Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Får du lönen du förtjänar som företagare? Så här kan du höja den…

Visma Spcs 9 november, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 8 minuters läsning
Högre lön och fakturerar mer som företagare

Tid är pengar. Utan koll på din och anställdas tid kan du inte fakturera rätt, och utan rätt fakturering tjänar du mindre (än du borde). Och i slutändan leder det till lägre lön för dig som företagare. Så hur gör jag rätt? Det ska vi gå igenom nu!

Pengar är kanske inte allt, men visst drömmer du om en (åtminstone) hygglig lön och gärna en mysig utdelning? Men, enligt en undersökning från Branschorganisationen Företagarna har var fjärde företagare (25 procent) en lön under 15 000 kronor i månaden. Inte vad du tänkt dig, va!

Med det sagt – är det otroligt viktigt att du får stenkoll på din tid, fakturerar rätt och hittar sätt att ta ut den lön du önskar (och förtjänar?). Då kan du bygga ett välmående företag och få tid över till annat (kanske den där semesterresan du suktat efter?).

Låt oss gå igenom hur du ska göra om du är:

  1. Nystartad – och behöver få kontroll över hur mycket lön du kan ta ut och vilka program du borde använda.
  2. Igång med företag och kanske har anställda – och väljer rätt lön och skapar en smidig löneprocess där alla får rätt lön.
  3. Jobbar i projektform – och behöver få stenkoll på hur mycket varje medarbetare arbetar och vilken lön de ska få.

(Tips! Du kan klicka på respektive “fas” och hoppa direkt till rätt information för just dig!)

Att ta makten över tiden och jobba med rätt systemlösningar ger inte bara en smidigare och effektivare vardag, du får också koll på arbetsbelastningen så att du kan göra rätt prioriteringar och sätta lönsamheten i fokus. Du får helt enkelt bättre förutsättningar att skapa ett välmående företag.

Psst! Är du nystartad? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

Del 1 – Om du är nystartad

Det är supersmart att ha kontroll på ekonomi, tid, fakturering och lön redan från start i ditt företag (grattis förresten, äntligen har du gjort business av din passion!). Vilka intäkter förväntar du dig och vilka kostnader kan du räkna med? Hur många timmar per vecka kan du fakturera för? Det kan du skriva ned i en budget (här finns en gratis budgetmall). Budgeten är en viktig del av affärsplanen (här finns en enkel gratis affärsplansmall).

Det är också smart att skaffa ett ekonomiprogram från dag 1 – skippa Excel (det är förbjudet, by the way). Och vi fattar – tidrapportering, bokföring och fakturering kan låta krångligt. Och det är kanske inte din passion. Men oavsett om du driver företag eller har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, så behöver du en skön lösning packad med coola grejer. Till exempel funktioner för att mäta din tid och fakturera – så att du får rätt lön.

Ekonomin och faktureringen ska vara najs att sköta och extra smidigt blir det med ett företagskort och bokföringsapp som ingår. Är du nystartad får du halva priset första året när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering. Så att du kan fokusera på din passion och samtidigt ha full kontroll.

Hur mycket lön kan jag ta ut som nystartad företagare?

Lön tas ut från företagets vinst (de pengar som finns kvar när företagets utgifter är betalda). Om företaget har intäkter på 500 000 kronor och utgifter på 100 000 kronor har du 400 000 kronor kvar till lönekostnader och buffert för framtiden.

Lönekostnaden i ditt företag påverkas av ålder och lönens storlek. Låt oss ta ett exempel:

Ditt aktiebolag (där du är ensam anställd) har intäkter på 500 000 kronor under året och utgifter på 100 000 kronor. Du vill spara 50 000 kronor i företaget som buffert för framtiden. Smart tänkt! Pengarna som finns kvar vill du ta ut i lön (och du är i exemplet 30 år).

Intäkter – utgifter – buffert: 500 000 – 100 000 – 50 000 = 350 000 SEK

Lönekostnaden kan då uppgå till 350 000 kronor, och det ska inkludera både din bruttolön och arbetsgivaravgiften. Eftersom du i exemplet är 30 år är arbetsgivaravgiften 31,42 procent. Vi säger också att du bor i Stockholm. Då använder vi den här formeln för att räkna ut din bruttolön.

