Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Han hjälper dig dubbla din omsättning

6 februari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Småföretagaren Peter Jumrukovski vet hur man når mål – han har dubblat sin omsättning, landat en VM-medalj och skrivit en bok på 40 dagar. ”De finns ett recept som fungerar”, säger han. Här är hans bästa tips.

Peter Jumrukovski vet hur man sätter och når sina mål. Det har hjälpt honom att vinna åtta SM-guld i Karate och ett VM-brons i Shotokan Karate, bli en av landets bästa säljare av marknadsföring, skriva Målboken på 40 dagar och dubbla omsättningen i det egna bolaget.

– Det finns ett recept som de flesta framgångsrika använder sig av som faktiskt fungerar, säger han.

Vill dubbla din försäljning, eller dubbla ditt arvode och jobba hälften så mycket?
– Bara du är villig att göra en plan och jobba hårt för det så finns det väldigt stora möjligheter att nå dina mål. Det kan handla om pengar, ditt företag eller resor du vill göra, säger Peter.

Det är lätt att tänka: ”Jag kan aldrig dubbla min försäljning”, men våga satsa. Når du inte hela vägen kommer du ändå ha nått längre än om du inte gjort något alls.
– Och ökar du din försäljning med bara 40 procent är det jättebra, säger han.

Receptet Peter pratar om går ut på att arbeta mot målen i tre steg. Här visar han hur du gör för att dubbla din omsättning:Steg 1: Sätt mål
Skriv ner dina försäljningsmål för året, och bryt upp det i mindre delar. Hur mycket ska du sälja per månad, vecka och dag för att nå det?

Glöm inte att skriva ner varför du vill nå ditt mål, för att behålla motivationen.
– Skapa en målbild.  Till exempel: Om jag når mitt säljmål kan jag investera i en större lokal, bjuda familjen på en resa, köpa tjänstebilen jag längtat efter, tipsar Peter.

Steg 2: Gör en plan
Tänk igenom vad du behöver göra för att uppnå dessa mål. Det finns två delar när det kommer till försäljning:
  • Insats – vad behöver du göra? Hur många säljsamtal och möten behövs? Ska du marknadsföra dig, eller utbilda dig? Kan du sälja tilläggsprodukter, höja priset eller arbeta med merförsäljning till kunder som redan brinner för din produkt?
  • Impact – Vad behöver ditt företag och din produkt stå för att kunna uppfylla säljmålen? Varför ska kunden välja dig, när det finns så många andra? Hur gör du kunden nöjd?
    – Hittar du inget svar på den frågan så får du utveckla din produkt, säger Peter.
Steg 3: Genomför planen
Nu gäller det att hitta motivationen att följa din plan – varje dag. Det här är det viktigaste steget och det är ofta här det faller, menar Peter.
– Man ringer ett säljsamtal som inte går som man vill, så blir nästa samtal jobbigare. Då är det viktigt att tänka igenom ditt mål och inse att du kan göra det. Om jag ringer tio kunder kan jag få två möten, och en kan bli en kund. Funkar inte de första tio då får jag ringa tio till, så lossnar det, säger han.

Det handlar om att få in rutinen. Gör man något som är jobbigt tillräckligt många gånger så blir det till slut nästan lättare att göra den nya rutinen än den gamla.
– Varje morgon skriver jag ner mina tre viktigaste prioriteringar för dagen och så gör jag den första direkt, säger Peter.

För att hjälpa dig dubbla din omsättning
ger Peter 5 säljtips till:
1. Erbjud tilläggstjänster
Tänk inte bara att du ska jaga nya kunder, utnyttja även de du redan har.
– Säljer du 20 procent mer på varje kund, har du 20 procent mer bara där i omsättning, säger Peter.

2. Var flexibel
Var påläst på dina kunder. Erbjud inte alla samma sak, utan var personlig och kom med kreativa förslag.

3. Ge höga anbud
Många gånger är vi rädda att ta bra betalt. Men du kan aldrig sälja för mer än du ger som förslag.
– Man är rädd för att tappa kunder, men levererar du en riktig bra produkt eller tjänst sitter det mer i ditt huvud än hos kunderna. Säg inte bara ett pris och lägg på, utan fråga kunden, ”hur låter detta?” och hitta argument till varför du tar det pris du tar, tipsar Peter.

 4. Ligg på igen
Hur bra produkt eller tjänst du har så säljer den sig inte av sig själv. Våga ringa kunder du haft möten med som tidigare tackat nej.
– Våga ligga på lite, många gånger blir det affär, säger Peter.

5. Utveckla nya tjänster
Om du höjer priset för exakt samma tjänst finns en risk att kunden blir irriterad. Så var kreativ, lägg till någonting eller skapa en ny form av tjänst.
– Var tredje månad släpper jag en ny typ av föreläsningar. Då blir det plötsligt intressant att jag ringer befintliga kunder och säljer igen, säger Peter.

Missa inte vår säljskola och vår social-sellingskola!

Läs också:Klä dig rätt för bättre affärerSe upp!8 vanliga säljmisstag att undvikaUppdaterad 2015-11-20


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.