Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Har du en uttalad Twitterstrategi för ditt företag eller bara kvittrar till till lite då och då

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 16 december, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Har du en bra Twitter strategi som del i din sociala mediamarknadsföring?



Lugn, de flesta företag har inte det, utan startar Twitterkonton utan en tanke på hur de ska kommunicera.

Jag läste nyligen en artikel, om Punkt SEs undersökning ”Svenskarna och Internet 2013” som visar att nästan en femtedel av svenskarna, 17 procent, använder Twitter. Det är en fördubbling jämfört med för två år sedan. Samma undersökning visar att Instagram används av nästan lika många, 15 procent.



Ju större företag ju sämre strategi kring Twitter. Här visar det sig att det är de små företagen och t o m enmansföretagarna som har övertaget. Men det är många enmansföretagare som twittrar om allt möjligt – och inte bara om sitt företagande och vad man löser för problem för kunder. Det är därför bättre att särskilja sitt privata twittrande med sitt företagstwittrande, tycker jag!



Men det finns de som tycker helt annorlunda, och tycker att man ska blanda. Frågan är ju egentligen – vad förväntar sig dina följare ska komma från dig? Jo, en del kan du faktiskt beskriva i din ”bio”, dina få meningar som beskriver ditt Twitterkonto, och som faktiskt lockar andra och gör att andra väljer att följa dina Tweets.





Det viktigaste målet för ett företag är att säkerställa att man överlever och skapar tillväxt. Och förstår att en viktig del i det är bygga upp ett intressant varumärke som gör att människor får förtroende för företaget och därmed vill följa av olika skäl. För att möjliggöra att ha kontakt med befintliga kunder och potentiella kunder och etablera en relation kan sociala medier vara mycket lönsamt för alla verksamheter som vill växa. Ett bra sätt att nå det målet är att använda att integrera sociala medier i sin externa kommunikation. Och det är här Twitter kommer in




Regelbundet twittra är A och O

Att regelbundet tweeta om ditt företag, och framför allt bjuda på tips, råd, kunskap, lite personliga reflektioner från företagets omvärld, dela andras affärsnyttiga tweets inom ditt företags område, är ett perfekt sätt att börja bygga ditt varumärke med hjälp av Twitter. 



Det är ett utmärkt sätt att fånga människors uppmärksamhet kring vad du och ditt företag är bra på och har att erbjuda. Men bör inte vara rena säljbudskap. Det är ett ”no-no”. Att retweeta (skicka vidare) kända personer och företags inlägg är det bästa sättet att börja bygga upp uppmärksamhet kring dig och ditt företag. Ha gärna som mål: Att bli ett intressant ”filter” och en person/företag som folk gärna följer, för att de inte själva hinner ”bevaka allt”. Att bli en ”influerare”. Låter kanske stort och svårnått men det är egentligen inte så svårt att nå inom ditt ”gebit” för man når snabbt ut i Twittervärlden bara man har en tydlig plan för vem man vill nå och varför.

Ett annat bra tips är att lägga in dina egna kommentarer kring ett retweetat inlägg inom parantes. Använd hashtags (#) kring viktiga sökord så att just dina tweets hittas när folk använder sökfunktionen i Twitter för att leta efter intressant innehåll som kanske trendar just nu.



Enligt Twitter, kan ett inlägg som inkluderar en hashtag följt av ett sökord dramatiskt öka populariteten kring ett inlägg. Genom att använda viktiga hashtags kan hjälpa företag i en konversation och samla alla de personer som är intresserad av det sökordet /ämnet vid det aktuella tillfället.

Tweeta och retweeta  




Att få dina egna tweets retweetade bör vara ett av dina primära mål. Tweets som har retweetats kan få en stor publik och uppmärksamhet, vilket starkt kan bidra till att ditt varumärke sprids. Så när du läser något som är relaterat till din verksamhet som du tycker är tillräckligt intressant att dela vidare (retweeta), se till att du inkluderar URL:en tillsammans med det inlägg. 



Enligt statistik är chansen att det är dubbelt så många som kommer att svara dig eller retweeta det du skrivit om om det ingår en länk till det som inlägget handlade om.



Verktyg för att Twittra

Om du beslutar dig för att använda Twitter som hjälp för att förstärka ditt företags kännedom till omvärlden är det viktigt att du loggar in på Twitter varje dag och engagerar dig med de som redan valt att följa dig eller ditt företag på Twitter. Det finns flera bra verktyg för att enkelt följa vad som trendar inom dina områden, vad de som du följer skriver, vad de som följer dig tycker, tänker och retweetar.  Testa några och se vilket som passar dig bäst. T ex




Båda kan du logga in till via datorn, ipad eller de har också bra app:ar. Dessutom har ju Twitter egna appar båda för smartphones eller läsplattor också. Twitter har också en jättebra kom igång guide på sin webbplats som förklarar alla uttryck och hur man kommer igång. Läs mer härSkapa förtroende

Skapa förtroende kring dig och ditt företag genom att alltid publicera innehåll av hög kvalitet, det är superviktigt för ditt företagstwittrande. Att använda Twitter och integrera Twitter som en del i ditt företags sociala media strategi har visat sig vara mycket effektivt och affärsnyttigt. Dock är det alltid viktigt att ha koll på vem det är du skriver för, vem är din målgrupp, och är den Twittermogen 



Att marknadsföra tweets som du vet kommer att uppskattas i din omvärld kan bli den perfekta starten för att börja få ett antal följare och bli populär att följa. Ha också din Twitter profil länkad direkt till ditt företags webbplats och blogg kan också bidra till att du får mer uppmärksamhet och större intresse för ditt företags verksamhet.

Att ha ett antal trovärdiga följare och under kan vara till stor hjälp för att föra ut intressanta nyheter. Positiva kommentarer om ditt arbete kommer garanterat att bidra till att fler potentiella kunder börja skapa ett förtroende för dig. Om trovärdiga rekommendationer kring dig, dina tjänster eller produkter kommer defintivt att stärka dina kort.



Men det gäller också att ha en trovärdig och professionell webbplats annars finns risk att trovärdigheten får sig en törn. M a o räcker det inte att vara duktig på att föra ut din kompetens och ditt företags varumärke i Twitter. Det är bara en del i en övergripande Inbound marketing strategi, men det är ett lätt socialt medium att komma igång med och får också snabbt uppmärksamhet.

Det är också bra att följa t ex Twitter själva på Twitter och företag och personer du själv gillar, har som förebilder eller som du tycker skriver intressanta saker, dels för att lära dig själv men också att dela vidare till din målgrupp.



Lycka till så ses vi i Twitterrymnden:

Följ gärna mig på @annicathorberg eller @inboundsthlm så lovar jag att höra av mig tillbaka.



 



PS Du kan också ladda ner mitt whitepaper Twitter för företag 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.