Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ditt liv

”Hjälp mig att slå tillbaka mot kunden!”

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 20 december, 2016 6 minuters läsning
Illustration av personer som pratar med varandra.

Foto: Bengt undrar hur han ska kunna slå tillbaka mot kunden.

Vår läsare Bengt är upprörd över en kund som avslutat deras samarbete. Han vill få dem att inse sitt misstag, och samtidigt fantiserar han om hämnd. Här ger experten råd för hur han ska hantera situationen.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet.
Denna gång är det Bengt som är arg över en kund som avslutat deras samarbete.

Bengts brev:


För en tid sedan blev jag av med ett stort uppdrag. Orsaken är att kunden är oprofessionell och inte vet sitt eget bästa.

Nu tänker jag bara på hur jag ska kunna slå tillbaka.

Allt har varit frid och fröjd i flera år. Jag tycker att samarbetet har rullat på bra: jag har levererat mina tjänster och fakturerat ett bra arvode, som stått för ungefär hälften av mina intäkter.

Vi har haft en god kontakt, jag skulle till och med gå så långt som att säga att vi var vänner.

Men så för ett år sedan började det knaka i fogarna. Nya personer kom in på avdelningen jag jobbade mot och jag fick höra att vissa klagat på mig.

Det var saker som att jag var för dyr, att det fanns yngre förmågor som kunde göra samma jobb för halva priset och att jag inte höll mig uppdaterad.

Självklart reagerade jag starkt. Vi hade flera möten som slutade i hätska diskussioner och jag kan erkänna att jag svarade kort i mejl.

Vid ett tillfälle skrev jag ett argt mejl i stridens hetta där jag uppmanade vissa personer att komma tillbaka när de var torra bakom öronen.

Till slut blev jag inkallad till ett möte där min ursprungliga kontaktperson sa upp avtalet, som hade tre månaders uppsägningstid.

Han skyllde på att de skulle göra jobbet internt, men det är jag säker på är en lögn.

Jag fick en chock – de klarar sig ju inte utan mig! Uppsägningen av vårt samarbete ledde till ytterligare diskussioner och mejlkonversationer.

Men jag tycker att de förtjänade mina hårda ord.

I dag, flera månader efter att vi gått skilda vägar, hankar jag mig fortfarande fram på småjobb. Det är inte särskilt lätt att få nya uppdrag i min bransch.

Jag funderar mycket på det här och förstår inte hur de kunde säga upp mig. Jag har lång erfarenhet av mitt jobb och kan mer än de unga sprättarna kan drömma om.

De behöver mig. Hur tänker de?! Hur ska jag få dem att inse vilket misstag de gjort?!

Jag avskyr verkligen kunden och dennes kolleger som satte mig i den här situationen och fantiserar om hur jag ska hämnas.

Mina tankar går till att tipsa branschmedierna om hur oseriösa de är, eller ringa VD-n och berätta hur dennes medarbetare beter sig.

Vad som helst som sätter käppar i hjulen.

Vad ska jag göra?
/Bengt

Madeleine Gauffin svarar:

”Avskriv alla tankar på hämnd”

Hej Bengt! Din ilska över att du blivit av med ett stort uppdrag är stor. Så stor att den väckt hämndkänslor hos dig och fått dig att bli oprofessionell gentemot din kund.

Du har hamnat i affekt, vilket är en reaktion från din sida när du märkte att de ville ha annan hjälp än din.

Du blev bortvald, avvisad och ersatt och det väcker uppenbarligen aggressivitet inom dig.

Det är klart att du kan hävda att det minsann är berättigat att bli arg, men det hjälper dig inte framåt.

Att hålla fast vid ett rättfärdigande av dina känslor får dig bara att fastna i det som hände och tillför dig ingenting.

Det är också sällan lönt att i affekt spekulera i andras motiv för att göra något. Det är svårt att då vara klarsynt, professionell och neutral.

Ett annat scenario hade kunnat vara följande: Du får reda på att företaget har synpunkter på ditt sätt att jobba.

Då kan du boka ett möte med din kontakt på företaget och resonera kring vilka funderingar de har, hur de ser på det jobb du hittills gjort och vilka behov som finns framöver.

Du kan erbjuda dig att tillmötesgå det som efterfrågas och med värdighet se om du kan ändra något i ditt koncept. Ingen och ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Ett koncept som körts i flera år kan vara värt att se över. Det är lätt att bli hemmablind – och bekvämlighet kan göra att man nöjer sig med det som har fungerat hittills.

Men så här blev det inte. I stället triggades du av att kunden ifrågasatte hur du gör ditt jobb, liksom att den tycker att du tar för mycket betalt.

Ditt sätt att uttrycka dig kring de ”unga sprättarna” andas förakt och ilska.

Jag skulle föreslå att du tar en närmare titt på dig själv. Det är det enda du kan påverka och göra något åt.

Det som har hänt är passé – men kan användas för att fördjupa dig kring dig själv och dina reaktioner. Om du vill.

Påminner dig denna situation om andra saker som har hänt dig i ditt liv? När brukar du reagera med stark ilska och med hämndtankar?

Min erfarenhet är att det alltid finns mycket rädsla bakom hämndlystenhet och aggressivitet.

Det kan handla om en rädsla att bli övergiven eller att bli av med tryggheten i det ekonomiska, då rädslan handlar om att inte kunna klara sig själv.

Det kan också handla om en rädsla att bli utplånad och förintad, när man upplever sig bortvald och avvisad.

På vilket sätt påminner detta dig om saker, personer och situationer under din barndom och uppväxt?

De starka reaktioner du beskriver har så gott som alltid sitt ursprung i barndomsupplevelser som är obearbetade.

De triggas i situationer som påminner om det som hände då, men som vårt omedvetna tror händer nu igen.

Det gäller att kunna skilja på nu och då – annars trasslar vi till det ordentligt för oss i livet.

Låt säga att du ofta blev avvisad och förringad under din uppväxt. Det väckte ilska och sorg hos dig som barn. Men för ett barn finns det sällan möjlighet att visa sina känslor där och då.

I stället förtrycks känslorna inom oss och lever sitt eget liv, omedvetet av oss. De väcks sedan till liv när något påminner om det som var. Och vi reagerar som i blindo med det som vi skulle ha reagerat med då.

Betänk detta och se vilka nya vägar du kan hitta. Du blev av med din kund – ta då tillfället i akt och använd erfarenheten för att själv växa.

Du kan avskriva alla tankar på hämnd med tillhörande aktioner. Det kommer bara att göra det värre för dig. Gräv där du står och förstå dig själv för att optimera dina möjligheter framöver.

All lycka till med detta inre arbete!


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.