hur lång tid de ska ha på sig.
  • Fakturanummer
Det ska finnas ett unikt löpnummer för varje faktura. Löpnumren ska skrivas i en obruten nummerserie under hela räkenskapsåret, du får alltså inte hoppa över något nummer. Du kan ha valfri serie, till exempel 2017-1, 2017-2 och så vidare, men du får inte använda fakturans datum som fakturanummer. Även eventuella kreditfakturor och påminnelser ska ha ett unikt fakturanummer.
  • Säljarens och köparens namn och adress
  • Hela namnen ska skrivas ut, det är inte okej med förkortningar.
  • Säljarens momsregistreringsnummer
  • Du hittar det på registerutdraget från Skatteverket
  • Vad du har sålt
Ange varans eller tjänstens omfattning och art. För varor: ange antal varor och pris per styck. För tjänster: ange antal timmar och pris per timme. Ange gärna totalbelopp per vara eller tjänst om kunden köpt flera enheter eller timmar. Här ska det anges exklusive moms.

Glöm inte att beskriva eventuella utlägg du haft för kundens räkning. Skriv också ut eventuell prisnedsättning eller rabatt som görs på fakturan, men har du gett ett rabatterat pris från början behöver du inte specificera det.
  • Moms
Ange den totala summan som kunden ska betala för varje momssats (och vilken momssats som gäller) exklusive moms. Ange även totalsumman för samtliga momssatser. Du får lov att avrunda beloppet till hel krona. Eller ange att det är en momsfri försäljning – i så fall med hänvisning till relevant bestämmelse.
  • Totalbelopp
  • Ange summan för hela fakturan inklusive moms.
  • Dröjsmålsränta
Om du vill ha rätt att ta ut dröjsmålsränta måste du ha med information om att sådan tas ut vid försenad betalning på din faktura. Du har rätt att ta ut dröjsmålsränta tidigast 30 dagar efter att du informerat om den (men du kan ha informerat redan innan fakturan skickas ut).

Du behöver inte informera om räntan ifall förfallodagen är bestämd innan beställningen lagts eller om du fakturerar ett annat företag, en myndighet eller annat offentligt organ.

Har ingen ränta avtalats har du rätt att debitera Riksbankens referensränta plus åtta procent. Räntan räknas på hela beloppet inklusive moms, det läggs inte på moms på räntan.

Det finns undantag från när du får ta ut ränta, som ifall en person har blivit sjuk eller arbetslös och inte kunnat betala.
  •  Hänvisningar till eventuella handlingar
Om det finns handlingar eller andra uppgifter som har legat till grund för affärshändelsen, exempelvis beställningar och offerter, ska du uppge det samt var dessa finns tillgängliga.
  • Att säljaren har F-skatt
  • Att du har godkännande för F-skatt måste anges om du säljer tjänster.

 Mer uppgifter för aktiebolag

  • I vilken kommun bolaget har sitt säte

… men det kan utelämnas om kommunen är samma som bolagets postort som redan anges på fakturan.
  • Bolagets organisationsnummer

… men det behövs inte om det ingår i momsregistreringsnumret som redan anges på fakturan.

Det här är också bra att ha med på fakturan
  • Säljarens plus- och/eller bankgironummer
  • Var du vill ha betalt.
  • Typ av faktura
  • Exempelvis om det är en delfaktura eller kreditfaktura.
  • Referenspersoner
  • Både köparens och säljarens.
  • Fler kontaktuppgifter till dig
  • Som telefonnummer, mejladress och hemsida.
  • Eventuella leveransvillkor
 Det här ska vara med i vissa fall
  • Är köparen skattskyldig för köpet (till exempel vid EU-handel) ska även köparens momsregistreringsnummer stå med och du ska skriva ”omvänd betalningsskyldighet”.
  • Är det köparen som ställt ut fakturan ska uppgiften "självfakturering" anges.
  • Har betalningen gjorts i förskott eller a conto på ett annat datum än fakturadatumet ska även betalningsdatumet stå med.
  • Säljer du något med vinstmarginalbeskattning ska uppgift om detta anges, till exempel ”vinstmarginalbeskattning för begagnade varor”.
  • När ett nytt transportmedel levereras till ett annat EU-land ska fakturan innehålla uppgifter som klargör att det är fråga om ett nytt transportmedel.

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.