Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Hög tid att uppfostra dina kunder

1 juni, 2018 7 minuters läsning

Foto: Våga säga ifrån till dina kunder. Foto: Getty Images

Vem är du för din kund? Kompetent leverantör av en tjänst – eller slav, mamma, allt-i-allo? Då är risken stor att du förlorar pengar. Här berättar några företagare om hur de hanterar slarviga kunder.

Mottot ”kunden har alltid rätt” kan vara en riktig fälla för den som inte ser upp. I din iver att ge god service, underlätta för din kund och vara allmänt till lags, märker du inte att kunden sakta men säkert begär mer och mer av dig. Utan att betala mer. Du har gett ett lillfinger, men kunden har tagit hela handen.

Förr eller senare kommer du att märka att den här kunden blir allt mindre lönsam, men då har det pågått så länge att du inte längre törs säga ifrån. Tänk om du förlorar honom? Du vet att du borde höja priset rejält och/eller dra ner på extratjänsterna, men då kanske kunden lämnar dig och går till någon annan.

Det är nästan som förhållandet mellan en tonåring och hans mamma. Som elvaåring var pojken glad och duktig, städade sitt rum, lärde sig laga köttfärssås, kunde sätta på tvättmaskinen och passa sin lillebror. Men plötsligt är han 14 år och kan inte längre anförtros något av detta. Alla arbetsuppgifter har fallit på dig som förälder. Men ingen säger tack, än mindre betalar dig. Av rädsla för gräl och under mumlanden av påhittade ursäkter för sonen – ”alla tonåringar…” – håller du tyst.

Tills du en dag exploderar får en allvarlig förtroendekris på halsen. För att förhindra det finns det bara en sak att göra – börja uppfostra ungen så snart du märker att elvaåringens kompetens börjar slira.

Uppfostra dina kunder


Samma sak gäller faktiskt kunderna. Det finns företagare som har insett detta och kommit över sin rädsla att inte i varje ögonblick vara till lags. De vågar sätta hårt mot hårt. Det märkliga är att kunderna inte bara accepterar det – de gillar det.

Ta Mattz Birath, till exempel. Han är elektriker och driver företaget Hyr en timme, där han erbjuder elektrikertjänster, men även andra jobb som att montera garderober. Den som vill anlita honom får börja med att läsa igenom och godkänna ett långt dokument om vad som gäller. Passar inte galoscherna får kunden försöka hitta en annan hantverkare. På det här sättet försvinner 40 procent av alla potentiella kunder från början. Men det är inget som oroar Mattz, tvärtom.

Bakgrunden är att han drabbades av utmattningssyndrom för några år sedan och insåg att han måste sluta stressa för att hålla sig frisk. Han ville inte jobba mer än sex timmar om dagen, fyra dagar i veckan. Ändå måste han tjäna ihop till sitt levebröd. Så han startade sin egen firma, där affärsidén är att utföra hantverksarbete hemma hos kunderna, som hyr honom en timme i taget.

– Kunden och jag kommer överens om hur många timmar ett jobb ska ta. Går det snabbare får kunden ändå betala för de timmar hon har köpt. Det går inte att flytta över resten av tiden till ett annat jobb. Tar det längre tid, får kunden boka ytterligare en timme eller ett par timmar en annan dag, berättar Mattz.

Kontroll på tiden


På det här sättet har han tagit kontroll över sin arbetstid. Han riskerar inte att ett jobb drar ut på tiden utan att han får betalt. Han är också stenhård med att kunden måste ha material på plats, när de har kommit överens om det. Finns inte garderoben som ska skruvas ihop där när han anländer, tar han ändå betalt för den tid som inte kan användas. Självklart måste alla betala på utsatt dag, annars går fakturan till inkasso utan pardon. Allt står i dokumentet som kunden godkänner innan jobbet påbörjas.

Ett annat krav som Mattz ställer på sina kunder är att de måste vara hemma minst en timme före den utsatta tiden.

– Jag lovar nämligen aldrig att komma en viss tid. Jag kan säga ”runt 13”, då måste kunden vara hemma 12. Jag tänker inte stressa, säger Mattz.

Inte nog med det – han säger blankt nej till att göra rot-jobb. Byråkratin kring rot-avdragen är alldeles för omfattande. Många kunder kan inte sina egna fastighetsbeckningar eller lägenhetsnummer enligt Mattz, och han tänker inte ägna sin tid åt att ta reda på det.

