Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Hon kämpar både mot skadedjur och jättar

18 maj, 2011 2 minuters läsning
När Anticimex inte kunde råda bukt på skadedjuren tog Feven Ghirmai saken i egna händer. Nu är hon en David som bekämpar både skadedjur och en Goliat som Anticimex.

Nästa företag att nomineras i Driva Egets David-mot-Goliat-pris är rödceder.se. På bara tre år har webbshoppen, som säljer skadedjursbekämpning mot bland annat pälsängrar, silverfiskar, mal och kvalster, vuxit till en stark konkurrent till andra företag som bekämpar skadedjur.

– Det har varit ett hårt slit men det är värt allt, säger grundaren Feven Ghirmai.

Liksom med många idéer föddes den genom att Feven inte hittade en lösning på ett problem. Hon hade pälsängrar hemma och ringde till mångmiljonbolaget Anticimex för att få hjälp.

– De förklarade att det inte fanns något man kan göra för att bli av med pälsängrarna permanent. De kunde komma hem och bespruta mitt hem men det skulle bara hjälpa tillfällig, berättar hon.

Men Feven gav inte upp. Istället för att plugga till en kemitenta satte hon sig på biblioteket och plöjde bok efter bok om problemet. Till slut hittade hon vad hon sökte:

– Jag läste att stora modehus som Donna Karan och Gucci använde sig av något som kallades röd ceder för att hålla skadedjuren borta.

På nätet hittade Feven rödcederolja från USA. Lukten ogillas av de små djuren, som kryper iväg från hemmet att slippa den. För oss människor luktar den däremot bara gott.

Men beställningen hon gjorde visade sig vara alldeles för stor för en person – och idén att öppna en butik på nätet föddes. Idag tillverkar Feven oljan med hjälp av entusiastiska konsulter runtom i världen och försäljningen går som smort.

Enligt Feven handlar det om tre grundbultar, som gör att företaget står sig starkt mot stora jättar som Anticimex:

  • Bättre produkter. Rödcederolja är ekologiskt, giftfritt – och till och med djurvänligt. Djuren dör inte utan kryper bara iväg för att slippa lukten.
  • Produkterna verkar även förebyggande.
  • Personlig service. Kunderna kan ringa och mejla och ska få svar så snabbt som möjligt. Leveranser sker nästa dag. Servicen har lett till att nöjda kunder bloggar om företaget och rekommenderar det till andra.
  • Ärlighet. Företaget lovar inte resultat om de inte vet att de kan leverera.
Nu fortsätter kampen mot jättar som Anticimex – och mot djuren som förstör både mat och kläder.
 

Motiveringen till nominering som en av kandidaterna till Driva Egets Davidpris;

Företaget rödceder.se startade strax efter att den värsta ekonomiska krisen brutit ut. Nu, tre år senare, kämpar företaget mot stora jättar som Anticimex med egna ekologiska produkter. Med hjälp av bra produkter som de fortsätter att utveckla och sälja har såväl kunder som återförsäljare börjat förstå varför denna David är bättre än Goliat.
Nu har vi stängt för nomineringar till David-mot-Goliat-priset - men missa inte prisutdelningen på Eget Företag-mässan i Älvsjö oktober 2011. Läs mer om de nominerade här.


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.