Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Hitta glöden igen – gör en omstart!

Yasemin Bayramoglu 10 december, 2018 6 minuters läsning

Foto: Snart nytt år. Dags för en riktig omstart? FOTO: GETTY IMAGES

Alla behöver en omstart då och då, för att hitta ny motivation eller för att helt enkelt fortsätta vara relevant för sina kunder.– Men det gäller att skapa utrymme för att kunna starta om, menar Olof Röhlander.

Visst hade det varit skönt om man hade varit lite som en dator. Haft en tydlig på- och
avknapp där man kan välja Omstart. Med ett enkelt knapptryck skulle hela disken gås igenom, skräp rensas ut ur systemet och vi skulle känna oss om inte pånyttfödda så lite renade, lite rörligare.

[caption id="attachment_29033" align="alignright" width="190"] Olof Röhlander. FOTO: PONTUS HÖÖK[/caption]

LÄS OCKSÅ: Lyckas som serieentreprenör

Olof Röhlander, en av årets sommarpratare och flitig föreläsare för bland annat småföretagare och entreprenörer och tillika mental tränare, är aktuell med nya boken Omstart. Upprinnelsen var hans egen känsla av att inte känna sig lika motiverad som vanligt. Sambon nämnde ordet omstart – och det fastnade direkt!

– Omstart betyder en yttre eller inre förändringsprocess i syfte att få till en positiv utveckling. Det bygger rätt mycket på ordet förändring. Jag tycker att det finns en hoppfullhet kring ordet, en framåtrörelse. Skillnaden mellan omstart och nystart är att med nystart river man upp trädet med rötterna och börjar på ny kula. När man startar om värderar man i stället det man redan har i sin erfarenhetsbank; man tar med det bästa och vädrar ut det andra, säger Olof.

Nödvändig förändring


När han började intervjua människor i sitt researcharbete insåg han snart att alla inte delar bilden av hoppfullhet. En omstart kan av en del ses som lite skrämmande. En del kan känna sig hotade av förändring. Men för en företagare är förändring nödvändig, förr eller senare. Och sedan digitaliseringen började, snarare förr än senare.
– Nästan alla som driver eget och som jag pratat med har fått starta om någon gång. Det kan handla om att rebranda sig själv eller hitta nya vinklar på befintliga tjänster och produkter. Det blir ganska naturligt. Det är människor som har örat mot marken som anpassar sig efter utbudet och efterfrågan som finns, säger Olof.

Ett sätt kan vara att göra som SF, som börjat hyra ut sina biografer på dagtid, i stället för att låta dem stå tomma.
– Man såg efterfrågan på konferenslokaler och fick en intäkt under tider då biosalongerna annars stod tomma. Det är smart tänkt och visar på den kreativa hjärnan – att kunna ställa in sig på att se möjligheter. Det är ett eget mindset att våga ömsa skinn. Det behöver vi göra regelbundet, det håller en alert. Det är många i det här landet som är i omställning just nu.

Olof ser flera olika grunder för omställning. Den första är den påtvingade. Den som kommer av att efterfrågan på ens produkter/tjänster helt enkelt sjunker.
– Ur desperation kan kreativitet födas. Desperation kan vara bra om den kan kanaliseras till kreativ energi.

Starta om med lekfullhet


Den lekfulla omstarten kommer i stället i miljöer där man ständigt jobbar med förbättringar. Man har en idé om att bra alltid kan bli bättre.
– Då är man inte pressad till förändring utan har det mer som arbetsmetod. Titta på till exempel Ramlösa och Loka som satt nya namn på mineralvattnet. Det är ju inte för att man inte säljer mineralvatten längre, utan för att någon kom på en idé. Kanske kände man att man kört slut på nya smaker och testade namn i stället. Det är en klassisk rebranding, säger Olof.
För att kunna få till en omstart på riktigt krävs det som de flesta tycker sig lida brist på: Tid och återhämtning.

Det är när vi varvar ner – och gärna håller oss lagom sysslolösa – som tankarna kan börja ta nya vägar. Idéer föds och vi ser allt det vardagliga ur ett nytt perspektiv. Olof pratar om vikten av att skapa fria ytor.
Det är ingen slump att många börjar hösten med en kickoff. Detta är en perfekt tid att starta om.
– Terminsstarter, bokslut, kickoffer – allt det här är ju klassiska omstartsord. På hösten kommer folk tillbaka efter semestern, förhoppningsvis med ny energi. Då kan man se det som något hoppfullt, som spelar en i händerna.

Skapar ytor på promenader


Själv skapar Olof sina ytor genom att gå långa promenader. Då kan han reflektera och bena ut saker och ting. Andra gånger måste han byta miljö helt.
– Ibland måste man lämna fysiskt. Då kan jag behöva lämna landet för att kunna plocka ihop mig med ny energi. Det är inte konstigare än att en elitidrottare behöver vila. Det är under vilan som musklerna växer.

När man väl skapat sina ytor kan man försöka visualisera en låda där man samlat alla sina erfarenheter och minnen, allt man varit med om. Ens egna unika verktygslåda.
– Gör en sortering för att göra lådan lättare när du ska springa. Kolla i lådan – behöver du plocka in för nytt? Kanske behöver du mer energi genom att anställa en ny person från en helt annan bransch? Finns det saker som är gamla och beprövade men som det går att hitta en ny vinkel på? New old school, som man brukar kalla det, säger Olof.

Sedan var det just det där med att lätta på lasten. Att våga släppa taget. Ibland kan det vara väldigt jobbigt.
– Ja det är klart. Låt säga att du hamnat i konflikt med en samarbetspartner eller kollega. Svek och förluster brukar sitta kvar länge. Omstartens syfte är att kunna släppa sådana saker, kanske resulterar det i att gå skilda vägar. Det viktigaste verktyget du har är glöden, drivet. Så länge du har det är jag övertygad om att det går att hitta vägar framåt.

5 frågor att ställa dig själv

  1. Vad har jag lärt mig om mig själv den senaste tiden?
  2. Hur kan jag använda mig av det som har hänt för att skapa en bättre framtid?
  3. Vad krävs för att jag/vi ska kunna starta om?
  4. Vilket ansvar bör jag själv ta för det som har hänt – och för att komma vidare?
  5. Vad behöver jag hjälp och stöd med just nu?

Starta om i 7 steg

OMSTÄLLNINGEN: Acceptera nya förutsättningar. Hur ska du hantera dem? Klipp banden till det förflutna. Ju längre du klamrar dig fast vid det förflutna, desto mindre tid har du kvar till det nya.
MENINGEN: Hitta mening i även tuffa motgångar. Varför vill du ha en förändring? Sortera dina ’därför’!
STYRKAN: Var tydlig med vad du vill inför dig själv och boosta ditt självförtroende. Det går att träna upp.
TÄNDNINGEN: Öppna upp för nya intryck, bli nyfiken. Våga säga ja i stället för nej. Det kan bli gnistan som får dig att tända.
AKTIVITETEN: Vänta inte på att rätt saker ska hända. Sätt fart!
RYCKET: ”Gör en Kalla” – sätt in ett ryck i uppförsbacken och överraska dina medtävlare. Men här handlar det om att leta efter små saker som kan ge hävstångseffekt. Ett telefonsamtal eller ett bra möte.
TILLITEN: Träna upp din tillit till din egen förmåga. Se på vad du klarat tidigare i livet och på människor som tror på dig. Du klarar din omstart!


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.