Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Snösmockorna är här – så kan du lösa utmaningarna (och vända det till din fördel!)

EBBA
Ebba Arnborg 20 november, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hantera snöoväder som småföretag

Försenade leveranser, inställda möten, svårigheter att nå kunder... Det är bara några av utmaningarna när vinterns snökaos drar in igen. Så här kan du hantera snöoväder som småföretag – och kanske till och med vända det till något positivt.

Årets första snöflingor hinner knappt nudda marken innan vi nås av uppmaningar att hålla oss inne för att vägarna knappt är farbara och kollektivtrafiken står still.... Men lugn! Med dessa tips och lösningar kan du hantera snöoväder som småföretag – och samtidigt visa dina kunder att du står stark även när snökaoset viner runt knuten och snösmockorna slår till.

Hantera snöoväder som småföretag – 5 vanliga problem och hur du löser dem

1. Försenade leveranser från dina leverantörer

Problem: Leveranser av material eller varor du behöver riskerar att bli försenade på grund av väglag eller trafikstörningar.

Lösning:

  • Håll nära kontakt med dina leverantörer och be om uppdateringar om leveransläget. Det visar att du tar ansvar för hela kedjan.
  • Bygg upp ett buffertlager av kritiska varor inför vintermånaderna för att minska sårbarheten.
  • Identifiera alternativa leverantörer som finns närmare eller har bättre logistiklösningar i vinterväder.

Vänd det till din fördel: Genom att kommunicera proaktivt med dina kunder kan du visa att du har kontroll, vilket stärker deras förtroende för dig. Dessutom kan en buffert hjälpa dig att snabbt leverera när dina konkurrenter har slut på varor.

2. Försenade leveranser från dig

Problem: Dina kunder riskerar att bli missnöjda när leveranser blir försenade.

Lösning:

  • Informera kunderna om förseningar så snart du märker att problemen uppstår. Transparens bygger förtroende och lojalitet.
  • Om möjligt, erbjud alternativa leveranslösningar, som att samarbeta med lokala transportföretag.
  • Belöna lojala kunder med en rabattkod eller ett erbjudande som tack för deras förståelse.

Vänd det till din fördel: Använd situationen för att skapa en känsla av att du värnar om dina kunder. Små gester som rabatter eller personlig kommunikation kan ge ett positivt intryck som varar längre än vintern.

3. Inställda möten och svårigheter att nå kunder

Problem: Du kan inte ta dig till möten eller kunder har svårt att ta sig till dig.

Lösning:

  • Håll kontakt med kunder och omboka till en annan dag så tidigt som möjligt. Kan du planera om och jobba på andra projekt under tiden?
  • Om möjligt – använd digitala mötesverktyg som Teams eller Zoom för att hålla möten på distans.
  • Se över att erbjuda möjligheten att handla online eller boka hemleveranser om du driver en fysisk butik.
  • Överväg möjligheten att låta kunder flytta fram behandlingar utan extra avgift, och se till att berätta om detta för kunderna. Skapa flexibla bokningssystem så att kunder enkelt kan ändra eller flytta sina möten.

Vänd det till din fördel: Genom att introducera digitala lösningar eller flexibla system nu kan du bygga en smidigare verksamhet som även fungerar bättre på lång sikt.

4. Färre kunder i din fysiska butik

Problem: Kunderna väljer att stanna hemma på grund av ovädret och ingen dyker upp i din affär.

Lösning:

  • Satsa på marknadsföring som fokuserar på produkter eller tjänster som är attraktiva just nu, till exempel att erbjuda hemleveranser, eller om du har varma kläder eller bekväma hemmalösningar eller liknande i sortimentet.
  • Se över möjligheten att komplettera med en webbshop som du kan marknadsföra lite extra när det är svårt att ta sig till dig (så länge du kan erbjuda hemleveranser av produkterna),
  • Skapa kampanjer för att locka kunder att boka nu och besöka dig senare, till exempel genom rabatterade presentkort.

Vänd det till din fördel: Genom att lyfta fram dina lösningar på ett kreativt sätt kan du positionera dig som företaget som alltid hittar en väg framåt – även när snön ligger djup.

5. Svårigheter att ta sig till arbetet själv eller för medarbetare

Problem: Du och ditt team har svårt att ta er till jobbet på grund av väglaget.
Lösning:

  • Om det är möjligt, låt anställda arbeta hemifrån eller utföra uppgifter som inte kräver fysisk närvaro.
  • Justera arbetstiderna för att undvika trafiktoppar och göra det lättare för alla att ta sig fram.
  • Säkerställ att det finns klara rutiner för frånvaro på grund av vädret, så att du kan planera för eventuella bortfall.
  • Utnyttja tiden till administrativa uppgifter som fakturering, planering av kampanjer eller utbildning. Om du använder dagen till förberedelser kan du snabbt komma igång med full kraft när snön smälter.
  • Kom ihåg att meddela kunder som kan beröras om ingen av er är på kontoret.

Vänd det till din fördel: Genom att visa omtanke om dina medarbetares säkerhet och anpassa verksamheten till omständigheterna kan du stärka teamkänslan och arbetsgivarvarumärket.

Hantera snöoväder som småföretag – 5 tips

  1. Håll kunder informerade: Genom tydlig och regelbunden kommunikation skapar du trygghet även i svåra situationer.
  2. Förbered verksamheten för vintern: Se över lager, logistik och tekniska lösningar innan problemen uppstår.
  3. Samarbeta med andra: Andra lokala företag kan vara nyckeln till gemensamma lösningar, som delade transporter eller tillfälliga samarbeten.
  4. Visa flexibilitet: Anpassa dig efter kundernas behov och hitta kreativa lösningar för att hålla verksamheten rullande.
  5. Hitta möjligheter i utmaningarna: Marknadsför produkter eller tjänster som hjälper kunder under snöovädret – det kan stärka din position på lång sikt.

Läs också: Få fler kunder – utan stora kostnader? Ja, det går!



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.