Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Han vill ha måndag hela veckan

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 27 januari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Jörgen Larsson är entreprenadföretagaren som helst vill ha måndag hela veckan.

Han är snickaren som motvilligt skaffade grävmaskin och startade entreprenadfirma. Men nu har Jörgen Larsson så roligt att han frågar sig själv: är det här ett jobb?

Företagaräventyret började för Jörgen för 21 år sedan, efter att han hade fått sluta för säsongen på byggföretaget som han jobbade som snickare på.

Att vara utan sysselsättning blev för tråkigt.JLE9

– Jag har problem med att sitta still.

Så han beslutade sig för att starta enskild firma. En bilverkstad fick det bli. Det passade bra eftersom han lade ner det mesta av pengarna han tjänade på att köra rallycross.

– Det är otroligt dyrt att köra racing, en tävling på den nivå jag körde på kunde kosta 10 000 kronor för en tävlingshelg.

Jörgen gjorde redan en massa verkstadsjobb åt bekanta. Han kunde ju lika gärna börja ta betalt, resonerade han.

Att det skulle bli entreprenadverksamhet av det hela var mest en slump. Han ville anlita en kompis för att göra ett markarbete vid sin verkstad. Det var 2004 och Jörgen hade nyss avslutat sin motorsatsning efter ha kört först folkrace och sedan rallycross i 18 år.

– När jag bad om hjälp med markarbetet sa kompisen med grävmaskinen: nu när du har sålt racerbilen har du råd att skaffa dig en egen traktor. Och det gjorde jag, det fick bli en gammal Hymas från 1970-talet som jag snart bytte mot en annan.

Jörgen fick ganska snart förfrågningar om att komma och göra grävarbeten åt olika personer, han hade ju faktiskt en traktor.

Det var inte riktigt vad Jörgen hade tänkt sig.

– Jag tyckte att jag först och främst var snickare och ville hålla fast vid det. Traktorn ville jag ha själv för att gräva upp nån stubbe eller göra nåt mindre arbete hemma på gården. Jag var inte beredd att ta steget fullt ut i början.

Men när han för tiotalet år sedan skaffade en Volvo BM 6300 blev det roligt på allvar. Rörelsen formade sig till en professionell entreprenadverksamhet och omvandlades till aktiebolag.

De jobb som i dag utförs är till huvuddelen olika former av schakt- och grävarbeten, både för privatpersoner och företag.

Jörgen Larsson har inga planer på att bli fler fast anställda i företaget. I stället hyr han in personal när det behövs. Länge anlitade han pensionärer med lång erfarenhet från branschen. Det handlar om en delvis bortglömd resurs, tycker Jörgen.

– De har lång erfarenhet och är ofta lugna och trygga med en oerhörd rutin.

Ungefär 60 procent av tiden – under en säsong – räknar Jörgen med att han behöver hjälp.

Förutom traktorgrävaren har han en nyinköpt Ford Transit, 2012 års modell även den, som Jörgen använder för att frakta utrustning. De flesta av sina kunder hittar han i Vansbro kommun, men på somrarna har det de senaste åren blivit en avstickare till Malung för att göra grävarbeten för att lägga ner fiberkabel.

– Det brukar bli sex till åtta veckor. Det är så jag vill ha det, avslutade projekt. Det passar mig bäst. Jag vill inte gärna fastna i något.

Annonserat har han bara gjort några gånger i ett lokalt annonsblad. Och det gjorde han efter en tillfällig svacka i orderingången.

Någon större expansion drömmer Jörgen Larsson inte om.

– För mig är det först och främst viktigt med kvalitet, att jobbet blir bra och ordentligt gjort.

Vintrarna innebär färre entreprenadjobb och därför har Jörgen tagit upp mekandet i liten skala igen. Ibland är han lastbilschaufför när en bekant behöver hjälp. Han försöker också ta de snickarjobb som dyker upp. ”Det kan vara bra med många ben att stå på”, är filosofin. Trots allt är entreprenadverksamheten den dominerande delen av företaget. Den omfattar 90 procent av den årliga arbetsinsatsen.

Problem pratar inte Jörgen om, de verkar inte finnas. Åtminstone inte värda att nämnas. I stället är det fröjden som betonas. Hur många är lika nöjda med sina jobb som Jörgen Larsson?

– Det är ju som man säger: det blir en livsstil. Det här jobbet. Eller vad man ska kalla det, haha. När helgen är över känner jag: äntligen måndag! Varje dag är ett nytt och omväxlande äventyr. Jag stortrivs.

JLE18
  • FAKTA: Jörgen Larsson
  • Ålder: 51.
  • Bor: Dala-Järna.
  • Familj: sambo Elin Larsson, 36, Emil, 21, Evelina, 15, Lukas, 9.
  • Fritidsintressen: jobbet och rallycross.
  • Tydligaste minnet: ”Det kan jag faktiskt inte säga, jag tycker det mesta har varit väldigt bra”.
BILD OCH TEXT: ERIC BENGTSSON

 

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.