Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Får du lönen du förtjänar som företagare? Så här kan du höja den…

Visma Spcs 9 november, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 8 minuters läsning
Högre lön och fakturerar mer som företagare

Tid är pengar. Utan koll på din och anställdas tid kan du inte fakturera rätt, och utan rätt fakturering tjänar du mindre (än du borde). Och i slutändan leder det till lägre lön för dig som företagare. Så hur gör jag rätt? Det ska vi gå igenom nu!

Pengar är kanske inte allt, men visst drömmer du om en (åtminstone) hygglig lön och gärna en mysig utdelning? Men, enligt en undersökning från Branschorganisationen Företagarna har var fjärde företagare (25 procent) en lön under 15 000 kronor i månaden. Inte vad du tänkt dig, va!

Med det sagt – är det otroligt viktigt att du får stenkoll på din tid, fakturerar rätt och hittar sätt att ta ut den lön du önskar (och förtjänar?). Då kan du bygga ett välmående företag och få tid över till annat (kanske den där semesterresan du suktat efter?).

Låt oss gå igenom hur du ska göra om du är:

  1. Nystartad – och behöver få kontroll över hur mycket lön du kan ta ut och vilka program du borde använda.
  2. Igång med företag och kanske har anställda – och väljer rätt lön och skapar en smidig löneprocess där alla får rätt lön.
  3. Jobbar i projektform – och behöver få stenkoll på hur mycket varje medarbetare arbetar och vilken lön de ska få.

(Tips! Du kan klicka på respektive “fas” och hoppa direkt till rätt information för just dig!)

Att ta makten över tiden och jobba med rätt systemlösningar ger inte bara en smidigare och effektivare vardag, du får också koll på arbetsbelastningen så att du kan göra rätt prioriteringar och sätta lönsamheten i fokus. Du får helt enkelt bättre förutsättningar att skapa ett välmående företag.

Psst! Är du nystartad? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

Del 1 – Om du är nystartad

Det är supersmart att ha kontroll på ekonomi, tid, fakturering och lön redan från start i ditt företag (grattis förresten, äntligen har du gjort business av din passion!). Vilka intäkter förväntar du dig och vilka kostnader kan du räkna med? Hur många timmar per vecka kan du fakturera för? Det kan du skriva ned i en budget (här finns en gratis budgetmall). Budgeten är en viktig del av affärsplanen (här finns en enkel gratis affärsplansmall).

Det är också smart att skaffa ett ekonomiprogram från dag 1 – skippa Excel (det är förbjudet, by the way). Och vi fattar – tidrapportering, bokföring och fakturering kan låta krångligt. Och det är kanske inte din passion. Men oavsett om du driver företag eller har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, så behöver du en skön lösning packad med coola grejer. Till exempel funktioner för att mäta din tid och fakturera – så att du får rätt lön.

Ekonomin och faktureringen ska vara najs att sköta och extra smidigt blir det med ett företagskort och bokföringsapp som ingår. Är du nystartad får du halva priset första året när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering. Så att du kan fokusera på din passion och samtidigt ha full kontroll.

Hur mycket lön kan jag ta ut som nystartad företagare?

Lön tas ut från företagets vinst (de pengar som finns kvar när företagets utgifter är betalda). Om företaget har intäkter på 500 000 kronor och utgifter på 100 000 kronor har du 400 000 kronor kvar till lönekostnader och buffert för framtiden.

Lönekostnaden i ditt företag påverkas av ålder och lönens storlek. Låt oss ta ett exempel:

Ditt aktiebolag (där du är ensam anställd) har intäkter på 500 000 kronor under året och utgifter på 100 000 kronor. Du vill spara 50 000 kronor i företaget som buffert för framtiden. Smart tänkt! Pengarna som finns kvar vill du ta ut i lön (och du är i exemplet 30 år).

Intäkter – utgifter – buffert: 500 000 – 100 000 – 50 000 = 350 000 SEK

Lönekostnaden kan då uppgå till 350 000 kronor, och det ska inkludera både din bruttolön och arbetsgivaravgiften. Eftersom du i exemplet är 30 år är arbetsgivaravgiften 31,42 procent. Vi säger också att du bor i Stockholm. Då använder vi den här formeln för att räkna ut din bruttolön.

350 000/1,3142 = 266 322 kronor

Bruttolönen blir alltså 266 322 kronor och arbetsgivaravgiften blir 83 678 kronor.

För att få fram din nettolön behöver du dra av kommunalskatten från bruttolönen. Om du tar ut en lön under brytpunkten (se nedan) får du inte statlig skatt. Den kommunala skatten i Stockholm är 29,82 procent (2022).

266 322*0,2982 = 79 417 kronor (i kommunalskatt)
266 322 – 79 417 = 186 905 kronor (i nettolön)

Hur mycket blir det då? Jo, du får alltså en nettolön på cirka 186 905 kronor per år (vilket blir 15 575 kronor per månad) och företagets lönekostnad är 350 000 kronor.

Och du – alla sådana här beräkningar fixar såklart ett smart ekonomiprogram. Är du nystartad får du som sagt halva priset första året när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering.

Psst! Vill du ha mer lön 2024 än någonsin tidigare? Det är så klart möjligt. Börja med att lära sig att sätta ett högre pris med de här tipsen.

