Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Snösmockorna är här – så kan du lösa utmaningarna (och vända det till din fördel!)

EBBA
Ebba Arnborg 20 november, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hantera snöoväder som småföretag

Försenade leveranser, inställda möten, svårigheter att nå kunder... Det är bara några av utmaningarna när vinterns snökaos drar in igen. Så här kan du hantera snöoväder som småföretag – och kanske till och med vända det till något positivt.

Årets första snöflingor hinner knappt nudda marken innan vi nås av uppmaningar att hålla oss inne för att vägarna knappt är farbara och kollektivtrafiken står still.... Men lugn! Med dessa tips och lösningar kan du hantera snöoväder som småföretag – och samtidigt visa dina kunder att du står stark även när snökaoset viner runt knuten och snösmockorna slår till.

Hantera snöoväder som småföretag – 5 vanliga problem och hur du löser dem

1. Försenade leveranser från dina leverantörer

Problem: Leveranser av material eller varor du behöver riskerar att bli försenade på grund av väglag eller trafikstörningar.

Lösning:

  • Håll nära kontakt med dina leverantörer och be om uppdateringar om leveransläget. Det visar att du tar ansvar för hela kedjan.
  • Bygg upp ett buffertlager av kritiska varor inför vintermånaderna för att minska sårbarheten.
  • Identifiera alternativa leverantörer som finns närmare eller har bättre logistiklösningar i vinterväder.

Vänd det till din fördel: Genom att kommunicera proaktivt med dina kunder kan du visa att du har kontroll, vilket stärker deras förtroende för dig. Dessutom kan en buffert hjälpa dig att snabbt leverera när dina konkurrenter har slut på varor.

2. Försenade leveranser från dig

Problem: Dina kunder riskerar att bli missnöjda när leveranser blir försenade.

Lösning:

  • Informera kunderna om förseningar så snart du märker att problemen uppstår. Transparens bygger förtroende och lojalitet.
  • Om möjligt, erbjud alternativa leveranslösningar, som att samarbeta med lokala transportföretag.
  • Belöna lojala kunder med en rabattkod eller ett erbjudande som tack för deras förståelse.

Vänd det till din fördel: Använd situationen för att skapa en känsla av att du värnar om dina kunder. Små gester som rabatter eller personlig kommunikation kan ge ett positivt intryck som varar längre än vintern.

3. Inställda möten och svårigheter att nå kunder

Problem: Du kan inte ta dig till möten eller kunder har svårt att ta sig till dig.

Lösning:

  • Håll kontakt med kunder och omboka till en annan dag så tidigt som möjligt. Kan du planera om och jobba på andra projekt under tiden?
  • Om möjligt – använd digitala mötesverktyg som Teams eller Zoom för att hålla möten på distans.
  • Se över att erbjuda möjligheten att handla online eller boka hemleveranser om du driver en fysisk butik.
  • Överväg möjligheten att låta kunder flytta fram behandlingar utan extra avgift, och se till att berätta om detta för kunderna. Skapa flexibla bokningssystem så att kunder enkelt kan ändra eller flytta sina möten.

Vänd det till din fördel: Genom att introducera digitala lösningar eller flexibla system nu kan du bygga en smidigare verksamhet som även fungerar bättre på lång sikt.

4. Färre kunder i din fysiska butik

Problem: Kunderna väljer att stanna hemma på grund av ovädret och ingen dyker upp i din affär.

Lösning:

  • Satsa på marknadsföring som fokuserar på produkter eller tjänster som är attraktiva just nu, till exempel att erbjuda hemleveranser, eller om du har varma kläder eller bekväma hemmalösningar eller liknande i sortimentet.
  • Se över möjligheten att komplettera med en webbshop som du kan marknadsföra lite extra när det är svårt att ta sig till dig (så länge du kan erbjuda hemleveranser av produkterna),
  • Skapa kampanjer för att locka kunder att boka nu och besöka dig senare, till exempel genom rabatterade presentkort.

Vänd det till din fördel: Genom att lyfta fram dina lösningar på ett kreativt sätt kan du positionera dig som företaget som alltid hittar en väg framåt – även när snön ligger djup.

5. Svårigheter att ta sig till arbetet själv eller för medarbetare

Problem: Du och ditt team har svårt att ta er till jobbet på grund av väglaget.
Lösning:

  • Om det är möjligt, låt anställda arbeta hemifrån eller utföra uppgifter som inte kräver fysisk närvaro.
  • Justera arbetstiderna för att undvika trafiktoppar och göra det lättare för alla att ta sig fram.
  • Säkerställ att det finns klara rutiner för frånvaro på grund av vädret, så att du kan planera för eventuella bortfall.
  • Utnyttja tiden till administrativa uppgifter som fakturering, planering av kampanjer eller utbildning. Om du använder dagen till förberedelser kan du snabbt komma igång med full kraft när snön smälter.
  • Kom ihåg att meddela kunder som kan beröras om ingen av er är på kontoret.

Vänd det till din fördel: Genom att visa omtanke om dina medarbetares säkerhet och anpassa verksamheten till omständigheterna kan du stärka teamkänslan och arbetsgivarvarumärket.

Hantera snöoväder som småföretag – 5 tips

  1. Håll kunder informerade: Genom tydlig och regelbunden kommunikation skapar du trygghet även i svåra situationer.
  2. Förbered verksamheten för vintern: Se över lager, logistik och tekniska lösningar innan problemen uppstår.
  3. Samarbeta med andra: Andra lokala företag kan vara nyckeln till gemensamma lösningar, som delade transporter eller tillfälliga samarbeten.
  4. Visa flexibilitet: Anpassa dig efter kundernas behov och hitta kreativa lösningar för att hålla verksamheten rullande.
  5. Hitta möjligheter i utmaningarna: Marknadsför produkter eller tjänster som hjälper kunder under snöovädret – det kan stärka din position på lång sikt.

Läs också: Få fler kunder – utan stora kostnader? Ja, det går!



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.