Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hög tid att uppfostra dina kunder

1 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning

Foto: Våga säga ifrån till dina kunder. Foto: Getty Images

Vem är du för din kund? Kompetent leverantör av en tjänst – eller slav, mamma, allt-i-allo? Då är risken stor att du förlorar pengar. Här berättar några företagare om hur de hanterar slarviga kunder.

Mottot ”kunden har alltid rätt” kan vara en riktig fälla för den som inte ser upp. I din iver att ge god service, underlätta för din kund och vara allmänt till lags, märker du inte att kunden sakta men säkert begär mer och mer av dig. Utan att betala mer. Du har gett ett lillfinger, men kunden har tagit hela handen.

Förr eller senare kommer du att märka att den här kunden blir allt mindre lönsam, men då har det pågått så länge att du inte längre törs säga ifrån. Tänk om du förlorar honom? Du vet att du borde höja priset rejält och/eller dra ner på extratjänsterna, men då kanske kunden lämnar dig och går till någon annan.

Det är nästan som förhållandet mellan en tonåring och hans mamma. Som elvaåring var pojken glad och duktig, städade sitt rum, lärde sig laga köttfärssås, kunde sätta på tvättmaskinen och passa sin lillebror. Men plötsligt är han 14 år och kan inte längre anförtros något av detta. Alla arbetsuppgifter har fallit på dig som förälder. Men ingen säger tack, än mindre betalar dig. Av rädsla för gräl och under mumlanden av påhittade ursäkter för sonen – ”alla tonåringar…” – håller du tyst.

Tills du en dag exploderar får en allvarlig förtroendekris på halsen. För att förhindra det finns det bara en sak att göra – börja uppfostra ungen så snart du märker att elvaåringens kompetens börjar slira.

Uppfostra dina kunder


Samma sak gäller faktiskt kunderna. Det finns företagare som har insett detta och kommit över sin rädsla att inte i varje ögonblick vara till lags. De vågar sätta hårt mot hårt. Det märkliga är att kunderna inte bara accepterar det – de gillar det.

Ta Mattz Birath, till exempel. Han är elektriker och driver företaget Hyr en timme, där han erbjuder elektrikertjänster, men även andra jobb som att montera garderober. Den som vill anlita honom får börja med att läsa igenom och godkänna ett långt dokument om vad som gäller. Passar inte galoscherna får kunden försöka hitta en annan hantverkare. På det här sättet försvinner 40 procent av alla potentiella kunder från början. Men det är inget som oroar Mattz, tvärtom.

Bakgrunden är att han drabbades av utmattningssyndrom för några år sedan och insåg att han måste sluta stressa för att hålla sig frisk. Han ville inte jobba mer än sex timmar om dagen, fyra dagar i veckan. Ändå måste han tjäna ihop till sitt levebröd. Så han startade sin egen firma, där affärsidén är att utföra hantverksarbete hemma hos kunderna, som hyr honom en timme i taget.

– Kunden och jag kommer överens om hur många timmar ett jobb ska ta. Går det snabbare får kunden ändå betala för de timmar hon har köpt. Det går inte att flytta över resten av tiden till ett annat jobb. Tar det längre tid, får kunden boka ytterligare en timme eller ett par timmar en annan dag, berättar Mattz.

Kontroll på tiden


På det här sättet har han tagit kontroll över sin arbetstid. Han riskerar inte att ett jobb drar ut på tiden utan att han får betalt. Han är också stenhård med att kunden måste ha material på plats, när de har kommit överens om det. Finns inte garderoben som ska skruvas ihop där när han anländer, tar han ändå betalt för den tid som inte kan användas. Självklart måste alla betala på utsatt dag, annars går fakturan till inkasso utan pardon. Allt står i dokumentet som kunden godkänner innan jobbet påbörjas.

Ett annat krav som Mattz ställer på sina kunder är att de måste vara hemma minst en timme före den utsatta tiden.

– Jag lovar nämligen aldrig att komma en viss tid. Jag kan säga ”runt 13”, då måste kunden vara hemma 12. Jag tänker inte stressa, säger Mattz.

Inte nog med det – han säger blankt nej till att göra rot-jobb. Byråkratin kring rot-avdragen är alldeles för omfattande. Många kunder kan inte sina egna fastighetsbeckningar eller lägenhetsnummer enligt Mattz, och han tänker inte ägna sin tid åt att ta reda på det.

