Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Här var det kraftsamling mot fakturaskojarna

9 december, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Svenska småföretagare luras på 1,2 miljarder av fakturaskojarna. Den uppskattningen gjordes vid ett seminarium, som var en kraftsamling kring problemen med bluffakturor. Läs här om seminariedeltagarnas förslag för att få stopp på skojeriet.

- Vi kallar det för bluff och skoj, men det är kriminalitet. Många politiker tar det inte på allvar.

Det sa Elisabeth Thand-Ringqvist, VD på Företagarna, när hon tillsammans med Dag Klackenberg, VD Svensk Handel, öppnade torsdagens seminarium på Nalen i Stockholm.

Per Geijer, som tagit över som säkerhetschef på Svensk Handel efter Dick Malmlund, berättade hur de arbetar med sin Varningslista, som nu finns som app för både Ipone och Android:

- Det handlar om distansförsäljning med oseriösa metoder. Vi får in klagomål, och när vi fått in tillräckligt mycket bevis på att det är ett bolag som satt metoden i system diskuterar vi om de ska upp på listan eller inte. Det ska inte handla om enskilda säljare, och vi håller rätt hårt i publiceringen för att undvika t ex smutskastning.

Svensk Handel ska nu utvidga samarbetet med övriga organisationer inom Svenskt Näringsliv.

 - Risken att åka fast måste öka för busarna. Idag är det väldigt få som åker fast och lagförs, sa Per Geijer.

Den bilden förstärks av it-experten Peter Forsman. Till vardags är han abuseansvarig på .SE, alltså stiftelsen som har hand om den svenska toppdomänen. På sin fritid kartlägger han skojare på sin blogg Internetsweden.

Till seminariet hade han kartlagt företagen på Varningslistan, och konstaterar att i stort sett alla passar in i fem olika grupperingar:

- Företagsnamn och målvakter byts, men bakom står samma personer både vid telefonskoj och brevskoj. Vissa företag gör massutskick på 100 000 brev åt gången och tjänar grova pengar på att en liten del av dem svarar.
POLISEN
Förundersökningsledarna Jan Olsson och Björn Seeth på Citypolisens bedrägerisamordning bekräftar bilden av bluffakturorna som ett samhällsproblem:

- En anmälan skickas till platsen för företagets säte. Vi utreder alltså bara Stockholmsföretag själva. Det finns 21 polismyndigheter, och ingen samordning. Jag kan tex inte se vad som händer i Uppsala, säger Jan Olsson.

- Vi måste belysa att det är ett samhällsproblem, en gigantisk organiserad brottslighet, menar Jan Olsson. Det kanske inte ska utredas på lokala polisstationer, utan på riks- eller åtminstone länsnivå. - Det räcker med den lagstiftning som finns, egentligen. Det måste bara lyftas upp på ett nationellt plan. Det måste finnas en politisk vilja.

- Ge mig 2000 man så ska jag utrota det här. På sex månader är jag klar, säger Jan Olsson tvärsäkert.

JURIDIKEN
Både Anders Thelin, jurist på Svensk Handel, och Lars Nordfors, chef för Företagarnas rådgivning, pratade om bluffakturor ur ett juridiskt perspektiv. Båda bekräftade också bluffaktureproblemets omfattning:

– Ta det som bevis på att det vi säger är sant, kommenterade Anders Thelin med adress åt politikerhållet.

Marknadsföringslagen, Aavtalslagen och brottsbalken kan alla tillämpas på blufföretagen. Men allt är sällan solklart.

- Det är en missuppfattning att man kan hitta en objektiv sanning, menade Thelin. Det är inte fult att göra bra affärer. Behövs det nya lagar? Ofta är det tillämpningen det hänger på.

Anders Thelin konstaterade att systemet är uppbyggt för företag som sköter sig. Man får inte stoppa seriös i telefonförsäljning , menade han.

– Jag tycker man ska titta på ångervecka och ändrad kreditupplysningslag, säger han. Om ändringar är rätt väg att gå är han dock osäker på själv.

Hans råd till drabbade är att vägra betala och att söka juridisk hjälp.

Lars Nordfors på Företagarna berättade att de uppvaktat justitiedepartementet i frågan, och nu också fått sin kongress uppdrag att presentera vad de gjort i frågorna. 70 000 småföretag är medlemmar, och kan dra nytta av Företagarnas juridiska rådgivning:

- Ta fram en policy i företaget om hur fakturor och telefonsamtal ska hanteras, uppmanade han företagen.

I den avslutande paneldebatten deltog Håkan Meurling på Datainspektionen, Roland Sigbladh på UC, Mikael Necke på Kronofogden och Anders Andersson på Driva Eget.

Både Sigbladh och Necke menade att få blufföretag vänder sig till Kronofogden. Skulle de göra det har man möjlighet att ansöka om rättelse.
- Vi har hittills fått 58 ansökningar om rättelse, berättade Mikael Necke.

Var kreditupplysningsbranschen står i frågan om en ändrad kreditupplysningslag, där ansökningar om betalningsföreläggande döljs, var tydligt:

- Vår roll är att hjälpa svenska företag med bra beslutsunderlag och relevant info för att fatta bra affärsbeslut, sade Roland Sigbladh. Vi registrerar ett par hundra tusen sådana varje år, och kanske 50-100 kan anses vara tveksamma och komma från blufföretagen.

På Datainspektionen övervakar man inkassoföretagen, och de som bryter mot god inkassosed kan bli av med sina tilståndan:

- Vi har 220 tillstånd och  99,9 procent av dem är seriösa. Det finns ett par som lever på gränsen, och de hårdbevakar vi. Ett av dem förlorar tillståndet i morgon, sa Håkan Meuling. 

- Ni som råkar ut för inkassokrav, kolla inkassobolagets namn på vår hemsida under rubriken gällande tillstånd. Finns de där, ta kontakt med oss, uppmanade han.

- Lagen omfattar också egeninkasso som inte kräver tillstånd, men vi har tillsyn även där. De får vi polisanmäla.
POLITIKEN
Gustav Gellerbrant, politisk sakkunnig på justitiedepartementet och som jobbar för justitieministern med bland annat dessa frågor, var med under dagen:

– Vi delar synen på att det är ett jätteproblem och är angelägna om att hitta en lösning, sade han. Departementets uppfattning var dock att det samlade intrycket från näringslivet var negativt vad gäller förslag som ångervecka och ändrad kreditupplysningslag.

Istället menade Gustav Gellerbrant att lösningen ligger i att olika samhällsaktörer, både från upplysningsbranschen, poliser, politiker, och organisationer som Svensk handel, jobbar mot problematiken tillsammans. Kunskap är ofta den bästa lösningen.

Han såg ingen direk lösning på problemet:

- Finns det någon som har en universallösning, kom till mig, avslutade han.

- Du vill alltså att alla andra ska ha lösningar, men Justitiedepartementet kan inte ens tillsätta en utredning, kontrade Anders Andersson.

- Man måste ha en idé, en lösning man ska tro på, om man ska tillsätta en utredning, svarade Gellerbrant.

Läs här Anders Anderssons kommentar.


Här är ett inslag från TV4 om seminariet.



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.