Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

”Hjälp mig att slå tillbaka mot kunden!”

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 20 december, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Illustration av personer som pratar med varandra.

Foto: Bengt undrar hur han ska kunna slå tillbaka mot kunden.

Vår läsare Bengt är upprörd över en kund som avslutat deras samarbete. Han vill få dem att inse sitt misstag, och samtidigt fantiserar han om hämnd. Här ger experten råd för hur han ska hantera situationen.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet.
Denna gång är det Bengt som är arg över en kund som avslutat deras samarbete.

Bengts brev:


För en tid sedan blev jag av med ett stort uppdrag. Orsaken är att kunden är oprofessionell och inte vet sitt eget bästa.

Nu tänker jag bara på hur jag ska kunna slå tillbaka.

Allt har varit frid och fröjd i flera år. Jag tycker att samarbetet har rullat på bra: jag har levererat mina tjänster och fakturerat ett bra arvode, som stått för ungefär hälften av mina intäkter.

Vi har haft en god kontakt, jag skulle till och med gå så långt som att säga att vi var vänner.

Men så för ett år sedan började det knaka i fogarna. Nya personer kom in på avdelningen jag jobbade mot och jag fick höra att vissa klagat på mig.

Det var saker som att jag var för dyr, att det fanns yngre förmågor som kunde göra samma jobb för halva priset och att jag inte höll mig uppdaterad.

Självklart reagerade jag starkt. Vi hade flera möten som slutade i hätska diskussioner och jag kan erkänna att jag svarade kort i mejl.

Vid ett tillfälle skrev jag ett argt mejl i stridens hetta där jag uppmanade vissa personer att komma tillbaka när de var torra bakom öronen.

Till slut blev jag inkallad till ett möte där min ursprungliga kontaktperson sa upp avtalet, som hade tre månaders uppsägningstid.

Han skyllde på att de skulle göra jobbet internt, men det är jag säker på är en lögn.

Jag fick en chock – de klarar sig ju inte utan mig! Uppsägningen av vårt samarbete ledde till ytterligare diskussioner och mejlkonversationer.

Men jag tycker att de förtjänade mina hårda ord.

I dag, flera månader efter att vi gått skilda vägar, hankar jag mig fortfarande fram på småjobb. Det är inte särskilt lätt att få nya uppdrag i min bransch.

Jag funderar mycket på det här och förstår inte hur de kunde säga upp mig. Jag har lång erfarenhet av mitt jobb och kan mer än de unga sprättarna kan drömma om.

De behöver mig. Hur tänker de?! Hur ska jag få dem att inse vilket misstag de gjort?!

Jag avskyr verkligen kunden och dennes kolleger som satte mig i den här situationen och fantiserar om hur jag ska hämnas.

Mina tankar går till att tipsa branschmedierna om hur oseriösa de är, eller ringa VD-n och berätta hur dennes medarbetare beter sig.

Vad som helst som sätter käppar i hjulen.

Vad ska jag göra?
/Bengt

Madeleine Gauffin svarar:

”Avskriv alla tankar på hämnd”

Hej Bengt! Din ilska över att du blivit av med ett stort uppdrag är stor. Så stor att den väckt hämndkänslor hos dig och fått dig att bli oprofessionell gentemot din kund.

Du har hamnat i affekt, vilket är en reaktion från din sida när du märkte att de ville ha annan hjälp än din.

Du blev bortvald, avvisad och ersatt och det väcker uppenbarligen aggressivitet inom dig.

Det är klart att du kan hävda att det minsann är berättigat att bli arg, men det hjälper dig inte framåt.

Att hålla fast vid ett rättfärdigande av dina känslor får dig bara att fastna i det som hände och tillför dig ingenting.

Det är också sällan lönt att i affekt spekulera i andras motiv för att göra något. Det är svårt att då vara klarsynt, professionell och neutral.

Ett annat scenario hade kunnat vara följande: Du får reda på att företaget har synpunkter på ditt sätt att jobba.

Då kan du boka ett möte med din kontakt på företaget och resonera kring vilka funderingar de har, hur de ser på det jobb du hittills gjort och vilka behov som finns framöver.

Du kan erbjuda dig att tillmötesgå det som efterfrågas och med värdighet se om du kan ändra något i ditt koncept. Ingen och ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Ett koncept som körts i flera år kan vara värt att se över. Det är lätt att bli hemmablind – och bekvämlighet kan göra att man nöjer sig med det som har fungerat hittills.

Men så här blev det inte. I stället triggades du av att kunden ifrågasatte hur du gör ditt jobb, liksom att den tycker att du tar för mycket betalt.

Ditt sätt att uttrycka dig kring de ”unga sprättarna” andas förakt och ilska.

Jag skulle föreslå att du tar en närmare titt på dig själv. Det är det enda du kan påverka och göra något åt.

Det som har hänt är passé – men kan användas för att fördjupa dig kring dig själv och dina reaktioner. Om du vill.

Påminner dig denna situation om andra saker som har hänt dig i ditt liv? När brukar du reagera med stark ilska och med hämndtankar?

Min erfarenhet är att det alltid finns mycket rädsla bakom hämndlystenhet och aggressivitet.

Det kan handla om en rädsla att bli övergiven eller att bli av med tryggheten i det ekonomiska, då rädslan handlar om att inte kunna klara sig själv.

Det kan också handla om en rädsla att bli utplånad och förintad, när man upplever sig bortvald och avvisad.

På vilket sätt påminner detta dig om saker, personer och situationer under din barndom och uppväxt?

De starka reaktioner du beskriver har så gott som alltid sitt ursprung i barndomsupplevelser som är obearbetade.

De triggas i situationer som påminner om det som hände då, men som vårt omedvetna tror händer nu igen.

Det gäller att kunna skilja på nu och då – annars trasslar vi till det ordentligt för oss i livet.

Låt säga att du ofta blev avvisad och förringad under din uppväxt. Det väckte ilska och sorg hos dig som barn. Men för ett barn finns det sällan möjlighet att visa sina känslor där och då.

I stället förtrycks känslorna inom oss och lever sitt eget liv, omedvetet av oss. De väcks sedan till liv när något påminner om det som var. Och vi reagerar som i blindo med det som vi skulle ha reagerat med då.

Betänk detta och se vilka nya vägar du kan hitta. Du blev av med din kund – ta då tillfället i akt och använd erfarenheten för att själv växa.

Du kan avskriva alla tankar på hämnd med tillhörande aktioner. Det kommer bara att göra det värre för dig. Gräv där du står och förstå dig själv för att optimera dina möjligheter framöver.

All lycka till med detta inre arbete!


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.