Vad säger kunderna då?

Tja, om de inte ropar halleluja, så näst intill. Mattz är fullbokad minst en månad framåt och jobbar ibland lite mer än vad han hade tänkt sig. Men han ser till att det bara blir tillfälliga toppar.

Han har haft 900 uppdrag sedan starten 2015 och har idel femstjärniga omdömen på Eniro. Och – alla hans kunder är lönsamma.

Tuffare bemötande


En annan företagare som har upptäckt värdet av att tuffa till sig mot kunderna är Jeanette Johansson, som driver en redovisningsbyrå i Uppsala. Hon har kommit på att hon kan lära upp sina kunder i en tvåstegsraket:

– Jag börjar med specificera på min faktura det arbete som jag inte tagit betalt för. Det kan vara att jag har sorterat kvitton som kommit in i en enda röra, eller att jag har tvingats jobba på kvällar och helger för att kunden har lämnat in sitt material för sent.

När kunden har vant sig vid att se vad Jeanette Johansson inte tar betalt för, är det mycket lättare för henne att säga: Nu har det hänt tre gånger att jag har fått kvittona osorterade, så nu måste jag lägga till tiden för det på fakturan.

– Med den metoden har jag fått större förståelse för att om kunden väljer att inte sortera sina kvitton, får han betala mig för att göra det, säger hon.

Det tuffa med att vara redovisningskonsult är att kunderna ofta inte vet vad det jobbet egentligen består i, säger Jeanette. De kan inte aktiebolagslagen och vet inte vad hon egentligen gör eller varför.

– Det gör att jag ofta blir tvungen att påminna om materialet jag behöver för att kunna göra mitt jobb. Det har hänt att hela mitt golv blivit fullt med kvitton som man behöver sortera, säger hon.

Stora redovisningsfirmor har ofta dataprogram som räknar tiden som konsulten är inne i en viss kunds konto. Då är risken mycket mindre att man missar något och jobbar gratis. Men sådana program har ofta inte småföretagaren råd med.

– Det gör att stora firmor blir betydligt dyrare att anlita, även om timkostnaden inte ser hög ut på papperet. Som liten vill man konkurrera med lägre pris och högre service. Men om man inte ser upp ger man en massa service gratis till kunderna, vilket ju går ut över ens egen lön och pension, säger Jeanette.

Rakt på sak


Yaima Hansson är också redovisningskonsult, fast i Solna. Hon är ursprungligen från Kuba, vilket ger henne ett speciellt perspektiv på sina svenska kunder.

– Svenskar är konflikträdda, men det är inte jag! Säger hon med ett skratt.

Rakt på sak är hennes modell. Kunder som kommer för sent med sitt material får höra ett sanningens ord:

– Jaså du vill ha ledigt? Det vill jag också, säger jag till dem. Och jag kan inte bokföra om de bara slarvar, säger Yaima.

Egentligen är hon danslärare och jobbar också som sådan mellan varven. På dansgolvet är Yaima van att instruera elever och tala om hur det ska vara. Det tar hon med sig i jobbet som redovisningskonsult.

– Jag säger hur jag vill ha det och gör klart att jag har andra kunder som jag hellre vill jobba med om de slarvar. Ofta skärper de sig då, för de vill ha kvar mig. Innerst inne vet de att en större redovisningsbyrå kan bli dyrare.

Däremot är Yaima beredd att jobba på tider som kan tyckas märkliga, men som passar en del av hennes kunder.

– Jag älskar att jobba på nätterna. Så när jag har lagt barnen och det är tyst i huset, då kan jag ringa upp kunder och prata igenom deras bokföring i lugn och ro. Klockan kan vara elva eller tolv på natten, och många tycker om det.

Men för Yaima är det då viktigt att presentera denna möjlighet som en extra service för kunden. Och ta betalt för det.

Genom att våga ställa krav på dina kunder – och gärna specificera dem i ett dokument som kunden får godkänna i förväg – kan du effektivisera din arbetstid och därmed tjäna mer pengar per timme, samtidigt som du får loss mer tid. Då kan du ta på dig fler kunder och plötsligt få tillväxt!

AV INGRID KINDAHL


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.