Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Helena viker inte ner sig

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 25 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning

Foto: Helena Skåntorp är van vid motgångar.

Helena Skåntorp är ovillig att stå i rampljuset till vardags, men helt orädd när det blåser hårt på toppen.– Då viker jag inte ner mig, säger vd:n på Lernia.För vad är väl tuffa tider på jobbet när man redan varit med om det svåraste i livet?

Barn till föräldrar som leder företag tenderar att antingen avskräckas helt eller bli peppade att följa i deras spår.

För Helena Skåntorp skulle man kunna tänka att det första alternativet låg närmast till hands. Hennes pappa, Pär Skåntorp, blev som dåvarande vd på börsnoterade företaget Kebo indragen i Fermentaaffären på 80-talet och föremål för polisutredning.

– Jag minns hur telefonen ringde om nätterna. Men pappa blev helt frikänd tack vare att han hade klivit ur Fermenta styrelse tidigt i protest. Han hade bra koll på vad som hade hänt. Och det jag lärde mig av honom då är att så länge du agerar på ett sätt som gör att du kan titta dig själv i spegeln, då är det lugnt. Det har jag som moralisk måttstock. Man ska kunna stå för det man gör.

Helena har ett väldigt brokigt cv. Efter att ha pluggat på Stockholms Universitet började hon på revisionsbyrån Öhrlings, numera PWC, vilket hon varvade med att undervisa på Handelshögskolan.

Vidare till IT-bolaget Sterling Software för att sedan göra ett tvärt kast till Arla – och därefter Lantmännen Invest. Så tvärt kast igen – till tv. Först produktionsbolaget Jarowskij, därefter Canal+. Efter det till bostadssektorn och SBC.

Därefter bestämde hon sig för att trappa ner och bli styrelseproffs med uppdrag som Mekonomen och Lernia bland annat. Bara för att 2011 bli ombedd att gå från styrelseledamot till vd och koncernchef för Lernia. Det statliga utbildnings- och bemanningsföretaget har idag runt 5 500 anställda och tre miljarder i omsättning …

Helena skrattar. Trappa ner? Nej, det blev ju inte riktigt så. Hon har hela tiden landat på den ena toppositionen efter den andra.

Snacket om att kvinnor avböjer höga chefsposter bara för att kunna ha ett familjeliv känner Helena inte igen i verkligheten. Varken hos sig själv eller andra.

– Jag har jobbat oerhört hårt under alla mina småbarnsår och jag vet inte en enda annan kvinna som tackat nej till ett toppjobb av familjeskäl. Jag tror att det snarare handlar om att män väljer män, säger hon.

Hennes år som småbarnsförälder blev minst sagt speciella. När hon kom till Jarowskij gjorde företaget stora förluster. Som vd fick hon vara med och säga upp större delen av personalen.

– Jag tror vi sa upp nästan nio av tio. Det var jättetufft. Den erfarenheten har präglat mig i så många dimensioner. Jag sa att jag finns i köket varje tisdag klockan 10, oavsett vad, så att medarbetarna skulle kunna prata med mig. Man får försöka hantera de här situationerna med en enorm mänsklig respekt. Den dagen jag inte tycker att det är obehagligt att säga upp personal, då är jag en robot.

Men samtidigt som det var pressat på jobbet var det om möjligt ännu värre på hemmafronten.

– När jag väntade mitt andra barn fick vi veta att det var väldigt svårt skadat och aldrig skulle kunna överleva. Vi fick göra abort i vecka 24, han dog i min famn. Det var fruktansvärt.

Helena blev snabbt gravid igen. Men innan dottern Johannas födelse lämnade maken familjen.

I efterhand kan Helena se att den svåra tiden bidrar till att hon faktiskt är beredd att ta all motigt som man som chef får vara beredd på. Hon har ju redan varit med om det värsta. Men det fick henne också att bli ännu bättre på att njuta av det lilla i vardagen.

Det fina, trots allt, med åren på Jarowskij, var att de lyckades vända företaget från konkursmässigt till starkt. De gjorde en bra femårsplan som de lyckades leverera.

Nästa jobb skulle sluta helt annorlunda. Som vice vd på Canal + fick hon sparken och fick gå på dagen efter mindre än ett år på företaget.

– Det var helt absurt. Jag blev kallad till möte på Grand Hotel. Allt var så bra – alla resultat, allt. Men vd och jag fick sparken när de att nya ägarna ville tillsätta sina egna chefer. Det var jobbigt att gå tillbaka till kontoret och hämta sina saker och samtidigt möta medarbetarna, säger Helena.

Men i det långa loppet blev även det en bra erfarenhet att ha med sig.

