Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Här var det kraftsamling mot fakturaskojarna

9 december, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Svenska småföretagare luras på 1,2 miljarder av fakturaskojarna. Den uppskattningen gjordes vid ett seminarium, som var en kraftsamling kring problemen med bluffakturor. Läs här om seminariedeltagarnas förslag för att få stopp på skojeriet.

- Vi kallar det för bluff och skoj, men det är kriminalitet. Många politiker tar det inte på allvar.

Det sa Elisabeth Thand-Ringqvist, VD på Företagarna, när hon tillsammans med Dag Klackenberg, VD Svensk Handel, öppnade torsdagens seminarium på Nalen i Stockholm.

Per Geijer, som tagit över som säkerhetschef på Svensk Handel efter Dick Malmlund, berättade hur de arbetar med sin Varningslista, som nu finns som app för både Ipone och Android:

- Det handlar om distansförsäljning med oseriösa metoder. Vi får in klagomål, och när vi fått in tillräckligt mycket bevis på att det är ett bolag som satt metoden i system diskuterar vi om de ska upp på listan eller inte. Det ska inte handla om enskilda säljare, och vi håller rätt hårt i publiceringen för att undvika t ex smutskastning.

Svensk Handel ska nu utvidga samarbetet med övriga organisationer inom Svenskt Näringsliv.

 - Risken att åka fast måste öka för busarna. Idag är det väldigt få som åker fast och lagförs, sa Per Geijer.

Den bilden förstärks av it-experten Peter Forsman. Till vardags är han abuseansvarig på .SE, alltså stiftelsen som har hand om den svenska toppdomänen. På sin fritid kartlägger han skojare på sin blogg Internetsweden.

Till seminariet hade han kartlagt företagen på Varningslistan, och konstaterar att i stort sett alla passar in i fem olika grupperingar:

- Företagsnamn och målvakter byts, men bakom står samma personer både vid telefonskoj och brevskoj. Vissa företag gör massutskick på 100 000 brev åt gången och tjänar grova pengar på att en liten del av dem svarar.
POLISEN
Förundersökningsledarna Jan Olsson och Björn Seeth på Citypolisens bedrägerisamordning bekräftar bilden av bluffakturorna som ett samhällsproblem:

- En anmälan skickas till platsen för företagets säte. Vi utreder alltså bara Stockholmsföretag själva. Det finns 21 polismyndigheter, och ingen samordning. Jag kan tex inte se vad som händer i Uppsala, säger Jan Olsson.

- Vi måste belysa att det är ett samhällsproblem, en gigantisk organiserad brottslighet, menar Jan Olsson. Det kanske inte ska utredas på lokala polisstationer, utan på riks- eller åtminstone länsnivå. - Det räcker med den lagstiftning som finns, egentligen. Det måste bara lyftas upp på ett nationellt plan. Det måste finnas en politisk vilja.

- Ge mig 2000 man så ska jag utrota det här. På sex månader är jag klar, säger Jan Olsson tvärsäkert.

JURIDIKEN
Både Anders Thelin, jurist på Svensk Handel, och Lars Nordfors, chef för Företagarnas rådgivning, pratade om bluffakturor ur ett juridiskt perspektiv. Båda bekräftade också bluffaktureproblemets omfattning:

– Ta det som bevis på att det vi säger är sant, kommenterade Anders Thelin med adress åt politikerhållet.

Marknadsföringslagen, Aavtalslagen och brottsbalken kan alla tillämpas på blufföretagen. Men allt är sällan solklart.

- Det är en missuppfattning att man kan hitta en objektiv sanning, menade Thelin. Det är inte fult att göra bra affärer. Behövs det nya lagar? Ofta är det tillämpningen det hänger på.

Anders Thelin konstaterade att systemet är uppbyggt för företag som sköter sig. Man får inte stoppa seriös i telefonförsäljning , menade han.

– Jag tycker man ska titta på ångervecka och ändrad kreditupplysningslag, säger han. Om ändringar är rätt väg att gå är han dock osäker på själv.

Hans råd till drabbade är att vägra betala och att söka juridisk hjälp.

Lars Nordfors på Företagarna berättade att de uppvaktat justitiedepartementet i frågan, och nu också fått sin kongress uppdrag att presentera vad de gjort i frågorna. 70 000 småföretag är medlemmar, och kan dra nytta av Företagarnas juridiska rådgivning:

- Ta fram en policy i företaget om hur fakturor och telefonsamtal ska hanteras, uppmanade han företagen.

I den avslutande paneldebatten deltog Håkan Meurling på Datainspektionen, Roland Sigbladh på UC, Mikael Necke på Kronofogden och Anders Andersson på Driva Eget.

Både Sigbladh och Necke menade att få blufföretag vänder sig till Kronofogden. Skulle de göra det har man möjlighet att ansöka om rättelse.
- Vi har hittills fått 58 ansökningar om rättelse, berättade Mikael Necke.

Var kreditupplysningsbranschen står i frågan om en ändrad kreditupplysningslag, där ansökningar om betalningsföreläggande döljs, var tydligt:

- Vår roll är att hjälpa svenska företag med bra beslutsunderlag och relevant info för att fatta bra affärsbeslut, sade Roland Sigbladh. Vi registrerar ett par hundra tusen sådana varje år, och kanske 50-100 kan anses vara tveksamma och komma från blufföretagen.

På Datainspektionen övervakar man inkassoföretagen, och de som bryter mot god inkassosed kan bli av med sina tilståndan:

- Vi har 220 tillstånd och  99,9 procent av dem är seriösa. Det finns ett par som lever på gränsen, och de hårdbevakar vi. Ett av dem förlorar tillståndet i morgon, sa Håkan Meuling. 

- Ni som råkar ut för inkassokrav, kolla inkassobolagets namn på vår hemsida under rubriken gällande tillstånd. Finns de där, ta kontakt med oss, uppmanade han.

- Lagen omfattar också egeninkasso som inte kräver tillstånd, men vi har tillsyn även där. De får vi polisanmäla.
POLITIKEN
Gustav Gellerbrant, politisk sakkunnig på justitiedepartementet och som jobbar för justitieministern med bland annat dessa frågor, var med under dagen:

– Vi delar synen på att det är ett jätteproblem och är angelägna om att hitta en lösning, sade han. Departementets uppfattning var dock att det samlade intrycket från näringslivet var negativt vad gäller förslag som ångervecka och ändrad kreditupplysningslag.

Istället menade Gustav Gellerbrant att lösningen ligger i att olika samhällsaktörer, både från upplysningsbranschen, poliser, politiker, och organisationer som Svensk handel, jobbar mot problematiken tillsammans. Kunskap är ofta den bästa lösningen.

Han såg ingen direk lösning på problemet:

- Finns det någon som har en universallösning, kom till mig, avslutade han.

- Du vill alltså att alla andra ska ha lösningar, men Justitiedepartementet kan inte ens tillsätta en utredning, kontrade Anders Andersson.

- Man måste ha en idé, en lösning man ska tro på, om man ska tillsätta en utredning, svarade Gellerbrant.

Läs här Anders Anderssons kommentar.


Här är ett inslag från TV4 om seminariet.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.