Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

”Hjälp mig att slå tillbaka mot kunden!”

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 20 december, 2016 6 minuters läsning
Illustration av personer som pratar med varandra.

Foto: Bengt undrar hur han ska kunna slå tillbaka mot kunden.

Vår läsare Bengt är upprörd över en kund som avslutat deras samarbete. Han vill få dem att inse sitt misstag, och samtidigt fantiserar han om hämnd. Här ger experten råd för hur han ska hantera situationen.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet.
Denna gång är det Bengt som är arg över en kund som avslutat deras samarbete.

Bengts brev:


För en tid sedan blev jag av med ett stort uppdrag. Orsaken är att kunden är oprofessionell och inte vet sitt eget bästa.

Nu tänker jag bara på hur jag ska kunna slå tillbaka.

Allt har varit frid och fröjd i flera år. Jag tycker att samarbetet har rullat på bra: jag har levererat mina tjänster och fakturerat ett bra arvode, som stått för ungefär hälften av mina intäkter.

Vi har haft en god kontakt, jag skulle till och med gå så långt som att säga att vi var vänner.

Men så för ett år sedan började det knaka i fogarna. Nya personer kom in på avdelningen jag jobbade mot och jag fick höra att vissa klagat på mig.

Det var saker som att jag var för dyr, att det fanns yngre förmågor som kunde göra samma jobb för halva priset och att jag inte höll mig uppdaterad.

Självklart reagerade jag starkt. Vi hade flera möten som slutade i hätska diskussioner och jag kan erkänna att jag svarade kort i mejl.

Vid ett tillfälle skrev jag ett argt mejl i stridens hetta där jag uppmanade vissa personer att komma tillbaka när de var torra bakom öronen.

Till slut blev jag inkallad till ett möte där min ursprungliga kontaktperson sa upp avtalet, som hade tre månaders uppsägningstid.

Han skyllde på att de skulle göra jobbet internt, men det är jag säker på är en lögn.

Jag fick en chock – de klarar sig ju inte utan mig! Uppsägningen av vårt samarbete ledde till ytterligare diskussioner och mejlkonversationer.

Men jag tycker att de förtjänade mina hårda ord.

I dag, flera månader efter att vi gått skilda vägar, hankar jag mig fortfarande fram på småjobb. Det är inte särskilt lätt att få nya uppdrag i min bransch.

Jag funderar mycket på det här och förstår inte hur de kunde säga upp mig. Jag har lång erfarenhet av mitt jobb och kan mer än de unga sprättarna kan drömma om.

De behöver mig. Hur tänker de?! Hur ska jag få dem att inse vilket misstag de gjort?!

Jag avskyr verkligen kunden och dennes kolleger som satte mig i den här situationen och fantiserar om hur jag ska hämnas.

Mina tankar går till att tipsa branschmedierna om hur oseriösa de är, eller ringa VD-n och berätta hur dennes medarbetare beter sig.

Vad som helst som sätter käppar i hjulen.

Vad ska jag göra?
/Bengt

Madeleine Gauffin svarar:

”Avskriv alla tankar på hämnd”

Hej Bengt! Din ilska över att du blivit av med ett stort uppdrag är stor. Så stor att den väckt hämndkänslor hos dig och fått dig att bli oprofessionell gentemot din kund.

Du har hamnat i affekt, vilket är en reaktion från din sida när du märkte att de ville ha annan hjälp än din.

Du blev bortvald, avvisad och ersatt och det väcker uppenbarligen aggressivitet inom dig.

Det är klart att du kan hävda att det minsann är berättigat att bli arg, men det hjälper dig inte framåt.

Att hålla fast vid ett rättfärdigande av dina känslor får dig bara att fastna i det som hände och tillför dig ingenting.

Det är också sällan lönt att i affekt spekulera i andras motiv för att göra något. Det är svårt att då vara klarsynt, professionell och neutral.

Ett annat scenario hade kunnat vara följande: Du får reda på att företaget har synpunkter på ditt sätt att jobba.

Då kan du boka ett möte med din kontakt på företaget och resonera kring vilka funderingar de har, hur de ser på det jobb du hittills gjort och vilka behov som finns framöver.

Du kan erbjuda dig att tillmötesgå det som efterfrågas och med värdighet se om du kan ändra något i ditt koncept. Ingen och ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Ett koncept som körts i flera år kan vara värt att se över. Det är lätt att bli hemmablind – och bekvämlighet kan göra att man nöjer sig med det som har fungerat hittills.

Men så här blev det inte. I stället triggades du av att kunden ifrågasatte hur du gör ditt jobb, liksom att den tycker att du tar för mycket betalt.

Ditt sätt att uttrycka dig kring de ”unga sprättarna” andas förakt och ilska.

Jag skulle föreslå att du tar en närmare titt på dig själv. Det är det enda du kan påverka och göra något åt.

Det som har hänt är passé – men kan användas för att fördjupa dig kring dig själv och dina reaktioner. Om du vill.

Påminner dig denna situation om andra saker som har hänt dig i ditt liv? När brukar du reagera med stark ilska och med hämndtankar?

Min erfarenhet är att det alltid finns mycket rädsla bakom hämndlystenhet och aggressivitet.

Det kan handla om en rädsla att bli övergiven eller att bli av med tryggheten i det ekonomiska, då rädslan handlar om att inte kunna klara sig själv.

Det kan också handla om en rädsla att bli utplånad och förintad, när man upplever sig bortvald och avvisad.

På vilket sätt påminner detta dig om saker, personer och situationer under din barndom och uppväxt?

De starka reaktioner du beskriver har så gott som alltid sitt ursprung i barndomsupplevelser som är obearbetade.

De triggas i situationer som påminner om det som hände då, men som vårt omedvetna tror händer nu igen.

Det gäller att kunna skilja på nu och då – annars trasslar vi till det ordentligt för oss i livet.

Låt säga att du ofta blev avvisad och förringad under din uppväxt. Det väckte ilska och sorg hos dig som barn. Men för ett barn finns det sällan möjlighet att visa sina känslor där och då.

I stället förtrycks känslorna inom oss och lever sitt eget liv, omedvetet av oss. De väcks sedan till liv när något påminner om det som var. Och vi reagerar som i blindo med det som vi skulle ha reagerat med då.

Betänk detta och se vilka nya vägar du kan hitta. Du blev av med din kund – ta då tillfället i akt och använd erfarenheten för att själv växa.

Du kan avskriva alla tankar på hämnd med tillhörande aktioner. Det kommer bara att göra det värre för dig. Gräv där du står och förstå dig själv för att optimera dina möjligheter framöver.

All lycka till med detta inre arbete!


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.