350 000/1,3142 = 266 322 kronor

Bruttolönen blir alltså 266 322 kronor och arbetsgivaravgiften blir 83 678 kronor.

För att få fram din nettolön behöver du dra av kommunalskatten från bruttolönen. Om du tar ut en lön under brytpunkten (se nedan) får du inte statlig skatt. Den kommunala skatten i Stockholm är 29,82 procent (2022).

266 322*0,2982 = 79 417 kronor (i kommunalskatt)
266 322 – 79 417 = 186 905 kronor (i nettolön)

Hur mycket blir det då? Jo, du får alltså en nettolön på cirka 186 905 kronor per år (vilket blir 15 575 kronor per månad) och företagets lönekostnad är 350 000 kronor.

Och du – alla sådana här beräkningar fixar såklart ett smart ekonomiprogram. Är du nystartad får du som sagt halva priset första året när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering.

Psst! Vill du ha mer lön 2024 än någonsin tidigare? Det är så klart möjligt. Börja med att lära sig att sätta ett högre pris med de här tipsen.

Del 2 – Om du är igång och har anställda

Många företagare väljer att ta ut en lön upp till brytpunkten (vilket är 598 500 för 2023). Då får man alla förmåner – till exempel maximal sjukdomsgrundande inkomst samt maximal allmän pension – men undviker statlig skatt. Speciellt i skakiga tider är det bättre att pengarna stannar i företaget. Man vill ju vara smart…

Har du anställda? Då är det snarare marknaden som styr hur mycket lön du ska betala. Men du – ofta kostar anställda mer än vad du tror. Arbetsgivaravgifter, pensioner etc etc. Pust! Här kan du räkna ut vad en anställd kostar.

Hur får jag ordning på lönerna i företaget?

Vet du – nästan sex av tio anställda har varit med om fel i lönebeskedet. Det visar mätningen som Kantar Sifo har gjort, på uppdrag av Visma Spcs. Och nästan fyra av tio, 37 procent, uppger att de inte kontrollerar sitt lönebesked. Oops!

Det här måste vi såklart få ordning på! Det finns många lagar och regler att hålla koll på när det gäller lön, och det kan lätt bli fel utan rätt stöd. Därför är det bra att bygga en smart lönestruktur från början – speciellt när ni blir fler. Ett bra löneprogram (t.ex. Visma Lön Smart) hjälper dig att göra rätt och varnar om du gör fel. Så skönt!

Vi rekommenderar dig också att läsa den här guiden med 5 anledningar till varför du inte ska betala ut lön manuellt.

Så vad ska ett riktigt nice löneprogram ha för funktioner?

  • Automatisk semester- och frånvaroberäkning
  • Digitala lönebesked i appen Visma Lön Anställd eller Kivra
  • Automatisk arbetsgivardeklaration med koppling till Skatteverket
  • Möjlighet att välja om du eller anställda ska registrera tider och avvikelser
  • Frånvaro vid sjukdom och vård av barn
  • Frånvaro vid semester, tjänstledighet och föräldraledighet
  • Hantering av övertider, flex och komptid
  • Utläggshantering, kvitton och reseräkningar
  • Tidrapportering (görs till exempel med Visma Tid)
  • Automatiserade kopplingar till företagets ekonomisystem

Alla dessa funktioner finns i till exempel Visma Lön Smart. Med rätt program spar du tid och energi, och kan ägna mer tid åt att få ditt företag att växa. Du vill ju ställa frågan “Hur kan jag anställa fler?”, snarare än “Vad kostar en anställd?”.

Tips! Här kan du läsa mer om vad ett bra löneprogram kan innehålla.

Del 3 – Om du jobbar i projektform med fler medarbetare

Jobbar du i projekt där dina härliga medarbetare ska redovisa sin tid, och kanske få betalt per timme? Då behöver du hitta ett sätt att enkelt kunna mäta allas arbetsinsats och koppla det till utbetalning av lön. Det ska bli rätt – helt enkelt!

