Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Han hjälper dig dubbla din omsättning

6 februari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Småföretagaren Peter Jumrukovski vet hur man når mål – han har dubblat sin omsättning, landat en VM-medalj och skrivit en bok på 40 dagar. ”De finns ett recept som fungerar”, säger han. Här är hans bästa tips.

Peter Jumrukovski vet hur man sätter och når sina mål. Det har hjälpt honom att vinna åtta SM-guld i Karate och ett VM-brons i Shotokan Karate, bli en av landets bästa säljare av marknadsföring, skriva Målboken på 40 dagar och dubbla omsättningen i det egna bolaget.

– Det finns ett recept som de flesta framgångsrika använder sig av som faktiskt fungerar, säger han.

Vill dubbla din försäljning, eller dubbla ditt arvode och jobba hälften så mycket?
– Bara du är villig att göra en plan och jobba hårt för det så finns det väldigt stora möjligheter att nå dina mål. Det kan handla om pengar, ditt företag eller resor du vill göra, säger Peter.

Det är lätt att tänka: ”Jag kan aldrig dubbla min försäljning”, men våga satsa. Når du inte hela vägen kommer du ändå ha nått längre än om du inte gjort något alls.
– Och ökar du din försäljning med bara 40 procent är det jättebra, säger han.

Receptet Peter pratar om går ut på att arbeta mot målen i tre steg. Här visar han hur du gör för att dubbla din omsättning:Steg 1: Sätt mål
Skriv ner dina försäljningsmål för året, och bryt upp det i mindre delar. Hur mycket ska du sälja per månad, vecka och dag för att nå det?

Glöm inte att skriva ner varför du vill nå ditt mål, för att behålla motivationen.
– Skapa en målbild.  Till exempel: Om jag når mitt säljmål kan jag investera i en större lokal, bjuda familjen på en resa, köpa tjänstebilen jag längtat efter, tipsar Peter.

Steg 2: Gör en plan
Tänk igenom vad du behöver göra för att uppnå dessa mål. Det finns två delar när det kommer till försäljning:
  • Insats – vad behöver du göra? Hur många säljsamtal och möten behövs? Ska du marknadsföra dig, eller utbilda dig? Kan du sälja tilläggsprodukter, höja priset eller arbeta med merförsäljning till kunder som redan brinner för din produkt?
  • Impact – Vad behöver ditt företag och din produkt stå för att kunna uppfylla säljmålen? Varför ska kunden välja dig, när det finns så många andra? Hur gör du kunden nöjd?
    – Hittar du inget svar på den frågan så får du utveckla din produkt, säger Peter.
Steg 3: Genomför planen
Nu gäller det att hitta motivationen att följa din plan – varje dag. Det här är det viktigaste steget och det är ofta här det faller, menar Peter.
– Man ringer ett säljsamtal som inte går som man vill, så blir nästa samtal jobbigare. Då är det viktigt att tänka igenom ditt mål och inse att du kan göra det. Om jag ringer tio kunder kan jag få två möten, och en kan bli en kund. Funkar inte de första tio då får jag ringa tio till, så lossnar det, säger han.

Det handlar om att få in rutinen. Gör man något som är jobbigt tillräckligt många gånger så blir det till slut nästan lättare att göra den nya rutinen än den gamla.
– Varje morgon skriver jag ner mina tre viktigaste prioriteringar för dagen och så gör jag den första direkt, säger Peter.

För att hjälpa dig dubbla din omsättning
ger Peter 5 säljtips till:
1. Erbjud tilläggstjänster
Tänk inte bara att du ska jaga nya kunder, utnyttja även de du redan har.
– Säljer du 20 procent mer på varje kund, har du 20 procent mer bara där i omsättning, säger Peter.

2. Var flexibel
Var påläst på dina kunder. Erbjud inte alla samma sak, utan var personlig och kom med kreativa förslag.

3. Ge höga anbud
Många gånger är vi rädda att ta bra betalt. Men du kan aldrig sälja för mer än du ger som förslag.
– Man är rädd för att tappa kunder, men levererar du en riktig bra produkt eller tjänst sitter det mer i ditt huvud än hos kunderna. Säg inte bara ett pris och lägg på, utan fråga kunden, ”hur låter detta?” och hitta argument till varför du tar det pris du tar, tipsar Peter.

 4. Ligg på igen
Hur bra produkt eller tjänst du har så säljer den sig inte av sig själv. Våga ringa kunder du haft möten med som tidigare tackat nej.
– Våga ligga på lite, många gånger blir det affär, säger Peter.

5. Utveckla nya tjänster
Om du höjer priset för exakt samma tjänst finns en risk att kunden blir irriterad. Så var kreativ, lägg till någonting eller skapa en ny form av tjänst.
– Var tredje månad släpper jag en ny typ av föreläsningar. Då blir det plötsligt intressant att jag ringer befintliga kunder och säljer igen, säger Peter.

Missa inte vår säljskola och vår social-sellingskola!

Läs också:Klä dig rätt för bättre affärerSe upp!8 vanliga säljmisstag att undvikaUppdaterad 2015-11-20


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.