Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Han vill ha måndag hela veckan

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 27 januari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Jörgen Larsson är entreprenadföretagaren som helst vill ha måndag hela veckan.

Han är snickaren som motvilligt skaffade grävmaskin och startade entreprenadfirma. Men nu har Jörgen Larsson så roligt att han frågar sig själv: är det här ett jobb?

Företagaräventyret började för Jörgen för 21 år sedan, efter att han hade fått sluta för säsongen på byggföretaget som han jobbade som snickare på.

Att vara utan sysselsättning blev för tråkigt.JLE9

– Jag har problem med att sitta still.

Så han beslutade sig för att starta enskild firma. En bilverkstad fick det bli. Det passade bra eftersom han lade ner det mesta av pengarna han tjänade på att köra rallycross.

– Det är otroligt dyrt att köra racing, en tävling på den nivå jag körde på kunde kosta 10 000 kronor för en tävlingshelg.

Jörgen gjorde redan en massa verkstadsjobb åt bekanta. Han kunde ju lika gärna börja ta betalt, resonerade han.

Att det skulle bli entreprenadverksamhet av det hela var mest en slump. Han ville anlita en kompis för att göra ett markarbete vid sin verkstad. Det var 2004 och Jörgen hade nyss avslutat sin motorsatsning efter ha kört först folkrace och sedan rallycross i 18 år.

– När jag bad om hjälp med markarbetet sa kompisen med grävmaskinen: nu när du har sålt racerbilen har du råd att skaffa dig en egen traktor. Och det gjorde jag, det fick bli en gammal Hymas från 1970-talet som jag snart bytte mot en annan.

Jörgen fick ganska snart förfrågningar om att komma och göra grävarbeten åt olika personer, han hade ju faktiskt en traktor.

Det var inte riktigt vad Jörgen hade tänkt sig.

– Jag tyckte att jag först och främst var snickare och ville hålla fast vid det. Traktorn ville jag ha själv för att gräva upp nån stubbe eller göra nåt mindre arbete hemma på gården. Jag var inte beredd att ta steget fullt ut i början.

Men när han för tiotalet år sedan skaffade en Volvo BM 6300 blev det roligt på allvar. Rörelsen formade sig till en professionell entreprenadverksamhet och omvandlades till aktiebolag.

De jobb som i dag utförs är till huvuddelen olika former av schakt- och grävarbeten, både för privatpersoner och företag.

Jörgen Larsson har inga planer på att bli fler fast anställda i företaget. I stället hyr han in personal när det behövs. Länge anlitade han pensionärer med lång erfarenhet från branschen. Det handlar om en delvis bortglömd resurs, tycker Jörgen.

– De har lång erfarenhet och är ofta lugna och trygga med en oerhörd rutin.

Ungefär 60 procent av tiden – under en säsong – räknar Jörgen med att han behöver hjälp.

Förutom traktorgrävaren har han en nyinköpt Ford Transit, 2012 års modell även den, som Jörgen använder för att frakta utrustning. De flesta av sina kunder hittar han i Vansbro kommun, men på somrarna har det de senaste åren blivit en avstickare till Malung för att göra grävarbeten för att lägga ner fiberkabel.

– Det brukar bli sex till åtta veckor. Det är så jag vill ha det, avslutade projekt. Det passar mig bäst. Jag vill inte gärna fastna i något.

Annonserat har han bara gjort några gånger i ett lokalt annonsblad. Och det gjorde han efter en tillfällig svacka i orderingången.

Någon större expansion drömmer Jörgen Larsson inte om.

– För mig är det först och främst viktigt med kvalitet, att jobbet blir bra och ordentligt gjort.

Vintrarna innebär färre entreprenadjobb och därför har Jörgen tagit upp mekandet i liten skala igen. Ibland är han lastbilschaufför när en bekant behöver hjälp. Han försöker också ta de snickarjobb som dyker upp. ”Det kan vara bra med många ben att stå på”, är filosofin. Trots allt är entreprenadverksamheten den dominerande delen av företaget. Den omfattar 90 procent av den årliga arbetsinsatsen.

Problem pratar inte Jörgen om, de verkar inte finnas. Åtminstone inte värda att nämnas. I stället är det fröjden som betonas. Hur många är lika nöjda med sina jobb som Jörgen Larsson?

– Det är ju som man säger: det blir en livsstil. Det här jobbet. Eller vad man ska kalla det, haha. När helgen är över känner jag: äntligen måndag! Varje dag är ett nytt och omväxlande äventyr. Jag stortrivs.

JLE18
  • FAKTA: Jörgen Larsson
  • Ålder: 51.
  • Bor: Dala-Järna.
  • Familj: sambo Elin Larsson, 36, Emil, 21, Evelina, 15, Lukas, 9.
  • Fritidsintressen: jobbet och rallycross.
  • Tydligaste minnet: ”Det kan jag faktiskt inte säga, jag tycker det mesta har varit väldigt bra”.
BILD OCH TEXT: ERIC BENGTSSON

 

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.