Låt oss gå igenom två steg för att få koll på företagets/projektets debiterbara tid och göra vardagen mer tidseffektiv (så att du får tid med den där semestern, inte bara råd…)

Steg 1: Få koll på antalet debiterbara timmar genom smart tidrapportering

Om du vill öka antalet debiterbara timmar (och mer cash in, förhoppningsvis) behöver du förstå hur timmarna fördelas idag. Med ett tidredovisningssystem kan ditt företag mäta exakt antal debiterbara timmar och hitta förbättringspunkter. Var tjänar vi pengar och var behöver vi göra förändringar?

Börja med att kartlägga företagets behov innan du väljer system. Anpassa verktyget efter företaget, inte företaget efter verktyget!

Ställ smarta frågor när du väljer tidredovisningssystem
Vad ska systemet göra åt företaget?
Vad vill vi ha svar på?
Vad förväntar vi oss?
Vilken uppföljningsmöjlighet ger systemet?
Vad vill vi ha underlaget till?
Vilket färdigt material behöver vi i slutändan?

Steg 2: Vad ska ett bra tidredovisningssystem innehålla?

Här är några exempel på vad ett komplett system bör innehålla. Det viktigaste är att du får ett bra underlag för både faktura och lön, och samtidigt en tydlig överblick över dina projekt. Företagarlivet ska ju vara lätt och smidigt, inte tungroddat!

Rätt registrering av tid och material

Ett komplett tidredovisningssystem ska såklart ha tidsregistrering av fakturerbar tid, körjournal och rapportering av materialåtgång. Det är basic!

Smidig projekthantering

Systemet bör kunna hantera kontakter, checklistor och arbetsplatsbeskrivningar. Det är också bra om systemet ger möjlighet att bifoga bilagor till respektive projekt.

Ge rätt löneunderlag

Systemet ska också ha funktioner för tidsregistrering av interntid, utlägg, kvitton och traktamente. Ahh, så smidigt!

Läs också:Här kan du kostnadsfritt prova tidredovisningssystemet Visma Tid i 14 dagar.

Alright kompis, blev det en maffig läsning? Kanske. Men så skönt att få koll och kontroll. Koll på tiden ger bättre fakturering, vilket i sin tur ger mer cash på kontot. Precis som du vill ha det.

Kom ihåg: Tid är pengar, men framförallt – mer pengar in ger dig mer tid ut! Och vips, så ligger du där på stranden…



ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

“Många företagare glömmer familjejuridiken – gör inte de här tre misstagen!”

Hur ska företagare tänka med familjejuridiken? Vad händer vid skilsmässa och sjukdom? Hur viktigt är ett testamente? Nordeas familjerättsjurist Caroline Törnquist ger dig bästa tipsen, och lyfter misstagen du absolut ska undvika.

nordea
Nordea 4 augusti, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 7 minuters läsning
misstag med familjejuridiken

Foto: Karl Nordlund

Innan vi startar, tipsar vi om den här översiktssidan med avtalen de flesta företagare behöver.

Okej, då kör vi igång. Skilsmässa, sjukdom och testamente… I Sverige duckar vi alldeles för ofta för livets stora frågor och skjuter dem på framtiden. Det vill Caroline Törnquist ändra på.

– Man behöver kanske inte prata om dem på första dejten, men man ska absolut våga göra det i början av en relation”, säger Nordeas familjerättsjurist.

Caroline Törnquist märks. Hon är brunbränd efter en golfresa i Sydafrika, där hon hälsat på vänner. Hon skrattar ofta och gärna. Det händer saker när hon kommer in i rummet. Det är inte svårt att se varför hon sedan flera år är familjejuridisk expert i TV4. Hon går helt enkelt genom rutan. 

– Jag är med ungefär en gång i månaden och pratar om något aktuellt ämne. Jag är så glad att en tv-kanal tycker att detta är viktigt. Och intresset är jättestort från tittarna, det märker jag de gånger jag sitter kvar efteråt och chattar. Senast fick jag 348 frågor på en halvtimme. Då var temat testamenten. 

Caroline Törnquist
Caroline Törnquist drivs av att göra juridiken konkret för kunderna, att visa på fallgropar och möjligheter, som det sedan går att fatta beslut utifrån. ”Det är extra viktigt om man är företagare.”

