Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Har du koll på avtalen – din bästa försäkring?

2 augusti, 2012 5 minuters läsning
Hyresavtal, anställningsavtal, kompanjonavtal. Avtal och legala dokument är sällan högst upp på prioriteringslistan för Sveriges småföretagare. Men de kan vara din allra bästa försäkring. Här får du hjälp med fyra vanliga dokument.1. Kompanjonavtal

Alla företag med flera delägare bör ha ett kompanjonavtal. Ni kan aldrig vara säkra på att ert samarbete kommer att löpa problemfritt. En tvist mellan kompanjoner som känner och litar på varandra kan dessutom äventyra vänskapen.
Det första steget i att upprätta ett kompanjonavtal är att sätta er ner och diskutera hur ni individuellt ser på det gemensamma företaget. Många frågor kan tyckas vara petitesser, men kan lätt leda till irritation och konflikter längre fram. Diskutera därför dessa frågor noggrant redan från början.
  • Framtiden. På vilken sikt ska samarbetet bedrivas? Kanske anser en av er att företaget ska byggas upp och säljas inom fem år, medan den andra ser samarbetet på mycket längre sikt.
  • Arbetsfördelning. Hur ska arbetet bedrivas och vad har respektive kompanjon för ansvarsområde och arbetsuppgifter?
  • Lön. En fråga som måste redas ut från början är hur stor lön ni vill ta ut, och om det ska vara lika ersättning för alla delägare? Skall ni ta ut lön redan från start eller skall ni vänta tills att företaget går med vinst?
  • Arbetstider. Det är viktigt att ni har en gemensam uppfattning om hur stor arbetsinsatsen ska vara.
  • Vem beslutar om vad? Ska ni ha en styrelse som fattar besluten i företaget, och vilka ska ingå i den? Vem ska vara vd i ert bolag, och hur stora beslut kan en delägare ta utan att rådfråga de andra? Red ut alla småfrågor som har att göra med beslutsfattande, det handlar om företagets framtid.

Ni ska också bestämma vad som gäller vid oförutsedda händelser. När man startar ett företag måste man alltid vara beredd på det värsta. Diskutera hur ni ska agera om:
  • Någon blir långtidssjuk
  • En delägare avlider
  • En av er vill sälja sin del av företaget
  • En delägare får personliga ekonomiska problem
  • Någon av er skiljer sig
Hyresavtal

Hyran är tillsammans med löner en av de stora kostnaderna för ett företag. Det är viktigt att du håller koll på den kostnaden, och på dina rättigheter.
Tänk på att hyresvärden har skrivit 100-tals hyreskontrakt tidigare. Ta därför hjälp av någon som kan gå igenom kontraktet och förklara de olika delarna för dig. Det är inte bara hyran som regleras i kontraktet, utan även saker som:
  • Hur starkt ditt besittningsskydd är.
  • Vilken verksamhet du har rätt att bedriva i lokalen.
  • Hur underhållsansvaret ser ut. Var slutar ditt ansvar och var börjar hyresvärdens?
  • Vilka hyreshöjningar värden har rätt att göra.
  • Hur länge kontraktet gäller, och hur villkoren för uppsägning ser ut.
Standardkontrakt

Vare sig de säljer varor eller tjänster har de allra flesta företag någon slags kontraktsmall som de följer. Så länge du är sams med dina leverantörer och kunder behöver du knappt kasta ett öga på kontrakten. Men när något går fel, och en tvist uppstår, är det desto viktigare att du vet vilka rättigheter och skyldigheter du har.
Som småföretagare har du sällan varken tid eller pengar att skicka iväg alla avtal till en affärsjurist, men det är en bra idé att låta någon titta på dina standardkontrakt, så att dina intressen är tillgodosedda.
Det finns två delar av ditt standardavtal som det ofta är extra viktigt att vara noggrann med:
  • Bestämmelserna som rör dröjsmål och fel. Vilka garantier lämnar du, vilket ansvar har du om det är fel på varan du säljer, eller om varan används av kunden på fel sätt, och på vilket sätt kan du bli ansvarig om du levererar för sent?
  • Det är också viktigt att klargöra möjligheten att förändra ditt varusortiment och förutsättningarna att justera priset för varan. Att höja priset under ett avtals löptid kan vara nödvändigt om du själv drabbas av höjda kostnader.

När du gått igenom dina allmänna villkor, och är säker på att allt är korrekt reglerat, kan du tryggt göra de ändringar som behövs från affär till affär. Men tänk på att det är minst lika angeläget att gå igenom andras avtal, exempelvis när du gör inköp.

Anställningsavtal

Enligt lag måste du upprätta ett anställningsavtal mellan ditt företag och dina anställda. Annars kan du bli skadeståndsskyldig. Men det finns en rad andra problem som kan inträffa om du inte är tydlig i anställningsavtalet. Det kan bli tvister om allt från anställningsformen till arbetstiderna. Exempelvis kan arbetstagaren lätt hävda att han har en tillsvidareanställning om ni inte angett något annat.
Det är också viktigt att noga ange vilka arbetsuppgifter som kommer med anställningen. Det gäller att precisera vad som gäller, men det ligger också en risk i att vara för detaljerad. Om du till exempel anger att den anställde ska arbeta på ett visst kontor, kan det bli svårt den dagen du vill göra en omplacering.
Så tänk noga igenom saker som arbetstider, placering och arbetsuppgifter. Det kommer att löna sig när du senare vill göra omstruktureringar.

Här är några viktiga punkter i ett anställningsavtal:
  • Befattning och arbetsbeskrivning. Använd arbetsbeskrivningen för att tala om vad du förväntar sig av arbetstagaren. Förklara arbetsuppgifter, ansvar, målsättningar och arbetsmetoder.
  • Arbetsmiljödelegering. Om du anställer en chef eller en arbetsledare, är det väldigt viktigt att du också upprättar en arbetsmiljödelegering, som anger vem som är ansvarig för vad. Om en olycka skulle inträffa på arbetsplatsen, och du inte har en arbetsmiljödelegering, är du som vd eller ägare personligt ansvarig.
  • Anställningsform. Handlar det om en provanställning, tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning?
  • Placering. Var ska arbetstagaren arbeta? Kanske finns det flera kontor i företaget.
  • Lön och övertidsersättning
  • Semester. Lagstadgad semester är 25 semesterdagar per år.
  • Pensionsförmåner och andra förmåner.
  • Konkurrensklausul/sekretessavtal. I vissa fall kan det vara aktuellt med en konkurrensklausul och/eller ett sekretessavtal. Syftet är att skydda ditt företag från att den anställde ska gå till en ny arbetsgivare med information som kan skada din verksamhet.

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.