Vad säger kunderna då?

Tja, om de inte ropar halleluja, så näst intill. Mattz är fullbokad minst en månad framåt och jobbar ibland lite mer än vad han hade tänkt sig. Men han ser till att det bara blir tillfälliga toppar.

Han har haft 900 uppdrag sedan starten 2015 och har idel femstjärniga omdömen på Eniro. Och – alla hans kunder är lönsamma.

Tuffare bemötande


En annan företagare som har upptäckt värdet av att tuffa till sig mot kunderna är Jeanette Johansson, som driver en redovisningsbyrå i Uppsala. Hon har kommit på att hon kan lära upp sina kunder i en tvåstegsraket:

– Jag börjar med specificera på min faktura det arbete som jag inte tagit betalt för. Det kan vara att jag har sorterat kvitton som kommit in i en enda röra, eller att jag har tvingats jobba på kvällar och helger för att kunden har lämnat in sitt material för sent.

När kunden har vant sig vid att se vad Jeanette Johansson inte tar betalt för, är det mycket lättare för henne att säga: Nu har det hänt tre gånger att jag har fått kvittona osorterade, så nu måste jag lägga till tiden för det på fakturan.

– Med den metoden har jag fått större förståelse för att om kunden väljer att inte sortera sina kvitton, får han betala mig för att göra det, säger hon.

Det tuffa med att vara redovisningskonsult är att kunderna ofta inte vet vad det jobbet egentligen består i, säger Jeanette. De kan inte aktiebolagslagen och vet inte vad hon egentligen gör eller varför.

– Det gör att jag ofta blir tvungen att påminna om materialet jag behöver för att kunna göra mitt jobb. Det har hänt att hela mitt golv blivit fullt med kvitton som man behöver sortera, säger hon.

Stora redovisningsfirmor har ofta dataprogram som räknar tiden som konsulten är inne i en viss kunds konto. Då är risken mycket mindre att man missar något och jobbar gratis. Men sådana program har ofta inte småföretagaren råd med.

– Det gör att stora firmor blir betydligt dyrare att anlita, även om timkostnaden inte ser hög ut på papperet. Som liten vill man konkurrera med lägre pris och högre service. Men om man inte ser upp ger man en massa service gratis till kunderna, vilket ju går ut över ens egen lön och pension, säger Jeanette.

Rakt på sak


Yaima Hansson är också redovisningskonsult, fast i Solna. Hon är ursprungligen från Kuba, vilket ger henne ett speciellt perspektiv på sina svenska kunder.

– Svenskar är konflikträdda, men det är inte jag! Säger hon med ett skratt.

Rakt på sak är hennes modell. Kunder som kommer för sent med sitt material får höra ett sanningens ord:

– Jaså du vill ha ledigt? Det vill jag också, säger jag till dem. Och jag kan inte bokföra om de bara slarvar, säger Yaima.

Egentligen är hon danslärare och jobbar också som sådan mellan varven. På dansgolvet är Yaima van att instruera elever och tala om hur det ska vara. Det tar hon med sig i jobbet som redovisningskonsult.

– Jag säger hur jag vill ha det och gör klart att jag har andra kunder som jag hellre vill jobba med om de slarvar. Ofta skärper de sig då, för de vill ha kvar mig. Innerst inne vet de att en större redovisningsbyrå kan bli dyrare.

Däremot är Yaima beredd att jobba på tider som kan tyckas märkliga, men som passar en del av hennes kunder.

– Jag älskar att jobba på nätterna. Så när jag har lagt barnen och det är tyst i huset, då kan jag ringa upp kunder och prata igenom deras bokföring i lugn och ro. Klockan kan vara elva eller tolv på natten, och många tycker om det.

Men för Yaima är det då viktigt att presentera denna möjlighet som en extra service för kunden. Och ta betalt för det.

Genom att våga ställa krav på dina kunder – och gärna specificera dem i ett dokument som kunden får godkänna i förväg – kan du effektivisera din arbetstid och därmed tjäna mer pengar per timme, samtidigt som du får loss mer tid. Då kan du ta på dig fler kunder och plötsligt få tillväxt!

AV INGRID KINDAHL


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.