Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Har du koll på avtalen – din bästa försäkring?

2 augusti, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Hyresavtal, anställningsavtal, kompanjonavtal. Avtal och legala dokument är sällan högst upp på prioriteringslistan för Sveriges småföretagare. Men de kan vara din allra bästa försäkring. Här får du hjälp med fyra vanliga dokument.1. Kompanjonavtal

Alla företag med flera delägare bör ha ett kompanjonavtal. Ni kan aldrig vara säkra på att ert samarbete kommer att löpa problemfritt. En tvist mellan kompanjoner som känner och litar på varandra kan dessutom äventyra vänskapen.
Det första steget i att upprätta ett kompanjonavtal är att sätta er ner och diskutera hur ni individuellt ser på det gemensamma företaget. Många frågor kan tyckas vara petitesser, men kan lätt leda till irritation och konflikter längre fram. Diskutera därför dessa frågor noggrant redan från början.
  • Framtiden. På vilken sikt ska samarbetet bedrivas? Kanske anser en av er att företaget ska byggas upp och säljas inom fem år, medan den andra ser samarbetet på mycket längre sikt.
  • Arbetsfördelning. Hur ska arbetet bedrivas och vad har respektive kompanjon för ansvarsområde och arbetsuppgifter?
  • Lön. En fråga som måste redas ut från början är hur stor lön ni vill ta ut, och om det ska vara lika ersättning för alla delägare? Skall ni ta ut lön redan från start eller skall ni vänta tills att företaget går med vinst?
  • Arbetstider. Det är viktigt att ni har en gemensam uppfattning om hur stor arbetsinsatsen ska vara.
  • Vem beslutar om vad? Ska ni ha en styrelse som fattar besluten i företaget, och vilka ska ingå i den? Vem ska vara vd i ert bolag, och hur stora beslut kan en delägare ta utan att rådfråga de andra? Red ut alla småfrågor som har att göra med beslutsfattande, det handlar om företagets framtid.

Ni ska också bestämma vad som gäller vid oförutsedda händelser. När man startar ett företag måste man alltid vara beredd på det värsta. Diskutera hur ni ska agera om:
  • Någon blir långtidssjuk
  • En delägare avlider
  • En av er vill sälja sin del av företaget
  • En delägare får personliga ekonomiska problem
  • Någon av er skiljer sig
Hyresavtal

Hyran är tillsammans med löner en av de stora kostnaderna för ett företag. Det är viktigt att du håller koll på den kostnaden, och på dina rättigheter.
Tänk på att hyresvärden har skrivit 100-tals hyreskontrakt tidigare. Ta därför hjälp av någon som kan gå igenom kontraktet och förklara de olika delarna för dig. Det är inte bara hyran som regleras i kontraktet, utan även saker som:
  • Hur starkt ditt besittningsskydd är.
  • Vilken verksamhet du har rätt att bedriva i lokalen.
  • Hur underhållsansvaret ser ut. Var slutar ditt ansvar och var börjar hyresvärdens?
  • Vilka hyreshöjningar värden har rätt att göra.
  • Hur länge kontraktet gäller, och hur villkoren för uppsägning ser ut.
Standardkontrakt

Vare sig de säljer varor eller tjänster har de allra flesta företag någon slags kontraktsmall som de följer. Så länge du är sams med dina leverantörer och kunder behöver du knappt kasta ett öga på kontrakten. Men när något går fel, och en tvist uppstår, är det desto viktigare att du vet vilka rättigheter och skyldigheter du har.
Som småföretagare har du sällan varken tid eller pengar att skicka iväg alla avtal till en affärsjurist, men det är en bra idé att låta någon titta på dina standardkontrakt, så att dina intressen är tillgodosedda.
Det finns två delar av ditt standardavtal som det ofta är extra viktigt att vara noggrann med:
  • Bestämmelserna som rör dröjsmål och fel. Vilka garantier lämnar du, vilket ansvar har du om det är fel på varan du säljer, eller om varan används av kunden på fel sätt, och på vilket sätt kan du bli ansvarig om du levererar för sent?
  • Det är också viktigt att klargöra möjligheten att förändra ditt varusortiment och förutsättningarna att justera priset för varan. Att höja priset under ett avtals löptid kan vara nödvändigt om du själv drabbas av höjda kostnader.