Del 2 – Om du är igång och har anställda

Många företagare väljer att ta ut en lön upp till brytpunkten (vilket är 598 500 för 2023). Då får man alla förmåner – till exempel maximal sjukdomsgrundande inkomst samt maximal allmän pension – men undviker statlig skatt. Speciellt i skakiga tider är det bättre att pengarna stannar i företaget. Man vill ju vara smart…

Har du anställda? Då är det snarare marknaden som styr hur mycket lön du ska betala. Men du – ofta kostar anställda mer än vad du tror. Arbetsgivaravgifter, pensioner etc etc. Pust! Här kan du räkna ut vad en anställd kostar.

Hur får jag ordning på lönerna i företaget?

Vet du – nästan sex av tio anställda har varit med om fel i lönebeskedet. Det visar mätningen som Kantar Sifo har gjort, på uppdrag av Visma Spcs. Och nästan fyra av tio, 37 procent, uppger att de inte kontrollerar sitt lönebesked. Oops!

Det här måste vi såklart få ordning på! Det finns många lagar och regler att hålla koll på när det gäller lön, och det kan lätt bli fel utan rätt stöd. Därför är det bra att bygga en smart lönestruktur från början – speciellt när ni blir fler. Ett bra löneprogram (t.ex. Visma Lön Smart) hjälper dig att göra rätt och varnar om du gör fel. Så skönt!

Vi rekommenderar dig också att läsa den här guiden med 5 anledningar till varför du inte ska betala ut lön manuellt.

Så vad ska ett riktigt nice löneprogram ha för funktioner?

  • Automatisk semester- och frånvaroberäkning
  • Digitala lönebesked i appen Visma Lön Anställd eller Kivra
  • Automatisk arbetsgivardeklaration med koppling till Skatteverket
  • Möjlighet att välja om du eller anställda ska registrera tider och avvikelser
  • Frånvaro vid sjukdom och vård av barn
  • Frånvaro vid semester, tjänstledighet och föräldraledighet
  • Hantering av övertider, flex och komptid
  • Utläggshantering, kvitton och reseräkningar
  • Tidrapportering (görs till exempel med Visma Tid)
  • Automatiserade kopplingar till företagets ekonomisystem

Alla dessa funktioner finns i till exempel Visma Lön Smart. Med rätt program spar du tid och energi, och kan ägna mer tid åt att få ditt företag att växa. Du vill ju ställa frågan “Hur kan jag anställa fler?”, snarare än “Vad kostar en anställd?”.

Tips! Här kan du läsa mer om vad ett bra löneprogram kan innehålla.

Del 3 – Om du jobbar i projektform med fler medarbetare

Jobbar du i projekt där dina härliga medarbetare ska redovisa sin tid, och kanske få betalt per timme? Då behöver du hitta ett sätt att enkelt kunna mäta allas arbetsinsats och koppla det till utbetalning av lön. Det ska bli rätt – helt enkelt!

Låt oss gå igenom två steg för att få koll på företagets/projektets debiterbara tid och göra vardagen mer tidseffektiv (så att du får tid med den där semestern, inte bara råd…)

Steg 1: Få koll på antalet debiterbara timmar genom smart tidrapportering

Om du vill öka antalet debiterbara timmar (och mer cash in, förhoppningsvis) behöver du förstå hur timmarna fördelas idag. Med ett tidredovisningssystem kan ditt företag mäta exakt antal debiterbara timmar och hitta förbättringspunkter. Var tjänar vi pengar och var behöver vi göra förändringar?

Börja med att kartlägga företagets behov innan du väljer system. Anpassa verktyget efter företaget, inte företaget efter verktyget!

Ställ smarta frågor när du väljer tidredovisningssystem
Vad ska systemet göra åt företaget?
Vad vill vi ha svar på?
Vad förväntar vi oss?
Vilken uppföljningsmöjlighet ger systemet?
Vad vill vi ha underlaget till?
Vilket färdigt material behöver vi i slutändan?

Steg 2: Vad ska ett bra tidredovisningssystem innehålla?

Här är några exempel på vad ett komplett system bör innehålla. Det viktigaste är att du får ett bra underlag för både faktura och lön, och samtidigt en tydlig överblick över dina projekt. Företagarlivet ska ju vara lätt och smidigt, inte tungroddat!

Rätt registrering av tid och material

Ett komplett tidredovisningssystem ska såklart ha tidsregistrering av fakturerbar tid, körjournal och rapportering av materialåtgång. Det är basic!

Smidig projekthantering

Systemet bör kunna hantera kontakter, checklistor och arbetsplatsbeskrivningar. Det är också bra om systemet ger möjlighet att bifoga bilagor till respektive projekt.

Ge rätt löneunderlag

Systemet ska också ha funktioner för tidsregistrering av interntid, utlägg, kvitton och traktamente. Ahh, så smidigt!

Läs också:Här kan du kostnadsfritt prova tidredovisningssystemet Visma Tid i 14 dagar.

Alright kompis, blev det en maffig läsning? Kanske. Men så skönt att få koll och kontroll. Koll på tiden ger bättre fakturering, vilket i sin tur ger mer cash på kontot. Precis som du vill ha det.

Kom ihåg: Tid är pengar, men framförallt – mer pengar in ger dig mer tid ut! Och vips, så ligger du där på stranden…



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.