Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hitta glöden igen – gör en omstart!

Yasemin Bayramoglu 10 december, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Snart nytt år. Dags för en riktig omstart? FOTO: GETTY IMAGES

Alla behöver en omstart då och då, för att hitta ny motivation eller för att helt enkelt fortsätta vara relevant för sina kunder.– Men det gäller att skapa utrymme för att kunna starta om, menar Olof Röhlander.

Visst hade det varit skönt om man hade varit lite som en dator. Haft en tydlig på- och
avknapp där man kan välja Omstart. Med ett enkelt knapptryck skulle hela disken gås igenom, skräp rensas ut ur systemet och vi skulle känna oss om inte pånyttfödda så lite renade, lite rörligare.

[caption id="attachment_29033" align="alignright" width="190"] Olof Röhlander. FOTO: PONTUS HÖÖK[/caption]

LÄS OCKSÅ: Lyckas som serieentreprenör

Olof Röhlander, en av årets sommarpratare och flitig föreläsare för bland annat småföretagare och entreprenörer och tillika mental tränare, är aktuell med nya boken Omstart. Upprinnelsen var hans egen känsla av att inte känna sig lika motiverad som vanligt. Sambon nämnde ordet omstart – och det fastnade direkt!

– Omstart betyder en yttre eller inre förändringsprocess i syfte att få till en positiv utveckling. Det bygger rätt mycket på ordet förändring. Jag tycker att det finns en hoppfullhet kring ordet, en framåtrörelse. Skillnaden mellan omstart och nystart är att med nystart river man upp trädet med rötterna och börjar på ny kula. När man startar om värderar man i stället det man redan har i sin erfarenhetsbank; man tar med det bästa och vädrar ut det andra, säger Olof.

Nödvändig förändring


När han började intervjua människor i sitt researcharbete insåg han snart att alla inte delar bilden av hoppfullhet. En omstart kan av en del ses som lite skrämmande. En del kan känna sig hotade av förändring. Men för en företagare är förändring nödvändig, förr eller senare. Och sedan digitaliseringen började, snarare förr än senare.
– Nästan alla som driver eget och som jag pratat med har fått starta om någon gång. Det kan handla om att rebranda sig själv eller hitta nya vinklar på befintliga tjänster och produkter. Det blir ganska naturligt. Det är människor som har örat mot marken som anpassar sig efter utbudet och efterfrågan som finns, säger Olof.

Ett sätt kan vara att göra som SF, som börjat hyra ut sina biografer på dagtid, i stället för att låta dem stå tomma.
– Man såg efterfrågan på konferenslokaler och fick en intäkt under tider då biosalongerna annars stod tomma. Det är smart tänkt och visar på den kreativa hjärnan – att kunna ställa in sig på att se möjligheter. Det är ett eget mindset att våga ömsa skinn. Det behöver vi göra regelbundet, det håller en alert. Det är många i det här landet som är i omställning just nu.

Olof ser flera olika grunder för omställning. Den första är den påtvingade. Den som kommer av att efterfrågan på ens produkter/tjänster helt enkelt sjunker.
– Ur desperation kan kreativitet födas. Desperation kan vara bra om den kan kanaliseras till kreativ energi.

Starta om med lekfullhet


Den lekfulla omstarten kommer i stället i miljöer där man ständigt jobbar med förbättringar. Man har en idé om att bra alltid kan bli bättre.
– Då är man inte pressad till förändring utan har det mer som arbetsmetod. Titta på till exempel Ramlösa och Loka som satt nya namn på mineralvattnet. Det är ju inte för att man inte säljer mineralvatten längre, utan för att någon kom på en idé. Kanske kände man att man kört slut på nya smaker och testade namn i stället. Det är en klassisk rebranding, säger Olof.
För att kunna få till en omstart på riktigt krävs det som de flesta tycker sig lida brist på: Tid och återhämtning.

Det är när vi varvar ner – och gärna håller oss lagom sysslolösa – som tankarna kan börja ta nya vägar. Idéer föds och vi ser allt det vardagliga ur ett nytt perspektiv. Olof pratar om vikten av att skapa fria ytor.
Det är ingen slump att många börjar hösten med en kickoff. Detta är en perfekt tid att starta om.
– Terminsstarter, bokslut, kickoffer – allt det här är ju klassiska omstartsord. På hösten kommer folk tillbaka efter semestern, förhoppningsvis med ny energi. Då kan man se det som något hoppfullt, som spelar en i händerna.

Skapar ytor på promenader


Själv skapar Olof sina ytor genom att gå långa promenader. Då kan han reflektera och bena ut saker och ting. Andra gånger måste han byta miljö helt.
– Ibland måste man lämna fysiskt. Då kan jag behöva lämna landet för att kunna plocka ihop mig med ny energi. Det är inte konstigare än att en elitidrottare behöver vila. Det är under vilan som musklerna växer.

När man väl skapat sina ytor kan man försöka visualisera en låda där man samlat alla sina erfarenheter och minnen, allt man varit med om. Ens egna unika verktygslåda.
– Gör en sortering för att göra lådan lättare när du ska springa. Kolla i lådan – behöver du plocka in för nytt? Kanske behöver du mer energi genom att anställa en ny person från en helt annan bransch? Finns det saker som är gamla och beprövade men som det går att hitta en ny vinkel på? New old school, som man brukar kalla det, säger Olof.

Sedan var det just det där med att lätta på lasten. Att våga släppa taget. Ibland kan det vara väldigt jobbigt.
– Ja det är klart. Låt säga att du hamnat i konflikt med en samarbetspartner eller kollega. Svek och förluster brukar sitta kvar länge. Omstartens syfte är att kunna släppa sådana saker, kanske resulterar det i att gå skilda vägar. Det viktigaste verktyget du har är glöden, drivet. Så länge du har det är jag övertygad om att det går att hitta vägar framåt.

5 frågor att ställa dig själv

  1. Vad har jag lärt mig om mig själv den senaste tiden?
  2. Hur kan jag använda mig av det som har hänt för att skapa en bättre framtid?
  3. Vad krävs för att jag/vi ska kunna starta om?
  4. Vilket ansvar bör jag själv ta för det som har hänt – och för att komma vidare?
  5. Vad behöver jag hjälp och stöd med just nu?

Starta om i 7 steg

OMSTÄLLNINGEN: Acceptera nya förutsättningar. Hur ska du hantera dem? Klipp banden till det förflutna. Ju längre du klamrar dig fast vid det förflutna, desto mindre tid har du kvar till det nya.
MENINGEN: Hitta mening i även tuffa motgångar. Varför vill du ha en förändring? Sortera dina ’därför’!
STYRKAN: Var tydlig med vad du vill inför dig själv och boosta ditt självförtroende. Det går att träna upp.
TÄNDNINGEN: Öppna upp för nya intryck, bli nyfiken. Våga säga ja i stället för nej. Det kan bli gnistan som får dig att tända.
AKTIVITETEN: Vänta inte på att rätt saker ska hända. Sätt fart!
RYCKET: ”Gör en Kalla” – sätt in ett ryck i uppförsbacken och överraska dina medtävlare. Men här handlar det om att leta efter små saker som kan ge hävstångseffekt. Ett telefonsamtal eller ett bra möte.
TILLITEN: Träna upp din tillit till din egen förmåga. Se på vad du klarat tidigare i livet och på människor som tror på dig. Du klarar din omstart!


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.