Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Hemligheter öppnar för svensk podd i USA

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 2 januari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Soundtelling

Foto: Hemligheter säljer podd till USA.

Snart lanseras Secrets – en podcastserie utvecklad och producerad av svenska Soundtelling för PRX:s Radiotopia, som bara i USA har 17 miljoner lyssnare i månaden.

Serien Secrets utforskar hemligheter som vi behåller för oss själva och det komplexa i att vara människa. Under sex avsnitt får lyssnare möta människor som varje dag lever med en stor lögn och människor som påverkas av andras lögner – allt från cancersjukdomar och familjehemligheter till livet som agent.

I serien får lyssnarna bland annat höra om när radioproducenten Mohamed El Abed vid tolv års ålder i samband med hans mammas död får reda på familjens stora hemlighet, nämligen att han har en hemlig syster.

– I jakten på min familjehemlighet så har jag insett att alla har egen version och en egen förklaring på hur det kunde bli så här, säger Mohamed El Abed, radioproducent för Secrets.

Förutom Mohameds egna familjehemlighet kommer lyssnarna också få möta Annie Machon före detta MI5 agent, Neil Woods före detta undercover drogpolis och Terje Hellsö, berömd naturfotograf som manipulerade sina bilder.

Soundtelling, har en lång och gedigen erfarenhet av poddproduktion och tack vare deras internationella nätverk och kontakter fick de chansen att vara med i en pitch som genomfördes av det amerikanska podcastnätverket Radiotopia Showcase. I hård konkurrens med flera internationella aktörer lyckades de vinna uppdraget.

– Vi tävlade med flera av världens tyngsta poddproducenter och gick segrande ur pitchen. Det här är ett erkännande och ett bevis för att Soundtelling är en internationell spelare att räkna med när det kommer till narrativ podcastproduktion i absolut världsklass, säger Andres Moreno, vd Soundtelling.

Produktion finansieras av Radiotopia Showcase som i sin tur säljer annonser till de olika avsnitten. Programserien kommer att produceras på engelska och sändas världen över. Bara i USA har Radiotopia cirka 17 miljoner lyssnare i månaden. Det kan jämföras med 2,5 miljoner lyssnare för alla poddar i månaden i Sverige. Lansering sker den 12 januari 2018.

– För oss betyder det jättemycket att få komma in på den amerikanska markanden.Vår förhoppning är att det ska bidra till att öppna dörrar för Soundtelling internationellt, fortsätter Andres Moreno.

Om Sountelling

Soundtelling grundades 2016 och är en contentbyrå med fokus på poddberättelser och engagerande storytelling. Byrån drivs av Martin Johnson (aktuell som producent bakom Spår), Mohamed El Abed (producerat framgångsrika poddar som Älskade Prylar, Asics Podden och Ögonblick) och Andres Moreno (bakgrund inom kommunikation och branded content för bland annat Viacom och ITV).

Om Radiotopia

Radiotopia, från PRX, är ett nätverk som distribuerar extraordinära, banbrytande podcasts. Radiotopia ger oberoende producenter möjlighet att göra ett bra jobb, öka lyssnarantalet och öka intäkterna.

 


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.