Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Här är framtidens betalsätt

17 oktober, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Betalsätten är många och det gäller att erbjuda rätt alternativ för kunderna. Foto: Getty Images

Kontanter, kort, Swish och iZettle – ja, betalsätten är i dag många och det gäller att erbjuda rätt alternativ för kunderna. Men vad måste du som företagare tänka på? Och hur ser framtidens betallösningar ut? Betalningsexperten Patrik Müller guidar dig rätt.

De senaste åren har en rad olika betalningssätt dykt upp. Kunderna halar inte längre fram bara kontanter utan är vana vid att kunna betala via flera andra sätt – både med kort och via sin telefon.

Allra vanligast är det ändå att konsumenter betalar med kortet i dag, berättar Patrik Müller, betalningsexpert på DIBS, som erbjuder digitala betallösningar.

[caption id="attachment_22202" align="alignright" width="150"]Patrick Müller, e-handelsexpert DIBS FOTO PRESSBILD Patrick Müller, e-handelsexpert DIBS
Foto: Pressbild[/caption]

– Kortbetalningar tar en större och större andel av alla transaktioner totalt sett och det beror mycket på att vi dels har vant oss vid att använda kort, dels kostar det inte konsumenter något i dag jämfört med förr.

I dag köper du en tidning för 20 kronor och betalar med kort. Det var inte möjligt förr när du då fick betala avgift. Så vi har vant oss av vid kontanter i större utsträckning.

I framtiden ser Patrik Müller att det finns flera spännande betallösningar, och utvecklingen av Swish är den som växer sig starkast:
– Swish är i dag svårt på Ica och Coop, det måste gå fort i de miljöerna. Det är också i de miljöerna som vi fostrar oss i nya betalsystem. Men får vi en blixtsnabb lösning, där vi kanske håller telefonen mot en läsare kan detta vara en framtidslösning.

En annan intressant lösning är MasterPass som är på väg ut i butik. Då lagras kortnummer och adressuppgifter i en elektronisk plånbok på nätet. Kunden anger bara sitt mobila bank-id vid köp.

En annan ny mobil betalningsmetod är Apple Pay som inte har lanserats i Norden ännu.
– Men många svenska butiker har terminaler som kan ta emot betalningar via Apple Pay så om det kommer en amerikansk eller brittisk kund kan de föra sin Apple Watch eller telefon mot terminalen och köpet går igenom.

Oavsett framtida lösningar spelar telefonen en avgörande roll, enligt Patrik Müller:
– Vi ser en intressant framtid redan de närmaste fem åren, då många nya lösningar kommer.

Blir vi ett helt kontantfritt samhälle då?
– Ja, frågan är bara när. Det finns olika bud för det. Niklas Arvidsson vid KTH som bland annat forskar inom detta har tidigarelagt datumet för det kontantfria samhället. Om 20 år har nämnts, men jag lägger egentligen inga aspekter på hur lång tid det kommer att ta. Det viktigaste när ens jobb är att sälja något, oavsett om man har en fysisk butik eller e-butik, är att så länge ens kunder vill och behöver använda kontanter, måste de också vara en del av ens verklighet. Riktar man sig till framför allt yngre, kanske du kan vara kontantlös redan i dag, men om du har äldre kunder bör du kanske inte främst fokusera på att införa Swish, utan snarare se till att ha en bra växelkassa.

Dela artikeln

Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.