Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Hoppas min bossiga chef läser den här artikeln!"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 16 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Vad gör man med en chef som vet allt bäst själv? Illustration: Göran Uggla

I varje nummer av Driva Eget hjälper ­psykologen och psykoterapeuten ­Madeleine Gauffin en läsare med före­tagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och mående. Den här gången är det Marie som vill ha hjälp att hantera en alldeles för bossig chefJag skriver till dig för att jag vet att min chef läser Driva Eget. Jag hoppas alltså att hon ska läsa det här för det känns som att det är svårt att ta upp direkt med henne.

Jag är alltså anställd och driver inte företaget själv. Vi är fyra personal – alla kvinnor – plus ägaren då. Vi är konsulter som jobbar mot i huvudsak myndigheter. Alla har ungefär samma bakgrund och erfarenheter.

Men problemet då? Jo, min chef ”mansplainar” oss andra hela tiden. Det spelar nästan ingen roll om vi bara pratar om en skitsak kring kaffebordet eller om vi pratar om en konkret arbetsuppgift – hon ska alltid tala om hur det egentligen ligger till. ”Men så här är det ju …” säger hon och rättar oss andra. Hela tiden. I allt. Stort som smått.

Det spelar ingen roll om det faktiskt handlar om något där det inte finns ett självklart rätt och ett självklart fel. Hennes synpunkter är alltid de som ska höras högst och sist. Till slut känner man sig som ett tillrättavisat barn och jag vet ju att hon inte alltid har rätt – ändå gnager hennes självgodhet sig in i en så att man börjar tvivla på sin egen förmåga. Det är urjobbigt.

Visst, jag skulle kunna säga upp mig. Men det är inte jätteenkelt att hitta ett motsvarande jobb där jag bor och jag gillar verkligen mina andra kollegor.

De upplever situationen precis som jag, men ingen vill konfrontera chefen för då vet vi att vi bara kommer att få höra hennes ”sanningar” igen.

Vad ska vi göra?

/Marie

"Besserwissrar är ofta osäkra"

Din chef är en riktig besserwisser som tycker om att vara den som andra rättar sig efter, som man inte säger emot och den som därmed har makten. Det stämmer dessutom att hon har det eftersom hon äger företaget! Det ger henne säkert en känsla av att hon kan fortsätta med sina maktstrategier.

Jag undrar varför det är så svårt att ta upp den här frågan med henne. Du skriver att alla fyra upplever det likadant och att ingen vågar konfrontera chefen. Men om ni gör det tillsammans måste hon sannolikt lyssna till er.

 Anledningen till att man blir den som alltid tror sig veta bäst är ofta att man har en stor osäkerhet inom sig och gömmer sig bakom en mask som den som serverar absoluta sanningar som inte kan bli motsagda.

Att verka så tvärsäker på ett förtryckande sätt kan förleda omvärlden att tro att man är säker på sig själv och har en god självkänsla. Så är det sällan. För att sanningssägaren ska lyckas med sin framfart kräver det att omgivningen består av personer som har tendens att underkasta sig och anpassa sig, inte säga emot och acceptera hur det är.

Den som vill styra och ställa har ofta själv blivit förtryckt tidigt i livet och kan vara livrädd att uppleva det igen. Man kan känna det som att man blir tillintetgjord om någon annan styr en och därför ser man som vuxen till att det blir tvärtom, det vill säga man styr och ställer själv med sin omgivning.

En strategi som kan kännas trygg och säker. De strategier vi använder oss av i livet har just i syfte att få oss att slippa känna rädsla. Det brukar vara det vi skyr mest och försöker undvika.

Motsvarande gäller förstås de som blir utsatta för sanningssägare. De blir tystade och underkastade. Förmodligen är just det ett mönster man har lärt sig tidigt i livet att underkasta sig de personer som utger sig för att vara auktoriteter.

Från början var det föräldrafigurerna vi såg som auktoriteter och senare blir det andra personer vi kan uppleva som överordnade oss. Vi reagerar då känslomässigt på samma sätt som när vi var barn och oftast då med underkastelse och viss rädsla.

Det finns olika vägar för dig. Den ena är att bestämma dig för att helt sluta ta illa vid dig för det som sker. Att du förstår att det inte alls på något sätt handlar om dig utan att det är ett mönster din chef använder sig av för att själv känna sig bra. Det kan vara svårt att bestämma sig för detta, men det är värt ett försök.

 Den andra vägen är att säga upp dig. Men det skulle också innebära att du flyr från att ta itu med problemet. Du löser ingenting genom att byta jobb. Personer som tycker sig veta bäst finns överallt och kanske är det just denna gång som du ska konfrontera dig själv med din rädsla inför att säga ifrån.

Den tredje vägen är att du/ni bestämmer er för att faktiskt tala med chefen. Gör du det så är det klokt att tala utifrån dig själv och hur du känner det. Undvik att tala om hur hon gör och varför. Prata bara om dig själv – det brukar bli bäst så. Skulle chefen ändå vilja försvara sig och bortförklara sitt sätt så lyssna till det och undvik att hamna i känslolägen.

Det är en fördel om man kan hålla sig saklig och diplomatisk. Känns det alltför svårt att prata så är en utväg att du skriver ett brev till chefen där du förklarar hur du uppfattar hennes beteende och vilka konsekvenser det får för dig.

Oavsett vilken väg du väljer bör du ställa dig några för dig centrala frågor. Vad är jag så rädd för? Varför undviker jag till varje pris att säga ifrån på ett självklart vis? Hur har jag det med auktoriteter i mitt liv? Vad väcker dessa personer hos mig?

Rikta ficklampan först inåt och först därefter kan du bestämma hur du går vidare.

All lycka till!

Madeleine Gauffin, Leg psykolog och leg psykoterapeut


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.