Ja, familjejuridik är verkligen ett ämne som berör alla – inte minst om du är företagare. Då blir det kanske ännu viktigare. Caroline Törnquist nickar och höjer rösten ett snäpp. Att just företagare ska ta de familjerättsliga frågorna på allvar är en hjärtesak. 

– Bakom varje företagare finns det ju en privatperson. Och en privatperson kan gå bort, bli sjuk eller vilja ge gåvor. Som företagare har du ett enormt ansvar för att ta tag även i de familjejuridiska bitarna. Många företagare glömmer familjejuridiken. Företaget är en sak och familjen är något annat, tänker de. Men det blir ju inte alltid så: Vad händer till exempel om det blir en skilsmässa?

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där där Caroline reder ut och förklarar: 

  • Varför är det viktigt att ha koll på förmånstagarförordnande i försäkringar? 
  • Vem ärver mig? 
  • Vad händer med mina företagsaktier vid en skilsmässa? 
  • Aktieägaravtal och äktenskapsförord, vad är skillnaden och varför är det viktigt att se över båda? 

Vad innebär jävsregeln i en framtidsfullmakt?

3 familjejuridiska saker som en företagare bör reda ut med en jurist

1. Ta reda på vad som händer med dina aktier vid en skilsmässa. Ingår de i en bodelning?

2. Det räcker inte alltid med ett aktieägaravtal. Det kan behöva kompletteras med ett äktenskapsförord med delägarnas make eller maka för att aktierna ska bli enskild egendom.

3. Se över vem som ärver vad vid dödsfall.
Skriv ett testamente där du till exempel villkorar arvet som enskild egendom med hänsyn till eventuellt hembud.

Caroline Törnquist berättar att många inte är medvetna om att värdet på aktierna ingår i en bodelning, och därför finns det en del fallgropar som är otroligt viktiga att ta hänsyn till när man bygger bolag. I början är man full av planer, förhoppningar och framtidstro. Och när det börjar gå bra så är det kanske läge att snegla på det där boendet som man alltid drömt om.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets trygghet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Men då kommer också en rad frågor:

– Kanske ska en pojkvän eller flickvän flytta in som inte alls har samma ekonomi. Men jag hör ofta att de ska ändå ska äga hälften var ”för annars älskar man inte varandra”. Då brukar jag säga: ”Men vänta nu. Ska du äga hälften när du har lånat pengar till det här?” Vad händer om värdet på bostaden går ner? Om räntan går upp? 

– Att överväga att äga i förhållande till den ekonomiska insatsen och inte med hälften vardera kan ibland vara ganska klokt, bland annat för att den ”ekonomiskt svagare parten” då inte tar så stor risk.

caroline-gul-stol
Intresset för familjerätt är stort. Ungefär en gång i månaden medverkar Caroline Törnquist i TV4. När ämnet var testamenten fick hon på en halvtimme 348 tittarfrågor.

Vilket är det vanligaste misstaget? 

– Att man inte tar upp frågorna innan det är för sent. Men i Sverige har vi en mentalitet där vi undviker att prata om det. 

Vad beror det på tror du?

– Det sitter i sedan gammalt. Vi säger fortfarande ”om jag dör” och inte ”när jag dör”. Vi tror att vi är odödliga. Men framför allt är det fult att prata pengar. Vi förlitar oss på att vi har en lagstiftning som träder in när det händer någonting, oavsett om det är en skilsmässa eller ett dödsfall. Men det är ju inte alltid det funkar på det viset. 

I den bästa av världar borde alla som inleder en relation sätta sig ned och prata om skilsmässa, sjukdom och dödsfall, menar hon. 

– Om det blir för mycket med alla tre grejerna en fredagskväll, så planera in skilsmässosnacket en kväll och dödsfall en vecka senare. Det viktiga är att man pratar om det och skriver ned hur man vill att det ska bli. 

Tips: Här kan du läsa mer om vilka familjejuridiska avtal en företagare behöver.

Caroline Törnquist
”Livet har en förmåga att överraska oss, och vi vet aldrig vad som händer runt hörnet”, menar Caroline Törnquist och uppmanar oss att våga prata om de svåra frågorna och vara förberedd.