– Det är bra att kunna leva sig in i hur det känns att bli uppsagd, när man själv sitter på andra sidan bordet.

Det faktum att hon hoppat mellan olika branscherna ser hon inte som någon stor grej.

– Jag har inte haft någon karriärplan i den bemärkelsen att hit vill jag nå, men det ska vara kul och utvecklande och gärna kännas lite som ”klarar jag det här?”.

Oavsett bransch så är några saker alltid gemensamma.

– Min styrka är ett stort intresse för siffror – men kanske ett ännu större för människor. Jag tycker att det är kul med människor som är olika och omger mig gärna med folk som är lite obekväma. Jag vill att man ska kunna säga ifrån när det är något man tycker är knasigt.

Som tidigare fotbolls- och basketspelare pratar hon gärna i fotbollstermer. Rollen som vd är att vara spelfördelare.

Tänk landslagets Caroline Seger eller Barcelonas Xavi – en mittfältare med blick för luckor och hur medspelarna rör sig över planen.

– Jag är storasyster, äldst av fyra syskon. Vår familj har alltid byggt på att vi hjälps åt. Jag har inget behov av att stå i rampljuset. Det får gärna mina medarbetare göra. Som mittfältare spelar du fram till Zlatan. Gör jag mål själv är det mer fulmål, sådana jag verkligen sliter mig till. Jag har inget behov av att stå i målprotokollet, men jag är otroligt driven av att vi ska vinna!

Om inte alla i laget gör sin del drar hon sig inte för att ta tag i det. Hon beskriver ett exempel med en arbetsgrupp där man återkommande tar fram presentationsmaterial. Men varje gång måste någon göra själva powerpointen. Det är alltid samma personer som säger ”jag kan ta det”. Gång på gång undviker alltid några, oftast samma, personer i gruppen att erbjuda sig.

– Då har jag inga problem med att säga att ”den här gången får XX göra den, vi hjälper dig om det är något du är osäker på”.

Hon ser samtidigt att ledarrollen kommer att förändras mycket framöver. Hon berättar om ett ledarskapsmöte på Google i USA (Google management tour) där man pratade mycket om vikten av att verkligen säkerställa att få nytta av alla medarbetare.

Det går förstås hand i hand med pratet om agila organisationer, där man inte bara är mer snabbrörlig utan även delegerar mer ansvar längre ut i organisationen.

– Vi kommer inte att bara att kunna ha special-team för olika frågor, utan vi måste bygga strukturer och nätverk för att verkligen dra nytta av alla. Jag tror att framtidens ledare kommer att få mer av en koordinerande möjliggörande roll.

Vi går runt i Lernias lokaler i jakt på en bra miljö att fotografera i. Fotografen Maria har hittat en fin soffhörna där det sitter ett par och diskuterar en excelfil på datorn framför sig.

Helena börjar genast höra sig för om bokslutet. Går det framåt som det ska? Sifferintresset visar sig. Lernia är en bra vinstleverantör till staten och har krav på sig att vara så. Men som bemanningsföretag hamnar man också mitt i diskussionen om både hur företagen ska kunna rekrytera rätt kompetens – det som ofta beskrivs som den kanske största bromsen för utvecklingspotentialen i näringslivet idag – samtidigt som vi måste få nyanlända i arbete snabbare.

Helena tar upp det faktum att många som ändå har jobb idag jobbar många timmar – och stressar mycket.

– Jag läste nyss en bok av Bodil Jönsson där hon beskriver att vi bara är effektiva två timmar om dagen. Då kanske det räcker med att vi jobbar 30 timmar i veckan. Jobben kommer ändå inte räcka annars.

– Den stora oro som jag har samhällsekonomiskt är att vi inte drar nytta av den situation vi har idag. Sverige har ett jättebra ekonomiskt läge just nu där det råder stor efterfrågan på personal, främst inom bristyrken som vårdpersonal, kockar, fordonstekniker och ingenjörer. Samtidigt har vi ett stort tillskott av nya människor i vårt land, många med de kompetenser som efterfrågas, men framförallt många som snabbt skulle kunna utbildas inom dessa bristyrken. Men det är ett sånt resurs- och kompetensslöseri att det tar så lång tid innan människor kommer i jobb.

Lernias mål är att kunna få nyanlända i arbete efter 7–8 månader i stället för flera år. För att nå dit vill Helena att det ska finnas möjligheter att skräddarsy lösningar för individerna och jobba närmare varje enskild arbetssökande.

– Det är ju så frustrerande. Om tre år har vi kanske inte det här ekonomiska läget i landet, då kanske det inte ens är möjligt att få ut folk i arbete


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.