När du gått igenom dina allmänna villkor, och är säker på att allt är korrekt reglerat, kan du tryggt göra de ändringar som behövs från affär till affär. Men tänk på att det är minst lika angeläget att gå igenom andras avtal, exempelvis när du gör inköp.

Anställningsavtal

Enligt lag måste du upprätta ett anställningsavtal mellan ditt företag och dina anställda. Annars kan du bli skadeståndsskyldig. Men det finns en rad andra problem som kan inträffa om du inte är tydlig i anställningsavtalet. Det kan bli tvister om allt från anställningsformen till arbetstiderna. Exempelvis kan arbetstagaren lätt hävda att han har en tillsvidareanställning om ni inte angett något annat.
Det är också viktigt att noga ange vilka arbetsuppgifter som kommer med anställningen. Det gäller att precisera vad som gäller, men det ligger också en risk i att vara för detaljerad. Om du till exempel anger att den anställde ska arbeta på ett visst kontor, kan det bli svårt den dagen du vill göra en omplacering.
Så tänk noga igenom saker som arbetstider, placering och arbetsuppgifter. Det kommer att löna sig när du senare vill göra omstruktureringar.

Här är några viktiga punkter i ett anställningsavtal:
  • Befattning och arbetsbeskrivning. Använd arbetsbeskrivningen för att tala om vad du förväntar sig av arbetstagaren. Förklara arbetsuppgifter, ansvar, målsättningar och arbetsmetoder.
  • Arbetsmiljödelegering. Om du anställer en chef eller en arbetsledare, är det väldigt viktigt att du också upprättar en arbetsmiljödelegering, som anger vem som är ansvarig för vad. Om en olycka skulle inträffa på arbetsplatsen, och du inte har en arbetsmiljödelegering, är du som vd eller ägare personligt ansvarig.
  • Anställningsform. Handlar det om en provanställning, tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning?
  • Placering. Var ska arbetstagaren arbeta? Kanske finns det flera kontor i företaget.
  • Lön och övertidsersättning
  • Semester. Lagstadgad semester är 25 semesterdagar per år.
  • Pensionsförmåner och andra förmåner.
  • Konkurrensklausul/sekretessavtal. I vissa fall kan det vara aktuellt med en konkurrensklausul och/eller ett sekretessavtal. Syftet är att skydda ditt företag från att den anställde ska gå till en ny arbetsgivare med information som kan skada din verksamhet.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



AI

Varför jag inte använder AI!

Wow, wow, wow.. Lugn! Andas. Läs nu hela inlägget innan du kastar dig på prompt-knappen och lämnar en opersonlig men välformulerad kommentar!

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 12 november, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 2 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att AI är en del av ett teknologiskt skifte som vi högst troligen inte ens har har börjat förstå än. Och jag uppmuntrar alla mina kollegor att nyttja olika sätt att förstärka och effektivisera sitt jobb. 

Men, jag är personligen emot att använda det i kommunikation.

Jag tror att när jag kollar på mina barnbarn i framtiden så kommer jag anse att dom har ett kommunikationshandikapp. Att deras känsla för att vara lugna i konflikter är starkt begränsad. Att deras sätt att inspirera, förklara och motivera i egna ord känns lite tomt.

Och eftersom dom och alla andra troligen kommer spöa mig i det mesta, så är kommunikation ett av få områden jag tror att jag verkligen behöver behärska.

Lär dig prata med människor – en superskill!

Om jag vill bygga någonting riktigt stort så behöver jag lära mig att prata med människor, att formulera mig på rätt sätt. Jag behöver känna in ett rum, och jag behöver kunna hitta var gränserna går. Dels för att driva uppmärksamhet, men framförallt för att få kollegor, kunder och leverantörer runtomkring mig med på samma resa som jag tror på.

(Min i särklass finaste komplimang någonsin är en gammal kollega som tog in mig som extern VD under en period med motiveringen 'När du går in i ett rum och ger dåliga nyheter så är alla glada, när jag går in och ger bra nyheter så slutar det ändå med att alla blir sura)

Att skriva här på Linkedin är ett sätt att lära sig. Att spela in podd ett annat. Att skriva mail är ett tredje. Att berätta sagor för mina barn och deras vänner ett fjärde. Att stå på scen ett femte. Skriva, skriva, skriva, prata, prata, prata. 

Det är så lätt att låta AI ta över tänkandet, känslan och oron. Och jag tror att det är fel väg. AI kan bli mycket, men det ska inte vara vårt språk.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.