Så gör hon och Steffo

Det kan hon säga med magstöd – hon lever nämligen som hon lär. Sedan 17 år är hon gift med programledaren och journalisten Steffo Törnquist . De har sedan länge rett ut alla frågetecken om vad som skulle hända om någon av dem dör, blir sjuk eller om de skulle gå skilda vägar. De skrev ett äktenskapsförord tidigt i förhållandet. 

Hur reagerade Steffo när du tog upp ämnet äktenskapsförord? 

– Han sa lite naivt att ”om man gifter sig så delar man väl på allt?” Och då sa jag ”absolut, jag har ju allt att vinna på det eftersom du är entreprenör och jag är anställd”. Sedan resonerade vi kring det och nu lever vi som jag lär – och Steffo håller med. Därför har vi självklart upprättat både äktenskapsförord och testamente, handlingar som vi ser över med jämna mellanrum, som en omsorg om varandra så att ingenting faller mellan stolarna. 

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets trygghet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

En annan hjärtefråga som närmar sig med stormsteg är pensionen. Hon fyller 65 och har möjlighet att gå i pension till sommaren. Men så blir det inte – jobbet är alldeles för roligt och Nordea vill behålla henne.

– Jag har förlängt mitt kontrakt med ett år till att börja med. Jag vill gärna fortsätta jobba. Jag har hälsan, jag brinner för det här. Min dotter sa till mig att ”mamma, du peakar ju när du är 60”. Och det känns väldigt bra.

Om Caroline Törnquist
Ålder: 65 år.
Familj: Gift med Steffo Törnquist sedan 17 år. Två vuxna barn, ett vuxet bonusbarn, fem barnbarn.
Intressen: Golf (har 21 i handicap). Mitt favoritslag är helt klart en drive som går riktigt, riktigt långt. Och så tycker jag om att resa: att rida på Pampas står på min bucketlist. 
Dold talang: Handarbete och att komma ihåg i stort sett alla bokade datum två år fram i tiden: om du väcker mig på natten och frågar vad jag och Steffo ska göra den 6 oktober nästa år så vet jag svaret.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.


Dela artikeln

AI

Varför jag inte använder AI!

Wow, wow, wow.. Lugn! Andas. Läs nu hela inlägget innan du kastar dig på prompt-knappen och lämnar en opersonlig men välformulerad kommentar!

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 12 november, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 2 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att AI är en del av ett teknologiskt skifte som vi högst troligen inte ens har har börjat förstå än. Och jag uppmuntrar alla mina kollegor att nyttja olika sätt att förstärka och effektivisera sitt jobb. 

Men, jag är personligen emot att använda det i kommunikation.

Jag tror att när jag kollar på mina barnbarn i framtiden så kommer jag anse att dom har ett kommunikationshandikapp. Att deras känsla för att vara lugna i konflikter är starkt begränsad. Att deras sätt att inspirera, förklara och motivera i egna ord känns lite tomt.

Och eftersom dom och alla andra troligen kommer spöa mig i det mesta, så är kommunikation ett av få områden jag tror att jag verkligen behöver behärska.

Lär dig prata med människor – en superskill!

Om jag vill bygga någonting riktigt stort så behöver jag lära mig att prata med människor, att formulera mig på rätt sätt. Jag behöver känna in ett rum, och jag behöver kunna hitta var gränserna går. Dels för att driva uppmärksamhet, men framförallt för att få kollegor, kunder och leverantörer runtomkring mig med på samma resa som jag tror på.

(Min i särklass finaste komplimang någonsin är en gammal kollega som tog in mig som extern VD under en period med motiveringen 'När du går in i ett rum och ger dåliga nyheter så är alla glada, när jag går in och ger bra nyheter så slutar det ändå med att alla blir sura)

Att skriva här på Linkedin är ett sätt att lära sig. Att spela in podd ett annat. Att skriva mail är ett tredje. Att berätta sagor för mina barn och deras vänner ett fjärde. Att stå på scen ett femte. Skriva, skriva, skriva, prata, prata, prata. 

Det är så lätt att låta AI ta över tänkandet, känslan och oron. Och jag tror att det är fel väg. AI kan bli mycket, men det ska inte vara vårt språk.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.